X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
טראס שלשום. מס החברות יעלה [צילום: AP]
טראס נסוגה לאחר שירתה לעצמה ברגל
ראש ממשלת בריטניה פיטרה את שר האוצר שעשה בדיוק את מה שביקשה ממנו, ולפארסה הזאת יש לקחים אותם מציג ניו-יורק טיימס

ממשלות במערב נאבקות עם אינפלציה גואה, צמיחה מואטת ובוחרים המודאגים מפני החורף וחשבונות האנרגיה. אבל ראש ממשלת בריטניה, ליז טראס, הייתה היחידה שהציגה תוכנית כלכלית שזעזעה את השווקים ויצרה ספק בנוגע למעמדה הפוליטי. שלשום (14.10.22) היא נסוגה ופיטרה את שר האוצר, קוואסי קוורטאנג, משום שהציג את תוכנית קיצוץ המיסים, הרחבת ההוצאות וצמצום הרגולציה – תוכנית שהיא ביקשה ממנו. במקומו מינתה טראס את ג'רמי האנט, לשעבר שר החוץ ושר הבריאות - פרגמטיסט בעל ניסיון רב.
טראס גם הציגה לוח זמנים להעלאת מס החברות מ-19% ל-25%, העלאה לה התנגדה עד כה. היה זה שבוע לאחר שביטלה את החלטתו של קווארטנג לבטל את דרגת המס העליונה, 45%. היא גם הבטיחה שההוצאה תגדל בקצב איטי מכפי שהוצע, אם כי ללא פרטים. הדרמה בעיצומה ולא בטוח שהממשלה תשרוד, מציין ניו-יורק טיימס.
ממשלות אחרות יכולות להפיק לקחים, ובראשם הכרזתה יוצאת הדופן של קרן המטבע הבינלאומית: אל תמעיטו בערכם של הבנקים המרכזיים שלכן. כל הממשלות מתחבטות בשאלה כיצד להפחית את פגיעת האינפלציה בשכבות החלשות מבלי להאיץ אותה עוד יותר. המתח בין המדיניות הפיסקלית של ממשלות לבין המדיניות המוניטרית של בנקים מרכזיים אינו חריג, אך כעת אל האחרונים להתמודד עם אינפלציה כמותה לא נראתה מזה עשרות שנים, והאמצעי המרכזי הוא העלאות ריבית חדות.
כל הגדלה של ההוצאה הממשלתית פוגעת במהלך זה, אך תוכניתה של טראס הייתה גדולה מדי ולקויה מדי. היא אומנם הציעה את מה שעושות ממשלות אירופיות רבות – צעדים שיסייעו למשקי הבית להתמודד עם התייקרות האנרגיה. האיחוד האירופי הציע להטיל מס יסף על חברות האנרגיה כדי לממן סיוע זה. אבל טראס הציעה במקביל גם להפחית מיסים, במקום להסביר כיצד תממן את הסיוע בתחום האנרגיה. התוצאה: ירידה בהכנסות הממשלה והגדלת הגרעון הממשלתי.
המצב כיום שונה משמעותית מזה של ההתמודדות עם הקורונה. הבנקים המרכזיים סייעו לממשלות להזרים סכומי עתק למגזר העסקי ולמשקי הבית, תוך הדפסת כסף והגדלה עצומה בחוב הלאומי. אבל כעת עליהם להתמודד עם האינפלציה, והצעדים הדרושים הם הפוכים: להפחית את כמות הכסף ולהאט את הפעילות.
זה מה שעושים הפדרל ריזרב בארה"ב והבנק המרכזי של האיחוד האירופי, להם יש מרחב תמרון גדול יותר מאשר לבנק של אנגליה משום שהדולר והאירו נמצאים בשימוש בינלאומי נרחב בהרבה מאשר הליש"ט ולכן הם חזקים יותר. אך גם ממשלות ארה"ב ומדינות האיחוד האירופי אינן יכולות להוציא כסף ללא הגבלה כדי לסייע בהתמודדות עם התייקרות האנרגיה. עליהן גם להביא בחשבון מה שמתרחש במדינות אחרות.
שבע המדינות העשירות (G7) הן חלק מאותה "שיירה מוניטרית ופיסקלית", מסביר הטיימס. אבל כאשר טראס אימצה קיצוצי מס חדים ודה-רגולציה בנוסח מרגרט תאצ'ר, היא התרחקה יותר מדי משש המדינות האחרות ומן המקובל במערכת הכלכלית. טראס חזרה ל-1979 ובכך נצמדה לצעדים שהתיישנו אל מול נסיבות משתנות. המיסים והרגולציה בבריטניה באותה עת אכן היו גבוהים מדי; זה לא המצב כעת. להפך: הם נמוכים מן הממוצע ב-38 מדינות OECD. היום חשוב יותר להשקיע כספים ציבוריים במחקר ובכישורים.
במובן הזה, תוכניתה של טראס בולטת לרעה לא רק במה שהיה בה, אלא גם במה שנעדר ממנה. מה שבריטניה צריכה כעת הוא תוכניות השקעה בדיגיטציה ובשינויי האקלים בהיקפים של טריליוני דולרים, כפי שאישרו ארה"ב והאיחוד האירופי. המשק לא יצמח בהעדר אסטרטגיה להשקעה בתעשיה, טוען הטיימס. לבריטניה אכן יש חסמים ייחודיים ובראשם הפרישה מהאיחוד האירופי, השקעה אנמית של המגזר העסקי ומו"פ המצוי בפיגור. אבל טראס ירתה לעצמה ברגל.

תאריך:  16/10/22   |   עודכן:  16/10/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טראס נסוגה לאחר שירתה לעצמה ברגל
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
חודשים לפני הבחירות תכנן טראמפ להכריז על ניצחון בעיצומה של ספירת הקולות    כאשר התברר שהפסיד ובתי המשפט דחו את כל טענותיו, הוא החל להתמקד בישיבת הקונגרס ב-6 בינואר, במטרה למנוע את אשרור נצחונו של ביידן - והתוצאה הייתה האלימות הקטלנית של תומכיו
איתמר לוין
נשיא טורקיה עשוי להזדקק לעזרתו של עמיתו בבחירות בשנה הבאה, לצד התועלת המיידית שמפיקה ארצו מן המלחמה - מסביר אקונומיסט
איתמר לוין
שתי קבוצות מבקשות לשנות את הסדר העולמי הקיים, וגם מי שנראית מתונה יותר מציבה בפני המערב התלבטות קשה - מנתח אקונומיסט
איתמר לוין
הנתונים הכלכליים הרבה פחות גרועים מן הצפוי, ואקונומיסט אומר שהם מלמדים שרוסיה תוכל להמשיך להילחם - גם במתנגדי המשטר
איתמר לוין
הרכישה ששוב מצויה על הפרק מכילה את כל הרכיבים שהובילו בעבר למיזוגים ורכישות קטסטרופליים, טוען אקונומיסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il