X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
שינוי בעיתוי הכי פחות צפוי [צילום: אפרם לוקצקי, AP]
המשימה: לדמיין את רוסיה בלי ולדימיר פוטין
מתנגדי משטר ופוליטיקאים מקומיים ניסחו תוכנית ליום שאחרי - ויש בעיות גם בתוכנית וגם בקבוצה, מדווח ניו-יורק טיימס

רוסיה במצב עגום: מגויסת, מבודדת, מושחתת, נשלטת בידי שירותי הביטחון, מאות אלפי צעירים מוכשרים נמלטים לחו"ל כדי שלא לשרת במלחמה נוראה. בתקווה לשים קץ למצב זה, יש המצפים בכליון עיניים לרדתו של ולדימיר פוטין מהבמה. זה לא יספיק – טוען ג'וי נוימאייר, עיתונאי והיסטוריון של רוסיה, בניו-יורק טיימס. מנהיגיה העתידיים של רוסיה יהיו חייבים לשנות מן היסוד את המבנה עליו שולט פוטין. האתגר עצום, אך קבוצה של פוליטיקאים מגבשים תוכנית להתמודד עימו.
הקבוצה – First Congress of People’s Deputies of Russia - נפגשה בפולין בתחילת החודש. היא כוללת מתנגדי משטר ידועים לצד נציגים צעירים יותר מממשלים מקומיים ומחוזיים. במשך שלושה ימים קדחתניים הם הציגו תוכניות לבנות מחדש את ארצם. כולן יחדיו מהוות ניסיון רציני לדמיין את רוסיה בלי פוטין, טוען נוימאייר.
הנושא הראשון והדחוף ביותר הוא כמובן אוקראינה. כל משתתפי הכינוס מתנגדים למלחמה, ומשוכנעים שרוסיה תובס בה או שהיא תוביל לאסון גרעיני. הם מציעים לסגת מאוקראינה (כולל קרים), להקים קבוצה משותפת לחקר פשעי מלחמה, לשלם פיצויים על התשתיות שנפגעו ולמשפחות ההרוגים ולהתחייב להימנע מ"מלחמות כיבוש".
בנוסף לכך, יסולקו האחראים למלחמה וייאסר לעבוד בגופים המוגדרים כעברייניים – כולל משטרת הביטחון והטלוויזיה הממלכתית. הקונגרס מדבר גם על ועדה ל"דה-פוטיניזציה" אשר תוכל לטהר את מי שלא ביצעו פשעים חמורים ובמקביל תפתח את הארכיונים של שירותי הביטחון.
אחר כך יש לטפל במבנה של רוסיה עצמה. המדינה ריכוזית מאוד, עם רשת של 80 רפובליקות ומחוזות הכפופים לנשיא, בידיו יש כוח עצום. הקונגרס מציע לפזר את הפדרציה הרוסית ולהקים דמוקרטיה פרלמנטרית; ההצטרפות לרוסיה תהיה על בסיס חופשי של העמים המעוניינים בכך. פירוק כזה יהיה מילוי ההבטחה של מנהיגי רוסיה במשך עשרות שנים: מאז ולדימיר לנין ועד בוריס ילצין, הם הציעו ביזור כדי לזכות בתמיכה, אך דבקו בריכוזיות ברגע בו הגיעו לשלטון. איזורים כמו צ'צ'ניה יוכלו לפרוש מרוסיה, ואחרים יוכלו לשאת ולתת עם מוסקבה על חלוקת המשאבים ואיזון הסמכויות.
הקונגרס נועז גם בתוכניותיו הכלכליות. הוא מבטיח לבחון את תוצאות ההפרטה של שנות ה-1990, אשר יצרה שכבה דקה של אוליגרכים מקורבים לשלטון, ולבטל את רפורמת הפנסיה הבלתי-פופולרית של פוטין. נוימאייר מציין, כי בתוכנית חסרים מחויבות לרשת ביטחון סוציאלי ודיון בשחרורה של רוסיה מן התלות בייצוא אנרגיה. זוהי השמטה משמעותית; לא ניתן לנתק בין הרפורמה הפוליטית לבין הרפורמה הכלכלית.
זו אינה נקודת התורפה היחידה. המארגן העיקרי של הקונגרס ומי שמימן אותו הוא איליה פונומארב, יזם טכנולוגיה שמאלני. הוא היה חבר הפרלמנט היחיד שהתנגד לסיפוח קרים, נמלט מרוסיה וכעת מנהל ערוץ חדשות ברוסית הפועל בקייב. הוא דמות שנויה במחלוקת בחוגי האופוזיציה, ולא הוזמן לאירוע שארגנו מתנגדי המשטר הוותיקים השחמטאי גארי קספרוב והמיליארדר מיכאיל חודורובסקי.
למרות המחלוקת ביניהם, לראשי האופוזיציה יש סוג של הסכמה על החזון העתידי. חודורובוסקי ומנהיג האופוזיציה הכלוא אלכסיי נבלני קראו גם הם להפוך את רוסיה לדמוקרטיה פרלמנטרית, עם יותר כוח ברמות המקומיות והמחוזיות. אך עמיתיו של נבלני לא השתתפו בקונגרס, וכך גם קספרוב וחודורובסקי. כמה ארגונים המתנגדים למלחמה הבהירו שהמתכנסים אינם מייצגים אותם, ואפילו כמה מן המשתתפים נטשו במחאה על מה שתיארו כהעדר שוויון ושקיפות בניהולו.
מריבות כאלו אינן מסייעות לתוכניות, הנראות כחזון בדיוני. אבל ההיסטוריה מלמדת, כי שינויים מהפכניים מתחילים לעיתים בחו"ל או במחתרת – מציין נוימאייר. היו אלו גולים ברחבי אירופה שבסופו של דבר חוללו את מהפכת 1917. נכון לעכשיו, הסיכוי לשינוי יסודי ברוסיה הוא קלוש – אך לעיתים שינוי מתחולל במועד הכי פחות צפוי. ב-1917 אמר לנין, כי ספק אם יזכה לראות את המהפכה; היא התחוללה לאחר כמה שבועות. כעת הזמן לדמיין את העתיד.

