באוקטובר אשתקד פרסם קווין רוס מאמר בניו-יורק טיימס תחת הכותרת "פייסבוק חלשה מכפי שאתם יודעים". הוא התבסס על שורה של דיווחים בוול סטריט ז'ורנל, אשר חשפו את כשלונה במניעת פרסום תכנים שפגעו בבריאותם הנפשית של קטינים, הפיצו שקרים על חיסונים ועוד. מסקנתו הייתה: פייסבוק בצרות. לצד זאת, הוא הצביע על כך שמניית החברה ממשיכה לעלות – סימן לכך שהמשקיעים ממשיכים להאמין בה.
זה השתנה – קובע כעת עמיתו דייוויד לנהארדט. מניית פייסבוק צללה ב-50% בשנה האחרונה וברבעון האחרון צנחו הכנסותיה ב-36%. מארק צוקרברג האשים את ההאטה הכלכלית, אשר הובילה לצמצום ההוצאה על פרסום דיגיטלי, ובוודאי שיש בכך ממש; אבל הסיבה העיקרית היא הבעיות הספציפיות שבפניהן ניצבת חברת-האם מטא. פייסבוק עודנה אדירת כוח, אך אין זה סותר את העובדה שיש לה בעיות קשות – ולנהארדט מונה את ארבע הגדולות שבהן.
בעיית הגיל. ילדים מעדיפים רשתות חברתיות אחרות. בעיני רבים מהם, פייסבוק מיועדת למבוגרים מהם – מה שאיננו בדיוק מרשם לצמיחה. בני-עשרה וצעירים רבים משתמשים באינסטגרם שבשליטת מטא, אבל גם זו מתקשה לשמור על קצב. טיק-טוק נוגסת בכל פה באינסטגרם, והמפרסמים לרוב רוצים להיות במקום בו מצויים הצעירים. מטא אומנם ניסתה להעתיק את המאפיינים המצליחים ביותר של טיק-טוק ולהטמיע אותם באינסטגרם, אבל יש גבול לכמות השינויים שהמשתמשים הנוכחיים יסכימו להם. בחודש שעבר התלוננה קיילי ג'נר בפני 361 מיליון עוקביה: "תחזירו את אינסטגרם להיות אינסטגרם".
בעיית החדשנות. "עושה רושם שהחברה לא יודעת כיצד להמציא דברים מוצלחים חדשים", טען פרהד מאנג'ו בניו-יורק טיימס. "רוב הלהיטים הגדולים ביותר שלה הומצאו במקומות אחרים והגיעו לפייסבוק דרך רכישות או, אם זה לא עלה בידיה, בהעתקה גלויה". זהו שינוי משמעותי לעומת העשור הראשון של פייסבוק, בו שינתה את פני הרשתות החברתיות, ובמיוחד ה-News Feed שמשמעותו הייתה שלא צריך לבזבז זמן בחיפוש פוסטים של אחרים. מאז הונפקה החברה ב-2012, היא הרבה פחות חדשנית.
בעיית המטא-יוניברס. צוקרברג כל כך משוכנע שעתיד האינטרנט מבוסס על מטא-יוניברס – המבוסס על עולם של מציאות וירטואלית – עד שהוא שינה את שמה של החברה כדי לשקף זאת. אבל חלפה שנה מאז שינוי השם וההצהרה על הכניסה בכל הכוח לעולם הווירטואלי, וכמעט אין הישגים להתגאות בהם. המציאות הווירטואלית עודנה נישה בלבד ולא ברור מהו היקף השימוש ביישומונים כמו Horizon Worlds.
כאשר חשף צוקרברג בשבוע שעבר חלקים מהפלטפורמה החדשה של החברה, הוא ספג ביקורת ולפיה הם נראים מיושנים. צוקרברג הודה שזה "די בסיסי" והבטיח "עידכונים משמעותיים בקרוב". סימן חיובי אחד לחברה: היא מכרה למעלה מ-10 מיליון קסדות של מציאות וירטואלית, מה שעשוי ללמד שהנישה גדלה. אבל לא ברור האם היא מתקרבת להיקפי הענק של הרשתות החברתיות.
בעיית ההגבלים. כמה מתומכיה של מטא טוענים, שקשייה הנוכחיים מלמדים שהיא איננה בעלת כוח עצום כפי שטוענים מבקריה והממשל הפדרלי צריך להניח לה. אבל הטענה הזאת מפספסת את מה שבאמת מתרחש, סבור לנדהארט. היא פחות דומיננטית בין היתר משום שממשלי טראמפ וביידן הקשיחו את המדיניות בנושא מיזוגים וצוקרברג אינו יכול לקנות את היחלצותו מבעיות כפי שעשה עם אינסטגרם לפני עשר שנים. למשל: רשות הסחר הפדרלית מנסה למנוע מפייסבוק לרכוש את Within, חברת הזנק לכושר גופני וירטואל. זה אירוני או הולם: פייסבוק התעצמה בין היתר משום שפעלה בצורה אנטי-תחרותית – וכעת מעמדה נפגע בשל כך.
השורה התחתונה: פייסבוק עודנה אחת החברות החזקות ביותר בעולם, עם יכולת להשפיע על הבחירות, בריאות הציבור ועוד ועוד. היא ממשיכה לייצר כמויות אדירות של הכנסות, המעניקות לה אפשרויות רבות להציג מוצרים חדשים מוצלחים. אבל בעיותיה אמיתיות ואין סימן שייעלמו בקרוב.