X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
איתמר יעוז קסט עם בלפור והרצל חקק [צילום: תפארת חקק]
ה"דוּ-שורש" של איתמר יעוז קסט
בימים אלה הגיע המשורר איתמר יעוז קסט לגבורות. אגודת הסופרים העברים קיימה אירוע הוקרה לפעילותו הספרותית. באירוע זה נשאתי דברים על התפיסה התרבותית המיוחדת של איתמר יעוז קסט שנתנה לגיטימציה ל"דוּ-שורֶש", לשורשים הכפולים של העולים לארץ לאחר הקמת המדינה
משירי איתמר יעוז קסט 2001 הוצאת עקד 352 עמודים

איתמר יעוז קסט דו שורש ספר מסות הוצאת עקד 1979

אנו חיים בדור של גאולה ולכן איננו יכולים לחוש את ההתפעמות של הגאולה, שכל כך הרבה דורות ציפו לה. כשאתה חי את היומיום של הגאולה, אתה פורט את החזון לפרוטות ואינך חש עוד את כיסופי הדורות.
המשורר איתמר יעוז- קסט חש את גודל הימים, אך ראה גם בעיניים מפוכחות את המציאות האמיתית של הגאולה, את קשייה ונפתוליה. גאולה היא חלום דורות, אך בהתממשותה היא משבר של זהות. קיבוץ גלויות הוא מושג נבואי, אך בהתממשותו במציאות הוא משבר של זהות. מפגש של יהודים מגלויות שונות הוא מרגש מאוד לאחר ניתוק כה ארוך ופיזור לקצווי העולם, אך הוא מפגש טראומטי, משבר של זהות.
היהודים עלו לארץ מגלויות שונות, וראו בארץ שורש זהותם, השורש האמיתי, המולדת האמיתית. אך בהיותם עקורים מארץ אחרת ושפה אחרת, הייתה זהותם לזהות מפוצלת וקרועה: כאן בארץ הם חוו את ה"דו שורש", את השורשים הכפולים.
המשורר והוגה הדעות איתמר יעוז קסט ראה את הדברים בצורה מפוכחת וכואבת עוד בעידן שאחרים דיברו על כור ההיתוך ועל תרבות ישראלית אחת. לפני ארבעים שנה פורסם ספרו הראשון "נוף בעשן: פרקי ברגן בלזן", ובשיריו הראשונים תיעד את חוויותיו כילד במחנות הריכוז:
דִּבְּרָה הָאֵם:
"עַל שְׁתֵּי עֵינֶיךָ שְׂעָרִי נָשַׁר
לְבַל תָּקִיץ -
כָּעֵת שְׂעַר רָאשִׁי
נִגְזַז...
כְּמוֹ שֵׂיעַר עַל שְׁתֵּי עֵינֶיךָ
נוֹשֵׁר עָפָר". (עמ' 10)
היום, ממרחק זמן, מתברר שספרו הראשון היה תחנה אחת במסע תחנות ארוך שעבר המשורר. איתמר יעוז קסט פרסם מאז את כתביו בפרוזה, בשירה ובמסה ותיעד את מעברי הזהות שלו לעיני קוראיו. מסע הזהות שלו נע במסלול של מהַגר הנע מן הפּליטוּת והזרוּת אל מרכז ההוויה הספרותית הישראלית, כשהוא מתעקש לשמור על זהות ה"דוּ-שורש", כפי שכינה זאת המשורר. הוא גם נע במסלול של איש הקרוב לחיי החולין והישראליות החופשית ונטולת הסמכות האלוהית אל החוויה הדתית במלואה (קרי: חזרה בתשובה).
הוא חש צורך להתחשבן עם רצף הדורות, עם הגיניאולוגיה הפרטית שלו:
שְׁנוֹתַי גָּבְהוּ, אָבִי
מִסַּךְ שְׁנוֹתֶיךָ.
רְאֵה,
חָלַף הַזְּמָן בּוֹ לְגִילְךָ הִגַּעְתִּי, וְאוּלָם
עוֹד חַי סְבִיבִי הַקַּיִץ וּבִנְחִירַי עוֹד רֵיחַ יַם (משירי איתמר יעוז קסט, 2001,עמ' 343).