תאריך:  23/11/22   |   עודכן:  23/11/22
+רוסיה תוקפת יעדי תשתיות ואנרגיה
15:12 23/11/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

דיווחים מרחבי אוקראינה על פגיעות טילים בכמה מוקדים  ▪  בכל פעם שהרשויות האוקראיניות מצליחות לתקן את הנזקים ולחדש את אספקת החשמל והמים, הרוסים שבים ותוקפים יעדים שכבר הותקפו

כבאים אוקראינים עובדים במחלקת יולדות בבית החולים הפגועה בווילניאנסק [צילום: הממשל הצבאי של זפורז'יה באמצעות AP]
+מתקפת טילים על מחלקת היולדות של בית החולים ווילניאנסק
12:58 23/11/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

במתקפה נהרג תינוק שנולד שעות קודם לכן, ואמו ורופאה נפצעו קשה כשטילים פגעו במחלקת היולדות בבית חולים בעיר ווילניאנסק. בשעות האחרונות יש חיפושים מתחת להריסות המבנה אחר לכודים

כבאים אוקראינים פועלים לאיתור לכודים במחלקת יולדות בביה"ח [צילום: הממשל הצבאי באזור זפורוז'יה/AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המשימה: לדמיין את רוסיה בלי ולדימיר פוטין
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
יאיר נבות
במתקפה נהרג תינוק שנולד שעות קודם לכן, ואמו ורופאה נפצעו קשה כשטילים פגעו במחלקת היולדות בבית חולים בעיר ווילניאנסק. בשעות האחרונות יש חיפושים מתחת להריסות המבנה אחר לכודים
אורי מילשטיין
ברב-שיח על המלחמה באוקראינה טען המהנדס אלכסנדר פפקוב כי אוקראינה שיגרה טילים לפולין החברה בנאט"ו כאילו רוסיה שיגרה אותם, כדי לגרור את מדינות הארגון לשדה הקרב. אך היא נתפסה על חם כי מטוס ביון צילם את האירוע
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מנתח את המדיניות של וושינגטון באוקראינה: כיצד לסייע לקייב בלא להסתכן בעימות גרעיני עם מוסקבה
יאיר נבות
גורמי ממשל בוושינגטון הסבירו שאם רוסיה אכן תפעיל קו ייצור מקומי משלה למל"טים, היא תוכל להגדיל משמעותית את סד"כ כלי הטיס הבלתי מאוישים שלה, שנחשבים לזולים ובמקביל למאוד יעילים והרסניים ביכולות שלהם
מנחם רהט
החלטת האו"ם בקולות שונאי ישראל, ובהם אוקראינה, להעמיד את ישראל לדין, מייצגת פשיטת רגל מוסרית של הארגון הבינלאומי, שהשבוע ימלאו 75 שנה להחלטתו בעד הקמת המדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il