X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שמן זית מהווה חלק חשוב בתזונה הים תיכונית הידועה כתזונה המסייעת להארכת תוחלת החיים שמן זית מוריד את רמות הכולסטרול הרע, מעלה את רמות הכולסטרול הטוב, תורם להורדת לחץ דם ומקטין את ההסתברות לסרטן ומחלות כרוניות שונות
▪  ▪  ▪
טעם ייחודי [צילום: פלאש 90]

בשנים האחרונות הפך שמן הזית למרכיב עיקרי במטבח הישראלי. רבות דובר על יתרונותיו וסגולותיו הרפואיות, אך השפעתו המיטיבה של שמן זית תלויה מסתבר בסוג ממנו נגזרת איכותו.
שמן זית מהווה חלק חשוב בתזונה הים תיכונית הידועה כתזונה המסייעת להארכת תוחלת החיים. בשנים האחרונות אף אומץ בחום במטבח המערבי וכן, בישראל.
הטעם הייחודי וההילה הבריאותית שנוצרה סביב שמן הזית, מושכת יותר ויותר אנשים להשתמש בו לצרכי בישול, אפיה, טיגון ותיבול וגם אפילו לטיפולים קוסמטיים. הבעיה היא, שלא כולם מודעים לכך שטיב השמן תלוי רבות בתהליך ההפקה שלו ובצורת האחסון שלו. בכתבה הבאה נפרט את מסלול ייצור השמן ואת תוצאותיו הסופיות. כמו-כן, ההשלכות על איכותו.

דרגות איכות

שמן הזית נחלק ל-3 דרגות איכות לפי רמת החומציות של השמן. ככל שריכוז חומצות השומן החופשיות נמוך יותר, כך השמן הוא איכותי יותר.
1. כתית מעולה (extra virgin) - עד 0.8% חומציות
2. כתית (virgin) - עד 2% חומציות
3. כתית רגיל (ordinary) - עד 3.3% חומציות (שמן בריכוז גבוה מ-3.3% אינו ראוי למאכל).
אגב, סוג השמן אינו משפיע על הערך הקלורי שלו והוא אינו שונה גם מהערך הקלורי של שמנים אחרים (כמו שמן סויה, שמן חמניות, שמן קנולה וכו'). 1 מ"ל של שמן שווה ל-9 קלוריות, כלומר 1 כף שמן (10 מ"ל) מכילה 90 קלוריות.

יתרונות בריאותיים

לאחר שהבהרנו את ההבדל בין הסוגים השונים, הגיע הזמן לדבר על הסגולות הרפואיות שמייחסים לשמן זית, אבל שימו לב שהן תקפות רק לשמן באיכות הטובה ביותר.
שמן הזית עשיר בשומן חד בלתי רווי, ויטמין A, ויטמין E ופוליפנולים המהווים נוגדי חמצון חזקים הפועלים נגד רדיקלים חופשיים הנוצרים בגוף. רכיבים אלה מסייעים בהורדת רמות כולסטרול ושומנים בדם ומניעת מחלות לב וכלי דם.
מחקרים מראים ששמן זית מוריד את רמות הכולסטרול הרע (LDL) בלבד ואף מעלה את רמות הכולסטרול הטוב (HDL). כמו-כן, שמן הזית תורם להורדת לחץ דם ומקטין את ההסתברות לסרטן ומחלות כרוניות שונות.

