X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה גורם לעיצוב להפוך לעיצוב טוב? מאמר זה סוקר חמישה עקרונות לעיצוב טוב
▪  ▪  ▪

חמישה עקרונות לעיצוב טוב:
1. טכנולוגיה לשרות האדם
לעיתים קרובות מדי אנשים מאשימים עצמם עקב אוזלת ידה של הטכנולוגיה. למשל, כשהמחשב קורס, או כשאינם מוצאים את מבוקשם באתר אינטרנט כלשהו. אנשים לא אמורים להאשים את עצמם. בדומה לאמרה "הלקוח תמיד צודק" נכונה הטענה גם לגבי המשתמש. המשתמש תמיד צודק!
אם תוכנה קורסת, האשמה טמונה במהנדס התוכנה. אם אדם לא מוצא דבר מה באתר, ייתכן שזו אשמת המעצב או איש ה-UI. אין הדבר אומר שהם צריכים להיענש על כך, הם פשוט צריכים לראות בכך הזדמנות. ההבדל הגדול בין מעצב טוב למעצב לא טוב, הוא ביכולת של מעצב טוב ללמוד ולהבין מה הבעיות, על-מנת להימנע מהן בעתיד.
טכנולוגיה באה לשרת את האדם, ולא להפך.
2. עיצוב אינו אמנות
אמנות היא ביטוי אישי של האמן. היא עוסקת בחיים, ברגשות, במחשבות וברעיונות של האמן. כמעט ולא משנה איזו פעולה עושה הצופה בעקבות היצירה של האמן. כל מה שנדרש מהצופה זה להעריך את היצירה. עיצוב, לעומת זאת, עוסק בשימושיות ובמשתמש. המעצב חייב שמישהו ישתמש במה שהוא עיצב. עיצוב שלא השתמשו בו לא ממלא את ייעודו והוא חסר תועלת. העיצוב מסייע לפתור בעיות ובניגוד לאמנות, אנחנו לא מעריכים עיצוב על-פי היופי אלא על-פי השימושיות.
שלא כמו באמנות, העיצוב תמיד נוצר בקונטקסט כלשהו: הוא נועד לפתור בעיה כלשהי, עבור מישהו, בזמן כלשהו. לכן העיצוב כל כך קשור לטכנולוגיה. הטכנולוגיה משתנה כל כך מהר ולכן גם על העיצובים להשתנות בהתאם. עיצוב שהתאים לפני 10 שנים רוב הסיכויים שהוא לא יהיה מתאים היום. אמנות גדולה, לעומת זאת, תמיד תישאר באופנה. אנחנו מעריכים את "דוד" של מיכאלאנג'לו, משום שזוהי יצירה של אדם בודד. עיצוב מעולה תלוי בתקופה שבה נוצר ובבעיה שהצליח לפתור. אבל לא כך האמנות. אמנות איננה תלויה בזמן.
כשאנשים נהנים מאמנות הם אומרים "אהבתי את זה". כשאנשים נהנים מעיצוב הם אומרים " זה עובד מצויין". ולכן עיצוב טוב הוא עיצוב שעובד היטב.
3. החוויה וההתנסות נוצרו עבור המשתמש
מעצבים אינם יוצרים חוויה אלא יוצרים כלים באמצעותם אפשר להתנסות ולחוות. העיצוב נועד לשרת את המשתמש ולא להפך. כמובן שאין הדבר אומר שעל המעצב להישאר מקובע למוסכמות קיימות ומוכחות בלבד, משום שהן נשחקות במהרה. טבעי וראוי שהמעצב יתנסה וינסה ליצור את העיצוב האופטימלי לדעתו. האתגר האמיתי הוא לשלב בין השניים, ולזכור שהעיצוב הוא חלק מהחוויה וההתנסות.
