X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מהו המרחק בין פגיעה בשמה הטוב של עיריית אשדוד לבין פגיעה בשמם של העומדים בראשה? התשובה מבחינתי די ברורה על עיריית אשדוד נגד גלילי
▪  ▪  ▪
[צילום: אתר עיריית אשדוד]

בסופו של דבר, בית המשפט פסק שהאמירה נגד עיריית אשדוד שזו אינה אפילו מצליחה לתפור מכרז הייתה אמירה שקרית, וזה כל מה שיזכרו. אבל זו אינה הנקודה. פסק הדין (תא 18669-06-11 עיריית אשדוד נ' מנחם גלילי) מעלה שאלה אחת מאוד מעניינת שסבורני שבית המשפט לא ליבן דיו, והיא האם לרשות ממשלתית יש זכות לתבוע את עלבונה בעוולת לשון הרע (וזאת עוד מבלי להיכנס לשאלת הפיצוי התאגידי, והאם מי שאינו בשר ודם רשאי לתבוע את עלבונו). עניין זה אף נדון ברעא 546/09 שלוש פלוס נ' עיריית רחובות, אבל לדעתי צריך לקבל התייחסות נפרדת.
השאלה היא פשוטה: מהו המרחק בין פגיעה בשמה הטוב של עיריית אשדוד לבין פגיעה בשמם של העומדים בראשה? התשובה מבחינתי די ברורה; בעוד שהפגיעה בעומדים בראשה היא נושא חשוב, ואפשר להבין תביעה נגד מי שפוגע בשמו הטוב של נבחר ציבור בטענה כי זה מושחת, או מעליב עובד ציבור (רע"פ 2260/05 אונגרפלד נ' מדינת ישראל), הרי שדווקא העירייה, המוסד שמייצג את התאגדות האזרחים יחדיו, אינה נעלבת, והמרחק בינה לבין "ציבור" הוא אפסי.
אתנחתה מוסיקלית.

כזכור, ציבור הוא חבר בני אדם שאינו מכיל מאפיין משפטי המאגד אותם, ולכן סעיף 4 לחוק איסור לשון הרע אינו מאפשר הגשת תביעה אזרחית על ביטוי כמו "כל הג'ינג'ים גנבים". לכן, הביטוי "תושבי פתח-תקווה הם כמו עכברושים" לא יהיה לשון הרע. אולם הפתח שנוצר כאן מאפשר להגיש תביעה בשם עיריית פתח-תקווה, אשר נעלבה כאשר אופיינה כעיריית עכברושים. דווקא את העלבון הזה לא בטוח שאנו כחברה נרצה לאפשר לעיריית פתח-תקווה לתבוע.
  • "אני לא מאמין שאני גר בפתח-תקווה, שנים! שנים על גבי שנים, ערסים זקנות ובני עקיבא! אני לא מאמין שאני גר בפתח-תקווה, שנים, ערסים זקנות ובני עקיבא, אנ'לא מאמין שאני גר בפתח-תקווה" (ניר טרטר, שם, שם).
אז בואו, לרגע, ניזכר מיהי העירייה. סעיף 7 לפקודת העיריות קובע כי עירייה היא תאגיד וזכותה לתבוע ולהיתבע. הסעיף מחיה את הפיקציה המשפטית ומגדיר את העירייה כנפש שיכולה להחזיק חשבון בנק, להיות חייבת בנזיקין ועוד. אבל, מיהם חברי התאגיד? בעלי המניות בו? בחוק אין הנחיה שקובעת מיהם בעלי המניות באותו התאגיד, מיהם מורשי החתימה, כיצד על העירייה לשנות תקנון ומהן זכויות "בעלי המניות". זו בדיוק הסיבה שבגינה עירייה היא תאגיד ייחודי: עירייה היא ציבור מאוגד; היא מערכת שמאפשרת לציבור לאגד אינטרסים.
עירייה יכולה לתבוע חובות ארנונה מתושבים, היא יכולה לגבות תשלומים, ויכולה לקבל פיצוי על שריפה שתיגרם באחד מבנייניה, אבל עירייה לא יכולה להיעלב, אך האם לעירייה יכול להיגרם נזק מלשון הרע? נניח, לצורך העניין, שבגלל ההתבטאות של להקת אינפקציה בנוגע לפתח-תקווה החליטו עשרות אלפי אנשים לעזוב את העירייה, ועיריית פתח-תקווה תובעת את נזקיה. במצב כזה אפילו ניתן להוכיח נזק וקשר סיבתי, ולהראות פגיעה בהכנסות העירייה. אולם, הכנסות העירייה אינן נועדו לצורך רווח אלא לצורך כיסוי הוצאותיה. כלומר, כיוון שלעירייה אין מטרה להרוויח כסף אלא לשרת את אזרחיה בלבד, הרי שלא ברור האם חסרון-כיס יכול להיות עילה; במיוחד כאשר מי שעובר מפתח-תקווה עובר לעירייה אחרת, שם הוא גם יצטרך לשלם ארנונה.
לצערי, בעקבות הסכום הנמוך שנפסק כפיצוי, אני לא רואה את העניין הזה שב לבית המשפט העליון לערעור בו הנושא ידון לעומק וילובן.

פורסם במקור: Intellect or Insanity - יהונתן קלינגר (12.11.14)
הכותב הוא בעל תואר שני במשפטים ותארים ראשונים במשפטים וממשל, וסטודנט בתוכנית למדע, טכנולוגיה וחברה בבר-אילן לקראת תואר שלישי. פעיל למען זכויות אדם בעולם הדיגיטלי וחברה חופשית.
תאריך:  12/11/2014   |   עודכן:  12/11/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אז כיצד עירייה יכולה להיעלב?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
נאמר שמישהו אמר דבר שקר
ה.א  |  13/11/14 02:53
2
נאמר שמישהו אמר דבר שקר
ה.א  |  13/11/14 02:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי שרגיל
מטרת אירן להוריד את הלחץ הציבורי מהפצצה. כלומר שהטיפול ביהודים עובר כולו לחוד החנית הפלשתיני משמעו לאפשר לאירנים לעשות פצצה קטנה יותר בשקט, מזדחלת קמעה למראית עינו של העולם
מנחם רהט
לקראת 'שבת חברון', אשר חלה בשבת הקרובה, פרשת חיי שרה, המתעדת את סיפור רכישת מערת המכפלה בידי אברהם אבינו, ראוי להיזכר כיצד סיכל הרב שלמה גורן ז"ל את מזימת משה דיין להגדיר את המערה כמסגד מוסלמי ולהנהיג בו את הסדרים הכושלים שהנהיג בהר-הבית
שמעון זיו
להגנתו של האזרח היהודי שנכנס לטייבה והותקף, בא ערבי תושב טייבה ששלף אותו מהמכונית הבוערת והציל את חייו. מדוע לא מציינים אותו לשבח?
מתי דוד
הבית הראשון והבית השני, שתי הממלכות האלה התפרקו ונהרסו מבפנים בגלל שנאת חינם ומלחמת אחים והתוצאות הטרגיות היו אובדן החרות והעצמאות שגרמו לחורבן, לכיבוש ולגירוש
הרב מרדכי צבי
השאלה נשארת ועמה תובנות: האם ויתרנו על הריבונות, או שהנושא הוא באמת מי בעל הבית? האם יותן שבאבנים יעלה שמיר ושית? אחרי שנות גלות וכמיהה לציון, תמהני על האמירה שיצאה מפי הראשון לציון. רואים בחוש את דברי המשורר אסף שנאמרו בתהלים, "אשר אמרו נרשה לנו את נאות אלקים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il