X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כמה טיפוסית ההתנהגות הזו, לפיה מצד אחד מגנה שר האוצר בממשלת ישראל את מי שעזבו את הארץ בשל קשיי פרנסה, אי יכולת להתקדם בחיים, בישראל - בין מבחינה מקצועית ובין מבחינה אחרת - ומצד שני ברגע "היורד" מצליח בחו"ל - בגדול - פתע פתאום הוא מחובק ומאומץ אל הלב
▪  ▪  ▪
פרופ' אריה ורשל ואשתו . חזר להיות אחד משלנו [צילום: AP]

הלב הישראלי מתפוצץ מגאווה. הנה "עשינו את זה" ושניים מהמדענים "שלנו" זכו, עם מדען שלישי "שלהם" בפרס נובל בכימיה. אמרנו לכם שאנחנו גאונים? לה אמרנו עוד? אז הנה אנחנו אומרים זאת - בקול רם - ומי שזה מפריע לו שיאטום את האוזניים. כשאנחנו שמחים, הכל צריכים לדעת זה ובווליום מחריש אוזנים. כמאמר המשפט המופע ב"שיר השכונה" המיתולוגי של להקת התרנגולים ז"ל, אז "לא רוצים לישון. רוצים להשתגע. אנחנו נפוצץ את השכונה".
כמה פתטית ועד כמה ישראלית, ההתנהגות הזו "שלנו". מכון ויצמן למדע מברך, במודעה גדולה, שפורסמה בעתון הארץ את פרופ' אריה וורשל, "בוגר המכון ומדען בעבר", עם זכייתו בפרס נובל בכימיה לשנת 2013. במודעה נוספת, המתפרסמת - בצמוד ובדבקות למודעה הקודמת - מברך אותו מכון למדע את פרופ' מיכאל לויט, "מדען המכון בעבר" עם זכייתו בפרס נובל בכימיה לשנת 2013. זהו זה. הכל סגור. רשמנו עוד שני סימני ניצחון בספר ההישגים הפרטי שלנו, זקרנו אצבע כלפי הגויים "והראנו להם ששני החבר'ה שלנו זכו, יחד עם עוד איזה גוי אחד - שאנחנו לא זוכרים, עכשיו, את שמו (כי הוא לא "משלנו") - בפרס נובל לכימיה".
כמה ישראלי. כמה טיפוסית לנו וכמה צבועה ההתנהגות המוחצנת הזו, "הלוקחת, חופנת ותופסת בשתי ידיים", מלוא הגאווה ושלל ההטבות הנובעת מיחצון זכייתם של "שניים מטובי בנינו", יחד עם עוד איזה גוי שלישי, בפרס נובל לכימיה. כמה טיפוסית ההתנהגות הזו, לפיה מצד אחד מגנה שר האוצר בממשלת ישראל את מי שעזבו את הארץ בשל קשיי פרנסה, אי יכולת להתקדם בחיים, בישראל - בין מבחינה מקצועית ובין מבחינה אחרת - ומצד שני ברגע ש"היורד" מצליח בחו"ל - בגדול - פתע פתאום הוא מחובק ומאומץ אל לב. פתע פתאום הוא שב להיות "ישראלי", ממש בשר מבשרנו ותמיד יהיה מישהו שירוץ לטלוויזיה ויספר זיכרונות ילדות עליו, שנחוו - מובן מאליו וללא כל ספק - במדינת ישראל, שבה "תגשמנה כל התקוות", כמאמר ההמנון הלאומי, המתנגן לצלילי לחן בלתי מקורי, בעליל, הנכלל גם ביצירה "וולטבה" של המלחין הבוהמי, בדז'יך סמטנה.
