X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כשמדברים על שלום, חובה לחתור לדפוסי חינוך, שלא יצא משיעורי תנ"ך תלמיד שישפוט אוטומטית לכף חובה אדם, אם הוא בן לעמי הארץ הקדומים, בן לעמי הנכר שחיו בארץ, אליה באו בני ישראל הן בימי האבות והן בדורו של יהושע
▪  ▪  ▪
לימוד תנ"ך בבי"ס [צילום: AP]

באלו הימים אנחנו מרבים לדבר על שלום. מקיימים שיחות שלום. נציגיו של ראש ממשלת ישראל נושאים ונותנים עם נציגי העם הפלשתיני. יש לקדם בברכה את עצם קיומן של שיחות.
במיוחד בימים, שנושא השלום עולה על שולחן הדיונים, מן הראוי שנבחן, האם בשיעורי התנ"ך במערכת החינוך בישראל, אנחנו נותנים את מלוא תשומת הלב לחינוך לשלום.
כשמדברים על שלום, חובה לחתור לדפוסי חינוך, שלא יצא משיעורי תנ"ך תלמיד שישפוט אוטומטית לכף חובה אדם, אם הוא בן לעמי הארץ הקדומים, בן לעמי הנכר שחיו בארץ, אליה באו בני ישראל הן בימי האבות והן בדורו של יהושע.
לצערי, התנ"ך ערש התרבות, ספר מכונן בהיסטריה של העם היהודי, אינו מוצג בין כתלי בתי-הספר שלנו כמנוף להשתתת דפוסים של שלום בין עמים החיים בארץ הזו.
ספר התנ"ך אינו מוצג לתלמיד בבית-הספר הממלכתי בצורה המכבדת קריאה בספר. נעלמה בשיעורי המקרא הקריאה של שקלא ותריא במפגש עם הטקסט המקראי. נעלמה הקריאה המקשיבה גם לקולות אחרים.
במערכת החינוך הממלכתית, נעלמה קריאה מבוססת על חידוד מגמות שונות ועל בחינת סתירות תוך דיון נוקב. את מקום הדיון הפתוח תפס דיקטאט מְכֻוָּן מראש וקבלת המוסכם כמובן מאליו. הדבר בולט במיוחד בעת לימוד ספר יהושע.
לאור העובדה, שספר יהושע נלמד בעיקר בבית-הספר היסודי וכמעט שאין לו מקום בתקופת בית-הספר התיכון, אני רואה בדאגה רבה עיצוב דיקטאט נוקשה, המעצב דמות של תלמיד חד-ממדי נעול בפני התייחסויות לגישות אחרות, ולפחות לגלות נכונות להקשיב להן.
מעוצבת דמות של תלמיד, שקרא טקסט המלווה בשיעורים ובחוברות עבודה של משרד החינוך, המתמקדות בהיבטים צבאיים מפורטים, ואף יורדים לפרטי פרטים של המערכה הצבאית. אך לא נמצא מקום לדיון באכזריותה של התופעה, הנקראת מלחמה ובמעשי האכזריות מצד צבא כובש. לא נמצא מקום לבחון מהי דמותו של מי שכבש עם אחר.
מכאיב השימוש שנעשה בחומרי לימוד המתלווים לספר יהושע במיוחד בביטוי "הארץ המובטחת", כביטוי שמוצא מהמרחב, ששמור לו בתחום הטקסט ומדגישים את החלק היישומי כאן ועכשיו במציאות בה אנו חיים.
כאשר רעיון "הארץ המובטחת" נלמד מתוך השלכה לפתרון הקונפליקט בין ישראל ופלשתין, אצה הדרך ליצירת דמוניזציה בשיעורי מקרא לכל אדם, שבא לאוויר העולם כבן לעם אחר החי בארץ הזו.