כמה ואיך

מומלץ לצרוך שמן זית כחלק מהתפריט היומיומי, אך יש להתחשב בכמויות, במיוחד מי שנמצא בעודף משקל. אז נכון ששמן זית הוא מאוד בריא, אבל כפי שצוין קודם, הוא עדיין עשיר בקלוריות כמו כל שמן אחר.
השמן המומלץ ביותר לתיבול, בישול ולרטבים הוא כתית מעולה. לגבי טיגון, הסיפור הוא כבר שונה לחלוטין. אם מדובר בטיגון מהיר ועם מעט שמן, כמו טיגון של חביתה, אפשר להשתמש בשמן זית כתית או כתית מעולה. אך בטיגון עמוק עדיף להשתמש בשמנים אחרים כמו שמן קנולה או שמן תירס.
הטמפרטורה הגבוהה מאוד של השמן בזמן הטיגון (אפילו יותר מאשר בבישול) גורמת לתהליכי חמצון הפוגעים בחומצות השומן. חומצות השומן החופשיות הנמצאות בשמן זית יוצרות בזמן הטיגון רדיקלים חופשיים הפוגעים בתאי הגוף ואף מגבירים את הסיכון לסרטן ומאיצים את הזקנה. אם בכל זאת רוצים להשתמש בשמן זית לטיגון עמוק, עדיף לבחור בשמן זית מזוכך שהוא עמיד יותר לחום.
אחרי חום, האויב השני של שמן הזית הוא האור. האור אף הוא פוגע באיכות השמן ולכן יש לאחסנו בצנצנת זכוכית כהה או בכלי פח קטן וסגור היטב ולשמור במקום קריר.
אל תתפתו לקנות את פחי השמן הגדולים כי ככל שהשמן עומד יותר זמן על המדף כך ערכו התזונתי הולך ונהרס. עדיף לקנות שמן באריזות קטנות ולאחסן כל פעם לזמן קצר.

תהליך הפקת שמן הזית

שמן זית מופק בתהליך המורכב ממסיק, לחיצה וסחיטה של זיתים. סוגי השמן השונים נבדלים זה מזה ברמת העיבוד, כאשר הטוב ביותר נחשב לשמן כתית.
שמן זית כתית הוא שמן המופק בתהליך מכני הנעשה ללא שימוש בחומרים משמרים. כאשר מדובר בכבישה קרה, התהליך נעשה בטמפרטורה שאינה עולה על 35 מעלות.
שמן זית טהור או מזוכך הוא שמן כתית שעבר תהליך של הבהרה והפגת הריח באמצעות עיבוד כימי או ערבוב עם שמן אחר, ולכן הוא פחות איכותי.

מחברת המאמר הינה דיאטנית הבית של אתר האינטרנט www.ediet.co.il, דיאטנית קלינית B.Sc
תאריך:  19/11/2008   |   עודכן:  19/11/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שמן זית, טוב לבריאות?
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
רמת החומציות בשמן הזיית
דר' אליהו   |  19/11/08 21:14
2
יופי של מאמר
אזרח קטן  |  19/11/08 23:03
 
- גם אני קיבלתי תשובותלכל השאלות ל"ת
אכן כתבה לעניין  |  20/11/08 08:03
3
אריזות גדולות או קטנות
שלוסי  |  20/11/08 05:14
4
דווקא כן עדיף לקנות בכמות גדול
שמן טוב יותר משם  |  20/11/08 06:50
5
טיגון
יגאל ב  |  20/11/08 09:11
6
איחסון שמן
מגדל זיתים  |  20/11/08 22:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אחימאיר
"ציפי לבני - מה שטוב למדינה"    מיליוני שקלים נשפכו על הפרסום הנבוב הזה, בסגנון כמעט סובייטי; שלט שאינו אומר כלום - כשם שהגברת נשואת השלט אינה אומרת דבר-טעם כלשהו בכל הזדמנות שהיא נדרשת לפצות פיה
אלעזר לוין
הפקידים סירבו לסייע ב-25 מיליון שקל לנפגעים הקשים מנפילת חפציבה    השופט רביד מורה להעביר להם שליש מהסכום הדרוש, ובכך נוזף למעשה בפקידים
אלי דורון, עו"ד - ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח)
כאשר מתבצעת עסקת מכר מוניטין על פני שנים רבות, אין לדעת מראש את שוויה    על כן המיסוי עליה צריך להתבצע בשלב מימוש המוניטין
אלי דורון, עו"ד - ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח)
חדשות לבקרים מצליח הנישום הישראלי המצוי להערים על דיני המס באמצעות פיקציות משפטיות (תכנון מס)    המחוקק מצידו מנסה להיות שני צעדים לפני הנישום    הפעם קוראים לכך 'חברת משלח יד זרה'
עו"ד דניאל פלד
בימים אלו, כשחרב הפפיות של הפיטורין מהעבודה מרחפת מעל כולנו, עו"ד דניאל פלד, מומחה לדיני עבודה ומשפט אזרחי, מזכיר לנו את זכויותינו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il