X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האשמת האישה מקרית גת בביצוע עבירות מין בקטינים שצבאו על דלתה, היא כסות משפטית מחוררת למצב עובדתי הרחוק מלהיות חד-משמעי. לפי אותו היגיון, אפשר להגיש כתב אישום גם נגד קורבן אונס
▪  ▪  ▪
[צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

הנס כריסטיאן אנדרסן סיפר כידוע על ממלכה שהתפעלה מיופיו של בגד שרק חכמים רואים, עד שילד קטן צעק: "המלך הוא עירום". האם "פרשת המין" מקרית גת היא גירסה של הסיפור הידוע?
במקרה זה נתפרה קונסטרוקציה משפטית, לפיה האישה שבמרכז הפרשה אינה קורבן אלא עבריינית מין שביצעה עבירות רבות בקטינים - מעשים מגונים ומעשי סדום. המשטרה ירצה את ההתייחסות לפרשה, בתי המשפט עצרו את האישה על סמך התיאוריה שהציגה המשטרה, והפרקליטות העמידה לדין.
ואולם, כתב האישום מספר, בין היתר, כי ברוב המקרים הקטינים הם שיצרו קשר עם הנאשמת כדי לקיים איתה יחסי מין. הם התקשרו, שלחו לה את תמונותיהם ופצחו במסע שכנועים כשסירבה. הקטינים הגיעו אליה בצוותא, בקבוצות של עד שבעה נערים, ובזה אחר זה בעלו אותה. אחד מהם הנציח את המעשה בטלפון הסלולרי, התנהגות לא אופיינית למי שנטען שהוא קורבן עבירת מין.
בהינתן תיאור זה, כיצד ייתכן שהאישה היא זו שמואשמת במעשי סדום? חוק העונשין מגדיר מעשה סדום כהחדרת איבר מאברי הגוף או חפץ לפי הטבעת או החדרת איבר מין לפיו של אדם. בפרשה המדוברת הנערים החדירו את איבר מינם לגופה של האישה, ולא להפך. טענת התביעה היא כי על-ידי שביצעה בהם מין אוראלי, הנאשמת "גרמה" לנערים לבצע בה מעשה סדום.
הבגד המשפטי שתופר כתב האישום מסתמך על סעיף 350 לחוק העונשין, לפיו, לעניין עבירות מין, "אחת היא אם העושה עשה את המעשה או גרם שהמעשה ייעשה בו או באדם אחר". סעיף זה נועד לאפשר הרשעה של מי שאינו מבצע בפועל את ההתנהגות האסורה על-פי חוק, אך מביא לכך שהיא תבוצע בקורבן.
ניתן ליישם את הסעיף במספר מצבים. המצב הראשון הוא כאשר אדם כופה על אחר לבצע מעשה מיני באדם שלישי. כך למשל, במקרה שזכה לכינוי "האונס בגן העיר", שם האנס כפה, בין היתר, על בני זוג לקיים יחסי מין. גם אישה יכולה להיות מורשעת באמצעות סעיף זה. במקרה שנדון בבית המשפט העליון, הורשעו שתי מטפלות במוסד סיעודי בשורת עבירות מין, לאחר שכפו על החוסים לבצע את המעשים זה בזה.
מצב שני עליו חל הסעיף הוא כאשר המבצע פאסיבי בהתנהגותו (מה שלא ניתן להגיד לגבי האישה שביצעה מין אורלי בנערים), אך מורה לקורבן לבצע בו אקט מיני. בשנים האחרונות עלתה סיטואציה שלישית ליישום סעיף 350, כשהמבצע מתקשר עם קורבנו דרך המחשב, ומביא לכך שיבצע בעצמו אקטים מיניים. סיטואציה חדשנית זו, שספק אם המחוקק התכוון לכלול בגדר הסעיף, טרם זכתה לליבון מעמיק ועקרוני בפסיקה.
המשותף למצבים הללו הוא, כי מי ש"גורם" את העבירות שולט באירוע - מה שאיננו יכולים לומר על האישה מקרית גת. הנערים הפגינו רצון ויוזמה והם אלו שצבאו על דלתה. אם הקונספציה שמציע כתב האישום תתקבל, ניתן יהיה להעמיד לדין כל נאנסת בטיעון המשפטי שהיא "גרמה" לאנס לאנוס אותה. אבל גם בימים בהם שלטו בישראל מיתוסי האונס שייחסו לקורבן אשמה כי שתתה אלכוהול, התלבשה באופן חושפני, התנהגה בליברליות וכדומה, לא עלה על הדעת להגיש כתב אישום נגד קורבן אונס.
עבירות המין שבחוק הישראלי מביאות בחשבון פערי כוחות המתבטאים בגיל, מצב נפשי, השפעת סמים או אלכוהול, יחסי מרות וכו'. העמדתה לדין של האישה מקרית גת מתייחסת רק להיבט הפורמלי של פער הגיל בינה לבין הנערים, אך מתעלמת לחלוטין מההיבט המהותי של היותה הצד המנוצל, החלש והמושפל.
האכיפה הסלקטיבית של רשויות החוק שפועלות במרץ כלפי האישה, אך מגלות אוזלת יד לגבי טענותיה לפיהן נאנסה ע"י הקטינים, מהווה פגיעה בצדק. גם אם הנאשמת רחוקה מלהיות צדיקה, לא ניתן להסתכל על פרשה זו באופן חד-צדדי ולהתעלם מכך שהיא נוצלה ניצול מחפיר.
גם על נערים יש להגן מניצול מיני, וראוי לתקן את החוק הקיים שאינו נותן לבנים הגנה מספקת, אך הלבשת האירוע בכסות פורמלית של סעיף 350 היא התפלפלות משפטית שתוצאתה האבסורדית היא כתבי אישום נגד קורבן עבירות המין. האם יהיה במערכת המשפט מי שיצעק כי המלך עירום?

