X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
טראמפ בארכיון הלאומי, אליו יש להעביר את כל המסמכים [צילום: אלכס ברנדון, AP]
טראמפ החזיק לפחות 300 מסמכים מסווגים באחוזתו
ניו-יורק טיימס: המסמכים הוחזרו ברובם רק לאחר דרישת הארכיון הלאומי ובעקבות צו שהוציא משרד המשפטים - אך נוספים התגלו בפשיטת ה-FBI צילומי אבטחה ממאר-א-לאגו תיעדו תנועת מסמכים מן המרתף בהם הוחזקו

הנשיא לשעבר דונלד טראמפ החזיק באחוזת מאר-א-לאגו שבפלורידה לפחות 300 מסמכים מסווגים - מגלה (23.8.22) ניו-יורק טיימס. מדובר במסמכים שטראמפ החזיר לאחר שנדרש לעשות זאת וכאלה שמצאו סוכני ה-FBI בחיפוש באחוזה בתחילת החודש, כך שלא ניתן לדעת בבירור האם לא נותרו מסמכים נוספים שהגיעו לאחוזה תוך הפרת חוקים פדרליים - חוק הריגול וחוק מסמכי הנשיא. מעונו של טראמפ הוא רק חלק ממאר-א-לאגו, שבעיקרו הוא מועדון גולף בתשלום, כך שמאות בני אדם מסתובבים בו.
המסמכים היו בדרגות סיווג שונות, וכללו מסמכים סודיים ביותר ואף מסמכים בסיווג הגבוה ביותר - כאלו המתייחסים לפעילות חשאית של ארה"ב ברחבי העולם, המבוססים לרוב על מקורות מידע אנושיים ושהעיון בהם חייב להיעשות בחדרים מאובטחים. כמות המסמכים הדאיגה מאוד את הארכיון הלאומי וגרמה לו לפנות למשרד המשפטים. המשרד החליט לפתוח בחקירה פלילית, לכנס חבר מושבעים גדול ולבסוף לבקש ולקבל את צו החיפוש - בעטיו תוקפים טראמפ ותומכיו בחריפות את המשרד והבולשת.
150 מסמכים מסווגים נכללו בארגזי המסמכים שהחזיר טראמפ בינואר השנה בעקבות פניית הארכיון הלאומי, בו חייבים להיות מופקדים כל המסמכים הנשיאותיים; פנייה זו באה בעקבות מידע ראשוני על כך ששנה קודם לכן נטל טראמפ עימו מסמכים ממלכתיים. עשרות מסמכים מסווגים הוחזרו בחודש יוני, ופרקליטיו של טראמפ חתמו אז על הצהרה לפיה לא נותרו באחוזה מסמכים שלא אמורים להיות בה. אלא שהחיפוש החודש העלה 26 ארגזים נוספים ובהם 11 קבוצות של מסמכים בסיווגים הגבוהים ביותר. ארגזי המסמכים נמצאו ברובם במחסן במרתף האחוזה, ואחד מהם - בארון במשרדו של טראמפ.
הכמות והתוכן של מסמכים אלו לימדו את אנשי משרד המשפטים, כי טראמפ ואנשיו טיפלו במסמכים ברשלנות, לא אמרו את כל האמת לגביהם או שניהם - אומר הטיימס. לא ידוע מהו תוכנם של המסמכים, אך העיתון אומר שהם כללו מסמכים שמקורם ב-CIA, במועצה לביטחון לאומי וב-FBI ועסקו במגוון של נושאי ביטחון לאומי.
לא ברור מדוע טראמפ נטל מסמכים אלו, ובתקשורת האמריקנית הוצעו בימים האחרונים מספר הסברים. על-פי אחד מהם, מאחר שטראמפ סירב (ומסרב) להכיר בהפסדו ומאחר שכהונתו הסתיימה שבועיים בלבד לאחר הסתערות תומכיו על הקונגרס בניסיון למנוע את אשרור נצחונו של ג'ו ביידן, עזיבת הבית הלבן נעשתה בתוהו ובוהו מוחלט וללא כל נוהל תקין - וכך נדחסו מסמכים מכל הבא ליד לארגזים שנלקחו למאר-א-לאגו.
