X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
נאום הבכורה של חבר הכנסת אברהם נגוסה מסיעת הליכוד בפתיחת כנס הקיץ של המושב הראשון בכנסת ה-20 [ט"ז בסיוון תשע"ה, 03.06.2015]
▪  ▪  ▪
[צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
צללים לא קטנים
ישנם גם צללים. הם אינם קטנים, אך ניתן לתקן אותם. הכעס שהתפרץ לאחרונה בהפגנות הקשות העלה לסדר-היום בישראל את מצוקת הקהילה

אדוני היושב-ראש, כנסת נכבדה, אני, אברהם נגוסה, בן לאבי ביינה נגוסה ולאִמי ימבלנש אימרו, זיכרונם לברכה, עומד לפניכם ומתפלל לקדוש-ברוך-הוא שאהיה שליח נאמן לשולחי, חברי הליכוד, לכל אזרחי ישראל.
נולדתי בכפר קטן במחוז גונדר שבאתיופיה, ובילדותי הייתי רועה צאן. כבר בגיל צעיר כיוונו אותי הורי ללימודים, שלחו אותי ללמוד בבית-ספר יסודי, ולאחר מכן המשכתי בתיכון, שאותו סיימתי, בעיר גונדר. לאחר שעליתי לישראל השלמתי את השכלתי בתחומי העבודה הסוציאלית, החינוך והמשפטים.
הורי ששלחו אותי ללמוד רחוק מן הכפר כיוונו ועיצבו את חיי. בזכות החינוך וההשכלה יכולתי להתערות בחברה הישראלית, לעסוק בפעילות ציבורית ולהגיע גם אל כנסת ישראל. אני מלא תודה להורי היקרים. כשהם עלו לישראל יכולתי להשיב להם מעט ולסייע להם כשגרו לידי בירושלים.
אני רוצה להודות לאשתי היקרה לאה, ולשתי בנותינו אביטל וחני, שתמיד לצדי. בזכותכן היו לי כוחות להתמודד בפעילותי הציבורית.
ברצוני להודות למדינת ישראל - המדינה סייעה לי וליתר העולים. כך יכולתי להתקדם בהשכלה ובהשתלבות בחברה. בזכות היותה מדינה דמוקרטית יכולתי לפעול ולהצליח במאבקים חברתיים למען הקהילה. למן ראשית דרכי כעולה חדש השתדלתי לפעול למען השתלבותם של יהודי אתיופיה בחברה. לכן בחרתי בעבודה ציבורית - בעלייה ובקליטה.
לאחר "מבצע שלמה" בשנת 1991 הובלתי עם קומץ אנשים את המאבק להעלאת שארית יהודי אתיופיה. פעלנו בנחישות ובהתמדה תוך שימוש בכל הכלים הדמוקרטיים - בפגישות עם שרים וחברי כנסת, בהצעות חוק והחלטות ממשלה, בעתירות לבג"ץ ובהפגנות. וברוך השם, הצלחנו להעלות מאז ועד היום מעל ל-50,000 עולים מבני שארית יהודי אתיופיה.
הדרך להגשמת יעדים עוברת בשדה הפוליטי, ועל כן השתדלתי להשתלב במערכת הפוליטית. זכיתי להגיע לכך ואני עומד לפניכם היום, ויחד אתכם משלים את מניין 120 חברי הכנסת.
כל יהודי שעלה לארץ-ישראל נתקל בקשיים. כשעלו לכאן חלוצי העלייה הראשונה והעלייה השנייה, והעולים שהגיעו ארצה עד לפני כמה עשרות שנים, הם התמודדו עם קשיים ואתגרים גדולים: ייבוש ביצות, גאולת האדמה, בהקמת התיישבות והגנה וביטחון.
אולם למן תהילת שנות ה-80 של המאה שעברה, כשרוב עם ישראל כבר התבסס במדינה, בולטים העולים מאתיופיה במסלול הקשה והייחודי שאותו הם עברו, ועדיין עוברים. יהודי אתיופיה נאבקו שנים לעלות לארץ אבותינו. הם דרשו את עלייתם ונדחו. הם ציפו לציון. נשאו עיניהם בתפילה ובגעגועים לירושלים, והוסיפו לחכות. שעת הגאולה הגיעה. זה היה, כידוע, לאחר פסיקתו של הרב עובדיה יוסף בשנת 1973, ולאחר שראש הממשלה מנחם בגין, מייד עם עלייתו לשלטון בשנת 1977, הכריז: הביאו לי את יהודי אתיופיה.
