X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרב אשר סבג   |  צהר
צהר לפרשה

רואים רחוק

מנהיג אמיתי אינו מתבונן על הכאן והעכשיו, אלא על העתיד. זה מה שמלמד הקב"ה את משה רבינו בתחילת הדרך העתידה להוביל ליציאת מצרים
▪  ▪  ▪
[ציור: אפרים משה ליליאן]

בתחילת הפרשה נשלח משה להביא פעם נוספת את בשורת הגאולה לעם ישראל. הכתוב מעיד, כי למרות זאת - עם ישראל איננו מקשיב: "ולא שמעו אל משה מקוצר רוח ומעבודה קשה". תגובה זו מביאה את משה לטעון כלפי הקב"ה, המצווה עליו לשוב אל לפרעה ולדרוש ממנו להוציא את עם ישראל ממצרים, כי אין טעם בשליחות זו משני טעמים: "הן בני ישראל לא שמעו אלי ואיך ישמעני פרעה?" וכן "ואני ערל שפתיים". אם עם ישראל אינו מאמין בשליחות, מדוע שפרעה יאמין לה? בנוסף משה מדגיש את בעיית הדיבור שלו, שלדעתו תקשה בשכנועו של פרעה.
לכאורה, היינו מצפים לתשובה על שתי טענות אלו, אולם אז, במפתיע, התורה עוברת לעניין אחר לגמרי ומתחילה למנות את ייחוסם של שלושת השבטים הראשונים, ראובן, שמעון ולוי. רק לאחר עניין זה חוזרת התורה לעניין הראשון, וגם אז ניתן מענה רק לטענה השנייה של הקושי בדיבור, באמצעות מינויו של אהרון להיות זה שידבר אל פרעה.
ומה לגבי הטענה הראשונה? כמו-כן, מדוע התורה קטעה עם סדר הייחוס של שלושת השבטים הראשונים את התשובה לטענותיו של משה? וגם אם ישנה תשובה הגיונית, מדוע התורה מונה רק את ייחוסם של שלושת השבטים הראשונים ולא את כולם?
האדמו"ר מפיסאצ'נה, ר' קלונימוס שפירא, יוצא בספרו "חובת התלמידים" כנגד התפישה שהייתה שלטת בחינוך ושהתמקדה רק במה שנראה לעין. התפישה הנכונה, לפי הרב שפירא, צריכה להיות "המלמד והאב צריכים לדעת שאת בני ה' ואת גדולי ישראל עליהם לחנך ולגלות, ואת הנערים אשר לפניהם יראו לנשמות גדולות אשר עודן באבן, ועליהם להצמיחן ולהפריחן".
להיזכר בשבטים
יצחק בן-אהרון אמר פעם: "אם זה רצון העם, צריך להחליף את העם". התבטאות שכזו נולדת מהתבוננות הניזונה רק מראייה עכשווית. הסתכלות כזאת מולידה ביקורת, במקום אמירות מצמיחות. מנהיג אמיתי, לעומת זאת, מאמץ לעצמו ראייה עתידית. הוא מתעלם ממה שנגלה לנגד עיניו כעת, ומדמיין כיצד הדבר ייראה בעוד שנים רבות. הוא חי היום חזון עתידי שאליו הוא רוצה להצעיד.
כאשר משה מתבונן בעם ישראל, הוא רואה עם שבור ורצוץ, שאיננו מסוגל להרים את ראשו מן העבודה הקשה. לכן משה מתקשה להאמין כי ניתן עוד להצילם. התשובה של הקב"ה היא במניית סדר הייחוס, כרמז למשה על התבוננותו השגויה. במקום להסתכל על הכאן והעכשיו, ראה מיהו העם הזה, מאין הוא בא, אלו כוחות טמונים בו.
מנייתם של שלושת השבטים הראשונים ממחישה זאת במיוחד. ראובן ניסה להציל את יוסף; שמעון ולוי עזי הנפש לחמו בעיר שלמה בגלל מה שעשו לאחותם. האמנם אבדה תקוותו של העם הזה? הקב"ה כביכול אומר למשה: אם תתבונן נכון, תראה את מה שאני רואה.
גם שמותיהם של ראובן, שמעון ולוי מרמזים על גאולת ישראל ממצרים. ראובן נקרא כך על-ידי אמו "כי ראה ה' בעניי"; שמעון נקרא כך "כי שמע ה' כי שנואה אנכי" ולוי - על כי "עתה יילווה אישי אלי". כך מתאר גם הקב"ה למשה את סדר הגאולה למשה: "וגם ראה ראיתי את עני עמי אשר במצרים ואת צעקתם שמעתי... וארד להצילו מיד מצרים". ראייה, שמיעה ובסופם ליווי של הקב"ה. גם כך רומז ה' למשה כיצד עליו להתבונן בעם הזה. לראות את השורש, את הפוטנציאל גם אם הוא בוסרי, ולא להישען על "סקרים" שמתייחסים רק למציאות כפי שהיא עכשיו.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא רב קהילת "הר מוריה" בראשון לציון ומרבני צהר.
תאריך:  15/01/2015   |   עודכן:  15/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם הללי
הפרשה פותחת בדברים קשים מפי הקב"ה בדברו אל משה נוכח דברי משה אל הקב"ה שאמר בסוף פרשת שמות ה' למה הרעותה לעם הזה למה זה שְׁלַחְתָּנִי. רק משה יכול היה לדבר אל הקב"ה בלשון המביעה תרעומת, מעין תוכחה
יעקב עמר
מנהיג אמיתי הוא מי שמסוגל לראות למרחוק ומנהיג אמיתי חייב להבין כי אין ולא יכולה להיות "ידידות" עם מדינה שראשיה רואים בכל התגוננות שלנו מפני טרור "פשע מלחמה"
עו"ד חיים שטנגר
על-רקע המונוליטיות הדתית של ציבור חברי וחברות הכנסת הנכללים ברשימת הבית היהודי, בולטת חריגותה של ח"כ איילת שקד, שלא רק שאינה מזוהה עם אורח חיים דתי ואינה מכסה שערות ראשה, אלא היא זוכה לאהדה מקיר לקיר, מדתיים ומחילוניים כאחד
הראלה ישי
כיצד קשורה פרשת השבוע וארא למריבות שלנו עם בן/בת הזוג ביומיום?    במילה אחת - גאווה. פעמים רבות שהגאווה שלנו גורמת לנו לטעויות רבות ובעקבות כך לסבל אמיתי
שרה שיינברג
הסיפורים מהעבר של קשישים רבים הם פרק חשוב מההיסטוריה שלנו, ועלינו להקשיב וללמוד מהם עליה    חשוב שהדור הבא יראה מהי דאגה לחלש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il