X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
הפרת מערכת יחסים זוגית בסיפורת של צרויה שלו וסביון ליברכט היא בבחינת קריאת תיגר על קונוונציות ספרותיות ונורמות חברתיות
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

הפרת מערכת יחסים זוגית היזומה על-ידי האישה ומעוצבת בידי סופרת אישה היא בבחינת קריאת תיגר על קונוונציות ספרותיות ונורמות חברתיות. הסופרות צרויה שלו וסביון ליברכט מתמודדות ביצירתן עם אתגר זה.
המחקר הפמיניסטי מסייע לברר אם נקודת המבט המיוחדת שאותה מעצבות הסופרות ביצירתן מציבה - אם בעלילה ואם בשיח - מודל אלטרנטיבי, חתרני או משלים, למודל ההגמוני של עיצוב יחסי זוגיות. היחסים בין המינים מתוארים בחקר השיח והמגדר כיחסים בין עולמות שיח שונים או כיחסים בין תרבויות שונות: התרבות הגברית והתרבות הנשית (טאנן, 1994; מוצ'ניק, 2003).
לפיכך, עבודה זו מתחקה על עיצוב הבדלי שיח בין המינים. בעיצוב האינטימיות במערכות הזוגיות שהופרו ובמערכות הזוגיות החלופיות שנוצרו במקביל ביצירות הנידונות, מהווה התקשורת הבין-זוגית נדבך מרכזי בהבניית הקשר בין בני הזוג. עיצובה ביצירה הבדויה מבליטה אירועי שיח ייחודיים, אשר עשויים ללמד על טיב הקשר או על כשל-הקשר בין בני הזוג.
התשוקה הארוטית, או היעדרה, במערכות היחסים הזוגיות המתוארות ביצירות, מאירה את התמודדותן של הסופרות עם אתגר 'כתיבת המיניות', שהיה בעבר נחלתם של כותבים גברים או של ז'אנרים ספרותיים לא קנוניים. העבודה קושרת בין חוויית הבגידה, הפרת קשר הנישואין וחבירה אל בן-זוג חדש לבין הזהות המגדרית של הגיבורה. קריאה מסוג זה חושפת את דיוקנה של גיבורה שוברת מוסכמות בעיצובה של סופרת-אישה ואת אפשרות יצירתה של שפה חדשה לביטוי חוויה זו באמצעות הקשר שבין שיח ומגדר.
מבחינה דיאכרונית המחקר מתחקה על התפתחות התמה הנידונה אצל כל אחת משתי היוצרות מן היצירות המוקדמות שלה ליצירות המאוחרות. מבחינה סינכרונית עומדות היצירות בנות אותה תקופה בהשוואה זו לזו. הסופרות בודקות ומערערות את קו הגבול בין הלשונות המוגדרות במחקר הפמיניסטי כ"לשון האב" - לשון הקנון, לשון הקודש הפטריארכלית - לבין "לשון האם" בניסיון לכונן סובייקט נשי חתרני (כהן, תשנ"ז; פלדמן, 2002).
סיומי הסיפורים מציבים אותם כסיפורי הישרדות של הגיבורות, וכל אחת מהן שורדת את האסון בדרכה היא, והיוצרות מתכתבות עם תשתיות של חורבן ושואה מן האתוס הלאומי בתיאור השבר בזוגיות ובמשפחה. אני מציעה אפוא לאפיין קבוצת יצירות המעמידות תמה זו במרכזן כתת-ז'אנר בדגם החניכה בסיפורת הנשים הישראלית.
אוניברסיטת בר-אילן והאגודה הישראלית לחקר שפה וחברה;
תקציר - הוכן עבור הכנס הבין-תחומי השני בנושא שיח ומגדר בישראל (03.02.09)
תאריך:  05/02/2009   |   עודכן:  05/02/2009
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר מיכל רום
על תפקידו של מוסד האימהוּת בעיצוב הפרקטיקה של נשים ישראליות בעניין שם המשפחה לאחר הנישואין    בשנים האחרונות נראה כי יותר ויותר נשים נשואות בישראל מנסות לאתגר את שיטת השמות הפטרונימית הנהוגה
בירי רוטנברג-רוזלר
כתיבת האימהות בבלוג נתפסת במסגרתו כתהליך יצירה יום-יומי המאפשר להן לטוות את הנרטיב שלהן על אודות עולמן הפנימי, הבין-אישי והווירטואלי וליצור את זהותן מתוך שיח הקהיל
ד"ר יעל רוטנברג
ביקורת הספרות הפמיניסטית, במיוחד זו המתבססת על עיקרון 'השוֹנוּת', רואה בכתיבת נשים ובגיבוש מסורת של כתיבה נשית ייחודית - תהליך של הגדרה עצמית והעצמה של נשים בחברה פטריארכלית
ביטי רואי
דמותה של השכינה כדמות אלוהית נשית זכתה לעדנה בספרות הקבלה, ובפרט בספר הזוהר    למיתוס אפקט עמוק בתרבות בה הוא פועל
ד"ר ניצה קרן
האם ניתן לפרק את השיח הפטריארכלי באמצעות כליו שלו?    נשים כותבות, המודרות מן השיח, נוקטות דרכים שונות ומגוונות בבואן לעשות שימוש בכליו של האדון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il