X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
נשיאי צרפת ורוסיה ייוועדו במקביל לפגישת נשיא ארה"ב וקנצלר גרמניה ניו-יורק טיימס מתאר את שתי המתווים בהם ינסה מקרון למנוע מלחמה באוקראינה
▪  ▪  ▪
הסיכויים נראים קלושים [צילום: AP]

המשבר בגבול רוסיה-אוקראינה מגיע השבוע לשלב קריטי, כאשר הן רוסיה והן נאט"ו מתגברות כוחות במזרח אירופה. אבל מתחת לפני השטח מתנהל חיפוש נמרץ למציאת פתרון דיפלומטי והקווים הראשוניים שלו מתחילים לקבל צורה, מדווח ניו-יורק טיימס. הנשיא ג'ו ביידן נפגש היום (7.2.22) עם קנצלר גרמניה, אולף שולץ; במקביל ייפגש עמנואל מקרון עם ולדימיר פוטין לפני שייצא לקייב.
מקרון הציב את עצמו במרכז הדיפלומטיה באירופה, כחלק ממאמציו לעצב מבנה חדש לביטחון היבשת. הוא ניצב כעת במרכז מה שעשוי להיות הבמה הגדולה ביותר של נשיאותו, חודשיים בלבד לפני התמודדותו על כהונה נוספת. מבחינתו זוהי הזדמנות להיכנס לעמדת מנהיגות באירופה וליצוק קצת תוכן על מה שנראה לפעמים כרעיונות גרנדיוזיים לאירופה שהיא בעת ובעונה אחת בעלת ברית של ארה"ב ועצמאית ממנה.
התמיכה הפומבית שהעניקה הנשיא שי ג'ינפינג לפוטין עם פתיחת אולימפיאדת החורף בבייג'ינג, מהווה מבחינת צרפת הדגמה להשלכות העצומות של המשבר באוקראינה. הסיכונים מבחינת מקרון גדולים כמו התועלת האפשרית; הסיכוי לפתרון דיפלומטי נראה מועט, למרות שבשבוע האחרון פוטין נשמע פחות מאיים כלפי אוקראינה במישרין. למקרון יש משימה כפולה: למנוע מתקפה רוסית ולהרגיע את חששותיה של מוסקבה מפני התפשטות נאט"ו מזרחה. זוהי משימה קשה מאוד, אך מקרון מעולם לא נעדר ביטחון עצמי.
מועמדות לחברות כמצב של קבע
פקידים צרפתים תיארו בקווים כלליים את שתי הגישות שיציג מקרון בפגישותיו עם פוטין ועם עמיתו האוקראיני, ולדימיר זלנסקי. האחת היא להשתמש בחזית נורמנדי – צרפת, גרמניה, רוסיה ואוקראינה – כדי לחזק את הסכם מינסק מ-2015. הסכם זה קבע הפסקת אש בין רוסיה לאוקראינה, אך איש אינו מסכים על משמעותו. מקרון יבחן האם תיקונים להסכם ישביעו את רצונו של פוטין, למשל: מתן יותר אוטונומיה לחבל דונבס, ויגרמו לו לוותר על דרישתו למנוע לתמיד את הצטרפות אוקראינה לנאט"ו – דרישה שארה"ב ובעלות בריתה דוחות על הסף.
הגישה השנייה, אשר עוצבה יחד עם ביידן, היא להבטיח איתות ברור להפשרת המתיחות ולהסגת הכוחות הרוסיים, וכדי להציב זאת – לבחון מהם הקווים האדומים הסופיים של פוטין בעימות. פקיד צרפתי בכיר אמר לטיימס, כי ברור שבלב המחלוקת עומדת הרחבת נאט"ו מזרחה, וכי פוטין אמר למקרון שהוא מעוניין בשיחות מהותיות שייכנסו לליבת הנושא. למעשה, נראה שצרפת אומרת שלא ניתן יהיה להיענות לדרישת המפתח של פוטין, אבל אפשר להכיר בכך שהתרחבות נאט"ו מדאיגה את מוסקבה.
איש אינו מאמין שרומניה, ליטא ושאר המדינות הקומוניסטיות לשעבר שהצטרפו לנאט"ו יעזבו אותה, או שהברית תיסוג אי-פעם מהכרזתה בשנת 2008 ולפיה גם אוקראינה תצטרף בסופו של דבר. אבל כפי שמלמד הפלירטוט בן 60 השנים של טורקיה עם האיחוד האירופי, ניתן להפוך מועמדות לחברות בארגון למצב של קבע.
מקרון גם יבדוק האם ההצעות שהעלתה ארה"ב בחודש שעבר יכולות לשמש כבסיס לצעדים בוני אמון, העשויים ליצור נתיב ליציאה מהמשבר. ההצעה האמריקנית כוללת יותר שקיפות בנוגע להצבת טילים במזרח אירופה והתחייבות של שתי המדינות שלא להציב טילים וחיילים באוקראינה. פוטין דחה את ההצעה כבלתי מספקת, אבל מקרון מקווה שזו אינה מילתו האחרונה.
מקרון עלול לשחק משחק מסוכן
הסבירות שזה יקרה היא נמוכה, מדגיש הטיימס, לנוכח איומו הישיר של פוטין על אוקראינה, סיפוח חצי-האי קרים, פלישתו לגיאוגריה והרקורד שלו בהפרת הסכמים. ממשל ביידן, המפעיל דיפלומטיה פרו-אקטיבית תקיפה, אותת שהוא איננו במצב רוח של ויתורים. אבל מקרון יודע שפלישה רוסית תזניק את מחירי הגז בזמן שבוחריו ממילא כועסים על האינפלציה, ורואה פוטנציאל מסוים במסלול של חזית נורמנדי. פגישה ראשונה לא הניבה התקדמות, פגישה שנייה נקבעה והוצע לקיים מפגש פסגה של מנהיגי ארבע המדינות.
הסכם מינסק קורא ל"דה-צנטרליזציה" של אוקראינה, כולל "מעמד מיוחד" לאיזורים במזרח המדינה הנשלטים בידי בדלנים, ואומר ש"התנאים הספציפיים" יסוכמו עם נציגיהם של איזורים אלו. רוסיה טוענת, בפרשנות יצירתית במיוחד, שנציגי האיזורים צריכים להשתתף בקביעת מדיניות החוץ של אוקראינה – מה שיהפוך אותה למעשה לחלק מתחום ההשפעה הרוסי. "זה לעולם לא יקרה", הכריז שר החוץ האוקראיני, דמיטרו קוּלֶבָּה.
זלנסקי נשמע יותר דו-ערכי. "אם זה לא נאט"ו, אז תצביעו על ערבויות ביטחוניות אחרות", אמר בחודש שעבר – ולא ברור למה התכוון. בשנת 1994 העניקה רוסיה "ערבויות ביטחוניות" בהן התחייבה לשמור על גבולותיה הקיימים של אוקראינה, אך הן היו חסרות ערך. ובהעדר חלופות אחרות, חזית נורמנדי לכל הפחות מכניסה את הצדדים לאותו חדר – מה שיכול לסייע בהגברת היציבות. פוטין רוצה "אופק לטווח הארוך" בנוגע לאירופה ואוקראינה, אומר הפקיד הצרפתי. המשמעות היא שמקרון עלול לשחק משחק מסוכן, בנסותו לאזן בין "הסדר הביטחוני החדש באירופה" אליו הוא שואף לבין מחויבותה של ארצו לארה"ב ולנאט"ו.
תאריך:  07/02/22   |   עודכן:  07/02/22
+ביידן מאיים בהפסקת הזרמת הגז מרוסיה לאירופה
23:20 07/02/22  |  עידן יוסף

