X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אם יצא לכם לנחות באירופה, להתבונן החוצה על המבנים התעשייתיים ולהרגיש שהחוויה של חו"ל כבר החלה, זה רק משום שאינכם מורגלים במראות כאלה. בארץ מבנים תעשייתיים הם בד"כ קופסאות ענק אפורות ומכוערות מה הסיבה והאם אפשר אחרת?
▪  ▪  ▪
אמור למשוך את העין
כשמתכננים מבנה לוגיסטי סמוך לציר תנועה ראשי, יש לקחת בחשבון את השפעתה העצומה של החזית הפונה אל ציר התנועה, ואל הנוסעים. תכנון מושקע ויצירתי יגרום לנוסעים להתבונן בבניין הגדול המשמש לאחסנת צמיגים, מוסך משאיות או האנגר לאחסון, כמבנה שאיננו רק פונקציונאלי ומטריד, אלא להפך - כנקודת ציון מעניינת ומסקרנת

סביר להניח שאפילו איננו חושבים על כך, אבל החוויה הויזואלית מותירה בנו את רישומה העגום. בכבישים המהירים, לאורך צירי התנועה המרכזיים בערים ראשיות, ממש לצד הדרך, נגלים לעינינו מבנים ענקים, אפורים, בולטים בכיעורם. בדרך כלל מדובר במבנים לוגיסטים, במחסנים ובמוסכי ענק, שאי-אפשר להתעלם מנוכחותם ה"מפלצתית".
נראה כי היזמים המתכננים וקבלני הפרויקטים הלוגיסטים הללו שמו את הדגש על הפונקציונאליות (כולו מחסן. מה הוא צריך? להיות גדול ומרווח. נקודה) וזנחו את ההיבטים האסתטיים. מבט על הצירים המרכזיים של מדינות אירופיות רבות מראה כי בהחלט ניתן לעשות זאת אחרת. הצרימה התעשייתית בנוף, יכולה להפוך לתרומה לנוף. במקום מבנה מדכא ומשעמם, גוש פח או בטון ניתן ליצור מבנה עם נוכחות מרשימה, מסקרנת ומאתגרת. כזה שלא רק מושך תשומת לב חיובית ומסייע בפרסום העסק, אלא אף מעניק חוויה אסתטית ותרומה סביבתית.
למבנים גדולים דרושים אדריכלים גדולים

אין קריטריונים קבועים הנוגעים לעיצוב מבנים לוגיסטיים. זו הסיבה שהמפעלים והמתקנים הרבים שנבנים בארץ, חסרי צורה מוגדרת. ההנחיות היחידות הניתנות לאדריכלים ולמהנדסים הינן במסגרת תוכנית בינוי ערים, החלה על האזור הנתון, ואף הן נוגעות לתגמירים בלבד. מי שלמעשה מכתיב את מראה הבנייה הוא האדריכל בהסכמת הלקוח והיזם. מראה המבנה או המתקן הלוגיסטי תלוי בכישרון ובמוטיבציה שלו, כמו גם במעוף ובהעזה, וזאת כמובן בהתבסס על תכתיבים פונקציונאליים ההכרחיים למבנה.
השאלה - מדוע במרבית המקרים בוחרים האדריכלים להתעלם מההיבט האסתטי-יצירתי והופכים את המבנים התעשייתיים לקופסאות גדולות המכסות את תכולתן - היא כנראה שאלה של מודעות.

מודעות סביבתית

נסיעה לאורך צירי התנועה המרכזיים של מדינת ישראל, המשובצים במבני התעשיה, בצידיהם, יכולה וצריכה להיות חוויה ויזואלית, ואף מעבר לכך - חוויה ארכיטקטונית.
כשמתכננים מבנה לוגיסטי סמוך לציר תנועה ראשי, יש לקחת בחשבון את השפעתה העצומה של החזית הפונה אל ציר התנועה, ואל הנוסעים. תכנון מושקע ויצירתי יגרום לנוסעים להתבונן בבניין הגדול המשמש לאחסנת צמיגים, מוסך משאיות או האנגר לאחסון, כמבנה שאיננו רק פונקציונאלי ומטריד, אלא להפך - כנקודת ציון מעניינת ומסקרנת. מעין נקודת חן בנוף. מבנה כזה, לא ישאיר אותנו אדישים. התמורה למאמץ שהושקע בחוויה האסתטית שלנו היא התרשמותנו החיובית מהמבנה והקשרו והרצון להוסיף ולהתבונן בו גם בעתיד.
בנוסף למודעות האסתטית ישנה חשיבות רבה גם למודעות הסביבתית. לכל מבנה יש את הצרכים התפעוליים שלו, אך חשוב להבין כי לכל מבנה ענק שכזה יכולה גם להיות תרומה לסביבה בה הוא ממוקם. נתונים כמו - מאפייני השטח, תוואי הנוף, קירבתו למבנים אחרים או לשטחים חקלאים, יכולים להוביל לרעיונות מקוריים ויצירתיים, שיהפכו את מראהו החיצוני למיוחד ובעל ערך מוסף לסביבתו. כמה מבנים כאלה אתם מכירים בארץ?