הסבר שני טוען, כי הדבר שירת את הדחף של טראמפ להשוויץ ברכושו. אנדרסון קופר, כתב בכיר ב-CNN, סיפר בהקשר זה, כי באחד החדרים במאר-א-לאגו תלוי העתק ציור של אוגוסט רנואר. לדבריו, טראמפ התעקש לומר לו שהמדובר בציור המקורי, ששוויו מיליוני דולרים רבים - למרות שידוע שהציור מצוי במוזאון. על-פי הסבר שלישי, מדובר בהמשך ראייתו של טראמפ את הנשיאות ואת מוסדותיה כגורמים המשרתים אותו אישית ואף "שייכים" לו, ולכן הוא לא ראה בעיה בנטילת מסמכים ממלכתיים.
הטיעון הבעייתי של טראמפ ואנשיו
בניין אייזנהאואר שליד הבית הלבן, 14.1.21 [ג'רלד הרברט, AP]

טראמפ ואנשיו טוענים, כי הייתה קיימת הוראה גורפת שלו בדבר הסרת הסיווג מן המסמכים שנטל מהחדר הסגלגל או מחדר המצב בבית הלבן. טראמפ עצמו אמר כי נהג לקחת מסמכים למעונו בבית הלבן כדי להמשיך את עבודתו שם. הסבר זה נדחה לחלוטין בידי בכירים לשעבר בממשל טראמפ, ובהם מי שהיה יועצו לביטחון לאומי (ופוטר על ידו), ג'ון בולטון. לדבריהם, הם מעולם לא ראו הוראה כזאת וקיומה היה נוגד כללי יסוד של סודיות ואבטחה.
עוד יצוין, כי קיים פער עצום בין נטילת מסמכים ספציפיים למעון בבית הלבן בידי הנשיא המכהן והחזרתם עם סיום הטיפול בהם, לבין נטילת מאות מסמכים בידי הנשיא לשעבר והעברתם לצמיתות לביתו הפרטי. כמו-כן, ספק רב האם כוונת המחוקק בהעניקו לנשיא את הסמכות להסיר סיווג, הייתה לאפשר לו לעשות זאת בצורה שיטתית ולתועלתו האישית. ככל הידוע, אין תקדים להתנהלות כמו זאת של טראמפ (אשר הפר אין ספור פעמים את הנהלים והנוהגים החלים על הנשיא, כולל בענייני ביטחון).
הארכיון הלאומי ניסה אשתקד, במשך חודשים ארוכים, לקבל בחזרה מסמכים שנטל טראמפ – אז בלא לדעת שמדובר גם בכמות גדולה של מסמכים מסווגים. אנשי הארכיון ידעו, על-פי הרשומות שבידיהם, כי בין היתר טראמפ לא העביר אליו את המכתבים המקוריים שקיבל ממנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג-און ("מכתבי אהבה" כינה אותם בשעתו) ואת המכתב שהותיר לו הנשיא ברק אובמה בחדר הסגלגל, על-פי הנוהג של נשיאים יוצאים בעשרות השנים האחרונות.
החוק מחייב את הנשיא, סגנו ואנשי ממשלו להעביר לארכיון את כל המסמכים שברשותם עם סיום כהונתם. כחלק ממתקפתו בעקבות החיפוש טען טראמפ, כי אובמה החזיק 33 מיליון מסמכים – אך הארכיון הבהיר מיד, כי זהו מספר המסמכים שמסרו לו אובמה ואנשיו וכי אין כל אינדיקציה לכך שמסמך כלשהו נותר בידיהם.
הארכיון פנה אשתקד לשניים מעוזריו לשעבר של טראמפ בבית הלבן, אותם מינה האחרון לנציגיו מול הארכיון, וביקש לקבל את המסמכים. לדברי הטיימס, טראמפ הורה להם להשיב בשלילה באומרו ש"המסמכים האלה שלי". זמן קצר לאחר תחילת החקירה הגיע משרד המשפטים למסקנה, כי ברשות טראמפ מצויים מסמכים מסווגים נוספים שיש לקבל בחזרה. בחודש מאי הוציא המשרד צו המחייב את טראמפ להחזיר אותם.