מבחינתי, איתמר יעוז קסט הוא אחד ממבשרי הפלורליזם התרבותי והלגיטימציה לתרבויות המעוגנות בנופים חוץ-ישראלים.לעמדה זו של איתמר הייתה עבורי (ועבור משוררים נוספים שעלו מארצות המזרח) משמעות אישית בדרכי השירית לפרוץ אל מחוזות אלו. יעוז-קסט נתן לגיטימציה לשורר את השם המחוק, לשורר על השם המחוק. ואכן, בשנים הראשונות למדינה, ניסו מחוקקי התרבות שלנו למחוק את השמות הישנים וליצור כאן יהודי חדש. יעוז -קסט הופיע הן כמסאי שנאבק למען הזהות של דו -שורש והן כמשורר שביטא בשיריו את הערגה לשורר את השם המחוק:
וְרַק אֵיזֶה שֵׁם מָחוּק הוֹלֵךְ סוֹבֵב
בְּעִקְבוֹתַי,
וְרָץ אֲנִי,
וְעוֹדֶנִּי רָץ הַבָּיְתָה
לְמוּל לוֹעֵי בָּתִים פּוֹלְטִים אֶת דְּיוֹקָנִי
עִם כָּל עָדְפֵי הַקַּיִץ,
בְּלַחַן מִזְרָחִי רָדוּם ( שם, עמ' 52).
אין זה פלא בעיניי שאיתמר יעוז קסט היה המו"ל של הספר "מנחה מרוקאית", ספר חלוץ בשירת ה"דו שורש" של משורר שהוריו עלו מצפון אפריקה: ארז ביטון. מאז שנות היישוב והקמת המדינה רווחה כאן הכמיהה ליהודי חדש שהוא דור בארץ. זו הייתה שאיפה ואפילו יומרה לפתוח רצף חדש של ילידי הארץ שזהותם מעוגנת בנופים הישראלים, ותודעתם חפה מן העבר הגלותי. הציונות, שחרתה על דגלה את ערך "שלילת הגולה" לא העריכה את סכנותיו של ערך זה. הדור הצעיר הרחיק לכת ופרש זאת לפעמים כשלילת העם היהודי בגולה, כשלילת התרבות היהודית שנוצרה בגולה, כשלילת שפות היהודים בגולה, כשלילת ההיסטוריה היהודית בשנות הגולה. אכן, הצברים הרחיקו לכת.
ההקצנה של העמדה הציונית באה לביטוי בתנועת ה"כנענים" בראשותו של יונתן רטוש. היה משהו מאוד מפתה ורומנטי בעמדה הכנענית . אך ההתמקדות בַּזיקה לארץ ישראל, עם כל החיוב והיפה שבה, באה לרוקן אותנו מנכסי העבר וגם לפורר את האחדות היהודית. במישור הפוליטי איימה עמדה זו על ראיית מדינת ישראל כמדינת העם היהודי. לכן, קשה היה לי כיהודי וכמשורר להשלים עם עמדה זו של שלילת הגולה. העמדה שהציב איתמר יעוז קסט קסמה לי, ואני מניח שהיא קסמה ליוצרים רבים שאילן -היוחסין שלהם היה דו- שורשי. התפיסה אמרה: במצב הנתון, אנו חיים בעידן של דו- שורש.
התפיסה התרבותית הישראלית בראשית שנות המדינה העלתה על נס את דמותו של הצבר הזקוף נטול המשא הגלותי. אל תוך מציאות זו בא איתמר יעוז קסט לכאן כיהודי פְּליט שואה בשם פֶּטר. וכבר בשם העברי שהוא בוחר לעצמו הוא מבטא את הדילמה בדבר הזהות בה יבחר. הוא רצה את השורשים הישראלים ולכן בחר בשם עברי: איתמר יעוז. מה יפה יותר מאשר להתחבר לְערך הגבורה הישראלית ! יָעוֹז, שם שכולו עוֹז וגבורה. אך הוא ביטא גם את הרצון לשמור על שורשיו הגלותיים בשמירה על השם קסט: איתמר יעוז-קסט.
סופרים אחרים, אם נזכיר ברמז, ויתרו לחלוטין על שורשיהם בעבר: ברל פלדמן הפך לאמיר גלבע, סמיר מג'לד היה לסמי מיכאל, מוסיה תהילים זוגר היה לדן בן אמוץ ופרנץ קישונט היה לאפרים קישון.
