X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
משהונחו קלפי העורלה על השולחן, מתבקשת השאלה, האם אין משהו בקשר שבין חובבי הנסיגה ומקדמי חורבן ההתיישבות לבין ההתנכרות למנהג ברית המילה?
▪  ▪  ▪
מנהג עתיק המקוים על-ידי 98% מהיהודים [צילום: פלאש 90]
שאלת השאלות
הוויכוח על ברית המילה מלמד על הוויכוח על עתיד הארץ. לא ב"שטחים" עסקינן, לא בסידורי ביטחון, אף לא בדמוגרפיה ולא ב"כיבוש", אלא בשאלת השאלות: זהות העם השב לציון. מי אנחנו?

תלי תלים של מילים נשפכו על מנהג ברית המילה. אין טעם לשכנע את הנימולים כפי שאין טעם להתווכח עם הערלים. באופן די קבוע, 98 אחוזים מהיהודים בישראל מלים את בניהם. מתברר ששני האחוזים הנותרים מחזיקים במיקרופונים רבים, עד שעולה הרושם שמדובר בתופעה רחבה. ולא היא.
לא אכנס בעובי הקורה של מנהג הברית העתיק, המכניס את התינוק לחיק העם. גם שלילת המנהג עתיקה. הפגאנים התנגדו, הרומאים צלבו אנשים והניחום לגסוס עד מותם, אבל תיעבו "הטלת מום" באיבר המין. אדון במשמעות הסוציו-תרבותית של התופעה.
הציווי על המילה מופיע לראשונה בבראשית י"ז, בסוף הפרשה שבה מופיע אברהם העברי. ראשית האומה רצופה בריתות. "וַהֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ לְדֹרֹתָם לִבְרִית עוֹלָם; ומיד אחר כך הבטחת הארץ: "וְנָתַתִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֵת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ אֵת כָּל אֶרֶץ כְּנַעַן לַאֲחֻזַּת עוֹלָם"; ואז הציווי: "זֹאת בְּרִיתִי אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּ... הִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר, וּנְמַלְתֶּם אֵת בְּשַׂר עָרְלַתְכֶם וְהָיָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם". עוד בראשיתה נכרכה מצוות המילה עם הבטחת הארץ, ולא בכדי. החוכמה הקדומה צפתה את שעתיד לקרות.
מהיכן מגיעה הקריאה לא למול? האם מקרה הוא, שאלה המוכנים לבתר ולכרות ולחתוך בחדווה בבשרה החי של ארץ חיינו, דוחקים בנו לא לחתוך את עורלת הבשר, כלומר לא להשתתף בכריתת הברית העתיקה של עמנו?
ב-21 באוקטובר 1997 לחש בנימין נתניהו על אוזנו של הרב כדורי: "השמאל שכחו מה זה להיות יהודים; הם חושבים (ש)הביטחון שלנו ישימו בידי ערבים. ערבים ידאגו - תן להם חלק מהארץ, והם ידאגו לנו". ברור שנתניהו התכוון לשכחת ההיסטוריה עקובת הדם שלנו בגלות. בחסות העמים סמכנו בלית ברירה על הגנתם, שהתבררה כמשענת קנה רצוץ. אבל מנגנון התעמולה קיצץ את הדברים והותיר את ראשיתם "השמאל שכחו מה זה להיות יהודים". מיד הזדעקו מוסדי ארץ ומהומה רבתי התחוללה על ראש נתניהו, כיצד פיקפק ביהדותם של ישראלים טובים. לא עזרה הכחשתו של ראש הממשלה שהקשר הדברים היה שונה לחלוטין; בתודעה הציבורית נקבע כאילו הכחיש את הקשר שבין השמאל ליהדותו.
עכשיו, משהונחו קלפי העורלה על השולחן, מתבקשת השאלה, האם אין משהו בקשר שבין חובבי הנסיגה ומקדמי חורבן ההתיישבות לבין ההתנכרות למנהג? דווקא הוויכוח על ברית המילה מלמד על הוויכוח על עתיד הארץ. לא ב"שטחים" עסקינן, לא בסידורי ביטחון, אף לא בדמוגרפיה ולא ב"כיבוש", אלא בשאלת השאלות: זהות העם השב לציון. מי אנחנו? יהודה שומרון וירושלים הן מסַמֵן שמאחוריו יש מסומן - הזהות היהודית העתיקה שלנו.
ערביי האזור מבינים את הדבר. הם צועקים זאת באלפי דציבלים מאז החלה שיבת ציון. חלקים בתוכנו לוקים בשיפוט המציאות ומסרבים להכיר בעומק הסכסוך הניטש פה. הם מתעקשים שאפשר לרבע את המעגל ולשכנע את הפלשתינים לחלוק עימנו את הארץ, אף שהמציאות מלמדת אחרת. הרציונליזם העקר הפך עבור החבורה הזאת לתחליף אֵל, פגאניזם ליברלי העובד את שכלו, ואינו מוכן להביא בחשבון מסורות ואמונות עתיקות ששרדו מבחנים שמעטים חוו כמותם בהיסטוריה האנושית.
הניסיונות להצדיק את ברית המילה באופן "רציונלי" או לשכנע ב"תועלת" שתצמח לילד הנימול, נדונו לכישלון. תהום פעורה בין נאמני המילה למושכים בעורלתם ומתנאים בה בקרתנות טיפוסית. אמר לי איש שמאל לשעבר: "זה כמו אהבה, לך תסביר". ואכן, מי שלא מבין - פשוט נכרת מעמו.
ההתנגדות למילה היא חלק מתהליך הרדיקליזציה ההרסני שעובר השמאל הישראלי בשנים האחרונות, "דובון לא לא" המתעסק בקיום נגטיבי - שלילת ההמון הנבער, היהודים הפראים המקיימים מנהגים ברבריים, כורתים ברית בבשרם ודבקים באדמת המולדת. על זה ניטש הוויכוח העמוק ביותר בחברה הישראלית. חשוב לכרוך את ההתנכרות לברית המילה עם ההתנכרות לארץ ולעם.

