X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
בנייה בקליפורניה. הביקושים יירדו [צילום: ריץ' פדרונצ'לי, AP]
אפילו המתווכים הופכים לעגמומיים
העולם נמצא בדרך למשבר נדל"ן
עלייה בריבית וירידה במחירים הן בשורות רעות למשק בכללותו, לבעלים הקיימים ולרוכשים החדשים - מסביר אקונומיסט למרות שהיא לא תרסק בנקים כמו ב-2009-2007, ההאטה בשוק הנדל"ן תהיה משמעותית, תפגע פיננסית באזרחים ותעורר סערה פוליטית

בעשור האחרון בעלות על דירה נחשבה לכסף קל. המחירים עלו בהתמדה במשך שנים וזינקו במהלך הקורונה. אך כיום, אם ההון שלך מושקע בלבנים ומלט – יש לך סיבה לחשוש, קובע אקונומיסט. מחירי הדיור יורדים בתשע מדינות עשירות. כאשר האינפלציה עולה ומיתון עומד בפתח, אפילו מתווכי נדל"ן הופכים לעגמומיים. למרות שהיא לא תרסק בנקים כמו ב-2009-2007, ההאטה בשוק הנדל"ן תהיה משמעותית, תפגע פיננסית באזרחים ותעורר סערה פוליטית.
הסיבה לצניחה היא שערי הריבית: על משכנתא ל-30 שנה משלמים כעת בארה"ב 6.92%, למעלה מכפליים מאשר אשתקד והשיעור הגבוה ביותר מזה שני עשורים. המיני-בועה של הקורונה נופחה על-ידי הורדת ריבית, תמיכות במזומן והביקוש לדיור בפרברים. כעת המגמות התהפכו. קחו לדוגמה אמריקני היכול לשלם 1,800 דולר לחודש במשכנתא ל-30 שנה: אשתקד הוא היה יכול ללוות 420,000 דולר; כעת – רק 280,000 דולר. משטוקהולם ועד סידני, כוח הקנייה של הלווים קורס – מה שמוביל לירידה בביקוש, פוגע ביכולת ההחזר של הלווים הקיימים ואף עלול לחייב אותם למכור את בתיהם.
החדשות הטובות הן שלא מדובר במשבר פיננסי כמו זה שהיכה בארה"ב לפני 15 שנה. היקף ההלוואות המסוכנות נמוך יותר ובסיס ההון של הבנקים טוב יותר; הממשל מבטח כעת שני שלישים מהלוואות החדשות. המפסיד יהיה משלם המיסים, הנושא בסיכון באמצעות תוכניות הביטוח הממלכתיות, ומשום שהפדרל ריזרב הוא הבעלים של רבע מניירות הערך צמודי המשכנתאות.
במקומות אחרים, כמו קוריאה הדרומית והמדינות הנורדיות, ההלוואות עלו בשיעור מסוכן והחוב של משקי הבית הוא סביב 100% מהתוצר – מה שעלול לגרום לבנקים הפסדים מערערי יציבות. המשבר החמור ביותר יתחולל בסין, אך למרבה המזל הבעיות שלה – השקעות ספקולטיביות, משכנתאות שלא ייפרעו ודירות ששולמו ולא ייבנו – מוגבלות לגבולותיה.
אבל גם בלי משבר בנקאי גלובלי, ההאטה בנדל"ן תוביל לתוצאות עגומות. לשוק הנכסים יש השפעה של שוק העבודה: חוסר הוודאות מקטין את מספר מעברי הדירות, מה שפוגע בדינמיות של התעסוקה – גורם דאגה משמעותי כאשר המגזר העסקי מנסה להסתגל למחסור בידיים עובדות ולמשבר האנרגיה. במקביל, אנשים מתקשים להישאר במגוריהם ובמקומות עבודתם כאשר שווי הבית יורד אל מתחת לסכום המשכנתא בגינו.

