X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רות קלדרון בוחרת במערה במקום ביתר של בר כוכבא. הבחירה במערה היא חיפוש אלטרנטיבה לציונות ש"פשעה" בהעלותה על נס את מרד בר כוכבא. מחפשים אלטרנטיבה רוחנית דתית שאינה קשורה בלאומיות ובתחיית העם היהודי בארצו
▪  ▪  ▪
קלדרון. בחרה במערה [צילום: פלאש 90]

בשבוע שבו ראש מפלגתה העמיד את החרדים כאנטיתזה למה שישראלי בעיניו, בחרה רות קלדרון לאמץ את הגרסה החרדית לל"ג בעומר. לא עוד בר כוכבא ומרד ועצמאות ומסירות נפש לחירות ישראל - עכשיו חוזרים לר' שמעון בר יוחאי ולספר הזוהר ולפנימיות התורה. לא עוד מיליטריזם לאומני, עכשיו תור הסגפנות הגלותית, הלאה ביתר, תחי המערה. אבל הדיכוטומיה הזאת הייתה תמיד מלאכותית.
המערה הייתה אופציה לבודדים ולמתבודדים, שני יחידי סגולה שברחו מהחברה ומהמציאות המדינית וגם לאחר שיצאו, לא הבינו כיצד יהודים עובדים תחת לעסוק בתורה. רשב"י ובנו אלעזר שרפו את "האדם העובד"... אומנם אלוהים החזירם למקצה שיפורים ("להחריב עולמי יצאתם?") אבל קלדרון מבקשת לדחוק את כולנו למערתם. מי היו העובדים שנשרפו? אנשים ששילמו בעבודתם מיסים לשלטון הרומאי. הוא ראה בהם משת"פים... רשב"י לא מוכן לשתף פעולה עם הרומאים - איך שומרים על חירות בלי רומא? רק במערה.
מדוע ברח רשב"י למערה מאימת הרומאים? משום שלא הסכים לראות שום טובה במעשי השלטון הזר. כה לאומני וחשוך וקנאי היה, עד שכל נקודה טובה שחבריו ראו אצל הרומאים, פורשה על ידיו באופן שלילי; כל מה שעשו - לא עשו אלא לצורך עצמם. כה עזה הייתה שנאתו של רשב"י לרומאים, עד שקבע "הלכה: בידוע שעשיו שונא ליעקב". אין גישור, אין קישור. תהום מוסרית, לאומית ודתית אדירה מפרידה בינינו לבין האומה השולטת בנו. רשב"י היה תלמידו המובהק של ר' עקיבא, האידיאולוג של מרד בר כוכבא. גם הוא צעד בימים אדומים של פרעות ודמים, בלילות השחורים של ייאוש, שעה שבהרים ובכפרים הרימו את נס המרד לחירות ישראל. אבוי, גם הוא תמך ב"לאומנות" הזאת.
עכשיו באה קלדרון ומדביקה לר' עקיבא את הכינוי "לאומן". ירושלים והארץ חרבות, המקדש מחוק, קרן ישראל מתפלשת בעפר - ומי שמבקש חירות לעמו הוא לאומן. ר' עקיבא ראה בבר כוכבא משיח. לא "משיח, משיח, משיח", אלא במובן המקראי, מי שנמשח למלוכה, כלומר להנהגה. בר כוכבא נתפס על-ידי ר' עקיבא כמנהיג פוליטי וצבאי, הראוי לשחרר את עמו מעול השלטון הזר ולכונן ממלכה עצמאית. הרמב"ם לומד מפה שמשיח אינו קוסם ומחולל נסים, וגם לא אדמו"ר סגפן. הוא לא הכיר את קלדרון.
קלדרון בוחרת במערה במקום ביתר של בר כוכבא. מה עושים כיום במירון? לו התעורר רשב"י, האם לא היה מגרש את המשתטחים על קברו ושולחם ללמוד את תורתו? התגלגלו לידיי חוברות כרומו צבעוניות המגייסות כספים ועיקרן אחד: רשב"י הוא התקווה. עשרות עמודים שבהם שם האלוהים נפקד ובמקומו הושם שמו כמצמיח ישועות ובורא רפואות: "זיווגים - בזכות רשב"י הקדוש; רפואה - בזכות רשב"י הקדוש; כל הישועות - בזכות רשב"י הקדוש; ילדים - בזכות רשב"י הקדוש", ומה אתם יודעים? "רשב"י יכול לשנות לכל אחד את המזל". היכן אלוהים בתמונה? לא ידוע. הפוסקים שהתנגדו לתפילה על קברי המתים חששו שהדבר כרוך ב"דרישה אל המתים"; המתפלל עלול לשכוח שהתפילה היא לאלוהיו, ולהפנותה לצדיק הקבור במקום. כך הסביר הרמב"ם בתקציר ההיסטורי להלכות עבודה זרה - ששורש עבודת האלילים היא הפנייה לתיווך במקום ישירות לאל, ועם הזמן שיכחת המקור והאלהת המתווך.
הבחירה במערה היא חיפוש אלטרנטיבה לציונות ש"פשעה" בהעלותה על נס את מרד בר כוכבא. מחפשים אלטרנטיבה רוחנית דתית שאינה קשורה בלאומיות ובתחיית העם היהודי בארצו. כי היחיד יכול לינוק את השפע הרוחני שלו מצדיקים, ולא משנה היכן יהיה - אם באומן או בניו-יורק. ומה לנו ארץ ישראל? לא בכדי בסקטורים ידועים בחברה פושטת ההנחה שהציונות מקבילה ללאומנות, ובכלל היא רק עניין לימין המתלהם. אנחנו? אנחנו הולכים עם רשב"י. מי יגל עפר מעיניך בר יוחאי, מול אלה הנושאים שמך לשווא?
פורסם במקור: ישראל היום (א', 28.4.13)
תאריך:  28/04/2013   |   עודכן:  29/04/2013
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
מבר כוכבא לבר יוחאי
תגובות  [ 14 ]מוצגות  [ 14 ] כתוב תגובה 
1
הוא היה גיבור הוא קרא לדרור
מיכל מירושלים  |  28/04/13 13:19
2
תגובה
צנחן  |  28/04/13 15:09
 
