X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
קציר באוקראינה. 70-65 מיליון טון [צילום: אפרם לוקצקי, AP]
כלכלתה של אוקראינה מסתגלת למלחמה
המצב רחוק מלהיות טוב, אך הוא פחות גרוע מן הצפוי קייב צריכה לנקוט מספר צעדים קשים במקביל לסיוע החיצוני, סבור אקונומיסט

כאשר נמלי אודסה שותקו בשל איומים רוסיים בתחילת המלחמה, איכרים אוקראיניים לא יכלו לייצא את תוצרתם ומחירי המזון בעולם זינקו. המצור פגע בצורה הקשה ביותר באוקראינים, שכלכלתם ספגה מכה קשה בשל הפלישה. הקרבות מתחוללים בשטחים שבעבר סיפקו חמישית מהתמ"ג שלה. ההפגזות גרמו נזק של 10 מיליארד דולר למגזר העסקי. עובדים התגייסו לצבא או ברחו למקום מבטחים. מבין 6.2 מיליון העקורים, שליש אינם מועסקים. התוצר צנח השנה ב-35%.
אולם – מדווח אקונומיסט – לאט ובבטחה הסתגל המשק האוקראיני למלחמה ונראה שהיא שבה לצמוח. נמלי אודסה פועלים בפחות מן התפוסה הרגילה, אך פועלים. עסקת גרעינים שנחתמה ביולי מאפשרת לאוקראינה לייצא את תבואתה, וקרוב ל-7.8 מיליון טון כבר יצאו לדרכם. המדינה מצפה השנה ליבול של 70-65 מיליון טון, ירידה של שליש לעומת ערב המלחמה אך מרשים בהתחשב בנסיבות. היבול אמור להיות רווחי די הצורך כדי לממן את הזריעה של השנה הבאה. וכאשר המזון יוצא מהנמל, מתפנה מקום לייבוא מתכות.
גם להצלחותיה של אוקראינה בשדה הקרב יש משמעות. בחודש אוגוסט היה מספר הנכנסים למדינה מהאיחוד האירופי דומה למספר היוצאים אליו. שיעור החברות הפועלות ב-50% תפוקה ומעלה בחודש שעבר היה 80% לעומת 58% בחודש מאי. הממשלה סייעה ל-745 עסקים לעבור למקומות בטוחים יותר. מדיניות נבונה מנעה משבר פיננסי. כאשר פרצה המלחמה הגיע הגרעון הממשלתי ל-5 מיליארד דולר לחודש (לעומת 500 מיליון דולר לפניה) ולאוצר לא הייתה ברירה אלא לבצע פיחות ביולי; פיחות נוסף כנראה בדרך. אולם, הבנקים נכנסו למשבר כאשר מצבם איתן ופעילותם נמשכה בכלים דיגיטליים שאומצו בקורונה. עצמאותו של הבנק המרכזי נשמרה ומנעה פניקה.
תורמים זרים הזרימו מזומן שהיה נחוץ מאוד. תחילה התרומות הספיקו כדי שהממשלה תוכל לתפקד, אך הן זינקו ככל שהמלחמה התארכה. ארה"ב שיגרה 8.5 מיליארד דולר ובקרוב תוסיף 5.4 מיליארד דולר. האיחוד האירופי הבטיח סכומים דומים, אך עד כה סיפק רק 5 מיליארד אירו כהלוואה. באופן בלתי מפתיע, הסבלנות כלפי האיחוד הולכת ואוזלת – גם בוושינגטון וגם בקייב. ממשלת אוקראינה צופה בשנה הבאה גרעון של 38 מיליארד דולר, 19% מהתמ"ג שלפני המלחמה. היא גם זקוקה ל-17 מיליארד דולר לשיקום תשתיות חיוניות ולדיור לעקורים; דחיפות הכסף גדולה יותר מהאופן בו יינתן, מעיר אקונומיסט. ממשל ביידן מתכנן לשנה הבאה מענק חודשי של 1.5 מיליארד דולר ומקווה שהאיחוד האירופי יעניק את אותו סכום – אם כי ספק האם ומתי זה יקרה.
צרכיה המדויקים של אוקראינה תלויים חלקית בגורלה של עסקת הגרעינים, הפוקעת ב-19 בנובמבר. הקרמלין טוען שייצוא הדשנים הרוסי נפגע בשל העיצומים המערביים ורוצה שאוקראינה תפתח מחדש את צינור האמוניה המוביל לנמל יוז'נה שליד אודסה. בקייב חוששים שדרישה זו היא הכנה לביטול העסקה כולה.
גם לממשלתו של ולדימיר זלנסקי יש תפקיד. עליה להבטיח שהוצאותיה ממוקדות טוב יותר; כמה מצעדיה, כמו קביעת מחירי גג לגז ולחימום, הם חסרי תועלת. הסיוע לעקורים ניתן בצורה רוחבית, בלא קשר לצרכיהם. המרכז למחקר מדיניות כלכלית מציע להשתמש בשיטות האמריקניות ממלחמת העולם השנייה, בה מספר משקי הבית ששילמו מיסים זינק פי עשרה והמיסים עלו. שיטת המיסוי האחיד של אוקראינה, שנועדה למשוך משקיעים בזמן שגרה, אינה מתאימה לכלכלת מלחמה. ברור שהמדינה תזדקק לסיוע נוסף, ואם ממשלתה תקבל כמה החלטות קשות – למדינות אירופה קפוצות היד יהיו פחות תירוצים שלא להזרים את הכסף.

