X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מכירות המחשבים הניידים ירדו [צילום: ג'סיקה היל, AP]
אקונומיסט על העולם ב-2023: היי-טק
ענקי הטכנולוגיה יהיו גדולים עוד יותר
השלכות המיתון העולמי על ענף ההיי-טק ייגזרו מהאיזור, הענף והגודל התחזית של אקונומיסט: החברות הגדולות ינצלו את קופות המזומן הענקיות וירכשו מתחרים במחירי מציאה

2021 הייתה שנה מעולה לחברות הטכנולוגיה. סגרי הקורונה הכריחו מיליארדים לעבוד ולשחק בצורה מקוונת. מחשוב ענן, מוליכים למחצה, מחשבים ניידים – הביקוש היה גבוה לכל אורך הקו. מדד נסדא"ק, בורסת ההיי-טק, עלה באותה שנה ב-21%. קרנות הון סיכון הזרימו 621 מיליארד דולר לחברות הזנק, יותר מכפליים מאשר ב-2020.
בשנת 2022 המצב השתנה – מזכיר גאי סקריבן, עורך אקונומיסט לענייני טכנולוגיה אמריקנית, ב-The World Ahead 2023. הזינוק באינפלציה גרם לקריסת השווי המשוער של הרווחים העתידיים בחברות ספקולטיביות והכריח את הצרכנים לקמץ בהוצאותיהם. המלחמה באוקראינה והמתח בין ארה"ב לסין הוסיף לחוסר הוודאות. השווי של חברות צומחות במהירות אך נעדרות רווחים – צנח. חברות הטכנולוגיה התקשו להסתגל למציאות החדשה. רבות פיטרו עובדים או ביטלו פרויקטים נסיוניים יקרים.
לגבי 2023, אומר סקריבן, יש להביא בחשבון שלושה מאפיינים: מיקומה הגאוגרפי של החברה, הענף שלה והגודל שלה. רק מעט חברות או איזורים לא נפגעו בשלב הראשון של ההצטמקות. בעוד המשקיעים בוחנים מחדש את תזרים המזומנים העתידי, שווי חברות ההיי-טק ברחבי העולם יורד. עומק המשבר תלוי במכירות העתידיות: החברות האמריקניות והאירופיות התלויות במערב מוכה האינפלציה ייפגעו בצורה קשה יותר.
חברות גדולות אחרות חשופות אף הן. מבין עשר חברות הטכנולוגיה הלא-אמריקניות הגדולות ביותר, שמונה מניבות למעלה מ-40% מהכנסותיהן באירופה ובארה"ב. שתי הנותרות הן סיניות – להן יש בעיות משלהן בביתן, במיוחד הכבדת היד מצד השלטונות נגד הענף מחשש הוא הפך לחזק מדי.
החשיבות של המגזר גבוהה משל האיזור. חברות טכנולוגיות מוכוונות לקוח היו הראשונות שמכירותיהן ירדו בשנה היוצאת, ולפחות חלקית זה יימשך. מכירות המחשבים האישיים צפויות לרדת ב-2023. נטפליקס דיווחה השנה על ירידה ראשונה מזה עשור במספר המנויים; הצמיחה צפויה להתחדש בשנה הנכנסת, אך בקצב איטי יותר. גם חברות המבוססות על פרסום, כמו גוגל ומטא, מצויות בקשיים. גם אם השוק יתאושש, מגבלות הפרטיות החדשות של אפל – המקשות לקשר מכירות מקוונות למודעות נקודתיות – ימשיכו להכביד.
מצבם של יצרני תוכנות עסקיות – כמו אדובי, אורקל וסיילספורס – יהיה טוב יותר, משער סקרבין. לקוחות עסקיים נוטים לחתום על הסכמים ארוכי טווח, הרגישים פחות לשינויים בדרישות הצרכנים. הגידול בזרועות מחשוב הענן של ענקי ההיי-טק – כמו אמזון, גוגל ומיקרוסופט – לא מראה סימני האטה של ממש. מגמה זו יכולה ליצור יותר עבודה לחברות סייבר, לנוכח החששות מפני מתקפות מצד רוסיה וסין.
הגודל יהיה מרכיב משפיע נוסף. חברות גדולות נוטות להיות יותר עמידות בעיתות שפל, בין היתר משום שיש להן קופות מזומנים גדולות. ערימת המזומן המצרפית של החמש (אלפאבית, אמזון, אפל, מטא ומיקרוסופט) היא למעלה מ-500 מיליארד דולר, שהם 27% מהעתודות של כל החברות הלא-פיננסיות של חברות סטנדרד אנד פור 500. המזומן עוזר בשתי דרכים: אפשר לשכור את מיטב העובדים ואפשר לרכוש חברות קטנות במחירי מציאה.
החברות בגודל בינוני מצויות במצב דומה, ורכישות שלהן ייתקלו בפחות התנגדות מצד המאסדרים; הריכוזיות תמשיך לגדול. לאחר משבר הדוט.קום של 2001 והמשבר הפיננסי של 2009-2008, מספר הרכישות של חברות היי-טק חזר במהירות לרמות שלפני המשברים – אך המחיר הממוצע ירד. במילים אחרות: הטלטלה בענף כעת עשויה לגרום לחברות הענק לגדול עוד יותר.

תאריך:  28/11/22   |   עודכן:  28/11/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ענקי הטכנולוגיה יהיו גדולים עוד יותר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
וושינגטון פוסט: רוסיה מתקשה מאוד לצייד את המגויסים הטריים, וזאת לצד הרעה ניכרת במצבו של המשק כולו
איתמר לוין
הסגרים התכופים וסירובה של סין להשתמש בחיסונים תוצרת חוץ, הם הגורמים לכשלונה של ה"אפס קורונה" - מסביר וושינגטון פוסט
איתמר לוין
העמידה האיתנה לצד אוקראינה אינה מחפה על הכשלים הכלכליים החמורים של היבשת ועל המתחים הגוברים עם ארה"ב, מסביר אקונומיסט
איתמר לוין
האצת תוכנית הגרעין, דיכוי ההפגנות והסיוע לרוסיה: ניו-יורק טיימס מסביר את השינוי המהותי בעמדתה של וושינגטון כלפי טהרן
איתמר לוין
בטווח הקצר ייעשה יותר שימוש בדלק מאובנים; בטווח הארוך ההשקעה באנרגיה נקייה תחייב התערבות ממשלתית ניכרת ולפיכך היא תהיה פחות יעילה - מסביר אקונומיסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il