X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מדברים על הגירה [צילום: נג האן גואן, AP]
שי הכניס לחרדות את האליטה הכלכלית בסין
שיחות עם אנשי עסקים בכירים מלמדות את ניו-יורק טיימס על חוסר כוונה להשקיע ומחשבות על עזיבה, לנוכח סדר העדיפות הברור של הנשיא הרודן

במשך עשרות שנים היה לאליטה העסקית הסינית חוזה בלתי חתום עם המפלגה הקומוניסטית: תנו לנו לעשות כסף ואנחנו נעצום עיניים כלפי האופן בו אתם משתמשים בכוחכם. כמו רוב הסינים, הם אימצו את טענת המפלגה לפיה שלטון של מפלגה אחת מוביל לממשל יעיל יותר. כעת ההסכם הזה מתפוצץ להם בפרצוף: הנשיא שי ג'ינפינג קרוב לכוח כמעט מוחלט ומבהיר שביטחון המדינה תפס את מקומה של כלכלתה במקום הראשון בסדר העדיפות.
אנשי עסקים ויזמים עימם שוחח ניו-יורק טיימס ידעו ש-שי יקבל כהונה שלישית בקונגרס המפלגה בחודש שעבר ויפר את הנורמה של ארבעת העשורים האחרונים. אבל הם עדיין קיוו שהדומיננטיות שלו תאוזן בידי כוחות אחרים במפלגה. בפועל, שי ניצח בצורה מוחלטת, דחק את המתונים לטובת נאמניו והבהיר שמדובר בשיטה של אדם אחד לעוד שנים רבות. המנהיג האחרון שהיה כה חזק היה מאו, אשר דרדר את סין לרעב הגדול ולמהפכת התרבות, אשר עלו בעשרות מיליוני מתים, תוהו ובוהו חברתי והרס כלכלי.
הקונגרס הציף את המגזר העסקי בחוסר ודאות, אשר בא לידי ביטוי גלוי בשווקים: המניות הסיניות צנחו והמטבע איבד מערכו. אנשי עסקים רבים מאפיינים את מצב רוחם במילים "דיכאון פוליטי". הם אינם מבטאים בפומבי את דאגתם; כל מי ששוחחו עם הטיימס ביקשו שלא לפרסם את שמותיהם מחשש לנקמת השלטונות. אבל הם מבטאים בדרכם-שלהם את התנגדותם, מצהירים שיימנעו מהשקעות נוספות ואפילו שוקלים לעזוב את סין לטובת מדינה שתעניק להם דרכון בתמורה לכספם.
בהנהגתו של שי מפקחת המפלגה כמעט על כל מרכיבי החברה, מה שגורם לסינים רבים לתהות לגבי גורלם. אנשי המגזר העסקי, במיוחד העובדים בצמרת המגזר הטכנולוגי שעד לפני שנים אחדות פעלו במגבלות מעטות יחסית, רואים זאת בחומרה יתרה. רוב יזמי הטכנולוגיה הללו צמחו בעידן ה"כלכלתיות", בו עשיית כסף, עקרונות כלכליים והיגיון כלכלי עמדו מעל הכל. מבחינתם השינוי לא יכול היה להיות חד יותר.
ניתן לסכם במשפט אחד את החשיבה של שי בעשור האחרון: תפקיד גדול יותר למדינה, תפקיד קטן יותר לשווקים. בקדנציה הראשונה שלו הוא הניח לנפשו את המגזר העסקי, כאשר היה טרוד בביצור כוחו במפלגה ובצבא. בקדנציה השנייה הוא הידק במידה רבה את אחיזתו ביזמים הפרטיים. ממשלתו יצאה למאבק נגד חברות ושלחה חלק מאנשי העסקים המצליחים ביותר לפרישה מוקדמת או לגלות מרצון. מדיניות ה"אפס קורונה" של שי דרדרה את המשק למצבו הגרוע ביותר מזה עשרות שנים.
בעיני האליטה העסקית, אשר התרגלה לזכויות יתר ולחשיפה שהתלוו להצלחתה, ל"בוס הגדול" – כפי שרבים מהם מכנים את שי – לא אכפת מהמשק ומאנשים כמותם. בנאום הפתיחה שלו בקונגרס הוא הזכיר את מילה "ביטחון" 52 פעמים, את המילה "מרקסיזם" 15 פעמים, ואת המילה "שווקים" – שלוש פעמים בלבד. עובדה זו מדאיגה מאוד את המגזר העסקי, כמו גם עליית יכולתה של הביורוקרטיה להכתיב לציבור מה לעשות - אל מול ירידת כוחה למשול.