יהודי אתיופיה מלאים באמונה תמימה. מלאים באהבת ארץ-ישראל. הם לא היססו לרגע, ואלפים רבים יצאו אל ארץ-ישראל בדרכים מסוכנות. רבבות הגשימו את החלום, אולם רבים נותרו מאחור בדרכם לישראל, באלפי קברים שכוחים. מדי שנה, ביום ירושלים, אנו זוכרים את אלה שלא זכו להגיע לארץ הקודש.
בטרם אציין כמה מטרות ויעדים בשליחותי בכנסת, אני רוצה להקדים את דבריו של דוד בן-גוריון, ראש הממשלה הראשון. הוא אמר אותם בשנותיה הראשונות של המדינה, בשנים שבהן הייתה עלייה גדולה. דבריו תמיד לנגד עיני. כך הוא אמר: העלייה איננה תלויה ביכולת הקליטה ואיננה כפופה לה. יש להעלות היהודים מהארצות המרודות אם יש יכולת קליטה ואם אין. אם יש בתים או אין. אם יש אוכל או אין. אם יש מכונות או אין. יש לעשות מאמצים על-אנושיים כדי להשיג כל הדברים האלה כדי שהעולים ייקלטו. עד כמה שאני יודע, לא היו מוכנים בתים ותעסוקה ל-60 ריבוא יוצאי מצרים, ואף-על-כן, לא פקפק משה רבנו אך לרגע והוציאם. דבריו אלו של דוד בן-גוריון היו תלויים כאן בכנסת, בחדרו של חבר הכנסת הרב חנן פורת זיכרונו לברכה, שפעל רבות למען יהודי אתיופיה.
גברתי היושבת-ראש, אזרחי ישראל יוצאי אתיופיה נמצאים זה למעלה מ-30 שנה בתהליכים ממושכים של עלייה, קליטה והשתלבות. הצלחת ההליכים הנה מבחנם של יוצאי אתיופיה ומבחנה של החברה כולה. ישנם הרבה אורות בעלייה ובקליטה שהם לתפארת המדינה והחברה. במבצעי העלייה השונים התגלה עם ישראל בגדולתו. מדינת ישראל, המוסד, צה"ל, קהילות וארגונים יהודיים, בעיקר בקרב יהדות ארצות-הברית, רשמו פרק מפואר בקיבוץ גלות אתיופיה. אולם ישנם גם צללים. הם אינם קטנים, אך ניתן לתקן אותם. הכעס שהתפרץ לאחרונה בהפגנות הקשות העלה לסדר-היום בישראל את מצוקת הקהילה.
אציין כמה יעדים של פעילותי הציבורית. עסקתי בהם במשך עשרות שנים, ועכשיו אפעל להגשימם כחבר כנסת: אפליה, או בלשון אחרת, גזענות - יש להתייחס בחומרה יתרה לכל ביטוי או מעשה של אפליה או גזענות. אנחנו יהודים כמו כל היהודים. ישראלים כמו כל הישראלים. בני-אדם כמו כל בני-האדם. יש למנוע, כמובן, כל אפליה או גזענות כלפי כל אדם או קבוצה בחברה; דיור - אפעל להצעת פתרונות דיור עבור העולים באזורים מבוססים. יש לשקם שכונות מצוקה שבהן התרכזו יוצאי אתיופיה. יש להשקיע בפתרונות דיור לזוגות צעירים ולמנוע מצבים, שלצערנו קיימים, כשהמשפחות הצעירות מצטופפות תחת קורת-גג אחת עם הוריהם. יש לאפשר פתרונות לעולים התקועים שנים רבות במרכזי הקליטה; חינוך - החינוך וההשכלה הם הכלים המרכזיים להשתלבות בחברה. אפעל לקיים אינטגרציה בכל מוסדות החינוך, למן גני-ילדים, ולא לאפשר ריכוז של תלמידים יוצאי אתיופיה בשום מסגרת. יש לתת הזדמנות שווה לכל ילד ותלמיד יוצא אתיופיה כדי שיוכלו למצות את כישוריהם ככל בני גילם. מילת המפתח להצלחה בחינוך, כמו גם בתחומים נוספים, היא השתלבות; תעסוקה - ישנם הרבה צעירים וצעירות שסיימו לימודים אקדמיים אולם אינם מוצאים תעסוקה בתחומי התמחותם. אפעל לביצוע חוק ייצוג הולם כדי שעולי אתיופיה, כמו גם עולים אחרים ואוכלוסיות מוחלשות, ישתלבו במקומות עבודה מתאימים. כמו-כן, אפעל לקידום הצעירים בהשכלה, בתעסוקה, בכל מקום ראוי בחברה. יש לטפח את בוגרי הצבא, סטודנטים וצעירים המחפשים את עתידם בחברה הישראלית, להיות מעורבים, משתלבים ומשפיעים. אפעל לצמיחת מנהיגים צעירים שיצעידו את הקהילה בכל תחומי החיים.