פורסם במקור: ישראל היום (6.1.14)
תאריך:  06/01/2014   |   עודכן:  06/01/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שלילת המילה: התכחשות לזהותנו
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
הם (בשונה ממני)
אני שמאל קלסי  |  6/01/14 12:27
2
יפה יפה דרור - כבוד
חקלאי - פרדס חנה  |  6/01/14 17:19
 
- צריך היום אומץ לומר בגלוי
מסכים  |  7/01/14 07:47
3
נושמים אוויר ממוחזר
באום  |  7/01/14 08:10
 
- דברים?
מאיפה אתה ממציא   |  7/01/14 13:23
4
מילה=ר.ת.-מי יעלה לנו השמימה.
פלא יועץ  |  7/01/14 13:19
5
איך אתה מסביר את העובדה שדווקא
מר אידר היקר !  |  8/01/14 07:31
6
השמאל תומך במילת נשים מוסלמיות
מקס פאואר  |  8/01/14 11:19
 
- האמת היא, שאתה משעשע.
מנישמקס טמבל?  |  8/01/14 15:14
 
- האמת היא, שאתה משעשע.
מנישמקס טמבל?  |  8/01/14 15:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
כולנו מצווים להתייחס למניעים של 55,000 יוצאי אפריקה שהגיעו אלינו כמו אברהם אבינו שירד מארצו בשל הרעב
עו"ד אברהם פכטר
מסתנני עבודה הם לא פליטים, לא מבקשי מקלט, לא בורחים בגין רדיפה פוליטית, אלא כדי לשפר את רמת חייהם
אלי אלון
ועידת הגליל ה-7 שנערכה בשבוע שעבר בטבריה בעלות מוערכת של כמה מאות אלפי שקלים, מיותרת כקודמותיה ומהווה בזבוז מיותר ומקומם של כספי ציבור    היא לא תקדם ולא מסוגלת לקדם את הגליל
יוסף דיין
אז מה עושים כאשר הטמפרטורות צונחות לחמישים מעלות מתחת לאפס? איך מתרצים זאת? פשוט: בהתחממות הגלובאלית... הסופות מאפשרות לחלק גם בין ימין פוליטי לשמאל פוליטי במונחים אמריקנים
ציפורה בראבי
פעם, מזמן, עמד נתניהו על במה בביטחון והודיע לנו שהם מ-פ-ח-ד-י-ם! אבל היום נראה שהכל מפחיד אותו - ארגוני השמאל (זכויות האדם בלע"ז), קרי, אובמה, מנהיגות אירופה, הפלשתינים וגם בוז'י; כן, גם הוא. דרוש מנהיג
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il