X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מרכז קייב. יעד לפצצה גרעינית? [צילום: פרנסיסקו סקו, AP]
פוטין מגביר את סכנת השימוש בגרעין
סיפוח המחוזות והגיוס הנרחב עלולים להסלים את המלחמה, גם אם כרגע השימוש בנשק גרעיני נראה בלתי סביר - מנתח וושינגטון פוסט

החלטתו של ולדימיר פוטין לספח ארבעה ממחוזות אוקראינה היא שלב חדש ומסוכן מאוד במלחמה, שלב אשר במערב חוששים שעלול להסלים עד כדי שימוש בנשק גרעיני – מנתח וושינגטון פוסט. זאת, משום שהסיפוח נותן לפוטין צידוק אפשרי בנימוק ש"השלמות הטריטוריאלית של ארצנו נמצאת בסכנה", כפי שאמר בשבוע שעבר. בנאום הסיפוח בסוף השבוע אף טען פוטין, כי ארה"ב היא שיצרה את התקדים בהפצצת הירושימה ונגסאקי – כשם שטען שהפלישה לעירק מצדיקה את הפלישה לאוקראינה.
פקידים בארה"ב ובמערב אומרים, כי הם עודם סבורים שפוטין אינו צפוי לממש את איומיו. לדעתם, סביר יותר שהוא מקווה להרתיע את המערב מלהרחיב את הסיוע לאוקראינה, בעוד הוא מתכנן לגייס 300,000 חיילי מילואים. נכון לעכשיו, האיומים רק הגבירו את נחישותו של המערב וצבא אוקראינה ממשיך להתקדם לתוך השטחים שכבשה רוסיה; בסוף השבוע נאלצה רוסיה לסגת מהעיר ליימן שבמחוז דונצק המסופח.
עם זאת, מציין הפוסט, המצב הנוכחי מאפשר ליצור תרחיש המוביל לשימוש בנשק גרעיני. היועץ לביטחון לאומי בממשל ביידן, ג'ייק סליבאן, אמר בשבוע שעבר שהתוצאות יהיו קטסטרופליות ושהמסר הועבר בשיחות פרטיות לפקידים רוסים "בדרג גבוה מאוד. הם יודעים היטב בפני מה יתייצבו אם יפסעו בנתיב אפל זה".
פקיד אירופי אמר לעיתון: "איש אינו יודע מה פוטין יחליט, אבל הוא לגמרי בפינה, הוא משוגע ואין לו דרך מילוט. הדרך היחידה מבחינתו היא ניצחון מוחלט או תבוסה מוחלטת ואנחנו עובדים על האפשרות השנייה, כולל מניעת התרחיש הגרוע ביותר" – להמשיך לחזק את אוקראינה עד שרוסיה תסכים להפסקת אש ונסיגה. לדבריו, הלחץ עובד באיטיות; הן ברוסיה והן מחוצה לה מחלחלת ההכרה בכך שהפלישה הייתה טעות. הודו הביעה דאגה מאיומיו הגרעיניים של פוטין וסין מאותתת על חוסר נוחות גובר מההסלמה המתמשכת שלו.

יאבד את תמיכתן של הודו וסין
צופים במוסקבה בפוטין בטקס הסיפוח [צילום: AP]

אולם, הסיפוח והגיוס מלמדים שנכון לעכשיו – האסטרטגיה המערבית לא הצליחה לשכנע את פוטין שהוא אינו יכול לנצח, אומר הפרשן אלכסנדר גָבּוּאֶב. המערב קיווה שההצלחות האוקראיניות יגרמו לפוטין לסגת, אלא שבפועל הוא רק מגביר את מאמציו. "אנו רואים שוב ושוב שמבחינת פוטין זוהי מלחמה קיומית גדולה והוא מוכן להגביר את הסיכונים אם הוא מפסיד בשדה הקרב". במקביל, מוסיף גבואב, גם המערב אינו צפוי לסגת, כך ש"המצב כעת מאוד מאתגר ואנחנו במרחק של שניים-שלושה שלבים מכך שרוסיה תיכשל ועלולה לפנות למה שלא עלה על הדעת". צעדים אלו הם חיזוק העמדות בשטח עד שהתגבורות יגיעו, הסלמת ההתקפות על אזרחים ויעדי תשתית ואולי ביצוע משימות חשאיות נגד תשתיות מערביות. בהקשר זה מזכיר הפוסט את החבלות בצינור הגז נורדסטרים המיוחסות לרוסיה.
ההערכה היא שפוטין ישתמש בנשק הגרעיני, אם בכלל, רק אם הגיוס, פעולות החבלה וצעדים אחרים לא יצליחו להטות את הכף לטובת רוסיה – ולא ברור אם הוא ישיג אותן גם אם אכן יפנה לגרעין. אם אכן יעשה זאת, קרוב לוודאי שיפעיל נשק גרעיני טקטי בשדה הקרב כדי לזכות ביתרון על הכוחות האוקראיניים. הנשק הגרעיני הקטן ביותר שבידי רוסיה הוא בעוצמה של קילוטון אחד – 1/15 מהפצצה שהוטלה על הירושימה, ואשר בכוחה לגרום נזק עצום אך באזור קטן.
מאחר שהקרב מתנהל על פני חזית שאורכה 2,500 ק"מ, הכוחות האוקראינים פזורים מכדי שניתן להצביע על מטרה ברורה שהפצצתה בנשק גרעיני תשנה את כיוון המלחמה. כדי להשיג שינוי שכזה, יהיה על רוסיה להשתמש במספר פצצות או לפגוע ביעד אזרחי צפוף כגון מרכז קייב. כל אחת מדרכים אלו תהווה הסלמה ניכרת, וכמעט בוודאות תגרור תגובה מערבית ותהפוך את רוסיה למצורעת אפילו בעיני בעלות בריתה – אומרים פרשנים. זו הסיבה העיקרית לכך שרובם סבורים, שבסופו של דבר פוטין לא יממש איומים אלה. ואילו בפנטגון אומרים, כי נכון לעכשיו אין כל סימן לכוונה רוסית להשתמש בנשק גרעיני.