4. עיצוב מעולה הוא בלתי נראה
עיצוב שאנחנו בקושי מבחינים בו הוא עיצוב מעולה והוא גורם לנו לשכוח כי נעשו מאמצים רבים כדי להפוך אותו למה שהוא. לפעמים האובייקט המעוצב כה פשוט עד שזה נראה מובן מאליו ואנחנו שוכחים שבנקודת זמן כלשהי החפץ עדיין לא הומצא, או שאנחנו שוכחים כמה זמן נדרש כדי להביא את האובייקט למצב הכל כך נוח לשימוש שהוא נמצא היום. לדוגמה, כלי רכב, ההם אובייקטים כל כך מורכבים מצד אחד, אך פשוטים לשימוש מצד שני, עד שאנחנו שוכחים כמה זמן נדרש כדי לגרום לרכבים להפוך למה שהם היום. לכל עיצוב גדול יש היסטוריה עשירה ומאחורי כל עיצוב עומד מעצב או מעצבים שניסו להפוך את העולם למקום טוב יותר על-ידי מציאת פתרון לבעיה זו או אחרת.
עיצוב גרוע הוא מסובך, מורכב ומקשה על המשתמש. למרבה האירוניה קל יותר להבחין בעיצוב גרוע ולא להבחין בעיצוב טוב. עיצוב טוב הוא לעיתים קרובות בלתי נראה.
5. פשטות בעיצוב היא התחכום המושלם
כמו שאמר הסופר הצרפתי Saint Exupery: "בכל תחום, השלמות נמדדת לא על-פי העובדה שאין עוד מה להוסיף אלא כשאין עוד דבר לקחת, להחסיר". פשטות היא כשיודעים מה להשאיר ומה להשליך. היא כמו קסם כשהיא מתממשת משום שהמורכבות שבאובייקט כלל לא עוברת למשתמש. זה ההישג הגדול ביותר שמעצב יכול לשאוף אליו.

Netwise מתמחה בהקמת מערכות אינטרנט לארגונים. החברה הוקמה כתוצאה ממיזוג חברת Nia (הוקמה ב-1996), המתמחה בפיתוח מערכות אינטרנט וחברת addwise (הוקמה ב-1999), המתמחה בממשקי משתמש. יחד משלבת החברה מומחיות באפיון ממשק משתמש ובפיתוח תוכנה, ויוצרים מערכות שאנשים אוהבים. החברה מעסיקה כ-220 עובדים מומחים בתחומי הייעוץ, אפיון, עיצוב, פיתוח ותוכן.
המאמר "Five Principles to Design By" מתוך הבלוג BOKARDO נכתב על-ידי Joshua Porter ותורגם ועובד על-ידי שלומי זיגרט, ראש תחום עיצוב גרפי בחברת Netwise
תאריך:  19/07/2007   |   עודכן:  19/07/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר צ'לו רוזנברג
על מדינות המערב להיזהר בבואן לנסות וללחוץ על מדינות ערב. הלחץ הזה עלול להצמיח התנגדות בתוך העמים הערביים שממילא עוברים תהליך של הקצנה דתית משמעותית למדי
גרשון אקשטיין
סדרת ראיונות דמיוניים עם ראש הממשלה, שר הביטחון וראש האופוזיציה, מה לדעתם יקרה אחרי פרסום דוח וינוגרד הסופי
קובי כהן
לקראת הישורת האחרונה של הצעת החוק "עידוד יציאת נכים לעבודה" (חוק לרון)    פשפשתי ובדקתי ובזכוכית מגדלת במטרה למצוא את אותו מנוע המניע את הממשלה לקדם ובאדיקות את השינוי
איתן גנור
שר התעשיה, המסחר והתעסוקה אלי ישי (שס) נלחם בהתלהבות יתרה בדמוקרטיה. היכן השר כאשר חוק שכר מינימום מופר רבתי? היכן השר כשיש עשרות אלפי מובטלים, ומצד שני עשרות אלפי פועלים זרים? היכן השר כשמשרדי ממשלה הם מפרי חוק? נלחם בהארי פוטר... נקרא לשר בשמו, לא עוד שר התעסוקה אלא שר שמירת השבת
צבי גיל
שוחרי הסביבה: החיבוק שלכם חונק אותי וגם... את הסביבה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il