X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הליש"ט צללה, הריבית תצטרך לעלות [צילום: פרנק אגוסטין, AP]
הרדיקליות של טראס כבר מסכנת אותה
ראש הממשלה הטרייה הכריזה על קיצוצי מיסים ורגולציה - והלייבור פתח פער של 17 נקודות, מדווח ומנתח ניו-יורק טיימס

ליז טראס הציגה את עצמה, במרוץ לראשות המפלגה השמרנית ולראשות ממשלת בריטניה, כמקצצת מיסים וכמי שתמריץ את צד ההיצע. כעת היא מממשת הבטחות אלו – מה שעלול להפיל את ממשלתה הטרייה, מנתח ניו-יורק טיימס. ארבעה ימים לאחר שהודעתה על הפחתות מיסים ורגולציה הדהימו את השווקים ושלחו את הליש"ט לצלילה חופשית, עתידה הפוליטי מעורפל גם הוא: בסקר עדכני מוביל הלייבור בפער של 17 נקודות, כאשר הוא מציג את עצמו כמפלגה של אחריות פיסקלית.
בשבוע השלישי של טראס בתפקיד, כבר יש מי שמעלים את האפשרות שלא תשרוד. הדבר נובע מהאופי הקיצוני של הצעותיה ומהעיתוי שלהן. הורדת המיסים כאשר האינפלציה היא כמעט דו-ספרתית וכאשר הבנקים המרכזיים בכל העולם – כולל בבריטניה – מעלים את הריבית, היא כשלעצמה יוצאת דופן. שר האוצר, קוואסי קווארטנג, הוסיף לתדהמה כאשר הודיע במפתיע על ביטול מדרגת המס העליונה של 45% על הכנסות שמהל 150,000 ליש"ט לשנה. התוצאה היא חשש כבד מפני חור עמוק בתקציב.
קרן המטבע הבינלאומית, אשר חילצה את בריטניה ב-1976, הוסיפה לדאגה כאשר קראה לממשלת בריטניה לשקול שוב את הפחתות המיסים. הקרן טוענת, כי הללו יעמיקו את חוסר השוויון ויובילו למדיניות מוניטרית ומדיניות פיסקלית המתנהלות בכיוונים מנוגדים.
הציפיות להעלאת הריבית כבר בלמו את שוק הנדל"ן; שני מלווים גדולים הודיעו שיפסיקו להעניק משכנתאות חדשות. ההעלאות פוגעות במאות אלפי משפחות הזקוקות למיחזור של המשכנתאות – בעלי נכסים שהם מעמודי התווך של המפלגה השמרנית; 63% מן המשכנתאות הן בריבית משתנה או פוקעות בשנתיים הקרובות. משמעות הצניחה בשער הליש"ט היא שיהיה צורך בהעלאות ריבית חדות עוד יותר רק כדי לרסן את האינפלציה.
טראס יכלה לבחור בגישה זהירה יותר, למשל: להקל את הליכי התכנון כדי להאיץ את הבנייה כדי להוריד את מחירי הנדל"ן, ולקצץ את המיסים רק כאשר האינפלציה תהיה בשליטה. אבל לא היה סיכוי ממשי שתפעל כך, משום שהן היא והן קווארטנג באמת מאמינים שהפחתת מיסים מובילה לצמיחה, ומשום שיש להם רק קצת יותר משנתיים (עד הבחירות הבאות) כדי לשנות לטובה את המצב הכלכלי.

הקשיים הפוליטיים מעצימים את האתגר הכלכלי
קווארטנג וטראס בסוף השבוע. לא יחזרו בהם [צילום: AP]