תעבורה אחרת

בישראל, כאמור, יש מעט מאוד דוגמאות למודעות עיצובית של מבנים לוגיסטיים. אחת מהן, שאותה אנו גאים להציג [ראה תמונה מטה], היא מוסך "תעבורה" שנבנה על שטח לצידה של צומת רמלה - מבנה בעל נוכחות מרשימה ובולטת. המוסך שעוצב ותוכנן ב"אורבך הלוי אדריכלים" זכה השנה באות העיצוב לשנת 2009 בזכות שימוש מתוחכם בתחבולות עיצוב פשוטות. אלו יצרו מבנה אסתטי בעל מראה חדשני. מבנה, המנצל באופן מקסימלי את שטח המגרש עליו הוא תוכנן, משרת את צרכיו הפונקציונלים של המתחם באופן מלא תוך שמירה על התקציב ויעדי הלקוח.
מוסך "תעבורה" הינו מבנה גדול מאוד, המשמש כמוסך מרכזי למשאיות החברה. תכנונו הונחה בראש ובראשונה בהתאם לנוחות ולפונקציונאליות הנדרשות - מרחב המאפשר סיבוב מלא של משאיות בעת כניסתן ויציאתן מהמוסך, דאגה לבטיחות עובדי המוסך ולתקינות המשאיות וכדומה. נקודת המפנה בתהליך עיצוב ותכנון המוסך הייתה כאשר מדידת השטח הראתה כי אין מספיק מקום לרדיוס סיבוב המשאיות. לשם כך היה צורך להתרחק עם המבנה עד לגבול המגרש. מקרה כזה דורש אישורים והיתרים מהעירייה. האישור ניתן אך הוצב תנאי בסיסי והוא שהמבנה לא יטיל מורא על החולפים בכביש. ההנחה כי תכנון פונקציונאלי ומדויק הוא גם תכנון יפה הוכיחה את עצמה במקרה זה. הושם דגש רב על הפאות החיצוניות של המוסך, במטרה ליצור מבנה המשתלב באופן טבעי ומעניין עם הנוף בו הוא נטוע. הפיכת פינות הפאות של המבנה למעוגלות, מקנה תחושה של מרחב גדול יותר. אין קישוטים מיותרים. הגגות בצורת כנף, מרחפות במרחב וחיפוי הפאות החיצוניות בפח בעל קווים נקים וישרים מחבר את המבנה לסביבתו. חשוב לציין כי המבנה תוכנן כך שתתאפשר זרימה של אור טבעי שישטוף את המוסך.
לסיכום, אין אנו חייבים לראות "מפלצות" תעשיה לצד הדרך. חשיבה יצירתית, לקוח המוכן ללכת יד-ביד עם חזון האדריכל ומעוף יכולים ליצור תכנון ועיצוב של מבנה תעשיה יפה התורם לנו, החולפים על-פניו, לזכות בסיור ארכיטקטוני בדרכים.

מוסך "תעבורה"
כותב המאמר הוא אדריכל, שותף ובעלים של המשרד "אורבך-הלוי אדריכלים מהנדסים בע"מ".
תאריך:  30/04/2009   |   עודכן:  30/04/2009
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהרן אביתר
התבוננות על החגים בין פסח לשבועות - בהם תעשיית השקר והזיוף עולה מדרגה ו...אין מה להוסיף
אורי אבנרי
אחמדינג'אד האירני וליברמן הישראלי הם תאומים סיאמיים. האחד זקוק לשני. ליברמן רוכב על הפצצה האירנית, אחמדינג'אד רוכב על האיומים של ישראל
קרן חן
כל אדם שמגיע אלינו הוא כמו בצל, עטוף שכבות על-גבי שכבות של חוסר איזון אשר הצטברו אצלו כתוצאה מחוויות, התנסויות שעבר במשך חייו    מצבים של קשיי קשב וריכוז יכולים להיות תוצאה של דברים יותר עמוקים שהצטברו אצל אותו מטופל
יוסי אחימאיר
חוסר הצדק בתנאי מאסרו של מרואן ברגותי זועקים לשמים בעוד גלעד שליט נמק בכלאו וזעקתו, כמובן שאינה נשמעת...    הגיעה עת זעקה מדינית ותום ימי הלחישות
איתמר לוין
חיפוש אחרי סימנים לביאת המשיח, על בסיס חמש מילים מפרשת השבוע, הביא לאכזבה בעלת תוצאות איומות. מה שנדרש הוא אמונה ולא חשבונות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il