X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הסיבה שבסופו של דבר גוגל היא זו שרוכשת את Waze היא מכיוון שגוגל עצמה פועלת במודל של פלטפורמה דו-צדדית. הרי איך פועל מנוע החיפוש של גוגל שהוא הבסיס לכל פעילות החברה?
▪  ▪  ▪
אורי לוין, מייסד Waze [צילום: פלאש 90]

אין ספק שהאקזיט של Waze (ווייז) מרשים מאוד, אם לא המרשים ביותר של חברה ישראלית בהתחשב בגודל העסקה ובמהירות שזה קרה מאז הקמת החברה. בעקבות העסקה הרבה נכתב על הסיבות בגללן חברות כמו גוגל, פייסבוק ואפל מוכנות לשלם כל כך הרבה עבור ווייז. הסיבות שהוזכרו הן מספר המנויים - 45 מיליון, האפשרות לבצע פרסום מבוסס מיקום, היכולת לנווט את הנהגים ליעדים רצויים ועוד. אך האם הסיבות הללו הן הסיבה האמיתית לערך של ווייז?
מספר המנויים של ווייז הוא בהחלט מרשים בהתחשב במשאבים שהושקעו בשיווק ובזמן שהחברה קיימת, אבל עדיין זה מספר מזערי לעומת מספרי המנויים של חברות כמו גוגל, אפל ופייסבוק. כלומר, מספר המנויים זו לא הסיבה לשווי הגבוה. גם הנושא של שיווק מבוסס מיקום הוא לא הסיבה האמיתית משתי סיבות. ראשית, כמות הזמן שבו אדם מנווט עם תוכנה כמו ווייז במשך היום היא מועטת יחסית, בדרך כלל לא יותר משעה, ולעומת זאת ישנן אפליקציות מבוססות מיקום שפועלות אצל הרבה מנויים כל היום. הסיבה השנייה היא שזה פשוט לא ממש אפקטיבי. פרסום מבוסס מיקום בזמן נהיגה לא מצליח לגרום לנהגים לשנות את התנהגותם, במיוחד אם הם מנווטים כבר ליעד מסוים בעזרת ווייז. הסבירות שהם ירצו לשנות את היעד אליו הם מנווטים בעקבות פרסומת שקופצת להם היא נמוכה, ומרבית הנהגים יודעים כבר לסנן את הפרסומות הללו.
יעילות דו-צדדית
אז מדוע אם כן בכל זאת ישנה נכונות לשלם כל כך הרבה (1.3 מיליארד דולר זה בהחלט הרבה!)? הסיבה טמונה ברעיון הפשוט אך מבריק שעומד מאחורי ווייז, אשר ניתן להרחיב אותו ליישומים נוספים. ווייז יצרה פלטפורמה דו-צדדית המקשרת בין שתי קבוצות נפרדות של משתמשים, שיש ביניהן תלות הדדית, במטרה להביא תועלת לשני הצדדים. במקרה של ווייז, צד אחד הוא מספקי נתוני התנועה והמצב בכבישים והצד השני הוא מקבלי הנתונים על מצב התנועה, אשר על פיהם מקבלים הנחיות לקיצור זמן הנהיגה. נכון שלרוב הנהגים השונים נמצאים בשתי הקבוצות הללו במקביל, מספקים מידע בהתאם למהירות הנהיגה ולדיווחים ששולחים וגם נעזרים בנתונים לניווט, אך עדיין יש פה שתי קבוצות המועילות אחת לשנייה.
"תופעת הרשת"
לפלטפורמה הדו-צדדית של ווייז יש יתרון נוסף עבור חברות תוכן כמו גוגל ופייסבוק והוא "תופעת הרשת – Network Effect". תופעת הרשת מגבירה את התועלת לכל קבוצה, ככל שיש יותר משתמשים בשתי הקבוצות, ובכך יוצרת תמריץ למנויים עצמם לגייס עוד משתמשים לפלטפורמה, מכיוון שככל שיהיו יותר נהגים עם ווייז, אמינות נתוני התנועה תהיה גבוהה יותר ומדויקת יותר. זוהי הסיבה להצלחה השיווקית המדהימה של ווייז. החברה הצליחה להגיע למצב של 45 מיליון מנויים עם מעט מאוד פעילות שיווק אקטיבית. מרבית פעילות השיווק נעשתה על-ידי המשתמשים עצמם במה שמקובל לקרוא "שיווק ויראלי" (מסר העובר מאדם אחד לשני כמו וירוס, אבל במובן החיובי).
