X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
קונים בשדרה החמישית בניו-יורק [צילום: ג'וליה ניכינסון, AP]
אקונומיסט על העולם ב-2023: כלכלת ארה"ב
ארה"ב בדרך למיתון מתון שיימשך בערך שנה
אקונומיסט צופה מיתון פחות חמור מקודמיו, עם יציאה ממנו לקראת סוף 2023 ומעבר לוויכוח על יעילותן של השקעות העתק שמוביל הממשל

נתחיל בחדשות הרעות: ארה"ב בדרך למיתון. בחמשת העשורים האחרונים, התחולל מיתון בכל פעם שהאינפלציה הייתה למעלה מ-5%, והמצב הנוכחי לא יהיה שונה. רק כאשר הצמיחה תהיה באמת שלילית, תוכל ארה"ב לרסן את גל עליות המחירים – סבור סימון רבינוביץ, עורך אקונומיסט לענייני כלכלת ארה"ב, ב-The World Ahead 2023. טכנית ארה"ב כבר נכנסה השנה למיתון, אך חוזקו של שוק העבודה מלמד שבפועל היא עדיין לא שם; זה יקרה כאשר האבטלה תעלה.
הגורם הישיר למיתון יהיה הפדרל ריזרב, הצפוי להמשיך ב-2023 את מדיניותו המוניטרית המהדקת. בספטמבר השנה צפה הבנק המרכזי, כי הריבית תגיע בשנה הבאה לפחות ל-4.6% לעומת 3% כיום. אבל רבינוביץ מעריך, כי האינפלציה העיקשת תימשך לפחות בתחילת השנה הקרובה ואולי אף מעבר לכך, מה שיביא את הריבית לאזור 5%. שוקי ההון, המצויים כבר בלחץ בשל העלאות הריבית הנוכחיות, יודאגו ממצב החוב של חברות והירידה בצריכה של משקי הבית.
אבל לא הכל עגמומי. יש סיבה להאמין שהמיתון הקרוב יהיה קל. בשנה האחרונה מספר המשרות הפנויות כפול ממספר המובטלים. לכן, גם אם חברות יימנעו משכירת עובדים חדשים, הן צפויות להימנע מפיטורים בהיקף נרחב. שיעור האבטלה יעלה מן השפל שרשם השנה, אך לא ירקיע שחקים כפי שקרה במיתונים קודמים.
לארה"ב יש כריות ביטחון נוספות, תודות לתוכניות הסיוע הענקיות מזמן הקורונה. בסוף 2021 ישבו המדינות על מזומנים בסך 250 מיליארד דולר, כפליים מאשר בסוף 2019. חסכונות משקי הבית גבוהים ב-1.5 טריליון דולר בהשוואה לערב הקורונה. גם המגזר העסקי יצר עתודות ליום סגריר. כל העתודות הללו יפחתו בעת מיתון, אך די בהן כדי למנוע קיצוצי ענק בהוצאות גם כאשר הצמיחה תואט.
רבינוביץ צופה שהתמונה תשתנה מהותית במהלך 2023. בסופו של דבר תשתרר דפלציה, אשר תהיה גלויה לעין מדי חודש בחודשו בעוד המיתון גובר. הדבר יוביל באמצע השנה להפסקת העלאות הריבית והמוקד יעבור לשאלה מתי המועד הנכון להתחיל מדינות מקלה. ה"פד" לא ימהר להוריד את הריבית בשיעורים ניכרים, אך לקראת סוף השנה יחלו הורדות מתונות במאמץ להקל את לחצי המיתון.
למרות שהמיתון יתפוס את מירב הכותרות, להתפתחויות החשובות ביותר יהיו השלכות מרחיקות לכת יותר. הנשיא ג'ו ביידן השיג שורה של נצחונות חקיקתיים בהעברת חבילות של השקעות בתשתית, אקלים וטכנולוגיה; העבודה הקשה של יישומן תחל בשנה הקרובה. אך גם כאן לא הכל ורוד: עדיין יהיה קשה למצוא די עובדים למימוש הפרויקטים, מה שיעלה את מחיריהם; ותישמע ביקורת על השקעות ממשלתיות בזבזניות, במיוחד במוליכים למחצה בהם יעבור השוק מאספקת חסר לאספקת יתר.
בסוף 2023 תטפס הכלכלה האמריקנית אל מחוץ למיתון המתון והאינפלציה תהיה בנסיגה. הדאגות יעברו לשאלה האם התוכניות היקרות לעיצוב מחדש של התעשיה האמריקנית, המובלות בידי הממשל, הן אסטרטגיה נבונה או טעות שחצנית.

תאריך:  07/12/22   |   עודכן:  07/12/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ארה"ב בדרך למיתון מתון שיימשך בערך שנה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
המיתון יימשך לפחות 5 שנים ל"ת
חשדנית  |  10/12/22 17:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
התעקשותו של נשיא טורקיה להוריד את הריבית, בניגוד לקונצנזוס הכלכלנים, גורמת לאינפלציה של מעל 80% ועשויה לעלות לו בבחירות - מדווח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
קירשנר נדונה לשש שנות מאסר אך תערער    ביהמ"ש: העבירה בזמן נשיאותה מיליוני דולרים לקבלן המקורב אליה    קירשנר: האישום היה פוליטי ובית המשפט היה "כיתת יורים"
איתמר לוין
רפאל וורנוק ניצח בג'ורג'יה    המשמעות: שום סנאטור בודד לא יוכל לטרפד את מדיניותו של ביידן - אך הוא עדיין יתקשה מאוד בשל הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים
איתמר לוין
חברת-האם לעסקי הנדל"ן של הנשיא לשעבר תגמלה בכירים בלא לשלם מיסים    טראמפ לא הועמד לדין, אך ההרשעה עשויה להאיץ את החקירה נגדו במנהטן
איתמר לוין
הקנצלר שולץ במאמר נרחב ב-Foreign Affairs, חלק ג': הגנת אירופה והידוק היחסים עם מדינות מתפתחות גם אם אינן דמוקרטיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il