הדבר מזכיר לי את ההתנהלות של ההתעלמות המוחלטת, <, בעניינים של חלוקת מחמאות והענקת הוקרה, שהיו מעורבים בעניינים של גאווה לאומית וגם/או בעניינים של ביטחון לאומי ומסירות נפש. בתאריך 18.5.1941, יצאו לפעולת חבלה בבתי הזיקוק בטריפולי, שבלבנון, 23 לוחמי פלמ"ח, אליהם נלווה קצין בריטי, בשם פאלמר. מטרת הפעולה הייתה למנוע הספקת דלק למטוסי הוורמכט ולמנוע סיכול הפלישה המתוכננת של הצבא הגרמני ללבנון ולסוריה. 24 הלוחמים שהפליגו בליל של 18.5.1941, ממעגן חברת החשמל בחיפה, בסירה "ארי הים", לא הגיעו ליעדם ומעולם לא נודע מה עלה בגורלם. להנצחת זכרם, קיימת אנדרטה על גדות הירקון ורחוב בתל אביב-יפו הקרוי: "כ"ג יורדי הסירה". שמו של הקצין הבריטי, פאלמר, נמחק מדפי ההיסטוריה של המדינה שבדרך, "שכן הוא גוי והוא לא שייך למיתולוגיה של המדינה שבדרך".
מעבר להתנהלות הגזענית המרוממת את שמם של שני זוכי פרס נובל "הישראלים" לכימיה ומדחיקה, עד כדי מוחקת נוכחותו של חתן פרס נובל השלישי לכימיה, אך ורק בשל העובדה שאינו ישראלי, עולה שאלת "ישראליותם" של שני חתני פרס נובל אלה. אין חולק ואין ספק בכך, כי שני חתני פרס נובל אלה, למדו את לימודי הכימיה ועשו את ראשית צעדיהם הראשונים בתחום זה, במדינת ישראל. יחד עם זאת, מן הראוי שלא נשכח ולא נעלים את העובדה הבסיסית, כי חתן פרס נובל לכימיה, פרופ' אריה וורשל, עזב את הארץ, עוד בשנת 1978, כלומר לפני 35 שנה. חתן פרס נובל השני, "הישראלי", פרופ' מיכאל לויט, עזב את הארץ, עוד בשנת 1987, כלומר לפני 25 שנה.
איני מעוניין להיות בגדר של "משבית שמחות", אבל מוזר, עד כדי צורם את האוזן, לקרוא ולשמוע, כי חתני פרס נובל לכימיה, הפרופסורים וורשל ולויט, שאינם קשורים לארץ, שנות דור, הינם "ישראלים". מעבר לצביעות הטיפוסית, המגנה מי שנאלץ לעזוב את ישראל, בגלל קשיים כלכליים ואחרים ומכנה אותו בשם "יורד" ובאותו הקשר והדבק דברים, מרוממת ומשגיבה, ישראלים "שעשו זאת" בחו"ל ומתעלמת מהיותם יורדים, הרי לא ניתן לומר על שני פרופסורים אלה לכימיה, כי הם "ישראלים", או כפי שהכתיר אחד העיתונים את ההודעה על זכייתם בפרס נובל לפיה "פרופסורים ישראלים המתגוררים בארצות הברית, זכו בפרס נובל לכימיה".
מי שהקשיב, קשב רב, לראיון שנערך עם פרופ' אריה וורשל, לא יכול היה שלא לשמוע את נימת המרירות, שהתלוותה לקולו, כל אימת שנשאל הוא על הקשר "הישראלי" שיש לו עם מדינת ישראל. פרופסור זה לא העלים את העובדה, כי הוא נאלץ לעזוב את מדינת ישראל, על כורחו, לאחר שלא הוצעה לו משרה אקדמית, ההולמת את כישוריו האקדמיים. בארה"ב, לעומת זאת, נתמנה הוא כפרופסור מן המניין, באחת מהאוניברסיטאות היוקרתיות ביותר שם. משביקש המראיין לדבר עמו על התגלית "שהתגלתה זה עתה" ובזכותה זכה הוא לפרס נובל לכימיה, השיב מרואיין זה - במרירות בולטת כי התגלית הייתה ידועה עוד בהיותו בישראל. המסר היה ברור. הוא נאלץ ליטוש את מדינת ישראל, על כורחו ושלא ברצונו.