לאחר הלם הישראליות, החליט איתמר יעוז-קסט לתת לגיטימציה לזהותו הדו-שורשית וכתב ב-1979 את המסה על דו-שורשיות. שירתו הייתה הביטוי המוחשי למסכת ההגותית שלו. מול הפּרנויה הציונית שמא יתנו מקום כבוד לשורשים חוץ-ישראלים, בא איתמר יעוז-קסט והציג את זהותנו הרב-תרבותית כאן כנתון. כמו אמר: אומנם השאיפה הציונית היא להשיג בקפיצת- דרך דמות של יהודי חדש החף מן החטוטרת הגלותית, אך שורשינו הכפולים הם נתון עובדתי ואפילו ספרותי. עמדה זו נתנה הרבה כוח לצעירים שהיו אז בראשית דרכם הספרותית, והם לא ידעו אם להעדיף את הכותונת של הבית או את החולצה של בית-הספר. המציאות הישראלית של כור ההיתוך כמו ניסתה לשדר לי שהעולם התרבותי של הוריי הוא זר כאן ועליי לאמץ את העולם התרבותי של המורים בבית -הספר. דור של תלמידים גדל מתוך תחושה של ניכור לתרבות הוריו. השורש הגלותי נתפס כשורש שצריך להתבייש בו.
יעוז קסט שורר את הלם העלייה לארץ:
אֶחָד אֶחָד
כְּמוֹ עוֹלִים מֵחֵיק הַיָּם
בָּקְעוּ
אֶל חַיֵּיהֶם הַמַּתְחִילִים שֵׁנִית
בֵּין צְעָקוֹת וּמִזְוָדוֹת
בְּגֶשֶׁם שֶׁנִּתַּך עַל הַנָּמָל לְלֹא הֶפְסֵק
כְּמֵי לֵידָה עֲנָקִית (שם, עמ' 53).
בשיר זה יש דו -שיח סמוי עם הפתיחה לספרו של משה שמיר "במו ידיו": " אליק נולד מן הים". פתיחה זו הפכה מאז לסמל של דור שלם שחש שהוא נולד כאן, ללא שורשים בגולה וללא עבר היסטורי. בשיר שצוטט לעיל, הבאים אל הארץ נראים "כמו עולים מחיק הים" והמים הם מי שפיר של לידה חדשה.
איתמר יעוז קסט נתן לגיטימציה ליוצרים רבים שחשו זאת אך לא ביטאו זאת במלים עמדתו של איתמר במניפסט "דו שורש" (הוצאת עקד, 1979 ) הייתה מן המניפסטים הספרותיים שהתוו דרך, שסללו דרך לחשבון נוקב עם זהותנו העצמית ועם הגורל היהודי עמדה זו פתחה צוהר אמיתי לראִיית המורכּבוּת של התרבות היהודית, ואיתמר היה חלוץ בראִייה זו. בשנים האחרונות הולכת ומתבססת התפיסה שהתרבות הישראלית עדיין לא נוצרה והיא עדיין בשלבי התהוות. איתמר יעוז קסט היה חלוץ בהתוויית תפיסה זו. העליות השונות אף מחזקות עמדה זו ומציבות מולנו חלופה תרבותית שונה מן התרבות הישראלית המוכרת לנו.
חובה לומר, שבצד העמדה של איתמר, שהבליטה את השורשיות ואת הרב-גאוגרפיות של התרבות היהודית, בשנים האחרונות הוא עבר באופן מודרג תמורה נוספת: הוא התחבר באופן דומה לנדבכים השונים של הזמן היהודי. לא רק שזהותו אינה מחוברת למקום אחד (המקום הישראלי), היא גם אינה מחוברת לזמן המצומצם של התקומה, הזמן הישראלי. ההתחברות של איתמר לנכסי הרוח היהודיים שנוצרו במשך הדורות הובילה אותו בדרך העולה בֵּית-אֵל, ובשנים האחרונות אף חצה את הקווים בין חילוניות, מסורתיות ודתיות וחבש כיפה לראשו. מכאן ואילך איתמר אינו רק דו-שורשי מבחינה גאוגרפית. הוא גם דו-שורשי מבחינה היסטורית: שורשיו מעתה מעוגנים גם בזמן הישראלי אך גם בזמן היהודי:
בְּרֹאשׁ גָּלוּי - וְחָש כְּחוֹטֵא
בְּרֹאשׁ מְכֻסֶּה - וְחָשׁ כִּמְתַעְתֵּעַ,
חוֹלֵף הָיִיתִי בָּרְחוֹבוֹת
בְּעוֹד מַשַּׁב רוּחוֹת פּוֹרֵעַ שְׂעָרִי
בְּלִי שֶׁאָבִין
כֵּיצַד זֶה מִתּוֹכִי בָּנִיתִי אֱמוּנָתֶךָ,
לְעֵת כִּי נִקְבָּצוֹת מִנֶּגֶד
כָּל הַמִּצְווֹת כֻּלָּן (עמ' 285).
