העומס הרב המוטל על כתפי בית המשפט נוכח כמות התיקים הרבה, פוגע בתפקודו התקין, ביעילותו וכפועל יוצא פוגע לעיתים בנאשמים עקב הימשכות ההליכים.
סעיף 37 לחוק בתי המשפט (נוסח משולב) התשמ"ד 1984 בנוסחו הנוכחי קובע כי בעבירות שעונשן מוות או מאסר למשך עשר שנים או יותר ידון בית המשפט המחוזי על-ידי שלושה שופטי הרכב. יחד עם זאת, סעיף קטן (ב) מונה מספר עבירות אשר מתירות לבית המשפט המחוזי למנות דן יחיד בלבד. רשימה זו הוספה בשנת 1980 בעקבות המלצת ועדה בראשות השופט לנדוי, במטרה לצמצם כבר אז את העומס בבתי המשפט המחוזיים.
בעקבות העומס הרב השורר גם כיום בבתי המשפט המחוזיים, הורה שר המשפטים, הפרופסור דניאל פרידמן, לשופטת בית המשפט העליון, מרים נאור, לבחון את ההסדרים הנוגעים לקביעת מותבים של שלושה שופטים בבתי המשפט המחוזיים.
ועדה שהוקמה בראשותה של כבוד השופטת נאור הגיע לכלל מסקנה, כי למרות שתמיד תהא עדיפות לשמיעת משפט בהרכב של שלושה על שמיעתו על-ידי דן יחיד, לעיתים הסכנה בגרימת עינוי דין עקב הימשכות ההליכים קשה יותר. לפיכך, קבעה הוועדה בהמלצותיה שורה של עבירות נוספות, בהן יהא רשאי בית המשפט המחוזי לדון בפני דן יחיד בלבד. זאת במטרה להקל על העומס הרב שמצטבר מידי יום בבתי המשפט בהמתנה למינוי שלושה שופטי הרכב.
לצורך כך, גיבשה הוועדה רשימה של עבירות אשר יתווספו לרשימת העבירות הקיימת בסעיף 37(ב) לחוק בתי המשפט, אשר גם הן יוכלו להתדיין בפני דן יחיד בלבד ולא בפני שלושה שופטים. מוצע לכלול ברשימה גם עבירות שעונשן מאסר מעל עשר שנים, כאשר נראה כי הדיון בהן אינו מחייב דיון בפני הרכב.
בין יתר העבירות אשר החליטה הוועדה לאפשר בהן דיון בפני דן יחיד בלבד מנויות מחד עבירות קלות יחסית, כגון פגיעה ברכוש, או התפרעות. מאידך, מנתה הוועדה גם עבירות חמורות ביותר, כגון ריגול, מימון טרור, מעשה מגונה בנסיבות מחמירות ועוד. נראה כי בעבירות חמורות מסוג אלו יתקשו בתי המשפט להוכיח כי הדיון בהן מאפשר מינוי דן יחיד בלבד ונראה כי הציבור לא יוכל לקבל החלטה מסוג זה.
בכדי למתן את המלצות הוועדה, נקבע כי לצדדים במשפט תוקנה הזכות לפנות לבית המשפט בבקשה להעברת התיק לדיון בפני הרכב שופטים, לרבות מתן אפשרות לטעון את טענותיהם בעניין זה. היינו, במקרים בהם סבור צד זה או אחר לעניין, כי בשל מורכבות הראיות, או חומרת המעשים יש צורך במינוי הרכב, בית המשפט יוכל להיעתר לבקשה זו ולמנות הרכב של שלושה שופטים, כפי שמקובל כיום, טרם שינוי החוק.
יש לציין כי באם תאושר הצעת החוק, תחול היא רק על מקרים שבית המשפט טרם החל לדון בהם במועד תחילתו של החוק המוצע. מקרים בהם החל בית המשפט לדון על-ידי הרכב של שלושה שופטים ימשיכו להתנהל בפני אותו הרכב, גם אם החוק החדש פוטר מקרים אלו מדיון באופן זה.
נראה כי האיזון בין הוספת עבירות נוספות, גם אם קשות הן, לעבירות המנויות בסעיף 37(ב) לחוק לבין האפשרות לאישור מינוי הרכב לפי בקשת הצדדים ובהתאם לחומרת העבירות או מורכבות הראיות ראוי בהחלט. יחד עם זאת, ספק אם המלצות אלו יקלו בצורה משמעותית על העומס השורר בבתי המשפט המחוזיים, שכן עדיין מקרים רבים, גם בעבירות שיכנסו לרשימה האמורה, יחייבו דיון בפני הרכב, כפי שנהוג כיום.