X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
היריבות בין הדמוקרטיה לבין הסמכותנות הפיכת הקורונה למחלה הפוגעת בעניים ולא בעשירים מירוצים לחלל ופוליטיקה סביב ספורט אינפלציה, קריפטו, עתיד העבודה והאקלים
▪  ▪  ▪
הבחירות בארה"ב מול הקונגרס בסין [צילום: נג האן גואן, AP]

אם 2021 הייתה השנה בה התהפך גלגל הקורונה, 2022 תהיה השנה בה יהיה על העולם להסתגל למציאות חדשה, הן בתחומים שעוצבו מחדש בידי המגיפה (תעסוקה, תיירות) והן במגמות עמוקות יותר הזקוקות להערכה מחדש (עלייתה של סין, החמרת אתגרי האקלים). טום סטנדייג', עורך The World Ahead 2022 של אקונומיסט מציג את המגמות המרכזיות לשנה הבאה.
דמוקרטיה נגד סמכותנות. בחירות האמצע בארה"ב וקונגרס המפלגה הקומוניסטית בסין יחדדו את ההבדלים. איזו שיטה מבטיחה יותר יציבות, צמיחה וחדשנות? היריבות תמלא תפקיד בכל תחום – ממסחר ועד רגולציית טכנולוגיה, מחיסונים ועד תחנות חלל. בעוד הנשיא ג'ו ביידן מנסה להניף את דגל הדמוקרטיה, ארצו המפולגת והבלתי-מתפקדת היא פרסומת רעה לערכים אלו.
ממגיפה למחלה. תרופות חדשות, טיפולי נוגדנים טובים יותר ויותר חיסונים – כל אלו נמצאים בדרך. מבחינת המחוסנים בעולם המפותח, הנגיף שוב אינו מהווה סכנת חיים – אבל הוא ממשיך להוות סכנה שכזו במדינות המתפתחות. אם ההתחסנות לא תואץ, הקורונה תהפוך לעוד מחלה הפוגעת בעניים ולא בעשירים.
דאגות אינפלציוניות. ההפרעות בשרשרת האספקה והזינוק בדרישה לאנרגיה מעלים את המחירים. בנקים מרכזיים אומרים שזה זמני, אבל לא כולם מאמינים להם. בריטניה מצויה בסכנה לסטגפלציה (אינפלציה ואבטלה) בשל המחסור שבעקבות הברקזיט ותלותה בגז טבעי יקר.
עתיד העבודה. קיימת הסכמה נרחבת שהעתיד הוא "היברידי" ושיותר אנשים יעבדו יותר ימים מהבית. אבל מה בדיוק יקרה? כמה ימים ואלו ימים? האם זה יהיה הוגן? נשים פחות רוצות לחזור למשרדים, וכך הן מסתכנות באפליה בקידום. יש ויכוחים גם על היבטי המיסוי והפיקוח הכרוכים בעבודה מהבית.
מתקפה על ההיי-טק. רגולטורים בארה"ב ובאירופה מנסים מזה שנים לשלוט במגזר ההיי-טק, ללא הצלחה יתרה. סין תפסה את ההובלה, עם מתקפות עזות על החברות המקומיות. הנשיא שי ג'ינפינג רוצה שיתמקדו במוצרים המעניקים יתרון אסטרטגי ולא במשחקים וקניות. האם הדבר יעודד את היזמות הסינית או ידכא אותה?
צמיחת הקריפטו. כמו כל טכנולוגיה חדשנית, גם המטבעות הווירטואליים נעשים מבויתים יותר ככל שהרגולטורים מהדקים את הפיקוח. גם בנקים מרכזיים בוחנים את האפשרות להנפיק מטבעות כאלה. התוצאה היא מאבק משולש שיתעצם בשנה הבאה בין מנפיקי הקריפטו, חברות טכנולוגיה מסורתיות יותר ובנקים מרכזיים.
מכת אקלים. למרות התעצמות שריפות הענק, גלי החום והשטפונות, מקבלי ההחלטות אינן חשים שמדובר בבעיה דחופה. הפחתת הפליטות מחייבת שיתוף פעולה בין המערב לבין סין, בדיוק כאשר היריבות הגיאו-פוליטית ביניהם מעמיקה. בשנה הבאה ינסה צוות חוקרים באוניברסיטת הרווארד לפזר אבק כדי להקטין את אור השמש, ואם הטכנולוגיה תעלה יפה – יהיה לאנושות קצת יותר זמן להפחית את פליטות גזי החממה.
בעיות בנסיעות. הפעילות התיירותית גוברת כאשר המשקים נפתחים מחדש, אבל העולם צריך להסתגל למצב בו הקורונה הופכת למחלה שגרתית. בינתיים, מחצית מן העסקים בענף נסגרו לתמיד. זה טוב לכדור-הארץ, אבל רע לתיירים מן השורה שנסיעותיהם מסובסדות בידי נוסעי העסקים המשלמים יותר.
מירוצים לחלל. 2022 תהיה השנה הראשונה בה יותר אנשים ייצאו לחלל על חשבונם כתיירים מאשר כעובדי ממשלות. סין תסיים את תחנת החלל הראשונה שלה. מפיקי סרטים מדברים על סרטים באפס כבידה. נאסא תרסק חללית לתוך אסטרואיד, במשימה אמיתית הנשמעת כמו סרט הוליוודי.
ספורט פוליטי. בייג'ינג תארח בשנה הבאה את אולימיפאדת החורף וקטר תארח את הגביע העולמי בכדורגל – תזכורת ליכולתו של הספורט לאחד בני אדם וגם להיות מוקד למחלוקות פוליטיות. צפו למחאות נגד שני האירועים במדינות המדכאות זכויות אדם, אם כי לא צפויות החרמות מצד מדינות.

תאריך:  14/11/21   |   עודכן:  14/11/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס מסכם את ועידת האקלים: יש תמימות דעים על הצורך לעשות יותר ומיד בתחום ההתחממות, אך אין פרטים מחייבים    הוועידה הניבה כמה הסכמים נוספים, אך גם כאן המבחן הגדול יהיה האם וכיצד יישומו
איתמר לוין
ועידת האקלים מסתיימת בקריאה להאיץ את הפחתת הפליטה של גזי חממה ולהגדיל משמעותית את הסיוע למדינות המתפתחות - אך ללא קביעת יעדי פליטה, ללא לוחות זמנים מחייבים וללא צעדים כלפי מדינות שלא יעמדו בהתחייבויותיהן
איתמר לוין
ביום האחרון של ועידת גלזגו מסביר וושינגטון פוסט את ההבדל העצום שבין יעד התחממות של מעלה וחצי לבין יעד של שתי מעלות    בפריז לפחות דיברו על מעלה וחצי; טיוטת הסכם גלזגו הולכת אחורה בהיבט החשוב ביותר של שינויי האקלים
איתמר לוין
ג'ונסון קיווה שוועידת גלזגו תסמל את חזרתה של בריטניה למרכז הזירה העולמית - אך במקום זאת עליו להתמודד עם שערורייה במפלגתו וצניחת התמיכה בו, מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מדווח: תושבי המדינות המתפתחות סובלים בצורה קשה במיוחד משינויי האקלים - אך המדינות המפותחות, האחראיות המרכזיות לנזקים, מסרבות לפצות אותן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il