X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מפת צינור נורדסטרים. בלי גז רוסי [צילום: מרכוס שרייבר, AP]
היחס כלפי אירופה: הערצה, דאגה ותסכול
העמידה האיתנה לצד אוקראינה אינה מחפה על הכשלים הכלכליים החמורים של היבשת ועל המתחים הגוברים עם ארה"ב, מסביר אקונומיסט

אם תשאלו את ידידיה של אירופה ברחבי העולם מה דעתכם על עתידה, תקבלו שתי תשובות – משער אקונומיסט. האחת היא הערצה. היבשת הפגינה אחדות ודבקות בעקרונות במאמציה לסייע לאוקראינה ולשלם מחיר כבד. אבל השנייה היא דאגה. הידוק כלכלי ברוטלי יעמיד במבחן את העמידות האירופית ב-2023 ואחריה. גוברת הדאגה שהעיצוב מחדש של מערכת האנרגיה העולמית, הפופוליזם הכלכלי האמריקני והטלטלות הגיאו-פוליטיות מסכנות את התחרותיות של אירופה. על הכף מוטלת לא רק רווחתה של היבשת, אלא גם יציבותה של הברית הטרנס-אטלנטית.
אין לטעות בשל החדשות הטובות המגיעות מאירופה בשבועות האחרונים. מחירי האנרגיה ירדו מאז הקיץ ומזג האוויר הטוב מותיר את מאגרי הגז כמעט מלאים. אבל משבר הגרעין מציב סכנות. המחירים עודם גבוהים פי שישה מאשר הממוצע הרב-שנתי. בשבוע שעבר איימה רוסיה לשתק את הצינור היחיד ממנה לאירופה שעודנו פועל. בשנה הבאה יהיה צורך למלא מחדש את המאגרים, והפעם – לגמרי בלי גז רוסי.
נשק האנרגיה של ולדימיר פוטין יגבה מחירים גם מחוץ לאוקראינה. המודל של אקונומיסט צופה, כי אם החורף הקרוב יהיה שגרתי, עלייה של 10% במחירי האנרגיה תוביל לעלייה של 0.6% במספר המתים או 100,000 בני אדם ברחבי היבשת, יותר ממספר ההרוגים באוקראינה.
המלחמה יוצרת גם תנודתיות פיסקלית. אינפלציית האנרגיה מטילה על צילה על כלכלת היבשת ויוצרת התלבטות אמיתית לבנק המרכזי של האיחוד. עליו להעלות את הריבית כדי לרסן את האינפלציה, אבל אם ילך רחוק מדי – הוא עלול לפגוע ביציבות החברות החלשות יותר בגוש האירו ובמיוחד באיטליה.
גם המודל העסקי של אירופה נחשף בחולשתו בשל המלחמה. רבות מדי מן החברות התעשייתיות ביבשת, במיוחד בגרמניה, היו תלויות באנרגיה רוסית. רבות מהן גם תלויות מדי במדינה סמכותנית נוספת, סין, כשוק למוצריהן. האפשרות של ניתוק היחסים עם רוסיה לצד היריבות הגוברת בין המערב לסין, גורמת לדאגה עמוקה בהרבה חדרי ישיבות.

מה צריכות ארה"ב ואירופה לעשות
אחד נתן סובסידיות, גם השני רוצה [צילום: AP]

