X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
"זו טעות ואני מתנצל" [צילום: פרנק אגוסטין, AP]
ג'ונסון עשה טעות פטאלית: הוא התנצל
העיתונאית מרתה גיל טוענת בניו-יורק טיימס, כי פוליטיקאים בדרך כלל משלמים מחיר על התנצלויות ג'ונסון פיתח את ההימנעות מהתנצלות לדרגת אמנות, אך השבוע הוא סטה מהרגלו - והתוצאה הייתה נפילתו

הסיבה המיידית לנפילתו של בוריס ג'ונסון הייתה שערורייה נוספת. בימים האחרונים התברר, כי הוא מינה את כריס פינצ'ר לפקח על המשמעת והרווחה של חברי סיעתו למרות טענות נגדו על הטרדות מיניות. ג'ונסון ניסה לטעון שלא ידע עליהן, אך למרבה הזעם הוכח שהוא כן ידע.
חמורה ככל שהייתה, השערורייה הזאת רחוקה מלהיות העבירה החמורה ביותר שביצע ג'ונסון – מציינת העיתונאית מרתה גיל במאמר בניו-יורק טיימס. אבל בסופו של דבר, דווקא היא הפילה את האיש שבמשך שנים התגבר על כל הנסיונות להפיל אותו; את האיש שנדמה היה שבריונותו גברה על כל כלל של התנהגות פוליטית. מדוע? כמובן, בין היתר בשל ההתפטרות של שרי האוצר והבריאות, רישי סונאק וסאג'יד ג'ייוויד. אבל שוב: מדוע כעת?
לדעת גיל, מוזר ככל שיהיה – ייתכן שמה שהפיל את ג'ונסון לא היה שערורייה אלא התנצלות. ביום שלישי (5.7.22) הוא חרג מהרגלו והודה שטעה במינויו של פינצ'ר. "זו טעות ואני מתנצל", אמר – ואחרי כמה דקות החלו ההתפטרויות. לאורך כהונתו, אשר אופיינה בשערוריות ומחלוקות, ג'ונסון הביע מדי פעם צער או הבטיח בלב ולב שדברים ישתנו – אבל הקפיד שלא להתנצל בצורה מלאה; זהו אחד הקווים הבולטים בהתנהגותו וסגנונו. כעת הוא עשוי להסיק, שהטעות הקשה ביותר שלו הייתה להתנצל.
הוא לא היה אמור לטעות כך. בינואר, תחת הלחץ הגובר של הראיות לכך שהפר את מגבלות הקורונה, איבד ג'ונסון את אדישותו הרגילה: "אני מצטער מעומק הלב שזה קרה", אמר בראיון טלוויזיוני בעוד מביט לעבר רגליו. התגובה הייתה מיידית. חברי פרלמנט שמרנים, שעד אז שמרו על שתיקה, הודיעו שהם קוראים להביע בו אי-אמון. אחד מהם עבר למפלגה יריבה. פרשנים צפו שהוא יפול בקרוב. הסערה חלפה רק למחרת, כאשר ג'ונסון חזר להרגלו והתנהג כאילו לא התרחש שום דבר פסול.
בשבועות הבאים – כאשר חקירה עצמאית מצאה שפקידים הפרו את המגבלות ושיעור התמיכה צלל – היה זה רק כאשר ג'ונסון נקנס בידי המשטרה בשל נוכחות במסיבה בלתי חוקית, שהוא התקרב להתנצלות. אבל גם היא הייתה מהסוג החלקי והמתרץ, מציינת גיל. ואפילו כאשר נקבעה הצבעת אי-אמון, הוא סירב לשנות את הטון המתריס. זה עבד: הוא ניצל, למרות ש-40% מחברי הסיעה הצביעו נגדו. נדמה היה שהוא יצלח בשלום את הקיץ. ואז הגיע השבוע שעבר.

