X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יש מי שנושא בתפקיד בכיר יותר המופקד על שוק הדיור, ואליו צריכים להגיע עיקר הביקורת והלחצים ראש הממשלה, בנימין נתניהו הוא הנכשל העיקרי בטיפול במחירי הדיור הגבוהים
▪  ▪  ▪
נתניהו. לא מגיע לו הקרדיט [צילום: פלאש 90]

הרבה ביקורת נשפכה בשבוע החולף על שר האוצר, יאיר לפיד.
תוכניתו להורדת המע"מ על דירות חדשות לאוכלוסייה מובחנת תוארה כמפלה ולא מקצועית, במקרה הטוב, וכפופוליסטית וטיפשית, במקרה הפחות טוב. הביקורת הרצינית ביותר נגעה בכך שהתוכנית עוסקת בסימפטום ולא בבעיה העיקרית בשוק הדיור. במחיר למשתכן, ולא במיעוט התחלות הבנייה. אולם יש לזכור שיאיר לפיד הוא שר האוצר. ככזה, הוא אחראי למדיניות הפיסקאלית של הממשלה, וזה התחום המרכזי בו הוא יכול להשפיע.
אולם יש מי שנושא בתפקיד בכיר יותר המופקד על שוק הדיור, ואליו צריכים להגיע עיקר הביקורת והלחצים בנושא: ראש הממשלה, בנימין נתניהו. במלאת שנה לממשלה, יש לסכם ולומר שהוא הנכשל העיקרי בטיפול במחירי הדיור הגבוהים.
מחירה המאמיר של דירה - לרכישה או להשכרה - הוא הנושא המעיק ביותר על צעירים החיים היום בישראל. הוא זה שמקשה עליהם לסגור את החודש או לנהל חיי פנאי סבירים. הדבר עולה בכל ארוחת שישי משפחתית ובכמעט כל שיחת מסדרון בעבודה. ומנושא זה, בין השאר, נובעת ההערכה של אזרחי מדינת ישראל כלפי הממשלה שלהם.
דיור בר-השגה
שוק הדיור בישראל מושפע ממהלכים ומהחלטות המתקבלות במספר משרדי ממשלה ורשויות ציבוריות. משרד האוצר, משרד השיכון, רשות מקרקעי ישראל, ועדות התכנון והבניה ובנק ישראל. מעל כולם עומד ראש הממשלה. הוא זה שצריך לתמרן ולווסת בין כולם, כדי יכולתו, לכדי מדיניות כוללת שמטרתה - דיור בר-השגה. כבר חמש שנים שהאחריות על כך היא עליו. ולאחר חמש שנות כהונה, אין אלא לקבוע שנתניהו כשל בביצוע תפקידו.
מחירי הדיור החלו לטפס עוד בטרם נכנס נתניהו ללשכת ראש הממשלה. כבר אז, בתחילת 2009, היו באמתחתו שורה של תוכניות ורעיונות לפתרון. רפורמה גדולה במנהל מקרקעי ישראל ובוועדות התכנון, מאבק בביורוקרטיה, הפרטת קרקעות ושחרורן לבניה. כבר אז הייתה לו טענה ניצחת: הביורוקרטיה והמנהל הציבורי המסורבל תוקעים את השוק. הם גורמים להקטנת ההיצע, יחסית לביקוש ההולך וגדל. וזה, בתורו, גורם לעליית מחירי הקרקעות והדירות.
ארבע שנים ארכה כהונתו הקודמת, במהלכן אירעה המחאה החברתית של קיץ 2011. כשדפני ליף וחבריה הקימו אוהלים ברוטשילד, נתניהו קרא להם לעלות לירושלים ולסייע לו בהעברת הרפורמות. חלקן עברו לבסוף, מקוצצות ומרוטות. בבחירות האחרונות, הציגה הממשלה מספר הישגים משמעותיים שהיו לה, במספר תחומים. הדיור לא היה אחד מהם. בראיונות שנתן לאחרונה, הודה נתניהו שעל הממשלה מוטלת אחריות ושעליו לפעול יותר בתחום. וזו בשורת ראש ממשלת ישראל לישראלים, חמש שנים לאחר שהם הפקידו בידיו את המפתחות.
לממשלה הנוכחית נותרו, אם תמלא את ימיה, עוד כשלוש שנות כהונה. אם יינקטו עד אז צעדי מדיניות נועזים, מתואמים ונכוחים - נוסח הרעיונות שהעלה נתניהו בסוף העשור הקודם - ייתכן שעוד נראה את מחירי הדיור מתחילים לרדת. אז מן הראוי שהקרדיט על כך לא יינתן לנתניהו ומפלגתו. אלה הגורמים הקבועים בממשלה ובקואליציה כבר חמש שנים. הקרדיט יגיע לגורמים החדשים שהצטרפו לפני שנה - מפלגות יש עתיד והבית היהודי. כך יחייבו ההגינות, ההיגיון והשכל הישר.

בוגר תואר שני במדע המדינה, אוניברסיטת תל אביב.
תאריך:  25/03/2014   |   עודכן:  25/03/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחירי הדיור: אחריותו של נתניהו
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
ביבי מריץ בועת בנדל"ן-אבולה. ל"ת
ראיס-פוטין-טיל400  |  25/03/14 14:43
2
יאיר לפיד נגד מעמד הביניים
ד"ר רון בריימן  |  25/03/14 16:48
3
ראו גם
xpuhkr  |  28/03/14 11:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן לאופר
החל משנת 2005 מי ששילם דמי חכירה שנתיים (דח"ש) 8 שנים ללא בעיות, יקבל היוון חינם, ככה,מתנה... בכיף
ד"ר אסתר שניאורסון גרי
ההתחייבות האמריקנית במה שקשור לישראל הייתה מאז ומתמיד מעין מנוף סחיטה שבאמצעותו הכתיבו למדינה היכן לגור, היכן תהיינה השגרירויות, מה לייצר ומה למכור
אלדד יניב
עו"ד יוסי כהן, לא יישלח יותר על-ידי לשכת ראש הממשלה, כ"חברה הקרוב של שרה", אחרת זה עלול להיגמר ביאח"ה
ציפי לידר
בשולי הכותרות: אין חדש תחת החרם    דור ההמשך של המסתננים - נתונים מדאיגים    מיהו אמן הקרדיטים הגנובים?    ירושלים עיר הקודש זו לא מילה גסה    ולקינוח על חוד הלשון
שולמית קיסרי
בזכות מאבקים של לוחמי צדק, זכינו בקושי ולאט אבל בכל זאת, לקבל דיווחי אמת על שכר בכירים, כספים ציבוריים שמתגלגלים למקומות שונים בדרכים שונות, גובה שכר המורמים מעם, הוצאות בית ראש הממשלה, בזבוזי כספים במשרד התחבורה הנובעים מכישלונות בתכנון וכדומה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il