תאריך:  02/10/22   |   עודכן:  02/10/22
+מקורות רוסיים: צבא אוקראינה מתקדם דרומה לכיוון חרסון
22:30 02/10/22  |  יאיר נבות, עידן יוסף

מקורות רוסיים דיווחו שצבא אוקראינה התקדם יותר מ-30 ק"מ דרומה ב-24 השעות האחרונות. דיווחים, כולל מקבוצות טלגרם רוסיות, על פריצה דרמטית של צבא אוקראינה בצפון מזרח מחוז חרסון מכיוון צפון לכיוון דרום מערב והעיר חרסון עצמה.
אם זה מהימן, זו התפתחות דרמטית. הכוח הרוסי בעיר חרסון מותש וחלש, חסר אספקה בשל השמדת הגשרים מעל ה"דנייפר" ע"י צבא אוקראינה.

+גזפרום עצרה את העברת הגז הטבעי לאיטליה
09:57 02/10/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

הפסקת העברת הגז הטבעי לאיטליה, שעלולה להעמיד את משק האנרגיה האיטלקי בבעיה חמורה, נובעת מדרישות רגולטוריות של אוסטריה שבשטחה עובר צינור הגז  ▪  האוסטרים טוענים: גזפרום ידעו על הדרישות במשך חודשים

המחשה נוספת לתלות האירופית בגז הרוסי [צילום: דמיטרי לובצקי, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פוטין מגביר את סכנת השימוש בגרעין
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
איציק וולף
הפסקת העברת הגז הטבעי לאיטליה, שעלולה להעמיד את משק האנרגיה האיטלקי בבעיה חמורה, נובעת מדרישות רגולטוריות של אוסטריה שבשטחה עובר צינור הגז    האוסטרים טוענים: גזפרום ידעו על הדרישות במשך חודשים
יואב יצחק
"מעצרו על-ידי רוסיה מסכן את הבטיחות של אוקראינה ותחנת הכוח הגרעינית הגדולה באירופה", אמר נשיא אנרגואטום פטרו קוטין    מפעל זפוריז'יה נקלע לאש הצולבת של המלחמה באוקראינה
יואב יצחק
זלנסקי הגיב בחריפות לנאום הסיפוח של פוטין    דחה קריאת פוטין לנהל מו"מ    הצהיר: "נשחרר את כל שטחה של מדינתנו מידי האויב"    ביידן: סנקציות נוספות על 1000 איש וחברות ברוסיה המעורבים בסיפוח
איציק וולף
משרד החוץ קורא לישראלים המחזיקים גם באזרחות רוסית ואשר שוהים ברוסיה לצאת ממנה מיד מחשש שיגויסו למלחמה נגד אוקראינה    צה"ל אסר על חיילים בעלי אזרחות רוסית לטוס לרוסיה והורה למי שנמצאים ברוסיה לשוב מייד לישראל
איתמר לוין
הטיח שורה ארוכה של שקרים ישנים וחדשים, לצד עלילות גסות ומנותקות מן המציאות כלפי המערב    טען בין היתר: גרמניה כבושה בידי ארה"ב; מטרת המערב היא לשבור את רוסיה למדינות קטנות; ארה"ב מנסה נשק כימי על בני אדם; גרמניה פועלת ברודנות כפי שעשתה בעבר    "נשתמש בכל כוחותינו ונעשה הכל כדי להבטיח את בטחונם של תושבי המחוזות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il