X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
פסגת גלזגו בנושא האקלים תושפע מן הקורונה, ולא רק בשל קשיי התעבורה - מנתח וושינגטון פוסט המדינות העניות, הנמצאות הרחק מאחור בהתחסנות מפני הנגיף, נדרשות בידי המדינות העשירות - השומרות לעצמן את החיסונים - לעשות יותר בתחום האקלים, למרות שהן אינן עיקר הבעיה
▪  ▪  ▪
גרמניה. 80% מהזיהום - ב-G20 [צילום: מיכאל פרובסט, AP]

בעיצומה של מגיפת הקורונה תתקיים בשבוע הבא בגלזגו פסגת האו"ם בנושא שינויי האקלים, הקרויה COP26. המתכנסים לא יוכלו להתעלם מן השינויים שגרמה הקורונה – החל מקשיי התחבורה וההשתתפות, וכלה בדמיון המדאיג בין שני המשברים, סבור אדם טיילור מוושינגטון פוסט. מבחינת מדינות בעלות הכנסות בינוניות ונמוכות, הפסגה מתקיימת על-רקע חוסר שוויון במתן חיסוני הקורונה – ורבות מאותן מדינות יתבקשו במהלכה ליטול על עצמן התחייבויות משמעותיות כדי להיאבק בשינויי האקלים, למרות שהן תורמות רק בצורה מועטה יחסית לבעיה.
למרות שהמדינות העשירות התחייבו לסייע לעניות להתחסן, רוב ההבטחות הללו נותרו על הנייר. מתוך 1.8 מיליארד המנות שהובטחו, הועברו עד כה ק' 261 מיליון – 14.5%. הרוב המכריע של תושבי המדינות העניות נותרו בלתי מחוסנים. חלק מפעילי האקלים שחששו שלא יספיקו להתחסן, תהו האם אין מקום לדחות את הפסגה; זה לא קרה.
הבעיה עמוקה יותר מאשר קשיי תעבורה. מלאנגו מוגובו, המייעץ לממשלת דרום אפריקה בנושא האקלים, הסביר כיצד כמה מדינות רואות קשר בין חוסר השוויון בחיסונים לבין הפערים הפיננסיים באקלים. "כפי שראינו בקורונה, מדינות שיש להן כסף יכולות להתחסן ולחזור לשגרה מהר יותר ממדינות שאין להן". דרום אפריקה חיסנה רק 20% מתושביה – ובמקביל המדינות העשירות קוראות לה לשנות את מבנה משק האנרגיה שלה, שלמעלה מ-75% ממנו מתבססים על פחם, מה שלפי כמה חישובים הופך אותה למזהמת מספר 12 בעולם בחישוב לגולגולת. אולם, למדינות מתפתחות כמו דרום אפריקה אין יכולת כלכלית לעבור בצורה חלקה לאנרגיה ירוקה.
כמה מן המדינות אף טוענות, כי את הפעולות האמיתיות בנושא האקלים יש לבצע בפסגת G20, שתתקיים ברומא יום לפני פסגת גלזגו. הללו מציינות, כי מדינות אלו אחראיות ל-80% מפליטת גזי החממה ולהן יש האמצעים הדרושים כדי לחולל שינוי של ממש. ברור שכל העולם חייב למלא תפקיד, אבל המפתח מצוי בידי המדינות הגדולות והעשירות.
לא עמדו בהתחייבויות הקודמות
הבטחות רבות מושמעות לקראת COP26. מדינות בעלות פליטות ניכרות כמו ארה"ב, בריטניה ויפן פרסמו תוכניות המפרטות את התחייבויותיהן המעודכנות. ממשל ביידן הבטיח להכפיל את סיועו למדינות מתפתחות בתחום האקלים, וסין הודיעה שתפסיק לבנות תחנות כוח פחמיות במסגרת "יוזמת החגורה והכביש" הבינלאומית שלה. אולם, טוען טיילור, הקשיים הניצבים בפני Covax – יוזמת החיסונים של ארגון הבריאות העולמי – בהפצת חיסוני הקורונה ברחבי העולם, מלמדים עד כמה קשה ליישם התחייבויות, גם כאלו שניתנו בתגובה למשבר עצום וקטלני הניכר לעין.
לפני 12 שנים, בפסגת COP15 בקופנהאגן, הבטיחו המדינות העשירות 100 מיליארד דולר לשנה למדינות העניות כדי לסייע בהפחתת פליטת גזי החממה. נכון לשנת 2020, ההבטחה הזאת לא קוימה – למרות שמדובר בסכום קטן ביחס לצרכים. האו"ם קורא כעת למדינות העשירות לקיים סוף-סוף את אותה הבטחה. יש בעיות נוספות. שחקני המפתח ולדימיר פוטין ושי ג'ינפינג לא ישתתפו בצורה פיזית בפסגה אלא רק בווידאו, ממשל ביידן מתקשה ליישם את מדיניות האקלים שלו בשל קשיים פוליטיים ותקציב המדינה הבריטי שהוצג השבוע מוריד את המיסים על תעבורה אווירית מזהמת.
הבעיה עשויה להיות שכאשר עסקינן בשינויי האקלים, ייתכן שהמדינות העשירות הפיקו את הלקחים הלא-נכונים מן הקורונה – סבור טיילור. סטיבן לֶהְנֶה ממכון קרנגי אירופה מסביר, כי המאבק בקורונה כלל סגירת גבולות והטלת מגבלות, אבל משבר האקלים אינו נעצר בגבול חסום ומחייב מאמץ גלובלי מתואם.

תאריך:  29/10/21   |   עודכן:  29/10/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חוסר שוויון בחיסונים ובשינויי האקלים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
איציק וולף
צוות הטיפול במגיפות של משרד הבריאות יקיים ביום חמישי הקרוב דיון פומבי בהמלצת מומחי ה-FDA לאשר מתן חיסונים נגד קורונה מתוצרת פייזר לילדים בני 5 עד 11    הציבור מוזמן להשתתף בדיון - ולשלוח את שאלותיו ועמדותיו עד ל-2 בנובמבר
איציק וולף
המשטרה הודיעה כי פתחה בחקירה בעקבות תלונה שהגיש קב"ט משרד הבריאות    "במשטרה רואים בחומרה כל פרסום המופנה נגד עובדי ציבור בכלל ועל-רקע תפקידם הציבורי בפרט. נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו במטרה למצות הדין עם החשודים"
מירב ארד
משרד הבריאות הגיש תלונה באגף החקירות לאור האימוים על חייה של ראש בריאות הציבור    ד"ר מאיר פרייס: "מוכרחים לפעול לפני שיהיה מאוחר מדי"    רה"מ בנט: מלחמת הפייק של מתנגדי החיסונים נגד ד"ר אלרעי פרייס ואחרים צריכה להיפסק"    השר לביטחון פנים: "הוגשו 3 תלונות בנושא, והן בחקירה"
איתמר לוין
יצרנית התרופות האמריקנית תוותר על תמלוגים תמורת הייצור הגנרי של התרופה במדינות מתפתחות    ה-FDA עשוי להעניק לתרופה אישור חירום כבר בתחילת דצמבר, מדווח ניו-יורק טיימס
מירב ארד
אלה שחוסנו בחיסון יצטרכו לעבור בדיקה סרולוגית ושתי בדיקות PCR ולשהות בבידוד עד לקבלת תוצאה חיובית    תותר כניסת תיירים שחוסנו בחיסונים הסיניים    משרד הבריאות ממליץ: גירוש לתייר שלא עמד בתנאים ומניעת כניסה לישראל למשך שלוש שנים בשל הפרת בידוד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il