X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מטענת שומסקי הנכונה כשלעצמה שלא ניתן למחוק זהויות לאומיות קונקרטיות (הגם והן יכולות להשתנות), אין לגזור דווקא את המודל שהוא מציע, אלא ראוי יותר לחשוב על המודל אמריקני של זהות לאומית אזרחית כזהות על ישראלית החופנת תת זהויות המקבלות את זהות העל
▪  ▪  ▪
שלמה זנד. תחת התקפה [צילום: ורדה זנד/צחי לרנר]

דימטרי שומסקי, "אשליית השווא של זנד", 4.6.13 - שומסקי טוען נגד זנד שהוא מתעלם מהזהות הלאומית הקולקטיבית האקס- טריטורילית ומביא דוגמאות לזו, למשל, בדמות בני הלאום הרוסי באוקראינה ובני הלאום היהודי בבלארוס.
אולם דוגמאות אלו הן בעייתיות כשלעצמן מהסיבות הבאות:
א. במזרח אירופה הדמוקרטיזציה התרחשה שנים רבות לאחר תחילת העיצוב הלאומי ולכן אין מדובר במדינות הניתנות להשוואה מובנת מאליה למדינות המערב.
ב.האם יהודי בלארוס שייכים לאותו לאום אליו שייכים יהודי מרוקו? או ישראל? שומסקי מקבל לכאורה את עמדת זנד ומצדדי הלאומיות הישראלית בטענו שזו איוולת לחשוב שלא קיימת "ישראליות" (כך במקור במרכאות-י.ב.) בתור "קטגורית השתייכות אזרחית ממשית". וכשהוא עומד על מהות זהות זו הוא מסביר " שבעיקרו של דבר הקהילה האזרחית הישראלית מורכבת משתי קבוצות לאומיות מובחנות היטב: היהודים הישראלים והערבים-פלשתינים הישראלים".
אולם קהילה אזרחית ישראלית זו מאובחנת כבעלת אזרחות פרוצדורלית משפטית בלבד, ובישראל לא מוכר עד היום לאום אזרחי ישראלי, אחת דתו או מוצאו האתני של האזרח. אין ישראל ומעולם היא לא הייתה בגדר רפובליקה, כמו למשל צרפת (או ארה"ב), שלכבודה (צרפת) ולכבוד ישראל נערך פורום ההזוי במעט "לאומיות ואזרחות" ( בחסות המוסד הצרפתי לתרבות, שגרירות צרפת בישראל והמכון הישראלי לדמוקרטיה).
שומסקי מתעלם מהתרבות העברית שנוצרה רק בארץ וטוען שבני הלאום היהודי בישראל אינם זהים לבני הלאום מחוצה לה "ואולם רובם הגדול מזדהים עם בני הלאום היהודי מחוץ לישראל ורואים בהזדהות זאת מרכיב מרכזי בזהותם הלאומית הקולקטיבית"( וכתמונת מראה גם הלאום הערבי בישראל לעומת זה שבעזה בגדה ופזורה לגישתו).
זאת טענת מפתח שיש לתת עליה את הדעת ולכן יש להבחין בין הסובייקטים והאינטר-סובייקטיביות לבין המבט האובייקטיבי. תודעת הפרטים בישראל משקפת מיתוסים, פחדים היסטוריים כמו גם השפעת השואה, שבחינוך בישראל תופללה פוליטית לחיזוק תפיסות חרדתיות הרואה באויבים את פרצופם של הנאצים, והופכת כל איום לסכנת השמדה, תוך אבחנות המרחיקות את הגויים כלומר כל מי שאינם יהודים מכלל היהודים בישראל, כלומר, ערבי ישראל.
לעומת זאת בישראל גם נוצרה תרבות עברית חייה ותוססת שבה שותפים גם מי שאינם יהודים (הגם שלא תמיד הם בקלות מתקבלים כמובן מאליו כיוצריה), וזו תרבות לאומית שמעולם לא הייתה ליהודים באשר הם, כמו גם משטר דמוקרטי פרלמנטרי קואליציוני, שלא היה קיים ושורשיו נמצאים אלא בקונגרסים הציוניים ולא קודם לכן.
