X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
טייסי חיל האויר הפכו לאגדה חיה, ובצדק אולם בסערת הקרב ובלהט הניצחון נשכח שותף סמוי, שתרם רבות לאותו ניצחון מוחץ של צה"ל ובמיוחד של חיל האויר - התעשיה הביטחונית של ישראל
▪  ▪  ▪
התעשיה הצבאית [צילום: איציק וולף]
[צילום: תעש]

פצצת פיצוח מסלולים (פפ"ם)
בשנים הללו עסקה המעבדה המרכזית בהנהלת אברהם מקוב, בפיתוח ובהכנה לייצור של פצצה, שנועדה לשבש את מסלולי המראתם של מטוסים, וזאת על-פי הקונספט שפותח אז בצהל, כי במקרה של מלחמה, יש לנסות להשמיד את חילות האוויר של האויב מיד עם פרוץ הקרבות. הפפ"ם מותקנת על המטוס ככל פצצת אוויר, ומשתחררת ממנו בשעת טיסה בגובה של 100 מטר מהקרקע.
לאחר כמה שניות נפתח מצנח, ובאותו רגע מתלכסן גוף הפצצה כשחרטומו מטה - בזוית של 60 מעלות מהקרקע, מיד מופעלת רקטה שדוחפת את ראש הנפץ בכוח עז למטרה (המסלול שעל הקרקע) ומחדירה אותו מבעד לשכבת האספלט או הבטון. כעבור השהייה של 6 שניות, מתפוצץ ראש הנפץ ויוצר בקרקע מכתש בקוטר של 5 מטר ובעומק מטר ושישים.
עמ 194-195
התעשיה הביטחונית בישראל, יוסף עברון, ההוצאה לאור משרד הביטחון, 1980

יום שני, ה-5 ביוני 1967, החל כבוקר רגיל ביותר. בשדות התעופה הצבאיים, שנמצאו בכוננות מתמדת מזה מספר ימים - צלצל לפתע הפעמון האדום. הטייסים, שבחלקם הסבו ליד שולחן ארוחת הבוקר, זינקו תוך שניות לעבר מטוסיהם. הפעמון האדום המשיך לצלצל ללא הפסקה. זמזום מנועי המטוסים הפר את שלוות הבוקר ולפני שהמחשבה תפסה את המתרחש - כבר נמצאו הבחורים באוויר, מהירים מאוד, אך שקטים ובוטחים. כל אחד פנה לעבר היעד שנקבע לו.
מ ל ח מ ת ש ש ת ה י מ י ם נכנסה ליומה הראשון.
תעש - השותף הסמוי שתרם לניצחון
בפחות משלוש שעות הושמדו שלוש מאות וחמישים מטוסים מצריים. בטרם אתא ערב היה כל המרחב האווירי של המזרח התיכון -מהיאור ועד לחידקל - בשליטתו המוחלטת של חיל האוויר הישראלי. ארבע מאות ועשרה מטוסי אויב הפכו באותו יום לגרוטאות מפויחות.
מדורות ענק ופטריות עשן, מראס-בנאס בדרום ועד אל עריס ומסורה בצפון, מתעלת סואץ ועד לרדקה שממול למצרי טיראן - ציינו את מקומם של עשרים וחמישה שדות תעופה של האויב, או ליתר דיוק, את מה ששרד מהם. לא עברו שעות רבות ואודים עשנים סימנו את בסיסי חילות האוויר של מצרים, סוריה, ירדן ואחד משדות התעופה העיאקיים שפעל נגדנו.
נלוויתי אל טייסינו ככתב צבאי וראיתי את פניהם ברגעיהם הגדולים: הם היו ונותרו אמיצים ורגועים, מורא לא היה בלבם - אף כי ידעו, שכל אחת מגיחותיהם עלולה להיות האחרונה.
טייסי חיל האויר הפכו לאגדה חיה, ובצדק - לא רק במזרח התיכון אלא גם ברחבי העולם. אולם בסערת הקרב ובלהט הניצחון נשכח שותף סמוי, שתרם רבות לאותו ניצחון מוחץ של צה"ל ובמיוחד של חיל האויר - התעשיה הביטחונית של ישראל - תעש, תע"א (תעשיה אוירית) ורפאל - התרומה המשמעותית ביותר הייתה של תעש - "התעשיה הצבאית בישראל".
פצצת פיצוח המסלולים (פפ"ם)
רבים משדות התעופה של האויב הוצאו מכלל שימוש עוד בשעות הראשונות של המלחמה, באמצעות הפפ"ם (פצצת פיצוח מסלולים), פרי פיתוח וייצור של המעבדה המרכזית בתעש - ולמטוסי האויב שהמריאו והצליחו לשרוד לא היה לאן לשוב... היה זה שימוש הבכורה העולמי בסוג זה של פצצות והוא זכה לפרסום רב בתום מלחמת ששת הימים. יוזם הפיתוח, אברהם מקוב ז"ל שעמד אז בראש המעבדה המרכזית למחקר ופיתוח של התעש, זכה על כך בשנת 1969 (בשנית) ל"פרס ביטחון ישראל".
הפיתוח עצמו נמשך מספר שנים, הסתיים חודשים אחדים לפני המלחמה ונכנס מיד לייצור שוטף ולאספקה לצה"ל. בפרוץ המלחמה כבר הייתה בידי חיל האוויר כמות מוגבלת של פצצות פפ"ם,
כ מ א ת י י ם במספר, והוא עשה בהן שימוש יעיל ומידי.
על חלקו של התעש בהכנות למלחמה סיפר המנכ"ל, יצחק עירוני ז"ל:
"את ההודעה על מצב הכוננות קיבלתי טלפונית ב-16 במאי 1967, למחרת מצעד צה"ל בירושלים. מעברו השני של הקו נמצא ראש אג"א (אגף אפסנאות), אשר הסביר לי את המצב וביקש לקיים עמי שיחה אישית ובה הציג לפני את דרישותיו הדחופות של צה"ל, ביבשה ובאוויר. בראש ובראשונה נתבקשנו למסור את כל המוצרים המוגמרים, תוך הקפאה מידית של היצוא לחו"ל. למחרת כבר קיבל לידו הצבא את כל כמויות ה"עוזים" שנמצאו ברשותנו וכן את הרובים, הרימונים ומוצרי החימוש האחרים.
חיל האויר דרש להעביר לרשותו מיד את כל מכלי הדלק הנתיקים שהיו מועדים ליצוא. נושא זה שימש מקור דאגה לחיל האויר: הדבר החל בהופעתם של מספר "מיגים" מעל לאזור הנגב ובניסיון ליירטם. כתוצאה מכך, הטילו מטוסינו באותו יום כ-20 מכלים; מפקדת חיל האוויר חששה שבקצב הזה תיווצר עד מהרה בעיה של מחסור במכלים נתיקים.
התעש נתבקש אפוא להתארגן במהירות לייצור מוגבר בנושא זה.
כעבור יומיים, ב-18 במאי, נמסרה לי רשימת משימות ועדיפויות לביצוע מידי, וזו כללה בין היתר, תחמושת זעירה; תחמושת 20 ו-30 מ"מ לתותחי חיל האוויר, השלמת ייצורם של קנים 105 מ"מ, של מכלי דלק נתיקים, נושאי פצצות, מגלשי רקטות ועוד...".
המפעל בירושלים העמיד עצמו לרשות חיל האוויר לעבודות שיפוצים דחופות. "שופצו מאות נושאי פצצות ומכלים במשלוחים יומיומיים", סיפר מנהלו של המפעל, יחיאל בן זאב ז"ל: "אולם לא רק בחיל האוויר טיפלנו, שיפצנו גם מטולי בזוקה עבור חיל החימוש; עבדנו יומם ולילה כשסכנת הפגזות מרחפת מעל לראשינו" (המפעל, אכן, הופגז במהלך המלחמה).
רוח זו של התנדבות אפיינה את כל מפעלי התעש במלחמת ששת הימים. גלגליה החלו נעים במלוא הקיטור, אך בטרם נכנסו לתנופה מלאה - המלחמה נסתיימה באותה פתאומיות שבה החלה.
כשבאים לסקור כעבור עשרות שנה את אותה מערכה על היבטיה השונים, - מן הראוי לציין גם את חלקה של "התעשיה הצבאית בישראל" באותו ניצחון מדהים ומוחץ.

