X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
העיר בורודיינקה לאחר הפגזה [צילום: נטשה פיסרנקו, AP]
מחלוקת במערב על אופן סיום המלחמה באוקראינה
אקונומיסט מדווח: "מחנה השלום" - בראשות גרמניה, צרפת ואיטליה - רוצה מו"מ בהקדם ומתמקד בשאלות טריטוריאליות; "מחנה הצדק", בהובלת בריטניה, רוצה שרוסיה תשלם על תוקפנותה והיכן ארה"ב? לא בטוח שהיא יודעת

מדינות המערב אומרות שרק אוקראינה תחליט כיצד לסיים את המלחמה נגד רוסיה, אך בפועל הן מעצבות את עמדותיהן בנושא ונחלקות לשני מחנות, סוקר אקונומיסט. האחד הוא "מחנה השלום", המבקש להפסיק את הקרבות ולהיכנס למו"מ בהקדם האפשרי. השני הוא "מחנה הצדק", הסבור שרוסיה חייבת לשלם על תוקפנותה.
המחלוקת במחנה הראשון היא טריטוריאלית: האם לתת לרוסיה להחזיק בשטחים שכבשה, להחזיר אותה לנקודות 24 בפברואר או אפילו להוציא אותה מחצי-האי קרים. הוויכוח הוא גם על נקודות נלוות חשובות: הסיכונים והסיכויים שבהתמשכות המלחמה ומקומה של רוסיה בסדר האירופי. מחנה זה כולל את גרמניה, איטליה וצרפת; מולן ניצבות פולין והמדינות הבלטיות בהנהגתה של בריטניה.
היכן ארה"ב? המדינה המובילה בתמיכה באוקראינה עדיין צריכה לגבש את מטרותיה. היא העניקה לאוקראינה סיוע ב-14 מיליארד דולר, עומדת להעניק סיוע ב-40 מיליארד דולר נוספים, ארגנה את תמיכתן של 40 מדינות נוספות – אך העזרה אינה בלתי מוגבלת: ארה"ב העניקה לאוקראינה ארטילריה אבל לא טילים ארוכי טווח. דבריו של שר ההגנה, לויד אוסטין, הגבירו את חוסר הבהירות. תחילה אמר שהמערב צריך לסייע לאוקראינה לנצח ולהחליש את רוסיה. לאחר מכן קרא להפסקת אש מיידית. הפנטגון טוען שאין שינוי במדיניות.
מכה נוספת ל"מחנה הצדק" הייתה מאמר מערכת בניו-יורק טיימס, בו נטען שתבוסה רוסית אינה מציאותית ואף מסוכנת. ואז אמר הנרי קיסינג'ר, כי יש להתחיל תוך חודשיים את המו"מ כדי למנוע מתחים שיהיה קשה ליישב. לדבריו, התוצאה האידיאלית תהיה חזרה לקווי 24 בפברואר; המשך המלחמה מעבר לכך "לא יהיה על עצמאות אוקראינה אלא נגד רוסיה עצמה", הוסיף. לרוסיה יש תפקיד חשוב באירופה ואין לדחוף אותה לזרועותיה של סין.
נכון לעכשיו, סדקים אלו במדיניות המערב מוגבלים במנטרה לפיה ההחלטה מצויה בידי אוקראינה. אבל האפשרויות שבידי אוקראינה מעוצבות בידי מה שהמערב מוכן לספק לה, מסביר אקונומיסט. הנשיא ולדימיר זלנסקי אמר שאוקראינה לא תחדל להילחם עד שתחזיר לעצמה את כל שטחה, אבל הותיר פתח לפשרה באומרו שהשיחות עם רוסיה יכולות להתחיל ברגע בו תיסוג לקווי 24 בפברואר.

מועד הסיום תלוי במידה רבה ברוסיה
העיר אירפין, בסמוך לקייב [צילום: נטשה פיסרנקו, AP]