- האם קלדרון קבלה תרומות מהקרן? ל"ת
חופש המידע  |  28/04/13 17:57
3
מרד בר כוכבא כזעזוע אוניברסלי
יהודה דרורי  |  28/04/13 18:09
4
כתבה מעניינת
גד דרום  |  28/04/13 19:17
5
עברנו את פרעה נעבור גם את "העת
קורןנאוה טבריה  |  29/04/13 06:59
6
הם קשורים לבר רפאלי?
בר אוריין  |  29/04/13 10:43
7
רוח זרה ליהדות ולכתבי הקודש
דאגנית  |  29/04/13 11:23
8
אנו זוכרים--בר כוכבא כספרטקוס
משה 4  |  29/04/13 14:06
 
- תגובה יפה. אהבתי:) ל"ת
עדוש  |  30/04/13 13:09
9
מרד בר כוכבא תוכנן בקפידה במשך
פלא יועץ  |  1/05/13 07:24
10
ציונות-פרסונה נון גראטה=======
יוד יוד  |  5/05/13 14:00
11
קלדרון רוצה לשנות המנון=======
יוד יוד  |  5/05/13 14:06
12
שימו לב מי מלמדת אותנו?=======
יוד יוד  |  5/05/13 22:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספותחגים ומועדים
איציק וולף
החניונים בהר מירון בתפוסה מלאה    צומת אליפלט נחסם, עומס כבד בצומת קדרים    אלפי אנשים עומדים מ-6 בבוקר על הרגליים בחום הכבד
תרצה הכטר
נרטיב בר כוכבא הפך להיות הנרטיב הרשמי של הציבור החילוני. אך יש לזכור שהוא בגדר מיתוס שהנחילה התנועה הציונית, מאז המאה ה-19, שבאמצעותו מועבר מסר - האדרת תכונת הגבורה במאבק לחירות לאומית ואין לו בלעדיות על האמת ההיסטורית
ציפי לידר
פרשת אמור: חגים עממיים? - לא על האוכל בלבד. עשֵה ולא תעשה בחגים, ועל הסמלים הקולינריים שביניהם    כיפורים כְּפורים    על החירות והמדיטציה היהודית    השילוש הקדוש בחג הביכורים    על משמעות החגים
יוסי יודקוביץ'
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il