X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
אין ספק שהפיק את הלקחים [צילום: אלברטו פזאלי, AP]
רישי סונאק: החלקלק או המנהיג המאחד?
דיילי טלגרף בביוגרפיה פוליטית מקוצרת של ראש ממשלת בריטניה הנכנס כיצד בן מהגרים נתפס כנציג הממסד ומה פשר הסתירות בעמדותיו כלפי הברקזיט

איש מתומכיו של בוריס ג'ונסון כאשר התמודד על ראשות ממשלת בריטניה לא יכול היה לטעון שלא ידע במי מדובר. זה לא בהכרח נכון לגבי רישי סונאק, העתיד להיכנס השבוע לדאונינג סטריט 10. הקריירה שלו מאופיינת בסתירות, קובע דיילי טלגרף. הוא היה תומך אדוק בברקזיט, אך היקף את עצמו במתנגדי הפרישה מהאיחוד האירופי. הוא מתאר את עצמו כתומך בשוק החופשי, אך חתום על ההתערבות הממשלתית הגדולה בהיסטוריה של המדינה. תומכיו אומרים שהוא איש העם; מתנגדיו אומרים שהוא מתחכך באליטות. כעת יהיה עליו להתנער מהתדמית של "סונאק החלקלק" (באנגלית: (slippery Sunak).
מהן העמדות שלו, מהן האמונות שלו, מהי נשמתו הפוליטית? בהתמודדות הקודמת מול ליז טראס הבטיח סונאק "למשול כתאצ'ריסט". האם הוא סתם זרק את שמה של גברת הברזל הוא שהוא פנה לבסיס חברי המפלגה השמרנית? אחד ממבקריו מציין, שהייתה זו הפעם הראשונה בה שמע את רישי מדבר על עקרונות תאצ'ריסטיים. הוא זה שהעלה את מס החברות מ-19% ל-25%, העלה את ביטוח הבריאות ב-1.25 נקודה והוליך את בריטניה לנטל המס הכבד ביותר מאז שנות ה-1960.
אחד מתומכיו מגיב: "שטויות. אם אתה מאמין בתקציב מבוסס ובאיזון כספי, אתה הכי תאצ'ריסטי שיש. מה שהוא הציע בהתמודדות הקודמת היה תאצ'ריסטי לגמרי, משום שהוא רצה תחילה לייצב את הכלכלה ולאחר מכן לקצץ מיסים. רוב עמיתינו מעולם לא פגשו את מרגרט תאצ'ר ושכתבו את ההיסטוריה של כהונתה, כך שהם מזכירים רק את החלקים מהאג'נדה המתאימים להם". לדבריו, סונאק הוא "פרגמטיסט בעל עקרונות", המאמין במיסוי נמוך ושוק חופשי, אך הכיר בכך שרק התערבות ענק יכלה להציל את המשק בזמן הקורונה.
תומכיו של סאנוק גם מצביעים על כך, כי בניגוד לטראס – אשר נפילתה נגרמה בשל מדיניות מזגזגת – סונאק הבהיר מהיום הראשון, כי יהיה צורך לפרוע את המיליארדים שהוזרמו בזמן הקורונה. "יש לו אידיאלים פוליטיים, אבל יש הבדל בין אידיאליסט לבין אידיאולוג", אומר אותו תומך.
הברקזיט היה כמובן מאבק בין אידיאולוגיות פוליטיות, וכאמור – הייתה זו סתירה בולטת במיוחד בקריירה של סונאק. "הוא בקושי הזכיר את הברקזיט בקמפיין המנהיגות הקודם", אומר שר שתמך בג'ונסון. "מעולם לא שמעתי אותו מנסה לשכנע מישהו מעמיתיו ביתרונות הפרישה". הוא מזכיר שסונאק הקיף את עצמו בתומכי הישארות, ואף תוהה בקול כמה מהם חברים במפלגה השמרנית ומבינים אותה.
תשובת תומכיו של סאנוק, ממשיך הטלגרף: הוא סיכן את הקריירה שלו בכך שניהל קמפיין למען הפרישה, אך מאמין שהברקזיט הסתיים ושאינו העניין היחיד בפוליטיקה הבריטית. לטענתם, ידידותו עם התומכים בהישארות הם אחת מנקודות החוזק הבולטות ביותר שלו, שכן המפלגה מחפשת מנהיג שיוכל להושיט יד לכל אגפיה. הם מציינים את התמיכה לה הוא זוכה מצד תומכים אדוקים בהישארות ובברקזיט כמו סיימון הואר וסטיב בייקר, כמו גם מצד אנשי הימין סואלה ברוורמן וקמי באדנוך.