הכותבת היא מרצה בכירה בבית הספר למשפטים במרכז האקדמי כרמל ודיקנית הסטודנטים
תאריך:  24/06/2014   |   עודכן:  24/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אל תגידו בגת
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
הכותבת צודקת ונשמעת צדיקה
וולוולה מוקסין  |  24/06/14 09:28
2
למרצה הבכירה בבי"ס למשפטים
ודיקנית הסטודנטים  |  24/06/14 09:28
3
האישה והנערים לא צדיקים..
עו"ד גד אברבוך  |  24/06/14 12:28
4
אין בחוק אונס על ידי אשה...
ירון זכאי 1  |  24/06/14 13:07
5
צביעות במיטבה
מגיב מזדמן  |  24/06/14 13:23
 
- מאימתי שמעת על אישה אונסת...
עו״ד פיני לוי  |  24/06/14 15:06
6
הנערים יצאו בזול מהסיפור
בנצי ג.  |  24/06/14 13:58
7
גבר - אנס. אשה - קורבן. תמיד.
זה מה שהבנתי  |  24/06/14 14:37
8
הזויה ומסיתה
דניאל24  |  24/06/14 15:34
9
האשה והנערים שניהם בצרות
עדנה בר  |  24/06/14 16:30
10
לכל המחמירים עם הכותבת
לא פמיניזם  |  24/06/14 17:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עוה"ד ארתור בלאייר, יצחק פרנלדס
עריכת צוואה מחייבת להביא בחשבון תסריטים הנראים בלתי צפויים    מה קורה כאשר הורים מצווים את דירתם לבנם וכלתם, אך במועד מימוש הצוואה השניים כבר גרושים?
פרופ' אביעד הכהן
לא ניתן להילחם בכלים חוקיים-משפטיים בגל העכור של שמועות שווא, לו אנו עדים מאז חטיפת הנערים. הדרך הנכונה היא אחריות חברתית ומחויבות אנושית
עמוס אריכא
הוקרה לבוניו של הלווין דוכיפת 1    נשיאם של הקיצוניים    תודה מעומק-לב לפרופ' דן שכטמן    רהיטי גן-עדן בקיסריה    נוף של לילה    רעותי המשוררת מלכה נתנזון
אפרים הלפרין
בעוד מדינת ישראל שוקדת שנים על ריפוי בעיסוק של האוכלוסייה הערבית מעבר לקו הירוק, צה"ל, בהוראת הממשלה, עוסק כעת בריפוי בריסוק תשתיות החמאס, נכון וראוי להבדיל בין הערבים חפצי החיים והרוצים לחלק עמנו חיים של כבוד הדדי ובין אלה שיש לרסקם יום יום שעה שעה ולא רק אחרי אירועי טרור
רפי לאופרט
כלל חשוב בניהול מאבקים ומלחמות הוא לא להאבק במספר חזיתות בעת ובעונה אחת, ולשם כך חייב להיות מוקדם ומאוחר    ישנן מטרות-משנה, כגון ההערכות הפוליטית הפנימית, שתפקידן להכין או לתמוך במהלכים להגשמת המטרות הלאומיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il