X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
באזור גוש דן המורחב, ניתן בהחלטת ממשלה, בשיתוף העיריות, לקדם פינוי בינוי לכ-300 אלף יחידות דיור. החלטה זו לבדה תייצר עוד כ-20 אלף התחלות בנייה חדשות לשנה, ובסך הכול כ-60 אלף התחלות לשנה, ותוכל בהחלט למלא את המחסור בדיור
▪  ▪  ▪
פרויקט פינוי בינוי. יספק את המחסור הקיים בדיור [צילום: יח"צ]

ממשלת ישראל, הרשויות המקומיות, התקשורת ורוב רובם של מקבלי ההחלטות בתחום הנדל"ן מחפשים לצערי את האור מתחת לפנס - רובם ככולם מתעסקים במחירי קרקע מנהל מקרקעי ישראל, במיסוי על דירות, בתמ"א 38, בדיור להשכרה, וניסיונות בלתי פוסקים להגדיל את כמות הדירות המשווקות ולהוזיל את מחירי הדיור.
ניסיונות אלה, לצערי, נגמרים כולם בכישלון חרוץ. עתודות הבנייה של מדינת ישראל, קל וחומר באזורי הביקוש במרכז הארץ, הולכות ומתדלדלות, הביקוש עולה על ההיצע, המחירים מזנקים לשמיים ויותר זוגות צעירים ומשפרי דיור מוצאים את עצמם ללא דירה, או נאנקים תחת עול משכנתאות ענק. כבעלים של חברה המתמחה בפינוי בינוי, אני משתאה ,לא אחת , כיצד נושא זה נדחק לשוליים, כשאפשר לספור על שתי ידיים, בקושי רב, את מספר הפרויקטים של פינוי בינוי שאושרו ונמצאים בתהליך ביצוע, בכל רחבי הארץ.
למה לנו פינוי בינוי?
ראשית, כי רק פינוי בינוי יוכל לייצר במהלך העשור הקרוב, את כמות הדירות הנדרשת על-מנת לספק את המחסור בדיור ולבלום את עליית המחירים. מבדיקה שערכנו בחברה, מתברר כי רק באזור גוש דן המורחב, ניתן בהחלטת ממשלה, בשיתוף העיריות, לקדם פינוי בינוי לכ-300 אלף יחידות דיור. החלטה זו לבדה תייצר עוד כ-20 אלף התחלות בנייה חדשות לשנה, ובסך הכול כ-60 אלף התחלות לשנה, ותוכל בהחלט למלא את המחסור בדיור.
שנית, החלטה שכזו תפנה אחת ולתמיד שכונות עוני ושיכונים, תשדרג את אותם האזורים ללא היכר, תיתן לאוכלוסיות החלשות את האפשרות לשפר דיור, דבר אשר לא יקרה ללא עזרת הממשלה, תיצור תמהיל אוכלוסיה נכון בין תושבי השכונות הוותיקות לבין משפרי דיור חדשים שיגיעו לאותם מקומות ובכך יהיה גם ערך חברתי, לא רק כלכלי, ראשון במעלה.
שלישית, החלטה שכזו תשפר ללא היכר את חזות מרכזי הערים הוותיקות הנמצאות כיום בתהליך התנוונות מתמיד, ותייצר איכות חיים גבוהה הרבה יותר, כולל פארקים וגינות ציבוריות, שבילים להולכי רגל, מקומות חנייה בתיי ספר חדשניים, גני ילדים, מרכזי תרבות חדשים , ועוד.
רביעית, להחלטה זו יהיה כמובן גם ערך כלכלי עצום. שוו בנפשכם, לדוגמה, שכונות בדרום תל אביב דוגמת שכונת התקווה, כפר שלם, שפירא, ועוד אחרי שיוקמו בהם מגדלי יוקרה בנוסח רמת אביב ג', פארקים, שבילי אופניים ועוד, זאת לעומת מצב שכונת אלה כיום. כדוגמה אחרת קחו עיר כמו בת ים, שהמיקום שלה פשוט נפלא, צמוד לתל אביב וצמוד לחוף ים מהיפים בארץ, כשבמקום השיכונים והבניינים הנמוכים שנבנו בה בשנות החמישים והשישי של המאה שעברה, היה תהפוך לעיר מודרנית עם מגדלי יוקרה, שדרות רחבות ופארקים.