החשש התגבר בשל הלאומנות הכלכלית האמריקנית, העלולה להוביל לסובסידיות ופרוטקציוניזם בצידו המערבי של האוקיינוס האטלנטי. חבילת הענק של ממשל ביידן לאנרגיה ולבריאות כוללת 500 מיליארד דולר לענפי האנרגיה, התעשיה והתחבורה – הכוללים דרישות של "תוצרת ארה"ב". אקונומיסט מעיר, כי במובנים רבים – זהו העתק של המדיניות הסינית. וכך, כאשר שני עמודי התווך האחרים של הכלכלה העולמית הופכים לפרוטקציוניסטים, אירופה – הדבקה בכללי הסחר החופשי של ארגון הסחר העולמית – נראית פראיירית. חברות אירופיות גדולות כבר דורשות לקבל סובסידיות דומות.
אובדן השקעות גורם לאירופה להיות ענייה יותר וליצור תחושה של משק בשקיעה. בהשוואה לתוצר שלפני הקורונה, ביצועיה של אירופה הם הגרועים ביותר מבין הגושים העולמיים. 14 בלבד מבין 100 החברות הגדולות בעולם (בשווי שוק) הן אירופיות. הפוליטיקאים עלולים להתפתות ולהעניק סובסידיות לחברות מקומיות; הנשיא עמנואל מקרון מכנה זאת "התעוררות אירופית".
מגמת הסבסוד מגבירה את המתחים בין אירופה לארה"ב. הסיוע האמריקני הצבאי והכספי לאוקראינה גדול בהרבה מזה האירופי, וכאשר על ארה"ב להקדיש יותר תשומת לב ומשאבים לסין – גובר בוושינגטון הכעס על כך שהאירופים אינם משלמים בעד בטחונם. רוב חברות נאט"ו אינן עומדות ביעד של הוצאת 2% מהתמ"ג על ביטחון, והאיחוד האירופי הפגין תמימות מדהימה כלפי התוקפנות הרוסית. ולדימיר פוטין ושי ג'ינפינג יאהבו מאוד לראות את המתחים הללו מחמירים.
כדי למנוע מגמה מסוכנת זו, ארה"ב חייבת לראות את התמונה הגדולה יותר – טוען אקונומיסט. המטרה הכלכלית המרכזית שלו היא למנוע מסין לשלוט בענפים חיוניים. לכן, אין לארה"ב עניין אסטרטגי בפגיעה בהשקעות באירופה. מוטב שהיא תאפשר לחברות אירופיות ליהנות ממענקי האנרגיה שלה ותהדק עוד יותר את שוקי האנרגיה משני צידי האטלנטי.
במקביל, על אירופה להגן על כלכלתה מפני הנזקים של משבר האנרגיה. תוכניות שמטרתן הנכונה היא להעניק סובסידיות למשקי הבית ולמגזר העסקי בצריכת האנרגיה הבסיסית, צריכות גם לעודד התייעלות וחיסכון באמצעות גביית מחירים גבוהים יותר על צריכה גבוהה יותר. כדי להוזיל את האנרגיה בטווח הארוך, על אירופה להאיץ את המעבר לאנרגיה ירוקה תוך שמירת השוק פתוח לתחרות. עליה גם להתאים את עצמה למציאות הביטחונית החדשה: להשקיע יותר כדי להקל את הנטל מעל ארה"ב ולאפשר לה להתמקד באיום הסיני.
לצד הערצה ודאגה, היחסים הטרנס-אטלנטיים מאופיינים גם בתסכול. ארה"ב מעוצבנת על המבנה הכלכלי הכושל של אירופה ועל חוסר יכולתה להגן על עצמה; אירופה זועמת על הפופוליזם הכלכלי האמריקני. אך כשם שאסור לאפשר למלחמה לפלג את אירופה, כך גם חיוני שהברית הדמוקרטית החזקה ביותר בהיסטוריה תסתגל לשינויים ותמשיך להתקיים.

תאריך:  27/11/22   |   עודכן:  27/11/22
+נקלע לחרקוב בפרוץ המלחמה באוקראינה וישב 4 ימים בבונקר
13:01 27/11/22  |  אורי מילשטיין   |   לרשימה המלאה

איך פרצה מלחמה רוסיה-אוקראינה בעיני יזם הייטק ישראלי שנקלע לשדה הקרב ברגע פרוץ המלחמה והתבונן במבט ביקורתי על כל מה שהתרחש

אוקראינה [צילום: אמיליו מורנאטי/AP]
+מלחמת חפירות בבוץ אין סופי
11:40 27/11/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

תנאי מזג האוויר, בעיקר הגשמים והבוץ, גורמים כרגע ללחימה להיות מאוד סטטית בין רוסיה לאוקראינה  ▪  ההערכות: ברגע שהקרקע תקפא יחול שינוי באופי הפעילות

תנאים קשים שמכתיבים קרבות התשה [צילום: ליבקוס, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היחס כלפי אירופה: הערצה, דאגה ותסכול
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
אורי מילשטיין
איך פרצה מלחמה רוסיה-אוקראינה בעיני יזם הייטק ישראלי שנקלע לשדה הקרב ברגע פרוץ המלחמה והתבונן במבט ביקורתי על כל מה שהתרחש
יאיר נבות
תנאי מזג האוויר, בעיקר הגשמים והבוץ, גורמים כרגע ללחימה להיות מאוד סטטית בין רוסיה לאוקראינה    ההערכות: ברגע שהקרקע תקפא יחול שינוי באופי הפעילות
יאיר נבות
נשיא קזחסטן טוקאייב זכה בבחירות ב-85.52% מהקולות, אבל בקרמלין מאוד לא אהבו את העמדה הקזחית, וזמירות משונות ומאיימות החלו להשמע באמצעות פקידי ממשל בכירים כלפי קזחסטן ומעמדה כמדינה עצמאית
יאיר נבות
הנציב העליון של האו"ם לזכויות אדם הזהיר: מיליונים נקלעים למצוקות קיצוניות ולתנאי חיים מחרידים בשל התקיפות הללו. במכלול זה מעורר בעיות חמורות ע"פ המשפט ההומניטרי הבינלאומי
איציק וולף
תושבי קייב קיבלו התרעה מפני ניסיונות נוספים של צבא רוסיה להתקיף תשתיות חיוניות והונחו לאגור מים, מזון ובגדים חמים על-מנת שיוכלו להתמודד עם הקור העז    בצילום שביצעה נאסא בשמי הלילה נראית אוקראינה ככתם שחור בין המדינות האחרות שבהן פועלת רשת החשמל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il