דמוניזציה של האחר, מתירה באופן טבעי ביותר להתייחס לכל דמות, שאינה מבני ישראל המוזכרת בספר יהושע, כמי שאין חמלה כלפיה. מכאן הלהיטות לחשוף את התלמיד הישראלי לעובדה שזה דבר מובן מאליו לנקוט בפגיעה המבזה במלכי כנען המובסים כמו שעשה יהושע בן-נון.
כדבר טבעי ומובן, מתקבלת דריכה על צוואריהם של מלכים מובסים. אין הטלת ספק בתיאור דרכי הריגה חסרי חמלה או תליית גוויות על עץ, וכלה בהשלכת גוויות אל מערה חתומה על פיה. כל הריגה מתקבלת כנורמה מובנת. אין מקום לליבון של מערכות ערכים אלטרנטיביות, אותן יש להציג בפני התלמיד בבית-הספר הישראלי.
התלמיד פוגש את ההשמדה הטוטאלית של כל אשם באשר הוא אדם בפסוק "אֶת כָּל הָאָדָם הִכּוּ לְפִי חֶרֶב עַד הַשְׁמִידָם" (יהושע י"א 14).
התלמיד פוגש את ההחרמה בפסוק "וַיַּחְרִימוּ אֶת כָּל אֲשֶׁר בָּעִיר, מֵאִישׁ וְעַד אִשָּׁה, מִנַּעַר וְעַד זָקֵן, וְעַד שׁוֹר וְשֶׁה וְחָמוֹר לְפִי חֶרֶב" (יהושע ו 21 ).
התלמיד פוגש את הכרתה בפסוק "וַיַּכְרֵת אֶת הָעֲנָקִים מִן הָהָר מִן חֶבְרוֹן... וּמִכָּל הַר יִשְׁרָאֵל..." (יהושע י"א 21).
התלמיד פוגש את התלייה "עַל הָעֵץ עַד-עֵת הָעֶרֶב וּכְבוֹא הַשֶּׁמֶש צִוָּה יְהוֹשֻעַ וַיּוֹרִידוֹ נִבְלָתוֹ..." (יהושע ח' 29).
התלמיד פוגש את הנצחת היעוד לדורי דורות של עם אחר החי בתוכנו להיות חוטבי עצים ושואבי מים במדרגות התחתונות של משרתי המקדש "חוֹטְבִי עֵצִים וְשׁוֹאֲבֵי מַיִם... עַד הַיּוֹם הַזֶּה" (יהושע ט' 27).
לא ראיתי חוברת הדרכה אחת של משרד החינוך מאוקינוס החוברות, שנקרו בדרכי בעשרות שנות הוראה, שתעורר דיון, חילופי דעות בכתה, מה עלול לקרות לחברה שלנו, המקבלת כדבר נתון את עובדת קיומם של חוטבי עצים ושואבי מים, וזה היעוד לדורות, שנקבע להם לחיים בשולי השולים של החברה הישראלית.
לצערי, אנחנו נוטים לאידאליזציה של נתינת הארץ בספר יהושע "כָּל מָקוֹם אֲשֶׁר תִּדְרוֹךְ כַּף רַגְלְכֶם בּוֹ, לָכֶם נְתָתִיו" (יהושע א' 3).
אנחנו בורחים מדיון בכל מה שהייתה כרוכה אותה נתינה. אנחנו מתעלמים שהנתינה הייתה כרוכה באלימות, בסבל אנושי ואובדן חיי אדם במלחמה שהייתה מלווה במעשים כמו - "וְאֶת מַקֵּדָה לָכַד יְהוֹשֻעַ בַּיּוֹם הַהוּא, וַיַּכֶּה לְפִי חֶרֶב, וְאֶת מַלְכָּם החרם וְאֶת כָּל הַנֶּפֶש אֲשֶׁר בָּה לֹא הִשְׁאִיר שָׁרִיד" (יהושע א' 28).
מצערת המגמה, ששיעורי מקרא בורחים מהדיון מכל מה שהייתה כרוכה אותה נתינה אלוקית, אבל נותנים במה בלעדית, להכלת היחס לילידי הארץ בתקופת המקרא כיחס המתחייב לעם החי באלו הימים איתנו.
אני נושא תפילה, ששיעורי התנ"ך יהוו מנוף לחינוך לשלום, למתן כבוד לכל בן עם אחר, החי בארץ הזו, ולא לנכס את "כָּל מָקוֹם אֲשֶׁר תִּדְרוֹךְ כַּף רַגְלְכֶם בּוֹ, לָכֶם נְתָתִיו".