מאחר שהעבריות אינה מוצגת אלא כהמשך וכביטוי ליהדות, אין המדינה מכירה בלאום הישראלי. הכרת האבחנה בין ישראל לבין הקהילות היהודיות ניכרת בעין אובייקטיבית ולמעשה גם בישראל מצויים אנשים המבחינים בכך (א.ב. יהושע פשוט יצר היררכיה אנומאלית שבראשה עומד הישראלי, שהוא היהודי הטוטאלי), כשעיקר הבעיה היא אקסלוסיביות תפיסת הלאום שלהם, המהדירה בהכרח את אזרחיה הערבים של ישראל, כולל אנטון שמאס שהודר ע"י א.ב. יהושע מלהיכלל בה.
לאחר אבחנות אלו נדרש שומסקי בכל זאת לחשיבותה הפוליטית לאומית של המדינה ומציין ש"הצעד המציאותי היחיד העשוי לקדם את בניית הישות המדינית האזרחית הישראלית המשותפת הלכה למעשה הוא לאשרר, כחלק מזכויות האזרח הבסיסיות של הישראלים, את זכויותיהם הלאומיות הקולקטיביות של היהודים הישראלים והפלשתינים הישראלים."
אולם הצעתו הינה בעיתית ברמה העקרונית. אין הישראלים בגדר לאום אזרחי הפתוח לאחר והישראליות האזרחית נפרדת מתפיסת הלאומיות. שנית, אין טעם לאשרר תשתית תחוקתית לוקה בחסר, אלא יש צורך בכינוסה של אספה מכוננת ( זו שהתכנסה בעבר בגדה בתפקידה ולא חיברה חוקה) לחיבור חוקה לרפובליקה הראשונה של ישראל.
בהמשך הדברים טוען שומסקי נגד זנד ונגד הכנענים שהוא ( זנד) בדומה להם "חותר למהלך הפוך. הוא מנתק לחלוטין בין הישראליות ובין תכניה האנושיים הממשיים- הקבוצות הלאומיות היהודית והפלשתינית- וכך מותיר את מושג "הלאום הישראלי" כקטגוריה ריקה ותלושה מן ההוויה הישראלית הקונקרטית".
מול טענה זו ראוי להצביע על "טיפול נפשי קולקטיבי" באזרחי ישראל, להקהות פחדיהם ולחיזוק התפיסה העוברית הקיימת בתוכם, שהם אכן שייכים ללאום חדש הנוצר בארץ, לאום היכול להיות פתוח גם ללא יהודים שאף יהיה להם כדאי להיות חלק ממנו וחלק ממדינה דמוקרטית מודרנית, שיכולה להיות ישראל.
שומסקי אינו נוהג בתום לב בתוקפו את תפיסת זנד "וחסידיו"( האם עוזי אורנן בן ה-90 שפעיל ציבורית מאז שנות ה-40 של המאה שעברה הינו "חסיד" של זנד בן ה- 66 ?) תוך שהוא רואה בהם כמי ש"מתפארים בצדקנות בדעותיהם המתקדמות בלא שום אפשרות לקדמן במציאות הדו לאומית של החברה הישראלית, החזון של מדינת לאום ישראלי אחד על-פי הדגם הצרפתי,המתיימר לרשת הזהויות הייחודיות של היהודים הישראלים והפלשתינים הישראלים, הוא חזון תעתועים".
מעבר לזלזול המחבר בזנד וב"חסידיו", מייחס שומסקי שלא בצדק את המודל הצרפתי למצדדי הלאום האזרחי, בעוד שזנד כיום ( הרי הוא כותב על פלסטינו ישראלים מהשוואה לתרבות המקף האמריקנית), והכנענים כמו גם "הפעולה השמית" בעבר, ראו את מודל ארץ ההגירה האמריקנית כמודל החיקוי ולא את צרפת.