לסיום: לאורך כל יצירתו הוביל איתמר יעוז קסט בעקביות את המהפכה שהציונות אינה מעבר מיידי ומהיר לזהות ישראלית אחידה, אלא היא מצב ביניים של שורשים כפולים. גם בהגותו וגם ביצירתו חי איתמר יעוז קסט את הזהות של "דו שורש".

איתמר יעוז קסט באירוע בבית הסופרים [צילום: בלפור חקק]
המאמר מבוסס על נאום באירוע הוקרה למשורר איתמר יעוז קסט בבית הסופר בתל אביב, 2 בפברואר 2015. גרסה אחרת של המאמר הופיעה בעבר ב"מאסף ירושלים" י"ט, 2003.
תאריך:  12/02/2015   |   עודכן:  12/02/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ה"דוּ-שורש" של איתמר יעוז קסט
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
תודה בלפור חברי על ה"דוּ-שורש" ל"ת
א. וינשטיין  |  12/02/15 14:02
2
איתמר יעוז-קסט - האיש והמשורר
אדלינה קליין  |  12/02/15 17:09
3
מאמר הנפלא  ל"ת
אדוה נוה   |  31/05/15 18:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם הללי
אין להסתפק בקבלת התורה ומסירתה, בכך משה לא יוצא ידי חובתו. עליו גם להורות את התורה כדי ללמד את בני האדם להתנהג היטב ביחסים שבין אדם לחברו ובין אדם לבוראו. ההלכה לא הותירה שטח פרוץ. על כל אדם שנמנה על עם ישראל להכיר את העושר שיש בתורה שבעל פה שלא הותירה חלל ריק בתחום המשפט
בצלאל לביא
ביבי טועה אם הוא סבור כי בנפנוף אצבע מול פרצופו של נשיא ארה"ב ישיג יותר מאשר בשיתוף פעולה אמיתי עמו. זה לא עניין של נימוסים. זה פשוט לא חכם לנהוג כך, כי עם כל הכבוד לעצמנו, ביבי לא יודע יותר מאשר אובמה מה יש או אין לאירנים, ובעיקר, שישראל לא חזקה כמו ארה"ב
נסים גבאי
עימותים של ראשי המפלגות הרצים לכנסת הם חובה אלמנטרית של המועמדים המגיעה כזכות לציבור
משה חסדאי
התקשורת הישראלית איבדה את תחושת השליחות. תפקידה ככלב השמירה של הדמוקרטיה, הצטמצם לתפקיד של בידור זול ועיתונות מגויסת למען ההון הזר של השמאל. הון-שלטון-עיתון השחית את התקשורת הישראלית. עיתונאים ביקורתיים הורחקו לטובת מי שאינם נושכים את "מחנה השלום" עתיר הנכסים והכספים הזרים. תלותם של עיתונאים בבעלי ההון השמאלנים הכריעה את הכף נגד תקשורת לוחמת ומאוזנת
יאיר נווה
הרתעה כלפי שחקנים לא-מדינתיים ובעיקר ארגוני טרור סלפיים, אינה דומה להרתעה המכוונת כלפי מדינות ואף כלפי שחקנים סמי-מדינתיים. היכולת להרתיע ארגונים שאינם מדינות אפשרית אך ורק אם המדינה המרתיעה מפגינה נכונות להשתמש במרב יכולותיה על-מנת לפגוע בנכסי הליבה שלהם, ובעיקר במנהיגיהם, במפקדיהם ובנכסים האסטרטגיים שברשותם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il