תאריך:  07/08/2013   |   עודכן:  07/08/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שיעורי מקרא - מנוף לחינוך לשלום
תגובות  [ 21 ] מוצגות  [ 21 ]  כתוב תגובה 
1
קלינסקי - שם רשעים ירקב
איריס כהן  |  7/08/13 11:45
2
זכות גדולה היתה להיות תלמידך.
מר קלינסקי  |  7/08/13 11:49
 
- עם ישראל מצווה מן התורה על 3
פלא יועץ  |  8/08/13 07:58
 
- שאלוהים שלך מציל עמו משכמותך. ל"ת
נכון יותר לאמר,  |  8/08/13 09:24
 
- והוא מצילנו בכל דור ודור מן
פלא יועץ  |  8/08/13 17:39
3
זכות גדולה היתה להיות תלמידך.
מר קלינסקי  |  7/08/13 11:49
 
- על זה נאמר - המרחם על אכזרים
איריס כהן  |  7/08/13 13:05
 
- שזכה לקלינסקי הטוב כמורה,
אשרי העם,   |  7/08/13 14:08
4
הלאומנות הביסה את היהדות.
נעמי..  |  7/08/13 12:56
5
פירות הבאושים של הלאומנות.
נעמי..  |  7/08/13 13:13
 
- מהיכן את מדברת?...
י.ש  |  7/08/13 15:12
 
- י.ש - מדובר בחולי נפש בדרגה
איריס כהו  |  7/08/13 16:25
 
- "אילן היוחסין"....
י.ש  |  8/08/13 09:28
 
- י.ש - אתה רוצה להגיד שאיתן
איריס כהן  |  8/08/13 23:53
6
יש אנשים שצריך לחנך אותם
זקן  |  7/08/13 15:59
7
אחד המאמרים המטומטמים ביותר
מגיב ותיק  |  7/08/13 20:07
8
לחנך לכבוד גם לאחר ולגר החי
לחנך לשלום  |  7/08/13 21:41
9
שני הצדדים כשלו בחינוך לשלום
שני הצדדים נכשלו  |  8/08/13 09:51
10
ללא המקרא אין לך שום קשר ליהדו
שינשין  |  8/08/13 12:57
11
חינוך לשלום
דאגנית  |  8/08/13 15:13
12
יהושוע פרק א' פסוק 3
יש מקום גם לאחר  |  8/08/13 15:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרדכי ליפמן
הממשלה החליטה לעבות את רשימת היישובים המצויים תחת "מטריית העדיפות הלאומית" ע"י צירוף כ-90 התנחלויות מבודדות. בהתנהלות הזו גלומה תמצית הטרגדיה הישראלית. אנו משועבדים מאז ניצחוננו הגדול ב-1967, לקבעון מחשבתי המהווה היום אחד המרכיבים של הדי.אן.אי הישראלי-יהודי
עליזה כהן
התחזית לחצי השני של שנת 2013 אופטימית עוד פחות ממחצית השנה הראשונה, וגם אם הגזירות והמיסים הראשונים יביאו לירידה בביקושים, היא תהיה זמנית בלבד והרוכשים יחזרו לשוק במהרה
יהודה דרורי
כביש 6 הוא עורק התחבורה החשוב ביותר במדינה, בבנייה ובבעלות פרטית. המדינה נתנה הטבות רבות לבונים ולמפעילים ואף חתמה חוזים בנדון. למרות זאת, החברות המבצעות מתרשלות לדעתי בקיום סעיפים שונים בהסכמות עם המדינה, והכביש הופך לפיכך למסוכן
נורית גרינגר
ראול ולנברג היה איש צעיר, בנה של שוודיה, איש העולם הגדול בעל אומץ וגבורה אדירים. הוא סוכך על יהודים מאחורי הדגל הכחול צהוב של שבדיה על-מנת להצילם ולא היסס ללכת בעקבות יהודים בצעדתם אל מותם כדי לתת להם מזון ומים
חמיק קוסובסקי
המעבר לכרטיסים מגנטיים אוצר בתוכו שימוש בטכנולוגיה ירוקה ושומרת על הסביבה כיוון שאין בה בזבוז של נייר. לבסוף, מאפשרים הכרטיסים המגנטיים חסכון כלכלי עבור הארגון, בית העסק או הרשת הקמעונאית המציעה אותם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il