אלה, כמובן, רק שתי דוגמאות מיני רבות. על-מנת שהליך חיוני זה יתחיל לזוז שומה על ממשלת ישראל לנקוט במספר פעולות משמעותיות: ראשית, לעודד את היזמים המוכנים להיכנס לתוכניות פינוי בינוי, להקל עליהם במיסוי ולהעניק להם "מסלול ירוק" ידידותי ותומך. שנית, להגדיל את היחס שמקבלים היזמים מול הדירות שייהרסו. אם כיום היחס שהיזמים הם מקבלים הינו בקושי 3 דירות חדשות מול דירה ישנה אחת, במידה ויחס זה יעלה ל-5 דירות ויותר, זה יהיה כדאי כלכלית להרבה יותר יזמים,
ולעירייה ובסופו של דבר המרוויחים הגדולים יהיו הדיירים, העיר בה יתבצע הפינוי בינוי, וכמובן המדינה. שלישית, להקל ולקצר מאוד את הליכי הביורוקרטיה המסורבלים, מול וועדות מקומיות ומחוזיות וחוזר חלילה. רביעית, להקל על הדיירים המתפנים בכך שבמקביל לדירה חדשה אותה יקבלו בתמורה לישנה, תינתן להם האפשרות לקבל בכסף את מלוא התמורה על דירה חדשה, ולרכוש אותה היכן שיחפצו, לאו-דווקא באותו מקום.
במידה וכל התנאים הללו ימולאו, בשיתוף הממשלה והרשויות המקומיות, אני צופה כבר בשנים הקרובות מהפיכה רבתי בתחום הפינוי בינוי, והפיכתו מ"נישה" לא חשובה, כפי שהוא היום ל"מיינסטרים" נדלנ"י מרכזי וחשוב בעשור הקרוב, ובכלל.

הכותב הוא יו"ר ומנכ"ל אייקום יזמות ובנייה
תאריך:  12/09/2013   |   עודכן:  13/09/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רק פינוי בינוי יציל את שוק הנדל"ן
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
Build better intercity roads  ל"ת
Jackk  |  16/09/13 01:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רונן קופרט
בחודש הבא ייערכו הבחירות לרשויות המקומיות. נדמה שעל-אף ניסיונות המתמודדים להחיות ולהעיר את מערכת הבחירות, התושבים יישארו אדישים. מה גורם לתחושה הזו בקרב התושבים והאם ניתן לשנות את המצב?
פסח רויטמן
כאחד שקרא עשרות ואולי מאות ממאמריו, אני מוכן להעיד כי למרות הרושם שהוא איש שמאל קיצוני, בניגוד לאנשי שמאל קיצוני אחרים אבנרי הוא פטריוט ישראלי אמיתי
אברהם בן-עזרא
במקרה שלפנינו אך ברור הוא, שהמערערת מנסה להתחמק מן ההתחייבויות החוזיות שנטלה על עצמה. היא טוענת שזכותם של כל המשיבים פקעה עקב ההעברה, ומאידך גיסא היא כופרת או אמורה לכפור בזכותם של הקונים לתבוע אות ונזק. "לא נחה דעתה של המערערת, והיא הגישה לפנינו ערעור טרדני זה, שאין לו כל אחיזה בדין, ושמטרתו להגן על דרכי מסחר בלתי הוגנות" - השופט: שלמה לוין, בית המשפט העליון
רפאל בוכניק
צלצול הטלפון בשעה שש בבוקר של יום הכיפורים כבר בישר רעות, בפרט כאשר הקצין המתקשר היה שומר שבת אדוק    עד מהרה התקבצו ביחידה לבד מן הסגל הסדיר גם עשרות אנשי מילואים, רובם ללא תכלית ייעודית של ממש, אולם כך תורגם המושג "גיוס כללי", כחלק מהאנדרלמוסיה שאחזה בכל
משה זלצברג
מה מסמל שילוחו של השעיר לעזאזל במרכזה של עבודת יום הכיפורים? כדי להבין זאת, יש לזכור שהכהן הגדול היה לוקח שני שעירים - ומכאן שיש הבדל בין שני סוגי חטאים והכפרה עליהם. יש לכך גם לקח מוסרי ממשי לכל אחד מאיתנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il