הממשלות עלולות להתפתות להתערב
בתים יימכרו בשל התייקרות המשכנתא [צילום: ג'ין פוסקר, AP]

מחירי דיור נמוכים פוגעים בצמיחה בדרך נוספת: צרכנים עגמומיים נעשים אומללים עוד יותר. שווי הדיור העולמי הוא 250 טריליון דולר (לעומת 90 טריליון דולר בשוקי המניות) – מחצית מכל העושר. כאשר נתח עצום זה סובל מזעזועים, הצרכנים מקצצים בהוצאות. אומנם הבנקים המרכזיים רוצים משקים קרים יותר, אך לצניחה באמון יש דינמיקה משלה והיא לא בהכרח נעצרת בנקודת האיזון.
בעיה נוספת היא הנזק הנגרם לבעלי הדירות שנטלו משכנתאות בריבית משתנה; מדובר במיעוט בארה"ב אבל ב-80% מן הלווים בשבדיה, ומחצית ממספרם בניו-זילנד אמורים למחזר השנה את ההלוואות – בריבית גבוהה בהרבה. בצירוף העלייה ביוקר המחיה, מדובר במספר גדל של משקי הבית הנכנסים למצוקה פיננסית. חמישית מהלווים באוסטרליה יספגו ירידה של 20% במזומן הפנוי אם הריבית תעלה כצפוי; 2 מיליון בעלי דירות בבריטניה ישלמו 10% נוספים מהכנסתם.
לכאן נכנס המרכיב הפוליטי, מסביר אקונומיסט. שוקי הדיור הם כבר שדה קרב. סחבת מקשה לבנות בערים הגדולות וכך נוצר מחסור. דור של צעירים במדינות העשירות מרגיש שנמנע ממנו, בצורה בלתי הוגנת, להיות בעלים של דירות. רוכשי דירות ראשונות תלויים יותר מאחרים בהלוואות, שכעת מתייקרות. ושכבה שלמה של בעלי דירות במצוקה פיננסית תצטרף לשורות הבלתי-מרוצים.
לאחר שחילצו שוב ושוב את משקיהן ב-15 השנים האחרונות, ממשלות במערב יתפתו להיחלץ שוב לעזרה. בארה"ב נשמעים קולות הדורשים מן הפדרל ריזרב להאט את עליית הריבית; ספרד שוקלת להגביל את החזרי המשכנתאות; הונגריה כבר עשתה זאת; אחרות ילכו בעקבותיהן. הדבר יגדיל את החובות הלאומיים וייצור את הרושם שרכישת דירה היא הימור בטוח, בגיבוי המדינה. הוא ממש לא יסייע בפתרון הבעיות הבסיסיות, שרבות מהן נובעות מהתערבות ממשלתית כושלת בשוק הדיור. כלל לא בטוח שהשוק בסופו של המשבר יהיה טוב יותר מאשר לפניו.

תאריך:  23/10/22   |   עודכן:  23/10/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
נשיא סין מקפיד שלא למנות יורש, מה שעלול לערער את המשטר - כפי שמלמדת ההיסטוריה הקיסרית של סין, מנתח אקונומיסט
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס מסביר כיצד קרסה ראש ממשלת בריטניה ומצביע על הנזק ארוך הטווח שגרמה למעמדה של ארצה בשוקי העולם
איתמר לוין
אקונומיסט מחפש הסברים לכך שהאינפלציה מתמשכת למרות העלאות הריבית החדות, ומוצא שהעיקרי בהם הוא ההנחה שהמחירים יעלו עוד
איתמר לוין
בעל טור בוושינגטון פוסט קורא להפסיק לחפש הסברים להתבטאויות הדוחות של הראפר ומותח ביקורת על שדר בכיר בפוקס שראיין אותו
איתמר לוין
שר האוצר לשעבר היה הפופולרי ביותר בסיעה השמרנית לפני חודשיים - והיא שתבחר כעת את מי שיחליף את ליז טראס    לכל היותר יהיו שלושה מועמדים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il