X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
ביקורת הספרות הפמיניסטית, במיוחד זו המתבססת על עיקרון 'השוֹנוּת', רואה בכתיבת נשים ובגיבוש מסורת של כתיבה נשית ייחודית - תהליך של הגדרה עצמית והעצמה של נשים בחברה פטריארכלית
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

ביקורת הספרות הפמיניסטית, במיוחד זו המתבססת על עיקרון 'השוֹנוּת', רואה בכתיבת נשים ובגיבוש מסורת של כתיבה נשית ייחודית - תהליך של הגדרה עצמית (Gardiner, 1982; Showalter, 1977) והעצמה של נשים בחברה פטריארכלית. היעדר של מסורת כתיבה נשית וכן תהליכי יצירה שהתפתחו מתוך הצורך להתקבלות ו'חיקוי' של כתיבה גברית, הרחיקו נשים מעצמן ופגעו במודעות ובתחושת הערך העצמי שלהן (Gergen & Gergen, 1993). לכן, מסורת כתיבת נשים היא לא רק ערוץ לגיבוש הזהות אלא גם ערעור על השליטה הגברית ופריצה לתחום התרבותי ההגמוני (Rich, 1971).
מסורת שירת נשים עברית, לפחות עד לשנות השמונים של המאה העשרים, התקיימה כחלק מהמסורת הספרותית המרכזית, ונחשבה ל'מסורת סמויה', משום שהכותבות שאפו לראות את עצמן כחלק מזרם התרבות המרכזי הגברי, כדי להימנע מתווית של 'נחיתות' ו'שוליות' (רתוק, 1988, 1989; שחם, 1996). ל'מסורת הסמויה' - גם אם לא התפתחה באופן מכוון ומודע - מאפיינים תמטיים, פואטיים ורטוריים סגוליים. למאפיינים אלה של שירתן וזהותן מתייחסות משוררות בשירה העברית, מתוך שיח פואטי בין-דורי, סמוי וגלוי. שיח זה מתמקד בשאלות של התקבלות ושל מעמד בקהילה הספרותית ובייחודה של השירה הנכתבת על-ידי נשים. השיח מביא לביטוי הזדהות וביקורת, אמפתיה וכעס, ומשקף התפתחות בין-דורית של תפיסה עצמית פואטית ונשית.
אדגים את הדברים באמצעות שירים של המשוררות לאה גולדברג ודליה רביקוביץ'. גולדברג נותנת בשיריה ביטוי להחמצה הפואטית של אישה המנסה להגדיר את עצמה מתוך שירה המחקה את הזרם המרכזי-גברי בתרבות העברית, לקשיי התקבלותה של משוררת בין משוררים, לשאיפה לאוטונומיה ואותנטיות. במרחק שנים מקיימת רביקוביץ' דיאלוג שירי עם רטוריקה זו, והיא מתייחסת אליה מתוך אמפתיה ורטוריקה 'משלימה' (תרתי משמע) ובעזרת אמצעים צורניים מן המסורת הנשית, שהבולט ביניהם הוא טכניקה חוצת מגדר (cross gender), המאפשרת חופש ביטוי ומחאה של נשים בחברה גברית.
מקורות

  • רתוק, ל' (1988). דיוקן האשה כמשוררת ישראלית. מאזניים ס"ב, עמ' 62-56.
  • רתוק, ל' (1989). הדיוקן החסר. מאזניים ס"ג (6-5), עמ' 86-80.
  • שחם, ח' (1996). משוררות בקהל משוררים. על התקבלות שירתן של לאה גולדברג ודליה רביקוביץ' על-ידי ביקורת זמנן. בתוך ז' שמיר (עורכת). סדן: מחקרים בספרות עברית. תל אביב: אוניברסיטת תל אביב, כרך ב', עמ' 240-203.
  • Gardiner, K.J. (1982). On female identity and writing by women. In E. Abel (ed.). Writing and Sexual Difference. The University of Chicago Press, pp. 177-191.
  • Gergen, M.M. & K.J. Gergen (1993). Narratives of the gendered body in popular autobiography. In: R. Josselson & A. Lieblich (eds.). The Narrative Study of Lives. London: Sage, vol. 1, pp. 191-218.
  • Showalter, E. (1977). A Literature of Their Own. New Jersey: Princeton.
  • Rich, A. (1971). When we dead awaken: Writing as re-vision. In A. Rich (ed.). On Lies, Secrets and Silence. New York: Norton, pp. 33-49.

אוניברסיטת בר-אילן והאגודה הישראלית לחקר שפה וחברה;
תקציר - הוכן עבור הכנס הבין-תחומי השני בנושא שיח ומגדר בישראל (03.02.09)
תאריך:  05/02/2009   |   עודכן:  05/02/2009
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביטי רואי
דמותה של השכינה כדמות אלוהית נשית זכתה לעדנה בספרות הקבלה, ובפרט בספר הזוהר    למיתוס אפקט עמוק בתרבות בה הוא פועל
ד"ר ניצה קרן
האם ניתן לפרק את השיח הפטריארכלי באמצעות כליו שלו?    נשים כותבות, המודרות מן השיח, נוקטות דרכים שונות ומגוונות בבואן לעשות שימוש בכליו של האדון
ד"ר אביבה קרינסקי
הפוליטיקה של ציטוט קודים תרבותיים ברומן של יעל משאלי "אישה אל אחותה"    אם כל פרט נבנה על-ידי עצם הפעילות הלשונית החוזרת – מה מידת החירות שלו לפעול באפקטיביות באופן פוליטי?
פרופ' יעל קציר
עד לפני זמן לא רב, שני מוסדות היו חסומים בפני נשים: הדת המאורגנת והצבא    בעוד שהצבא החל בהדרגה לקדם נשים בשורותיו הדת הסתגרה בקיצוניותה
רות קניאל
נשות שושלת בית דוד יולדות משיח מתוך מעשים של גילוי עריות, זנות ופתיינות נשית    המדרש האדיר מעשים אלו    אולם קריאה מגדרית מגלה גם אלמנטים של ניצול וכפייה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il