X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"בראשית ברא אלוהים אל השמים ואת ארץ"
▪  ▪  ▪

מכל מיליארדי המשפטים שנכתבו אי פעם במאות שפות ודיאלקטים, מהו המשפט היחיד שהשפעתו היתה הגדולה ביותר על האנושות? לי זה ברור, שהמשפט לא נכתב בעת האחרונה, ואינו באנגלית או בסינית -- שהן השפות הנפוצות ביותר בתבל. המשפט נכתב בשפתנו -- בלשון הקודש -- לפני זמן רב. המשפט הוא הראשון שמופיע בתורתנו הקדושה: "בראשית ברא אלוהים את השמים ואת הארץ".
מעולם לא הוצג רעיון מהפכני יותר! הוא הגיע לקצה תבל, וגרם לשינויים קיצוניים בכל תחום של מחשבה ועשייה אנושית. אין משפט יותר משפיע על כולנו -- כי עם האמונה באל אחד כבורא היקום -- שכולו טוב -- ועם האמונה הנובעת מכך שהאדם הוא נזר הבריאה, באה הדרישה שהאדם חייב להגשים את ציפיותיו של האלוהים, להידמות לו במידותיו, ולהתחבר אליו. מאז היתה משמעות קוסמית אדירה לחיי האדם -- כפרט, וכחלק מן האנושות כולה.
בעולם הקדמון, להבדיל מן היהודים שהאמינו בבראשית לעולם הזה, היוונים , הרומאים ויתר עובדי האלילים חשבו שלעולם לא היתה התחלה, שהוא היה מעולם. כיצד? ככה! לקח לאנושות בערך שלושת אלפים שלוש מאות שנה להשתכנע באמינותה של אותה מילה ראשונה בתורתנו הקדושה. זה קרה רק ב-1965, עקב הגילוי הפנטסטי של שני פיזיקאים אמריקניים, ארנו פנזיאס ורוברט ווילסון (אגב, הראשון מהם היה יהודי), שישנה קרינה אלקטרומגנטית חלשה ביותר המגיעה אלינו מכל כיוון ביקום. אותה קרינה אישרה למעשה את התיאוריה שהוצעה עשרים שנה קודם לכן.
אותה תיאוריה, כפי שנוסחה ע"י ג'ורג' גאמאו ב-1945, היתה שליקום יש התחלה, שהוא נברא ממש יש מאין, ושלפני אותו זמן לא היה כלום --- לא זמן, לא חומר, לא חלל, שום דבר. גאמאו הצהיר שהיקום נברא על-ידי הופעתה של טיפת אנרגיה אדירת חום. כיצד היא הופיעה עדיין מהווה מסתורין גדול, ולעניות דעתי זה יהיה המסתורין הנצחי של האנושות. כי איך אותה טיפת אנרגיה נוצרה אינו בתחום המדע אלא בתחומו של הקדוש ברוך הוא. רק חוכמתו מסוגלת לדעת את אותו אירוע חד-פעמי, בלתי חוזר, קרי, את אותו נס הניסים. אבל, בכל מקרה, היום אין בעולם פיזיקאי אחד שאינו יודע שהיה לעולם "בראשית".
מדהים להיווכח, שהרמב"ן הקדים את תיאורית "המפץ הגדול" של גאמאו בכשבע מאות שנה, כאשר הוא אמר שהיקום היה מלכתחילה בגודלו של גרעין חרדל, והלך וגדל למימדיו העצומים. היום המדענים יודעים שכאשר אותה טיפת אנרגיה התקררה היא התפשטה במהירות ובעוצמה רבה ונהפכה לחומר, שיותר מאוחר הפך להיות כוכבים, גלקסיות ופלנטות.
