X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
בולסונרו ולולה. סיבוב אחד או שניים? [צילום: ארלדו פרז, AP]
הברזילאים בוחרים. הדמוקרטיה בסכנה?
הסקרים חוזים ניצחון לנשיא לשעבר לואיס לולה על פני הנשיא המכהן חאיר בולסונרו - וכלל לא בטוח שהלה ישלים עם התוצאות, מדווח וושינגטון פוסט

במשך חמש שנים הוצגו נקודות הדמיון בין דונלד טראמפ לבין נשיא ברזיל, חאיר בולסונרו. שניהם הגיעו לשלטון נישאים על גלי כעס אנטי-ממסדי; הם זכו לתמיכת נוצרים אדוקים וחלק מהמגזר העסקי; הם צברו עוצמה פוליטית באמצעות הפצת כזבים ברשתות החברתיות; הם התנגדו לפעילות עולמית במשבר האקלים; הם יצאו נגד הרופאים במשבר הקורונה; וניהלו מלחמת תרבות חסרת מעצורים נגד האויבים-כביכול בתקשורת, במוסדות המדינה ובמערכת החינוך.
הברזילאים הולכים היום לקלפיות (2.10.22), ובולסונרו פועל כהעתק מדויק של טראמפ – טוען וושינגטון פוסט. במשך למעלה משנה הוא חתר תחת האמינות של מערכת ההצבעה והעמיק בספק את תוצאותיה, עם טענות שהיא נתונה לזיופים ומניפולציות. נשמע מוכר?
הסקרים מלמדים, כי בולסונרו מפגר בשיעור ניכר אחרי הנשיא לשעבר לואיס לולה דה-סילבה, מועמד השמאל. אם לולה יזכה היום ביותר מ-50% מהקולות, הוא ינצח מיד בלא צורך בסיבוב נוסף בינו לבין בולסונרו. אך האחרון רמז שוב ושוב שתבוסה שלו יכולה להיות רק תוצאה של הונאה ושתומכיו לא ישלימו איתה. רבים תוהים האם הדמוקרטיה הברזילאית תוכל לעמוד באתגר כזה, לנוכח העובדה שכבר חוותה הפיכות אנטי-דמוקרטיות.
בולסונרו אמר בגלוי שהוא מתגעגע לשנים בהן הצבא הימני שלט במדינה. רוב הפרשנים אינם סבורים שהצבא יתערב הפעם, אך בולסונרו עשוי לחשוב על דרכים אחרות. "הוא יכול להוציא לרחובות את תומכיו ולגרום תוהו ובוהו, במיוחד אם יהיה סיבוב שני. הוא יכול לנסות לבטל את התוצאות או להכריז על מצב חירום כדי לדחות את הסיבוב השני לשנה הבאה", אומר הפרשן גלירמה קסרוס. ואילו הפרשן מריו בראגה אומר שייתכן חוסר יציבות בחודשים הקרובים, אך לא בהכרח עד כדי פגיעה בהליך הדמוקרטי – אם כי גם הוא מדגיש שבולסונרו הוא איום ממשי לדמוקרטיה.
גם אם בולסונרו לא יוכל לשנות את התוצאות, הוא עשוי לסרב לפנות את מקומו. התסריט של 6 בינואר נוסח ברזיל בהחלט קיים, כאשר תומכיו של בולסונרו ינסו למנוע את הליך אישור התוצאות בבירה ברזיליה; מיליונים יאמינו שהם פועלים למען הדמוקרטיה אם יעשו זאת, ורבים מהם חמושים.
לולה נכלא לשנה וחצי באשמת שחיתות, שלטענת תומכיו הייתה מפוברקת. הרשעתו בוטלה והוא חזר בסערה לחיים הציבוריים, תוך שהוא נהנה לא רק מתמיכתם של אוהדיו הוותיקים אלא גם מזו של אלו החוששים מהשפעתו השלילית של בולסונרו על המערכת הציבורית. בנאום בחירות לאחרונה טען לולה, כי הבחירה היא "בין דמוקרטיה לבין ברבריזם". אקונומיסט העיר ביובש: "לולה רחוק מלהיות המועמד האידיאלי, אבל הוא מזוהה עם השפיות ותומך בדמוקרטיה. בולסונרו הוא ההפך. הוא עשוי לפעול בתוך המערכת הדמוקרטית, אך הוא מחפש כל העת דרכים להחליש אותה – ואין שיטה שתרסן אותו כפי שהייתה מול טראמפ".
כמה פרשנים אומרים, כי לתבוסה של בולסונרו עשויות להיות השלכות עולמיות בדמות מכה לדמגוגים אנטי-ליברליים כאשר דמוקרטיות ליברליות נתונות תחת מתקפה במספר איזורים. העובדה שברזיל נסוגה מבחינת איכות הדמוקרטיה בה מילאה תפקיד משמעותי בתהליך עולמי זה, ואם בולסונרו יפסיד – שליטים סמכותנים אחרים יידחקו לפינה, סבור ריצ'רד יאנגס.
הפוסט מציין, כי בחודשים האחרונים התמקדו ארגונים ברזילאיים בהסבת תשומת ליבו של העולם למשמעות של הבחירות בארצם. בשבוע שעבר ביקשו עשרות מחברי הפרלמנט האירופי מנשיאת הנציבות, אורסולה פון-דר-ליין, "להבהיר לבולסונרו ולממשלתו שחובה לכבד את חוקת ברזיל, ושאין להעלות על הדעת נסיונות להפר את כללי הדמוקרטיה". באותו יום אימץ הסנאט האמריקני פה אחד החלטה הקוראת לממשל להכיר מיד בתוצאות הבחירות, ולבחון את היחסים עם ברזיל במקרה של תפיסת השלטון באמצעים סמכותניים.
תאריך:  02/10/22   |   עודכן:  02/10/22
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
המחלוקות בין השמרנים לליברלים, ששיאן בפסק הדין בנושא ההפלות, יימשכו בשנת המשפט הנפתחת בשבוע הבא - צופה וושינגטון פוסט
איתמר לוין
הצניחה בפעילות בתחומי ההון, ההנפקות והעסקות תחייב לקצץ בכוח האדם ואולי גם לפצל חטיבות מפסידות - מנתח אקונומיסט
איתמר לוין
ראש הממשלה הטרייה הכריזה על קיצוצי מיסים ורגולציה - והלייבור פתח פער של 17 נקודות, מדווח ומנתח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
המדינות העניות מתקשות לרכוש מוצרי יסוד ולפרוע חובות, בשל הזינוק בשער הדולר בעקבות העלאות הריבית - מדווח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
הגיוס הכאוטי הגורר בריחה המונית ומשאלי העם המפוברקים במזרח אוקראינה נתפסים כמהלכים נואשים, מנתח וושינגטון פוסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il