כותב המאמר י. עברון ז"ל שימש דובר התעשיה הצבאית ועורך ביטאונה בשנים 1969-1990. ספריו: "התעשיה הביטחונית בישראל" ו"מגן ורומח" (הוצאת משרד הביטחון) מהווים אסמכתא חשובה לכל המתעניין בתולדות הייצור הביטחוני מתקופת המחתרת ועד לימינו אנו.
תאריך:  05/06/2014   |   עודכן:  05/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תעש - בן הברית שנשכח בששת הימים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
השותף השקט שחדר עמוק!
אחת העם המקורית  |  5/06/14 11:49
2
התעשיות הביטחוניות שותפות אמת
ירון זכאי 1  |  5/06/14 20:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה דרורי
חשוב לקרוא מאמר שכתב לאחרונה באינטרנט השמאלן, צבי כסה בכותרת: "לא יכול להיות במדינה איש ימין חכם", וזאת כדי להבין את מהות העיוות העובדתי והערכי של הכותב בעיקר בהתעלמות מהרבה אסונות אליהן הוביל אותנו "השמאל היפה" שלו
אהרון שחר
300 החטופות הניגריות הן בבחינת עוד קש שהיה צריך לשבור את גב הגמל כבר מזמן    האנושות חייבת להשמיד את הטרור ואם היא נמנעת מלעשות כן על האנושות להכריח אותה
עו"ד ורו"ח רמי אריה
כיצד ניתן לבטל הסכם שומה שנחתם עם פקיד השומה? בית המשפט המחוזי קבע שיש לבחון לגופן את טענותיו של הנישום, ולא להסתפק בהפעלת החזקה הכללית לפי מי שחותם על הסכם מסכים לתוכנו
אליקים העצני
אלון פנקס - איש מפלגת העבודה שיעץ בין היתר לשמעון פרס, שרת כקונסול כללי בניו-יורק ונתניהו טרפד את מינויו לשגריר ישראל באו"ם - נשמע כיתום עזוב, המייחל לקורטוב של תשומת לב מהאמריקנים, ולו גם נזיפות ועונשים, העיקר שלא להישאר לבד
עמי דור-און
גורמים המציגים את עצמם כאוביקטיביים פועלים מטעמם של גורמי שמאל, לעיתים זרים    בדיקה לא מסובכת יכולה לחשוף בקלות את מיהותם השמאלנית וכי הם ממומנים בכספים רבים המגיעים דרך קבע מ"אחים לדעה" בארה"ב ובאירופה    יש לחייב כל גורם שכזה לפרסם מי מממן את פעילותו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il