X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הסעודים בכל מקום במזרח התיכון: מול האירנים, מול חיזבאללה, מול הפלשתינים ומול ישראל עבדאללה מלך סעודיה הוא כיום המנהיג הערבי החשוב ביותר במזרח התיכון אלא שמאחורי הביטחון העצמי של הסעודים מסתתר חשש גדול, וכדי להסוות אותו הם ישתמשו לא רק במקומות הקדושים עליהם הם מופקדים, אלא אפילו בישראל
▪  ▪  ▪
מלך סעודיה.

איך מסבירים שטביעות אצבעותיו של עבדאללה מלך סעודיה נמצאות כמעט בכל מקום במזרח התיכון? השבוע הוא הזמין את בכירי פתח וחמאס למכה הקדושה, כדי לנסות ולפייס ביניהם; דווקא במקום הקדוש ביותר, במכה, כדי להדגיש את האיסלאם האותנטי, העומד מאחוריו ומאחורי הקו הפייסני שלו; בנושא נסראללה והמהומות בלבנון הוא הרים טלפון לאירנים, ותוך שעה נעצרה מחאת חיזבאללה; בסכסוך הישראלי-ערבי קיימת יוזמת השלום שלו משנת 2001, ובנוגע להרתעת אירן הוא מווסט למטה את מחירי הנפט בעולם (לסביבות 50 דולר לחבית, זאת המטרה), כדי לפגוע כלכלית בטהרן ולאלץ אותה להפסיק את העשרת האורניום. איך כל זאת עושה מדינה שתמיד נחבאה מאחורי הקלעים, ושמרה על ריחוק בטוח?
התשובה איזורית וקיומית, וקודם כל, נפילת משטר סדאם חוסין. בכך הועבר מייד קו התפר בין עולם הסונה לעולם השיעה מעירק לסעודיה. חד-משמעית. אם סדאם תפס וביצר קו עימות מול השיעים באירן ודיכא את השיעים אצלו בבית, קו כזה אינו קיים עוד, ולכן מי שעומד כיום מול עולם שיעי מחוזק הרבה יותר הוא עבדאללה הסעודי. עירק הפכה היום מאנטי שיעית לאנטי סונית, והוא רואה בעולם השיעי איום ישיר עליו, כמו על משטרים ערביים אחרים.
בסעודיה מיעוט שיעי ההולך ומתרבה, הטרור המגיע מעירק מאיים עליו, ושאיפות ההתגרענות האירניות מחרידות אותו. אם לאירן תהיה פצצה גרעינית, משמעות הדבר שהיא תשלוט על שדות הנפט של המפרץ הפרסי כולו, במיוחד שלו. משמעות הדבר לא רק הפיכת סעודיה לבת חסות של טהרן אלא סדר שיעי חדש במזרח התיכון כולו.
איום זה מביא אותו לנקוט קו אקטיבי ובהול מתמיד, כדי לבלום את השיעים; כדי לאחד את הסונים; ואפילו להיעזר בישראל בשעת הדחק. על-פי דווח של היומון הערבי "אלקודס אלערבי", היוצא לאור בלונדון, היה זה האיש השלישי בסעודיה, בנדר בן סולטאן, שנפגש עם ראש הממשלה אולמרט בזמן המלחמה, כדי לוודא שישראל תשלים את המלאכה מול חיזבאללה, שבה סעודיה רואה גרורה אירנית. (בנדר הוא בנו של יורש העצר בממלכה, הנסיך סולטאן, המשמש כשר ההגנה).
בזמן המלחמה וגם אחריה העמידה סעודיה את כל מנגנוני התקשורת הבינלאומיים שלה כנגד חיזבאללה, תוך הדגשת הנזק שהוא גורם ללבנון. בפלשתינים רואה סעודיה סונים, שיש להעביר אותם, והכוונה לחמאס והג'יהאד, מן המחנה האירני-שיעי, חזרה אל המחנה הסוני. לשם כך היא מתכוונת לקיים את המיפגש במכה. באותה הזדמנות יציע עבדאללה לפלשתינים גם סיוע כלכלי נדיב, שיעלה על מה שאירן יכולה לספק להם.
מצב זה הופך את עבדאללה מלך סעודיה למנהיג הערבי החשוב ביותר במזרח התיכון כולו. לא רק בשל עושרה האגדי של הממלכה, בעקבות זינוק מחירי הנפט, אלא גם בגלל שהוא שומר כיום על חומות הסדר הערבי הסוני הקיים, ההולך ומעורער. סדאם נתלה. עבדאללה תפס את מקומו. בצדק רב ניתן לכנות אותו כיום בתואר - מלך הסונים.