קודם שנחבק ונאמץ אל לב את הפרופסורים "שלנו", מוטב נדע כי אנחנו בועטים אותם, ברגל גסה אל חוץ. לאחר שמרבית שנותיהם הבסיסיות והכשרתם נעשתה על-ידינו ובארצנו, הרי מעניקים אנו מתנות חינם "לגויים", שאנחנו לא מזכירים את שמם, חלילה וחס, יחד עם "הישראלים" שלנו.

הכותב הוא השותף-המייסד של חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  10/10/2013   |   עודכן:  10/10/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הארץ / Haaretz
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גאווה לאומית בלי שום כיסוי
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
חשיפה: גם עדה יונת נאלצה לערער
קרוב משפחה  |  10/10/13 11:27
2
קנאת עורכי דין
אלפרד לא-נובל  |  10/10/13 11:46
3
הנורא מכול הוא הפירגון של
עובדת מכון ויצמן  |  10/10/13 12:26
4
פרס נובל לישראלים
עקיבא1  |  10/10/13 12:33
5
שורה אחרונה לפני הקטע האחרון ל"ת
יש לומר "לנטוש".  |  10/10/13 12:42
 
- אלה נכי פ"נ - ליפול ולא לנפול ל"ת
טעות מוחלטת - ליט  |  10/10/13 17:05
6
כתבה מגוחכת וחסרת יסוד
מבקש הגיון  |  10/10/13 14:32
7
זו קצת קטנוניות מצדך
במבה  |  10/10/13 14:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי סויסה
לאחר פטירת הרב עובדיה האם יקום לו יורש? ומה יהיה על מפלגת שס, שעשויה לאבד מגדולתה ומרכזיותה בפוליטיקה הישראלית. יכול להיות שעליה להתארגן במתכונת של חצרות כפי שנוהגת המפלגה האחות לה, יהדות התורה - מצד שני כנראה שיש לה יחסים אמביוולנטיים עם כל מה שנוגע לאחים אז היא תאלץ לבחור בדרך אחרת
גיא חזן
תשואה חסרת סיכון נמדדת על-פי ריבית הבנק המרכזי במדינה. בימנו עומדת על 1% (ישראל) אזי תשואה של 2%, שהם פי-2 מתשואה חסרת סיכון, יכולה להיות תיק השקעות מנצח. לשם החידוד – תשואה חסרת סיכון בארה"ב שואפת לאפס (0-0.25%) – האם תשואה של חצי אחוז בשנה היא תיק השקעות מנצח?
אפרים הלפרין
ראש הממשלה טוען שהמכשול העיקרי במו"מ עם הפלשתינים הוא סירובם להכיר בנו כמדינה יהודית, יש אחרים בממשלה הטוענים שאין מדובר כלל במכשול
עמוס אריכא
אם הוטעינו להאמין כי הגטו שייך לעבר ארור, מסתבר כי הוא חזר לתחייה כעוף החול. אם חשבנו כי מדובר רק באווירה גטואית, התבדינו. לוויית המרן הוכיחה כי בארץ מכבר לא מתקיימת רק אווירה גטואית של יהודים מפוחדים, אלא שהגטו העשוי מחיבור שבין ציבורי חרדים ודתיים ממש כאן, חובק אותנו מכל עבר, מחניק תקווה לעם שפוי
אריאל י. לוין
לצד ענייני ההווה - אירן, חיזבאללה, חמאס - הנה סיפור שחושף קצין אמריקני בכיר לשעבר. האם במקום חורבן הבית השלישי הייתה עלולה מלחמת יום הכיפורים להוביל למלחמת עולם שלישית?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il