מורשת - אפעל לחיזוק המנהיגות הדתית של הקהילה - הקייסים והרבנים - בדרך שתיתן להם יכולת לשרת את הקהילה. יש ללמוד וללמד את מורשת יהודי אתיופיה בכל מערכת החינוך; עלייה - זכינו בדור האחרון להצטרף לפסיפס הנהדר של קיבוץ הגלויות. ברוך השם, ישנם היום בישראל כ-140,000 יוצאי אתיופיה, ובכללם למעלה מ-50,000 ילידי הארץ. אולם בדרך לעלייה נוצרו טרגדיות אנושיות. משפחות רבות נותרו מחולקות בין אתיופיה לישראל. יש להשלים את העלייה ולאחד את המשפחות. על ממשלת ישראל להביא את בני המשפחות הממתינות לעלייה באדיס-אבבה ובגונדר. זו זכות אלמנטרית של הורים להתאחד עם ילדיהם, וילדים - עם הוריהם. עלייה היא חלק מחזון הנביאים, וזהו תפקידה גדול של מדינת ישראל - גם בשנות האלפיים; לפעול להעלאתם של כל יהודי העולם מארבע כנפות הארץ.
גברתי היושבת-ראש, אני רואה את עבודתי בכנסת כשליחות עבור כול אזרחי המדינה, ואפעל עם חברי חברי הכנסת, והממשלה, לטובת כלל החברה. אולם באופן טבעי אתמקד בתחומי החברה, החינוך, העלייה והקליטה. אשתדל להיות שליחם הנאמן של יוצאי אתיופיה בישראל והחברה הישראלית כולה.
ברצוני לסיים בכמה שורות משירתו של רבי יהודה הלוי, שחי לפני כ-900 שנה. הוא חי במערב - בספרד, אולם לבו היה במזרח - בארץ-ישראל. הוא לא שכח שגם בארץ כוש, היא אתיופיה, יש גלות של יהודים המצפים, כמו כל היהודים, לעלות לירושלים. וכך כתב: "גולים במערב בכוש ומצרים / מגמת פניהם ירושלים / אל אביהם אשר בשמיים / לעמוד לשרתו ולברך בשמו". תודה רבה.