אם הוא יכול להעיף את קודמו
52 פעמים "ביטחון", שלוש פעמים "שווקים" [צילום: נג האן גואן, AP]

"תחת הנהגתו של הרודן הזה, ארצנו הדגולה הולכת ושוקעת, אבל אתה לא יכול לעשות דבר. זה כואב וזה מדכא", אמר לפוסט מנהל בתחום התוכנה מהעיר שנז'ן. לדבריו, הוא היה מאוד לאומני והאמין שהסינים נמנים על האנשים החכמים והחרוצים ביותר בעולם. כעת, הוא ורבים מחבריו מבלים את רוב זמנם בהליכות, משחקי גולף ושתייה; "אנחנו מדוכאים מכדי לעבוד", הסביר.
בפיו של יזם טכנולוגיה מבייג'ינג היה סיפור מצמרר. בחודש מאי נפוצו שמועות בדבר סגר אפשרי בעיר, אך הוא לא יכול היה לשחרר את עובדיו כדי שימהרו לעשות קניות, מחשש שיואשם בהפצת שמועות וייעצר. הוא רק אמר להם שירגישו חופשי לצאת מוקדם אם יש להם סידורים. כעת הוא מנסה להגר לאירופה או לארה"ב.
כמו סינים רבים אחרים, המנהלים עימם שוחח הטיימס נחרדו למראה הנשיא הקודם, הו ג'ינטאו, מוביל אל מחוץ לאולם הקונגרס. הם אינם מקבלים את ההסבר הרשמי ולפיו הו חש ברע. אם שי יכול להעיף בצורה כזאת את קודמו, הוא יכול לעשות כל דבר לכל אחד.
משקיע מקושר היטב בבייג'ינג אומר כי עמיתיו היזמים מבינים כעת ששוב אינם יכולים להיות אדישים לפוליטיקה. בהתכנסויות חברתיות הם מתחילים להתייעץ איזה דרכון לנסות להשיג וכיצד להעביר את נכסיהם לחו"ל. המארחים מבקשים מן האורחים שלא להביא טלפונים, מחשש למעקב. רוב אנשי העסקים סבורים שיידרשו לשלם יותר מיסים או להידרש לתרום לאוניברסיטאות ולמלכ"רים הנהנים מתמיכת המדינה; הם לא מתכננים כעת השקעות גדולות. "כולנו בחששות ולא יודעים מה לעשות בצומת ההיסטורי הזה", אומר אחד מהם.

תאריך:  11/11/22   |   עודכן:  11/11/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שי הכניס לחרדות את האליטה הכלכלית בסין
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
חלק ניכר מתומכי השקר הגדול של טראמפ הובסו בבחירות האמצע, מציין אקונומיסט, אם כי תיאוריות הקונספירציה נותרו בחיים
איתמר לוין
שאלת הפיצוי על נזקי אפקט החממה תעלה במלוא חריפותה בוועידת שארם א-שייח, וניו-יורק טיימס מתקשה לראות דרך בה המדינות העשירות והמתפתחות מגיעות להסכמה
איתמר לוין
החלק הראשון של מכירת אוסף האמנות של אחד ממייסדי מיקרוסופט שבר שיאים, וההמשך יבוא הערב    כל הכנסות העיזבון מופנות לצדקה
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס מצביע על חמש מסקנות מרכזיות מבחירות האמצע, אשר לא הובילו ל"גל אדום" - אך גם החלישו את הדמוקרטים
איתמר לוין
האם ארה"ב, בהנהגת הרפובליקנים, תלך בעקבות טורקיה והונגריה? וושינגטון פוסט אומר, שאפילו התחזיות האופטימיות הן למעשה קודרות מאוד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il