החלטות אתיות אינן בחלל ריק
חלל מוסרי בממשלתו [צילום: פרנק אגוסטין, AP]

כדאי להסביר מדוע התנצלות שינתה כל כך את התמונה. האמת היא, שההחלטה להעניש על התנהגות פסולה מבחינה מוסרית, היא לעיתים קרובות פחות טהורה מכפי שאנו רוצים להודות. שערוריות פורצות לא כאשר אנשים "מגלים" התנהגות פסולה, אלא כאשר הם חושבים שרוב הסובבים אותם סבורים שזו התנהגות פסולה. רק לעיתים רחוקות מתקבלות החלטות אתיות בחלל ריק.
זה נכון במיוחד בפוליטיקה, בה ניתן למדוד את התמיכה במספרים. פוליטיקאים מתנצלים בתקווה לצמצם את הנזק, אך בפועל לעיתים ההתנצלות פותחת את הסכרים. כאשר אתה מאשר שעשית משהו שגוי, אתה נותן למאשימיך רשות לדרוש עונש. זה מוכיח בוודאות שהם רשאים לשפוט אותך. מובן, שאין זה בא לומר שפוליטיקאים תמיד שוגים כאשר הם מתנצלים, אבל לרוב זה לא מצליח להם – סבורה גיל.
אין זו תופעה חדשה, גם אם נדמה שכיום המחיר של התנצלות גבוה יותר. ריצ'רד ניקסון חתם את גורלו כאשר התנצל על מעשיו. הקריירה של ניק קלג, לשעבר סגן ראש ממשלת בריטניה, מעולם לא התאוששה מהתנצלותו על כך שהפר הבטחת בחירות. ההתנצלות של הסנאטור לשעבר אל פרנקן כאשר הואשם בהטרדות מיניות החלישה את מעמדו עד כדי התפטרות.
דומה היה שג'ונסון תפס את זה יותר מאשר כל קודמיו. התעקשותו שלא להתנצל הייתה יוצאת דופן. הכחשותיו הגורפות גרמה לספק בקרב מאשימיו: האם פספסנו עובדה כלשהי? האם השתגענו? האם הוא השתגע? הן גם אפשרו לתומכיו לפרסם הכחשות משלהם. בחודשים האחרונים נוצר עקב כך חלל מוסרי בממשלת בריטניה, בו נדמה היה שאיש אינו מסוגל מראש הממשלה ליטול אחריות. לא עוד. ג'ונסון איבד את הכוח ויכול להאשים רק את עצמו.

תאריך:  08/07/22   |   עודכן:  09/07/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ג'ונסון עשה טעות פטאלית: הוא התנצל
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
אקונומיסט טוען שהשמרנים והממשלה הבאה חייבים להפיק את הלקחים הנכונים מנפילתו של ג'ונסון: חשיבותו של האופי המתאים להנהגה, הימנעות מפנטזיות והתמודדות עם הבעיות הכלכליות והחברתיות הקשות
איתמר לוין
כמה מן הטניסאים הגדולים בהיסטוריה ממשיכים לשחק בעשור הרביעי ואף החמישי לחייהם. יש לזה סיבות אמוציונליות, פיזיות ומסחריות – מסביר ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
חקירת פשעי המלחמה בשטח וייחוס מלחמת תוקפנות לוולדימיר פוטין נמצאים על סדר היום    וושינגטון פוסט בודק האם ייתכנו שינויים מרחיקי לכת בחוק הבינלאומי
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס חושף: בשנים 2019 ו-2021 נדרשו ג'ים קומי ואנדרו מק'קייב, שהיו ראש הסוכנות וסגנו, לעבור הליך שומה מעמיק    הסיכוי שייבחרו במקרה היה לפחות אחד ל-20,000    הנציבות: הנציב - מינוי של טראמפ - אינו מעורב בתיקים ספציפיים
איתמר לוין
עדותה של קאסידי האצ'ינסון בוועדת 6 בינואר הייתה חריגה מצורת העבודה הרגילה שלה, בעיקר מחשש להדלפות שיפגעו בדרמה ובשל סכנת הלחצים של אנשי טראמפ - מנתח וושינגטון פוסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il