ביידן במסיבת עיתונאים עם קנצלר גרמניה שולץ: אם תהיה פלישה לאוקראינה, פרויקט צינור הגז מרוסיה למדינות באירופה - יסתיים.
דובר הפנטגון, ג'ון קירבי, אמר כי רוסיה ממשיכה להציב חיילים נוספים לאורך הגבול המשותף עם אוקראינה ועדכן כי מספר החיילים "גבוה מ-100,000 וממשיך לעלות".

+הביקור הנשיאותי
14:23 07/02/22  |  יעקב קורי   |   לרשימה המלאה

בימים אלה של ההתחממות הגלובלית, וכדי להרוג שתי ציפורים במכה אחת, מומלץ לביידן להמשיך מירושלים לקייב, או למה שיישאר ממנה אחרי הפלישה הרוסית, להבטיח להם שלום לאלף שנים ולגבות את ההסכם שחתם קלינטון, שהיה גם דמוקרט, להבטחת שלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה. ומי זוכר את ערבות איזנהואר לחופש שייט באזורנו?

ביידן ופוטין. הפלישה הרוסית בפתח [צילום: פטריק סמנסקי, AP]

מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
מקרון בונה על "חזית נורמנדי"
תגובות  [ 1 ]מוצגות  [ 1 ] כתוב תגובה 
1
אם טרודו ישרוד, פוטין יפלוש
פשוט מאוד  |  9/02/22 07:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספותמלחמת רוסיה באוקראינה
יעקב קורי
בימים אלה של ההתחממות הגלובלית, וכדי להרוג שתי ציפורים במכה אחת, מומלץ לביידן להמשיך מירושלים לקייב, או למה שיישאר ממנה אחרי הפלישה הרוסית, להבטיח להם שלום לאלף שנים ולגבות את ההסכם שחתם קלינטון, שהיה גם דמוקרט, להבטחת שלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה. ומי זוכר את ערבות איזנהואר לחופש שייט באזורנו?
יאיר נבות
בפלישה רוסית מלאה הרוסים יוכלו לכבוש את קייב בתוך 72 שעות, או לכתרה אם כך יבחרו, והפעולה עלולה לגרום למותם של 50 אלף אזרחים ולכ-5 מיליון פליטים. ההכנות למלחמה אינן רק ביבשה
איציק וולף
מדובר בתרגיל שעליו הודיעו רוסיה ובלארוס ואשר צפוי להתקיים בין 10 ל-20 בפברואר, אך במדינות המערב ובאוקראינה חוששים שריכוז הכוחות סמוך לגבול עם אוקראינה ישמש את הרוסים לטובת פלישה לאוקראינה
איתמר לוין
ארה"ב מציבה ותציב קווים אדומים - כעת במיוחד במשבר באוקראינה ובמו"מ עם אירן; מאמר ב-Foreign Affairs מסביר מהם הקשיים וכיצד לעשות זאת בצורה מוצלחת
איתמר לוין
בשמונה השנים האחרונות הכין פוטין את המשק הרוסי להתמודדות עם עיצומים מערביים, וגם לו יש נקודות חוזקה משלו    אולם, מציין ניו-יורק טיימס, נראה שפוטין הופתע מכמה מן הצעדים החריפים הנשקלים בוושינגטון ועליהם לא יהיה לו מענה
ראשייומניםבלוגריםערוציםסקופיםקישוריםעוד...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il