אחד מהנושאים שהעסיקו את חז"ל במשפט הראשון של התורה הינו: מדוע בחר ה' את כינויו "אלוהים" בעת הבריאה. כידוע, יש להקדוש ברוך הוא מספר שמות, ובחירת אחד משמותיו במקום ספציפי בתורה אינה אקראית, אלא מסמלת את המידה שמאפיינת אותו יותר מיתר מידותיו באותו מועד. פה ה' בחר להיקרא "אלוהים" שמבטאת את מידת הדין של הקדוש ברוך הוא, ולא את מידת הרחמים שבו ואת רצונו להיטיב עם הנבראים. ולכן, מדוע נקרא ה' "אלוהים" בעת הבריאה ולא "י-ה-ו-ה"? תשובה אחת הינה שעדיין לא היו נבראים בעולם. תשובה יותר עמוקה הינה, שאולי, אחרי הכל, ה' הרחמן "נאלץ" לברוא את העולם בצדק, בדין, ולא ברחמים.
המשפט הראשון שבתורה הינו קשה ביותר, כי אין בתוכו, או לאחריו, הסבר או הגדרה של ארבעת המילים הקריטיות: אלוהים, בריאה, שמים וארץ. חז"ל, פילוסופים, מדענים, ותיאולוגים זרים שפכו כמות אדירה של דיו במאמץ להבין את המילים הבלתי נתפסות הללו. למרבה הצער רבים מהם עשו זאת ללא ידע בעברית, ולכן, הרבה מאוד מן העומק במשפט המדהים הזה הוחמץ.
עיון באותו משפט בלשון הקודש יכול להוביל למספר מסקנות מדהימות. לדוגמא: בראשית ברא אלוהים את השמים -- ואח"כ את הארץ. אם נתבונן במשפט השני בתורה, שמצהיר שהארץ היתה "תהו ובהו", אפשר להסיק את המסקנה, שלהבדיל מן הארץ, השמים לא היו מלהתחילה "תהו ובהו, לא היו פיזיים, ולא נבראו בתהליך -- מ"תהו ובהו" אל השלמות. הם היו עולם אחר, רוחני, בניגוד לעולם הגשמי. ומכיוון שהשמים נבראו ראשית, אפשר להסיק מסקנה נוספת -- שהשמים הינם העולם האמיתי, המשמעותי, כי רק אחרי שהם נבראו ברא ה' גם את הארץ, את החומר.
ועוד, המילה "שמים" כוללת בתוכה את המילה שֶם, קרי משמעות. מעובדה זו סברו חז"ל "שהנשמה" (שגם בתוך מילה זו נמצאת המילה "שֶם" -- משמעות), עוזבת זמנית את העולם המשמעותי כדי לחזור אליו אחרי מות הגוף. ומה קורה לנשמה כאשר היא חוזרת לעולם הבא, לשמים? שוב הרמז נמצא ב"שמים" -- שָם המים. בעולם הזה כאשר אדם הינו טמא התורה מצווה אותו להיטהר במים. וכיצד יטהר ה' את הנשמות החוזרות אליו? "שם" בעולם הבא, בשמים, נמצאים "המים" האמיתיים, המטהרים, שיטהרו אותנו מכל עוונותינו הנותרים, לנצח.
בשנים האחרונות יצאו מספר ספרים שנכתבו על-ידי מדענים שניסו לתאם בין בראשית שבתורה לבין הקוסמולוגיה המודרנית. פרופסור נתן אביעזר, שכתב את הספר "בראשית ברא", אומר שזכינו בזכות גדולה בכך שאנו חיים בדור שבו המדע צועד לקראת יתר הכרה והסכמה לתורה בכל נושא הבריאה. אבל עם זאת, חובה להדגיש שאפילו לו המדע היה מתנגד לתורתנו הקדושה, אנו כיהודים וכבניו של ה', תמיד נאמין בו ובכל מילה שבתורתו הקדושה. כי היא האמת הצרופה והשלמה. אנו מאמינים שיום יבוא והמדע והאנושות כולה ידעו מה שאנו ידענו במעמד הר סיני, שהתורה היא האמת, האמת היא אחת שה' אחד ושמו אחד.