הטיימס מזכיר, כי טראס השוותה את עצמה למרגרט תאצ'ר – שגם היא הודיעה על הפחתות מיסים מיד עם כניסתה לתפקיד ואז התמודדה עם שנתיים בעייתיות. אבל שלא כמו טראס, תאצ'ר דאגה גם להוריד את האינפלציה ולמלא את הקופה, ואפילו העלתה חלק מן המיסים בעת המיתון של 1981 לפני ששבה והורידה אותם בשנים הבאות. והיה עוד הבדל: תאצ'ר נכנסה לתפקידה לאחר ניצחון בבחירות על ממשלת הלייבור המותשת, והיה לה יותר זמן עד שצעדיה ישאו פירות. היא גם קיבלה רוח גבית בדמות הניצחון על ארגנטינה באיי פוקלנד ב-1982, אשר הוביל לגל של פטריוטיות.
השוואה טובה יותר היא לרונלד רייגן, שגם הוא שם דגש על קיצוצי מיסים וכלכלת ההיצע, ולא התייחס במיוחד להשפעה על הגרעון. כמו תאצ'ר, רייגן ירד מיתון (1983) והיה לו זמן עד שהתייצב שוב בפני הבוחרים. לעומת זאת, טראס באה אחרי 12 שנות שלטון של השמרנים ויהיה עליה לעמוד לבחירות בתחילת 2025 לכל המאוחר. כאמור, הלייבור ממהר לנצל את ההתחלה הכאוטית של ממשלת טראס ויתרונו על פני השמרנים הוא הגדול ביותר מזה שני עשורים.
הקשיים הפוליטיים מגבירים את האתגרים שבפני טראס. כדי שהקיצוצים במס ישיגו את אחת ממטרותיהם – לשכנע את העסקים להשקיע יותר – יזדקק המגזר העסקי לרמה מסוימת של ביטחון בכך שהמדיניות לא תשתנה בידי ממשלה אחרת בעוד שנתיים. אם ההנחה תהיה שיש סיכוי גבוה שהלייבור ירכיב את הממשלה הבאה ויבטל את הקיצוצים, למה להשקיע לטווח ארוך?
בריטניה גם מנסה לשחות נגד זרמים עזים בכלכלה העולמית. אחרי שנים של אינפלציה נמוכה וריבית אפסית, הזרמת סכומי העתק בזמן הקורונה הובילה לזינוק באינפלציה ולעלייה חדה בריבית – מה שאומר שיש צורך להכביד את הנטל על העשירים, לא להקל אותו. בטווח הקצר טראס תמצא את עצמה בעימות עם הבנק של אנגליה, המתכנן להמשיך ולהעלות את הריבית. הכלכלן הראשי שלו, יו פיל, הכריז בשבוע שעבר שמדיניותה הפיסקלית החדשה של הממשלה "מצריכה תגובה משמעותית במדיניות המוניטרית".
הכלכלן האמריקני אדם פוזן, שהיה חבר במועצה המוניטרית של הבנק המרכזי הבריטי, אמר לטיימס, כי מדיניות הממשלה איננה רק בלתי אחראית בצורה מסוכנת, אלא "גם עושה רושם שהם אינם מבינים שהבנק יצטרך להגיב עליה בהעלאה חדה של הריבית". פוזן אף משווה את אובדן האמינות של בריטניה בעיני השווקים לזה של מדינות אירופיות אחרות בשנות ה-1970 ושל מדינות דרום אמריקה בעשור שלאחר מכן. הכי טוב יהיה אם הממשלה תחזור בה, אך אין סיכוי ממשי שזה יקרה, הוא אומר. להפך: קווארטנג אמר השבוע, כי הוא משוכנע שהתוכנית תפעל.
הטיימס מציין, כי לאחר הדחתו-למעשה של בוריס ג'ונסון ביולי ומאבק הירושה הממושך, רק מעטים במפלגה השמרנית רוצים לצאת כעת נגד טראס. אבל בסיס התמיכה שלה צר ממילא; רק שליש מחברי הסיעה תמכו בה בסיבוב האחרון מול רישי סונאק, עליו גברה בקרב חברי המפלגה ברוב קטן מן הצפוי.

תאריך:  29/09/22   |   עודכן:  29/09/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרדיקליות של טראס כבר מסכנת אותה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אם כך זה טוב לך+להם אז מה החשש
הגלשנית  |  30/09/22 00:11
2
הבנק המרכזי הבריטי חותר נגד
חשדנית  |  1/10/22 14:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
המדינות העניות מתקשות לרכוש מוצרי יסוד ולפרוע חובות, בשל הזינוק בשער הדולר בעקבות העלאות הריבית - מדווח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
הגיוס הכאוטי הגורר בריחה המונית ומשאלי העם המפוברקים במזרח אוקראינה נתפסים כמהלכים נואשים, מנתח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס מדווח על ההתלבטויות של חברי הוועדה ובראשן כיצד לטפל בטראמפ והאם להתייחס לעבירות פליליות סביב האירועים
איתמר לוין
אקונומיסט: בניגוד לעשור הקודם, הפעם לא ניתן יהיה למנוע את המיתון, בשל ההידוק המוניטרי ומדיניות ה"אפס קורונה" של סין
איתמר לוין
מתיה פרארסי טוען בניו-יורק טיימס, כי ראש הממשלה המיועדת של איטליה תיבלם בידי האיחוד האירופי והמערכת הפוליטית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il