ישנה סיבה נוספת מדוע הקו של עבדאללה פעיל הרבה יותר עכשיו מאשר לפני נניח שנתיים. האמריקנים זנחו את רעיון הדמוקרטיזציה במזרח התיכון,שהטיל אימים גם על הסעודים. הסעודים עדיין זוכרים באימה כיצד לאחר פיגוע 11 בספטמבר 2001 היו בארצות הברית שקראו להפיל את בית המלוכה הסעודי, על מחדליו. ובכן, הקולות האלה בארצות הברית נדמו, ועבדאללה יכול לחזור ולסייע למי שהילכו עליו אימים עד לאחרונה. אילו הסעודים שפועלים בוושינגטון בעוצמה מאחורי הקלעים להרתעת אירן, פחות ישראל.
באשר לזווית הישראלית, האם הסעודים יהיו יותר נוחים מבחינתנו? אין לי ספק בכך, אך תמיד בחשאי ובסודיות. הם יהיו מוכנים לתיאומים ומפגשים עם ישראל, כמי שניצבת באיזון אינטרסים עם הברית הסונית שהם מקימים באיזור. אך לצורך כך אסור לנו באיסור חמור להדליף את דבר המגעים, אחרת מי יסכים בעתיד לתאם איזשהו מהלך חשאי עם ישראל?
"אני, מלך הסונים", זו בעצם הכותרת היום של מלך סעודיה, תפקיד שהסעודים חלמו עליו תמיד, אך לא העיזו להגשימו, מה גם שהיו שחקנים בולטים מהם בעבר. אני, "שומר שני המקומות הקדושים", כתוארו הרשמי, הן מכה ומדינה.
במזרח התיכון שהולך ומוגדר על-פי הדת ופחות על-פי הפוליטיקה הלאומית, מכה ומדינה חוזרות ומקבלות משמעות פוליטית. הן הקדושה בהתגלמותה בעולם האיסלאם, הן מעניקות הלגיטימציה, ובלית ברירה מגייס מלך הסונים גם את הקדושה כדי להעצים את מאבקו באיסלאם הרדיקלי של אלקאעדה, בשיעה המיליטנטית ובסדר הערבי, הממשיך ומתכרסם לרעתו.

המאמר פורסם לראשונה בבלוג הפרשנות שהקים ד"ר גיא בכור:
www.gplanet.co.il
תאריך:  31/01/2007   |   עודכן:  31/01/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אני, מלך הסונים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
צ"ל "מווסת" מחירים ולא מווסט ל"ת
דקדקן  |  1/02/07 13:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
אם דילים מעוררים אצל פרופ' זאב סגל שאט נפש, היה צריך לתמוך דווקא בהצבעה חשאית. אלא שמר סגל רוצה לראות את פרס בנשיאות, וכדי שזה יקרה, הוא תורם את תרומתו לקומבינה שתכליתה חיזוק הסיכוי של פרס. ועל התרומה הזו נאמר: "טובל ופרס בידו"
מורב לוי
יזמי הפיתוח של הקרקעות בישראל נאבקים עתה על השימוש הנדל"ני בעתודות הקרקע האחרונות במרכז; שלושה יעדים הציבו יזמים אלה למתווה פעילותם: הקרקעות של התעשיה הצבאית, השטחים שבשליטת צה"ל ומערכת הביטחון והאדמות שבניהול המינהל, כולל אדמות קק"ל
אילן ריס
השיטות "הדמוקרטיות" השונות התגלו כלא יעילות בבחירת מועמדים מוצלחים, ואפילו המטרה (הלא רלוונטית לעניין עצמו) של מראית עין של "פוליטיקלי קורקט" אינה מושגת. נשאר לנו, אחר סיבוב של כמה שנים, לחזור לשיטת "הוועדה המסדרת" ובלבד שלא תהיה "ועדה של איש אחד"
עו"ד משה מכנס
צדיקים יהודים מסרו מצלמות וידאו בידי ערבים בחברון, והדריכו אותם כיצד לתזמן פרובוקציות עם המתנחלים - כאילו הערבים זקוקים להדרכה בתחום זה
יהונתן דחוח-הלוי
הדוחות של ארגון "בצלם" זוכים לתהודה רבה בעולם ועוזרים בעיצוב תמונת המצב של הסכסוך באזור    מצער שגם הדוח שמגנה את הפיגוע באילת מעדיף את המושג "הרג" על פני "רצח", איננו מציין את שמות הארגונים האחראים לרצח, ובאופן עקבי נמנע מהתייחסות ל"ארגוני טרור", אף כשהדבר נוגד הגדרות מוסכמות בקהילה הבינלאומית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il