ארה"ב, אירופה ואוקראינה צריכות לתאם את עמדותיהן על-פי מה שכל אחת מהן סבורות שהצד השני יכול להסכים לו. חוסר הבהירות משקף גם את חוסר הוודאות של המלחמה. האם אוקראינה ניצחה, משום שמנעה את כיבוש קייב וחרקוב? או שמא היא מפסידה, כי רוסיה כבשה את מריופול ובקרוב עשויה לכבוש גם את סוורודונצק? מחנה השלום חושש, כי התמשכות המלחמה תעלה את המחיר האנושי והכלכלי לאוקראינה וליתר העולם. מחנה הצדק טוען שהעיצומים על רוסיה רק מתחילים להשפיע, ושאוקראינה יכולה לנצח עם עוד זמן ונשק.
מאחורי כל אלו מסתתרות שתי דאגות סותרות. האחת היא שכוחותיה של רוסיה עודם חזקים ויכולים לנהל מלחמה ממושכת. השנייה היא שהם מתפוררים, מה שעלול להוביל את רוסיה להשתמש בנשק כימי או אפילו בנשק גרעיני כדי למנוע תבוסה. נשיא צרפת, עמנואל מקרון, טוען שבטווח הארוך אירופה חייבת למצוא דרך לחיות עם רוסיה. ראש ממשלת אסטוניה, קאג'ה קאלאס, אינה מסכימה: "הרבה יותר מסוכן להיכנע לוולדימיר פוטין מאשר להרגיז אותו".
פקידים אמריקנים ואירופים מסייעים בשקט לאוקראינה לעצב את עמדותיה במו"מ. אחת מהן היא דרישתה לערבויות ביטחון מערביות. המערב אינו מעוניין להבטיח הגנה ישירה, ורעיונות חילופיים כוללים הטלה חוזרת של העיצומים על רוסיה וחימוש מהיר של אוקראינה אם תותקף שוב.
נכון לעכשיו, אוקראינה אופטימית ויש לה סיבה לכך. היא מנעה מרוסיה כיבוש קל וכלי נשק מערביים חדישים מופיעים בקווי החזית. אבל ראש צוות המו"מ שלה, מיכאילו פודוליאק, אומר שהוא מודאג ממה שנראה כרצונן של כמה מדינות מערביות להכריח את ארצו להתפשר. "הפסקת אש משמעותה עימות מוקפא", הוא מזהיר.
מועד סיום המלחמה תלוי במידה רבה ברוסיה, מציין אקונומיסט. היא איננה ממהרת להפסקת אש. רוסיה נראית נחושה לכבוש את כל חבל דונבס במזרח ומדברת על כיבוש חלקי במערב. "הפרדוקס הוא ששני הצדדים עודם סבורים שביכולתם לנצח", אומר ולדימיר פסנקו, פרשן פוליטי בקייב. "רק אם נגיע למבוי סתום אמיתי שמוסקבה וקייב יראו אותו ככזה, פשרה כלשהי תהיה אפשרית – וגם אז היא תהיה זמנית בלבד".

תאריך:  29/05/22   |   עודכן:  29/05/22
+כוחות רוסים הפגיזו את מיקולאיב; דווח על נפגעים
15:45 29/05/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

ראש עיריית מיקולאיב, אלכסנדר סנקביץ', דיווח כי החיילים הרוסים ירו לעבר אזור המגורים של העיר בבוקר וישנם קורבנות  ▪  במחוז סומי ירה הצבא רוסי על משמר הגבול במחוז, דווח על כמעט 20 פיצוצים  ▪  פוטין ונשיא סרביה שוחחו על המשך שיתוף הפעולה בין המדינות

פגז שלא התפוצץ בפאתי חרקוב, מזרח אוקראינה [צילום: ברנת ארמנגה/AP]
+מקרון ושולץ הציעו מו"מ ישיר בין פוטין לזלנסקי
00:17 29/05/22  |  איציק וולף

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, וקאנצלר גרמניה, אולף שולץ, שוחחו (שבת, 28.5.22) עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, וניסו לשכנע אותו לקיים שיחות ישירות עם נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי.
השניים קראו להפסקת אש מיידית באוקראינה ולנסיגה של הכוחות הרוסיים משטחה של אוקראינה. כך נמסר ממשרדו של שולץ.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחלוקת במערב על אופן סיום המלחמה באוקראינה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
יואב יצחק
רוסיה מגבירה את כוח האש ומזרימה כוחות נוספים    נשיא אוקראינה נשבע להמשיך את המלחמה עד שמחוז דונבאס יהיה שוב אוקראיני    ממשל ביידן מתכנן לשלוח מערכות MLRS כחלק מחבילה גדולה יותר של סיוע צבאי וביטחוני לאוקראינה
איתמר לוין
בין שתי המדינות יש הבדלים ניכרים, אך כעת הן בוחנות שיתוף פעולה בעקיפת העיצומים המערביים - מדווח וושינגטון פוסט. הדבר נכון במיוחד למגזר הנפט, בו אירן מצליחה לפעול למרות האמברגו ואשר מהווה עורק חיים חיוני גם לרוסיה
איתמר לוין
פרופ' ניקולס או'שוּשְנֶסי מנתח בספרו "Selling Hitler: Propaganda & the Nazi Brand" את עיקרי התעמולה הנאצית    כמה מנקודות המפתח שלו מזכירות בצורה מעוררת חלחלה את מה שאנחנו רואים כיום - מצד פוטין, מצד טראמפ ואפילו קרוב יותר אלינו
יאיר נבות
הכוונה במהלך היא להעניק לנשיא פוטין מאגר גדול יותר של אזרחים לגייס מתוכו חיילים לאור המלחמה ההולכת ונמשכת באוקראינה והיקף האבידות הגדול. בנספח של דברי ההסבר לחוק נכתב בין השאר: "לשימוש בכלי נשק בעלי דיוק גבוה והפעלת נשק וציוד צבאי דרושים מומחים מקצועיים ביותר. הניסיון מלמד שהם הופכים לכאלה עד גיל 40-45"
איתמר לוין
הסנאטור הבכיר מציג, בניו-יורק טיימס, מספר תגובות אפשריות למקרה שרוסיה תשתמש בנשק גרעיני באוקראינה – החל ממשלוח חיילים לשטח וכלה בבידוד מוחלט והרסני של כל מדינה התומכת בה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il