בתחילת יוני נפגש הממונה על ריגול נגדי במחלקת הביטחון הלאומי במשרד, ג'יי בראט, במאר-א-לאגו עם פרקליטיו של טראמפ, איוון קורקוראן וכריסטינה בוב; טראמפ עצמו נכנס לפגישה לרגעים אחדים. קורקוראן הראה לבראט מרתף אחסון באחוזה, בו לדבריו הוחזקו המסמכים שנותרו; הוא עצמו עבר על הארגזים והוציא את המסמכים המסווגים על-פי הצו. לאחר הפגישה חתמה בוב על הצהרה לפיה לא נותרו באחוזה מסמכים מסווגים נוספים; יצוין, כי ההצהרה לא התייחסה למסמכים אחרים שכאמור על-פי החוק חייבים להימסר לארכיון הלאומי.
זמן קצר לאחר ביקור זה ובעקבות שיחות עם מקורבים לטראמפ, הגיעו החוקרים למסקנה שלא כל המסמכים הוחזרו. בסוף חודש יוני הוציא משרד המשפטים צו לקבלת התיעוד ממצלמות האבטחה המותקנות במסדרון המוביל לאותו מחסן. התיעוד היה לחודשיים אחורה וכמה מן התמונות העלו חששות בקרב החוקרים. המצלמות תיעדו עובדים המוציאים ומכניסים ארגזים, ובכמה מקרים – מחליפים את מיקומם במיכלים בהם הוחזקו. המשרד הוציא צו נוסף ובו דרישה לקבל את הצילומים מסוף יוני ועד החיפוש לפני שבועיים.

תאריך:  23/08/22   |   עודכן:  23/08/22
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
טראמפ החזיק לפחות 300 מסמכים מסווגים באחוזתו
תגובות  [ 4 ]מוצגות  [ 4 ] כתוב תגובה 
1
איתמר דובר השמאל האמריקאי
Q  |  23/08/22 07:11
2
ולהילרי היו 30,000 מסמכים בשרת
טירה  |  23/08/22 13:14
3
לא ראיתי את שמה של הילרי בכתבה
טירה  |  23/08/22 13:30
4
איתמר שופר השמאל בארץ ובאמריקה
טירה  |  23/08/22 13:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספותפרשות טראמפ
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מדוע מסביר כריסטופר ריי, מינוי של טראמפ, אינו מגיב על המתקפות חסרות התקדים בעקבות הפשיטה על מאר-א-לאגו
איתמר לוין
שר המשפטים הנוכחי הוביל את חקירת הפיגוע ב-1995, הוא יודע מה המשמעות של אלימות פוליטית - ושם עמד על חקירה מהירה ושקופה, מזכיר אקונומיסט
איתמר לוין
הסדר טיעון עם אלן וייסלברג, שעבד עשרות שנים לצידו של טראמפ: יודה ב-15 עבירות מס, יישלח לחמישה חודשי מאסר ויעיד נגד Trump Organization - אך לא נגד הנשיא לשעבר וילדיו השותפים בניהול עסקיו
איתמר לוין
מדובר בסיווג המוטל בעיקר על פעולות חשאיות של ארה"ב בחו"ל    בסך-הכל נתפסו 11 קבוצות של מסמכים מסווגים, כולל ארבע בסיווג "סודי ביותר"    הבולשת מייחסת לטראמפ עבירה על חלקים מחוק הריגול
יאיר נבות
צו החיפוש אושר בגלל חומרת החשדות נגד טראמפ, שמתרכזים בעבירה לכאורה על "חוק הריגול"    טראמפ הסתבך בשל אישיותו הבעייתית, הנרקיסיזם והילדותיות; הם שהעיבו מאוד על התנהלותו בתחומי הביטחון הלאומי, שדורשים תבונה, אורך רוח ושיקול דעת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il