חנוך ובר הינו רואה חשבון מוסמך בישראל וארה"ב ופרשן פוליטי.
תאריך:  18/10/2006   |   עודכן:  18/10/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המשפט החשוב ביותר בהיסטוריה
תגובות  [ 27 ] מוצגות  [ 27 ]  כתוב תגובה 
1
לצערנו נפלה טעות
אופס  |  18/10/06 18:26
 
- תתיחס ענינית
היסטוריון  |  18/10/06 18:29
 
- השאלה לגיטימית המסקנה לא בהכרח!
שאול א.  |  18/10/06 18:56
 
- בורות וחוסר ידע
היסטוריון  |  18/10/06 20:43
 
- הפוסל במומו פוסל
שאול א.  |  19/10/06 07:11
 
- אתה כנראה ראוי לעבוד פסלים ואלילים
נה  |  18/10/06 18:52
 
- kol hakavod oops ל"ת
j.b  |  20/10/06 05:56
2
אם אלוהים ברא את היקום משום כלום
פתי מאמין  |  18/10/06 19:39
 
- לפני שברא את העולם
ר. שפילמאכער  |  18/10/06 20:14
 
- בזמן השואה התגורר אלוהינו בברלין
משה ישראל  |  18/10/06 23:52
3
אלוהים+ יהוה = שמות אלילים
ראה במדבר סיני  |  18/10/06 19:44
 
- אתה מוכן להפנות למקורות המדוייקים?
ארכיאולוג  |  18/10/06 22:22
4
מפרופ' אביעזר למדתי את תורת הקווטים
נחום שחף  |  18/10/06 22:49
 
- אכן כן.
שאול א.  |  19/10/06 07:17
 
- ומה אתם חושבים שהיה לפני המפץ הגדול
רימה ותולעה  |  19/10/06 15:29
 
- את מזכירה לי את שולמית אלוני שטענה
נחום שחף  |  19/10/06 19:31
 
- כשתעבור לצד השני
רימה ותולעה  |  20/10/06 06:47
 
- כל אדם רשאי להיעזר בכל הזיה
רימה ותולעה  |  19/10/06 09:20
 
- רימה ותולעה חביבה, קבורה כהלכה
מאפשרת לך - מ.ש.  |  19/10/06 13:07
 
- מ.ש. היקר, ראשית - אנחנו שתי אחיות
רימה ותולעה  |  19/10/06 15:19
5
משב רוח מרענן!! יפה ל"ת
הניה  |  18/10/06 22:57
6
צללו לרגע לרוחניות. תהנו מ: ויכוח
עם 2 עדי יהוה. מ.ש.  |  19/10/06 04:15
 
- ב-13 , להלן הקישור הפעיל -
מ.ש.  |  19/10/06 06:23
7
כתוב "אלהים". אל הים - אימצו רובד
כנעני קדום . מ.ש.  |  19/10/06 09:23
8
in the beginning I open my eyes
henpeck kakafeler  |  20/10/06 06:06
9
הפיזיקה המודרנית לא יודעת מה קרה  ל"ת
ממש ברגע המפץ הגדול.  |  20/10/06 10:34
 
- ארבע שעות לפני המפץ הגדול
רימה ותולעה  |  20/10/06 21:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חגית גניש
בימים בהם פרשיות שחיתות מרעישות את ישראל, עם ישראל מצפה לסיבה טובה להתגאות בעומד בראש מוסד הנשיאות    אחינועם ניני עסוקה. תשכחו ממנה לקדנציה הקרובה    זו ההזדמנות שלנו למקם את שמעון פרס במשבצת של מספר אחת
איתמר כהן
אנחנו יודעים היטב על השחיתות - ובמקום לצאת להפגין, אנחנו יוצאים מקסימום למרפסת, כדי לנשום קצת אוויר. במרפסת אנחנו מגלים שהאוויר בארץ הוא מחניק ומזוהם - ובמקום למחות, אנחנו הולכים לים
נילי ונציה
החברה הישראלית היא חברה רב-תרבותית, המכילה בתוכה מגוון רחב של תרבויות, זהויות וסגנונות חיים שונים. חברה זו רוויה בסטריאוטיפים ודעות קדומות סמויים וגלויים הבאים לידי ביטוי בסיפורי הילדים, במדיה, באופן שבו מעוצבת סביבת הגן ובתקשורת המילולית והבלתי מילולית של סוכני החינוך. כמה דברים על חשיבות מעורבות ההורים בחינוך לרב תרבותיות
מוטי פלד
גן עדן על פני אדמות? לא ממש, גם שם יש זבל אנושי אבל הוא בטל בשישים, יש פושעים אך הם נענשים כראוי, יש סוחרי סמים אך הם מקללים את יום היוולדם אם נתפסו, גם שם יש עוני אך הוא מתקבל בחיוך, גם שם יש עניים אך הם אינם רעבים, גם שם יש אלימות אך בטוח שם הרבה יותר מאשר ברחוב אלנבי בתל אביב
גורי גרוסמן
לגברת קנפו מספר יתרונות וכישורים המתאימים במיוחד לתפקיד: ראשית היא בת עדות המזרח, אם חד הורית, לוחמת נמרצת למען צדק חברתי, במילים אחרות חברתית מאין כמותה, אפילו יותר משר הביטחון, ומהחסידה הנאמנה שלו שלי יחימוביץ'
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il