שומסקי כנראה מודע לבעיתיותה הלאומיות פוליטיות של ישראל אבל מתקשה למצוא מזור לכך,ומציע מדינה פדרטיבית דו לאומית, יהודית פלשתינית, מודל שכיום בבלגיה תפקודו הינו בעייתי, וללא ספק באזורינו. אין הוא מציע גם מדינת לאום ורפובליקה אחת אלא מודל לאומי צנטרפוגלי באשר מדובר בשתי קבוצות לאומיות שיש להן מרכיב הכרחי בדמות זיקה לבני עמם בעולם "וזכותם החוקתית לצרפם לבניין האזרחות הישראלית באמצעות העלייה (אצל יהודים) והשיבה (אצל הפלשתינים).
למרות היות המודל הזה מודל צנטרפוגי החופן את התפרקותו, מעמידו שומסקי כמודל לאומי דמוקרטי נורמטיבי וזאת מעצם הערתו ש"בתווך בבחינת זהות על מגשרת, תעמוד הזיקה הטריטוריאלית המשותפת למדינה הפדרטיבית הישראלית".
מטענת שומסקי הנכונה כשלעצמה שלא ניתן למחוק זהויות לאומיות קונקרטיות (הגם והן יכולות להשתנות), אין לגזור דווקא את המודל שהוא מציע, אלא ראוי יותר לחשוב על המודל אמריקני של זהות לאומית אזרחית כזהות על ישראלית החופנת תת זהויות המקבלות את זהות העל ומתאפיינות ע"י סימן המכף (-), כפי שבארה"ב מציינים את האפרו- אמריקנים למשל.
כמובן הליך זה הדורש מהפכה בחינוך בבתי הספר מעבר לשינויים התחוקתיים ומדובר בתהליך של בניית אומה, מה שמפריך את טענת שומסקי על הלאום הישראלי כקטגוריה ריקה. היא אינה ריקה עכשיו ולא תהיה כזו אם היא אכן תהיה מדינת לאום דמוקרטית ליברלית ישראלית.

המחבר הינו פובליציסט
תאריך:  09/06/2013   |   עודכן:  09/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 תום לב
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תשובה לשומסקי התוקף את שלמה זנד
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
כנראה בזכות שכר מעולה
זנד נראה מעולה  |  9/06/13 23:45
2
אלו, אלו ואלו קשקשני צמרת ...
בניק  |  10/06/13 09:46
3
אני לא מבין...
שומר הסף  |  11/06/13 11:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר רון בריימן
האם ציפי לבני מיתממת? האם אינה יודעת שנאה מהי? לבני, בנוסף להיותה שרת המשפטים, מכהנת גם כשרה הממונה על המו"מ עם אבו מאזן ומרעיו, מה שקרוי בשפה המכובסת "תהליך השלום". במסגרת זו היא חוזרת שוב ושוב על איוולת "פתרון" שתי המדינות ו"חזון" שתי המדינות. ומהו "חזון" זה אם לא פשע שנאה?
דרור עמית
נמל תל אביב סובל מטמטום תכנוני. הוא בנוי בעיקר מעץ וברזל והם נרקבים ומחלידים. העירייה שבנתה בחומרים אלו מתחם שסמוך לרסס ים מחליד ובחשיפה לשמש מפוררת היא אטומה. הריקבון וההחלדה מהווים סכנה ובור כלכלי שאין לו תחתית
עו"ד אלון קוחלני
ב-22.5.13 פירסם מבקר המדינה את הדוח לשנת 2012 על תלונות הציבור המצביע על ירידה דרסטית במספר התלונות של חושפי שחיתות, האומנם מצבם השתפר?
גיא פרי
כולנו זוכרים תמיד שני סוגים של מיזמים, כאלה שהצליחו בגדול או כאלה שנכשלו בגדול והפסידו הרבה כסף    הקו המפריד בין שני סוגי המיזמים הללו הוא לפעמים דק מאוד ואירועים מקריים עשויים להפוך הצלחה לכישלון ולהפך
חן אייזיק
החלטות איכות בסוגיות של ביטחון הן כל-כך מסובכות    בפני אחת מהן, מורכבת, מסובכת ורבת משתתפים עומד ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו    אל תקנאו בו, במידה רבה זה יקרין על עתידכם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il