תאריך:  20/10/22   |   עודכן:  20/10/22
+ראש הממשלה שוחח עם שר החוץ של אוקראינה
21:52 20/10/22  |  איציק וולף

ראש הממשלה ושר החוץ, יאיר לפיד, שוחח (יום ה', 20.10.22) עם שר החוץ של אוקראינה, דמיטרו קולבה. לפיד הדגיש בשיחה את עמידתה של ישראל לצד העם האוקראיני ואת דאגתו מפני הקשר הצבאי המתרקם בין רוסיה לאירן.
שר הביטחון, בני גנץ, היה אמור לשוחח היום עם עמיתו האוקראיני, אך השיחה נדחתה על פי בקשת אוקראינה.

+מבוכה בשידור: המומחה הרוסי קשר בין אירן למל"טים
16:35 20/10/22  |  עידן יוסף

מומחה צבאי שהוזמן לדבר בטלוויזיה הרוסית לא שם לב שהוא כבר בשידור, ואמר למגישים: "רק אל תשאלו יותר מדי על המל"טים האירניים. כולנו יודעים שהם אירניים, אבל הרשויות לא רוצות להכיר בכך" (חדשות 12).

+נדחתה השיחה בין שר ההגנה האוקראיני לבין שר הביטחון גנץ
16:02 20/10/22  |  מירב ארד

השיחה בין שר ההגנה האוקראיני אולכסיי רזניקוב לבין שר הביטחון גנץ שתוכננה להתקיים היום, נדחתה לבקשת האוקראינים.

+"ישראל בחרה להיות בצד הלא נכון של ההיסטוריה"
11:55 20/10/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

מיכאיל פודוליאק בביקורת חריפה על ישראל: "הסירוב של פקידים ישראלים לספק לאוקראינה מערכות הגנה אווירית בתקופה שבה התשתית האזרחית הקריטית שלנו מותקפת על-ידי מל"טי קמיקזה אירניים גורם לאכזבה גדולה בחברה האוקראינית"

מיכאיל פודוליאק. ביקורת חריפה [צילום: ניקולאי דומיטראש/AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כלכלתה של אוקראינה מסתגלת למלחמה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
יאיר נבות
מיכאיל פודוליאק בביקורת חריפה על ישראל: "הסירוב של פקידים ישראלים לספק לאוקראינה מערכות הגנה אווירית בתקופה שבה התשתית האזרחית הקריטית שלנו מותקפת על-ידי מל"טי קמיקזה אירניים גורם לאכזבה גדולה בחברה האוקראינית"
איציק וולף
שגרירות אוקראינה בישראל פנתה למשרד החוץ וביקשה משלוח של מערכות הגנה אווירית הכוללות כיפת ברזל, חץ, קלע דוד ומיירט לייזר    ראש הממשלה צפוי להבהיר מחר לשר החוץ האוקראיני שישראל לא תשלח נשק לאוקראינה, לפחות עד הבחירות
יאיר נבות
לצד המשך הלחימה באוקראינה וההסלמה, המשטר הרוסי מהדק עוד יותר את אחיזתו בשטחי רוסיה הגדולה וזו ודאי התפתחות שראוי לשים לב אליה    להערכתי מצבו של הצבא הרוסי לא נואש עדיין מספיק כדי לנקוט במהלך גרעיני
יאיר נבות, עידן יוסף
אומר שכל המחוזות ברוסיה צריכים לדאוג לאבטח את מתקני התשתית החשובים    משטר כזה יאפשר לרוסים לבצע פעולות ומהלכים צבאיים באותם איזורים ביתר קלות    פוטין: "בקייב מסרבים לכל משא-ומתן וממשיכים להפציץ את השטחים הרוסיים החדשים
עידן יוסף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il