נעלם כאשר ממשל טראס קרס
אחרי הכאוס שלו והפארסה שלה [צילום: AP]

הטלגרף מסכים שאין חולק על התמיכה הרחבה בסונאק, אך יהיה עליו לשכנע את הבוחרים שהוא איש העם ולא איש האליטות המעדיף את חברתם של כלכלנים, בנקאים מרכזיים ועמיתיו לשעבר בבנק גולדמן-זאקס. זוהי אחת האירוניות הגדולות במסעו הפוליטי של סונאק, ראש הממשלה הלא-לבן הראשון של בריטניה – ואשר נתפס כמועמד של הממסד; בעוד ג'ונסון, אשר למד בבית הספר היוקרתי איטון, הוא הנתפס כבלתי ממסדי.
מכריו של סונאק מתעקשים שהוא רחוק מג'ונסון כרחוק מזרח ממערב. "בוריס הרבה יותר מסתנוור מהזוהר. רישי הוא האדם שיזמין אנשים למספר 11 [בדאונינג סטריט, משרד האוצר] לארוחת ערב ויבשל בעצמו". העובדה שהיא שמוצאו ממשפחה צנועה ממעמד הביניים. הוריו, שניהם מהגרים, עמלו כרופא ורוקחת כדי לממן את לימודיו. אחד הרגעים הטובים ביותר בקמפיין הקודם שלו היה כאשר הגן בהתרגשות על החלטת הוריו ליטול קורבנות כדי שיוכל ללמוד בקולג' ווינצ'סטר: "אני לא עומד להתנצל על מה שהורי עשו בשבילי; אתם עושים צחוק".
העובדה שבשלב כה מתקדם במרוץ נתפס סונאק כילד תפנוקים במקום כסיפור הצלחה של ערכי המפלגה השמרנית, סבור הטלגרף, חייבת להיות תוצאה של כשל תקשורתי מצידו. לטענת תומכיו, אחרי הכאוס של ג'ונסון והפארסה של טראס, יהיה זה בלתי הוגן לכנות את סונאק "חלקלק". מתנגדיו טוענים שהחלקלקות מסתירה את חוסר ירידתו לפרטים ושהקמפיין הקודם שלו נכשל משום שהתבסס על שליליות. לדבריהם, הוא יותר טכנוקרט מאשר פוליטיקאי ויש להם ראיות רבות לכך.
אם סונאק היה מתפטר לאחר שנקנס על חלקו בפרשת "פארטיגייט" [המסיבות הבלתי-חוקיות שערך ג'ונסון בעיצומו של סגר הקורונה ב-2020], היה לו הרבה יותר קל לבצע קאמבק. אם הוא היה מניח לאחרים להנחית את המהלומה הסופית על ג'ונסון, במקום ללכלך את ידיו [התפטרותו הובילה לנפילתו של ג'ונסון], ייתכן שהיה גובר על טראס במקום להיות שנוא על רבים במפלגה בתור מי שהפיל את המנהיג האהוד עליהם.
תומכיו של ג'ונסון טוענים שיש צורך ב"חית פרא פוליטית" כדי להפוך את מסלול הקריסה של המפלגה, וכי האינסטינקטים של סונאק יכשילו אותו בבחירות בעוד שנה וחצי. תומכיו של סונאק משיבים, כי רק הוא ישמר את "החומה הכחולה" – מחוזות הבחירה בדרום אנגליה שהם מעוז שמרני.
סונאק עושה רושם ברור שהוא לומד מטעויותיו, מציין הטלגרף. את הקמפיין הקודם הכין חודשים מראש, כאשר רכש את הדומיינים Ready for Rishi. את הקמפיין הנוכחי הוא החל ברגע האחרון ונכנס אליו בהודעה כתובה קצרה במקום בסרטוני הווידאו שבעבר שמו אותו ללעג. הוא גם דאג להיעלם מן העין כאשר טראס מוטטה את הממשל שלה, במקום להידחק לחזית כפי שעשה מול ג'ונסון.

תאריך:  25/10/22   |   עודכן:  25/10/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רישי סונאק: החלקלק או המנהיג המאחד?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
שר האוצר לשעבר הוא המועמד היחיד להחלפתה של ליז טראס אשר עבר - ובקלות - את רף 100 החתימות של חברים בסיעה השמרנית בפרלמנט; ייכנס לתפקידו בימים הקרובים
איתמר לוין
הכעס ההדדי הוא אמיתי, גם אם נובע מאי-הבנות - אך הן לסעודיה ושכנותיה והן לארה"ה אין חלופה אמיתית ליחסיהן, מנתח אקונומיסט
איתמר לוין
וושינגטון פוסט: לצד עבודתו הגלויה של המפקח המיוחד והמאבק עליה, ה-FBI ממשיך לאסוף ראיות ולבחון את ההיבט המשפטי של הפרשה
איתמר לוין
עלייה בריבית וירידה במחירים הן בשורות רעות למשק בכללותו, לבעלים הקיימים ולרוכשים החדשים - מסביר אקונומיסט    למרות שהיא לא תרסק בנקים כמו ב-2009-2007, ההאטה בשוק הנדל"ן תהיה משמעותית, תפגע פיננסית באזרחים ותעורר סערה פוליטית
איתמר לוין
נשיא סין מקפיד שלא למנות יורש, מה שעלול לערער את המשטר - כפי שמלמדת ההיסטוריה הקיסרית של סין, מנתח אקונומיסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il