תאריך:  05/06/2015   |   עודכן:  05/06/2015
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
 
תגיותמי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman אברהם נגוסה / Avraham Neguise אוסאמה סעדי / Osama Saadi אופיר אקוניס / Ofir Akunis אורי מקלב / Uri Maklev אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis אורן חזן / Oren Hazan אחמד טיבי / Ahmad  Tibi איוב קרא / Ayoob Kara איילת נחמיאס-ורבין / Ayelet Nahmias-Verbin איילת שקד / Ayelet Shaked איימן עודה / Eiman Ode אילן גילאון / Ilan Gilon איתן ברושי / Eitan Broshi איתן כבל / Eitan Cabel אכרם חסון / Akram Hasson אלון שוסטר / Schuster Alon אלי אלאלוף / Eli Alaluf אלי כהן / Eli Cohen אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan אלעזר שטרן / Elazar Shtern אמיר אוחנה / Amir Ohana אראל מרגלית / Erel Margalit אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri באסל גטאס / Basel  Ghattas בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu גילה גמליאל / Gila  Gamliel גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka דוד בן-גוריון דני עטר / Danielle Attar  דני בן יוסף דנון / Dani Danon זאב אלקין / Ze'ev Elkin זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin זוהיר בהלול / Zohir Bahalul ז'קי לוי / jackie Levy חיים ילין / Haim Yalin חיים כץ / Haim Katz חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar חמד עמאר / Hamad Amar חנין זועבי / Haneen  Zoabi חנן פורת טלי פלוסקוב / Tali  Ploskov יאיר לפיד / Yair  Lapid יגאל גואטה / Igal  Guetta יהודה גליק / Yehuda Glick יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur יואב גלנט / Yoav Galant יואב קיש / Yoav Kish יואל חסון / Yoel Hason יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov יוליה  מלינובסקי / Yuliya Melinovsky יוסף גריף / Yosef Garif יוסף תיסיר ג'בארין / Yousef Taysir Jabareen  ינון מגל / Yinon  Magal יעל גרמן / Yael  German יעל כהן-פארן / Yael  Cohen Paran יעקב ליצמן / Yaakov Litzman יעקב מרגי / yaakov Margi יעקב פרי / Yaakov  Perry יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton יצחק כהן / Yitzhak  Cohen יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli ירון מזוז / Yaron Mazuz יריב לוין / Yariv Levin ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler ישראל כץ / Israel  Katz מאיר כהן / Meir  Cohen מאיר פרוש / Meir Porush מייקל אורן / Michael Oren מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli מיכל בירן / Michal Biran מיכל רוזין / Michal Rozin מיקי לוי / Mickey  Levy מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari מירי  רגב / Miri Regev מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar מנואל טרכטנברג / Manuel Trajtenberg מנחם בגין / Menachem Begin מרב מיכאלי / Merav  Michaeli מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev משה גפני / Moshe Gafni משה כחלון / Moshe Kahlon משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon  משולם נהרי / Meshulam Nahari נאוה בוקר / Nava Boker נורית קורן / Nurit Koren נחמן שי ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky נפתלי בנט / Naftali  Bennett סילבן שלום / Silvan  Shalom סעיד  אלחרומי / Said Elharumi סתיו שפיר / Stav Shafir עאידה  תומא-סלימאן / Aida  Touma-Suleiman עבד אל-חכים חאג' יחיא / Abd al-Hakim  Hajj Yahya עבדאללה אבו-מערוף / Abdullah  Abu Ma'aruf עובדיה יוסף עודד פורר / Oded Forer עיסאווי פריג' / Issawi Frej עליזה לביא / Aliza Lavi עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev עפר שלח / Ofer  Shelah פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni קארין אלהרר / Karin  Elharar קסניה סבטלובה / Ksenia Svetlova רוברט אילטוב / Robert Ilatov רויטל סויד / Revital Swid רועי פולקמן / Roei Folkman רחל עזריה / Rachel  Azaria שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli  שי  פירון / Shai  Piron שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich שרון גל / Sharon Gal שרן השכל / Sharren Haskel תמר זנדברג / Tamar Zandberg
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספותכנסת 20
ח"כ אורלי לוי-אבקסיס
בבית-הספר של הילדה שלי בעין-חרוד, יודעים התלמידים והתלמידות שאם הם מגיעים עם מכנסיים שקצרים יותר מאיפה שמסתיימת האמה, הם לא יכולים להיכנס לכיתה. ההורים נדרשים לבוא ולקחת אותם הביתה
איילת שקד
נאום שרת המשפטים איילת שקד בכנסת בנושא חרם ודה-לגיטימציה נגד ישראל בארגונים בינלאומיים [ט"ז בסיוון תשע"ה, 03.06.2015]
מחלקה ראשונה
ח"כ עאידה תומא סלימאן מהרשימה המשותפת נבחרה פה אחד לעמוד בראש הוועדה לקידום מעמד האישה
עופר וולפסון
שרת המשפטים: "הפתרון מול מערכת ה BDS הוא להשיב מלחמה. נחרים בחזרה את מי שמחרים אותנו"    ח"כ אחמד טיבי: "הבקשה לסנקציות במוסדות בין לאומיים היא מאבק בלתי נמנע"
עופר וולפסון
חבר המחנה הציוני לאחר היבחרו: "הוועדה העוסקת בחיים עצמם של אזרחי ישראל ומשפיעה על חיי האזרחים יותר מכל ועדה אחרת בכנסת"    "אזרחי ישראל ייצאו נשכרים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il