X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ועדת האתיקה המרכזית של לשכת עורכי הדין חיה בימי המנדט ושמה את עצמה בנעליו של בית המשפט. אלו המשמעויות של החלטתה המופרכת לאסור על עורך דין לזהות מצהיר באמצעות שיחת וידאו
▪  ▪  ▪
[צילום: יח"צ]

ועדת האתיקה המרכזית של לשכת עורכי הדין החליטה שאסור לזהות מצהיר באמצעות שיחת וידאו, ועורך דין שנוהג אחרת - עובר עבירת משמעת. מדבר בחתימה על תצהיר לפני ערכי דין בשיחת וידאו שנעשית דרך האינטרנט. חתימה כזאת חוסכת הגעה למשרו של עורך הדין, ויעילה במיוחד כשהמצהיר נמצא בחו"ל או בעיר רחוקה, נכה, קשיש וכדומה.
העבירה לדעת ועדת האתיקה היא הטעיית בית המשפט. פקודת הראיות אוסרת על זיהוי מצהיר בוידאו, ולכן תצהיר שנערך בדרך זאת איננו תצהיר, ועורך הדין מטעה את בית המשפט כשהוא מציג את המסמך בתור תצהיר.
הדברים הם כל כך מופרכים ובלתי צודקים, עד שחייבים להגיב עליהם. קודם כל, מדובר בחוות דעת שעומדת בדרכה של הקידמה. אפילו עדויות בבית המשפט אפשר לשמוע בשיחת וידאו ובית המשפט אישר הליכים כאלה. תצהיר הוא עדות בכתב ואיננו שונה במאומה מעדות בעל-פה. אם בית המשפט יכול להזהיר עד שעליו לומר אמת באמצעות שיחת וידאו - גם עורך דין יכול.
שנית, פקודת הראיות לא אוסרת על זיהוי מצהיר בוידאו, מהטעם הפשוט שכאשר היא נחקקה, בתקופת המנדט, לא היה וידאו. המחוקק המנדטורי לא יכול היה לאסור דבר שלא היה בידיעתו.
שלישית, אין שום הטעיה של בית המשפט. אם עורך הדין מצהיר בגוף התצהיר שזיהה את המצהיר בווידאו, אזי הוא מוסר לבית המשפט את הנתונים הרלוונטוים, ומאפשר לו להחליט אם התצהיר נעשה כדין. היכן ההטעיה?
רביעית, הוועדה כופה את דעתה על בית המשפט. יעלה על הדעת שעורך דין ייחשב כמי שהטעה את בית המשפט גם אם בית המשפט סבור שהתצהיר ערוך כדין?
אין שום קושי להפריך את ההחלטה. אלא שהבעיה היא בחוק עצמו. ס' 60א לחוק לשכת עורכי הדין קובע, כי "ועדת האתיקה הארצית רשאית לתת חוות דעת מקדימה בענייני משמעת של עורכי דין ומתמחים". עוד נקבע, כי "חוות דעת מקדימה של ועדת האתיקה הארצית תחייב את כל ועדות האתיקה המחוזיות".
התוצאה היא שאם תוגש תלונה נגד עורך דין שהחתים מצהיר בשיחת וידאו לוועדת אתיקה מחוזית, היא תהיה חייבת לצאת מהנחה שעורת הדין ביצע עבירת משמעת. ועדת האתיקה הארצית החליטה כך והוועדה המחוזית חייבת לציית לחוות דעתה של הוועדה הארצית. התוצאה היא שלא יועילו שום הסברים מלומדים של עורך הדין, וגם אם הוועדה המחוזית תשתכנע שהצדק עימו, היא עלולה להגיש נגדו קובלנה לבית הדין המשמעתי.
כיצד מתמודדים עם אי-צדק שכזה? לדעתי על הנלון לטעון שחוות דעתה של הוועדה הארצית ניתנה בחוסר סמכות. החלטה שניתנה בחוסר סמכות, היא אין ואפס ואין לציית לה.
חוסר הסמכות במקרה דנן מתבטא בשניים. ראשית, אין לוועדה הארצית סמכות לפרש את פקודת הראיות. פירוש חוקים הוא עניין שנתון לסמכות בית המשפט ולא לוועדת האתיקה. הוועדה לא רשאית להסיג את גבולו של בית המשפט ולקבוע שזיהוי מצהיר בוידאו מהווה הפרה של פקודת הראיות. פרשנות של פקודת הראיות איננה חוות דעת בענייני משמעת, כאמור בחוק. היא רשאית לכל היותר לקבוע שהפרה של סעיף בפקודת הראיות היא עבירת משמעת, אבל פרשנות יצירתית של הפקודה איננה בסמכותה.
סימוכין לכך ניתן למצוא בהחלטה של בית משפט השלום: "גם אם על פניו, היה מדובר בתשובה לשאילתה ביחס לסוגיית הייצוג שבענייננו וגם אם השאלה שהועברה לוועדת האתיקה זהה לשאלה שהוצבה בפתח החלטתי זו, הרי שבית המשפט הוא הפוסק והמכריע ולא ועדת האתיקה" (תמ"ש 6912-01-10).
שנית, ההחלטה היא בלתי סבירה בעליל, וזאת מהטעמים שהובאו לעיל. הפסיקה קבעה שהחלטה של רשות מינהלית שהיא בלתי סבירה בעליל, כמוה כחריגה מסמכות.
אשר על כן, דעתי היא שחוות הדעת של ועדת האתיקה הארצית בעניין זיהוי מצהיר בשיחת וידאו, ניתנה תוך חריגה מסמכות והיא בטלה ומבוטלת.

תאריך:  24/06/2014   |   עודכן:  24/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ישראל רוזנבלט
רוח השנאה הגורפת שזרעו ערפאת, אבו-מאזן יורשו וחבריהם במשך שנים, הפך עתה לסערה    יש גיוס כללי של מעריצים, ודומה שמעולם לא זכה פוליטיקאי כלשהו באזורנו, בלא הבדל דת, גזע ולאום, לצבור כל כך הרבה סופרלטיבים
יוסי קרמר
הסכסוך הישראלי פלשתיני הוא בסך-הכל סכסוך שבין בן האנוש שלו עם עצמו שמשליך בהתנהגותו שנובעת מעצם ייצור והפעלת רגשותיו הפנימיים על בן האנוש האחר, שהופך להיות הקורבן להתנהגותו האלימה
ציפורה בראבי
הנשיא, שמעון פרס, נוסע למסיבת פרידה אצל אובמה שכן על-מנת לקבל פרס    מהו הפרס אותו יביא לנו משם?
עו"ד חיים שטנגר
החוק בישראל אינו אוסר על מתן עדות בבית המשפט, כנגד קבלת תמורה כספית וגם/או כנגד קבלת תמורה וגם/או כנגד קבלת הטבה אחרת. עם זאת, שעה שמדובר בקבלת טובת הנאה, כספית וגם/או טובת הנאה אחרת, יש לציין עובדה זו - מפורשות וברורות - בתצהיר העדות
גיל-עד חריש
מדידת העוני על בסיס ההכנסה המדווחת מעוותת לחלוטין את כל נתוני העוני בישראל, ומציגה אותנו בעיני עצמנו ובעיני העולם כמדינה מוכת עוני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il