הרחבת הכנסות
אם כן, הגדולה של ווייז היא הפלטפורמה הדו-צדדית. השימוש שבו עשתה ווייז בפלטפורמה של פתרון בעיית הנהיגה הוא יישום נהדר, אשר יש לו ביקוש אדיר, ואשר נמצא בעלייה בשל הלחץ ההולך וגובר על הכבישים, אבל זהו רק יישום אחד. עכשיו, משהפלטפורמה של ווייז מוכחת ועובדת בצורה טובה ויעילה, ניתן לעשות בה שימוש ליישומים חדשים נוספים ובכך להגדיל את מספר המנויים ואת ההכנסות.
רכישה חכמה
הסיבה שבסופו של דבר גוגל היא זו שרוכשת את ווייז היא מכיוון שגוגל עצמה פועלת במודל של פלטפורמה דו-צדדית. הרי איך פועל מנוע החיפוש של גוגל שהוא הבסיס לכל פעילות החברה? הדירוג שניתן לאתרים השונים הוא לפי הקישורים אל האתרים הללו ולפי השימוש והכניסות לאתרים. כלומר, צד אחד מספק מידע על חיפושים ושימושים באתרים השונים וצד שני נהנה מהמידע בזמן החיפוש. גם בפלטפורמה של גוגל יש את אפקט הרשת. ככל שיש יותר משתמשים במנוע החיפוש של גוגל, אשר מחפשים אתרים ולבסוף גם נכנסים לאתרים, לגוגל יש יותר מידע על הרגלי השימוש באינטרנט והיא יכולה לבצע דירוג טוב יותר של האתרים ובכך לשפר את תוצאות החיפוש.
על-ידי הרכישה של ווייז, גוגל מוסיפה לעצמה פלטפורמה דו-צדדית מוצלחת נוספת בעולם הנייד, שבו החברות היום מתמקדות ושם, הן מעריכות, נמצא הכסף. סביר מאוד להניח שאת הפלטפורמה של ווייז גוגל עוד תרחיב ליישומים נוספים עם מקורות הכנסה חדשים בעתיד.

הכותב הוא מנכ"ל חברת הייעוץ האסטרטגי "מיצוב".
תאריך:  20/06/2013   |   עודכן:  20/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים קישון
גילינו את חוק-בראשית של המאה העשרים דהיינו: לא הילדים הולכים לקייטנה, אלא ההורים נשארים בבית!
איתן קלינסקי
הזיוף של המותג 'יש עתיד' התגלה בדיון על חוק הריכוזיות. במיוחד חברי יש עתיד בוועדת הכספים אינם מוכנים לגלות מי עומד מאחורי מסכת לחצים שהופעלה עליהם כדי לבצע שינויים בחוק הריכוזיות
יצחק מאיר
לא מחפשים את האיש האמיץ בלילות    מחפשים אותו ביום, בשעות האור, במסחר, במשפט, בניהול ענייני העיר    לו מצאו 10 אמיצי לב בסדום, הייתה סדום עומדת על תילה    לו מצאו אחד אמיץ לב בירושלים - לא הייתה חרבה    חיפשו ולא מצאו
עו"ד יוסי דר
אם את חגיגות יום הולדתו ה-90 של הנשיא שמעון פרס הקדימו בחודשיים, מה ימנע מכל אנשי הנשיא להקדים את חגיגות ה-100 של האיש ולערוך אותן נניח בשנה הבאה? מה שבטוח בטוח
צ'לו רוזנברג
תמונתו של שר האוצר במדים נאציים ושפם שאינו משאיר אפילו מקום לטעויות מעטות. האם זהו לא גילוי של פשיזם? וודאי שכן אך ה"מומחים" השונים וודאי ימצאו תירוצים שונים כדי להפריך זאת לא באופן מדעי, אלא על-פי תורתם או מיני חורשי קונספירציה למיניהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il