X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מסעדה בסנט פטרסבורג [צילום: דמיטרי לובצקי, AP]
העיצומים החלו לפגוע במישרין בצבא הרוסי
וושינגטון פוסט: רוסיה מתקשה מאוד לצייד את המגויסים הטריים, וזאת לצד הרעה ניכרת במצבו של המשק כולו

כאשר ולדימיר פוטין הקים בחודש שעבר מועצה לתיאום האספקה לצבא הרוסי, דומה שהוא הכיר בהיקף הבעיות הכלכליות הניצבות בפני ארצו ותחושת הדחיפות שלו הייתה ברורה. בניגוד לטענתו במשך חודשים ולפיה העיצומים המערביים נכשלו, בפועל הם חודרים עמוק למשק הרוסי, יוצרים מחסור בציוד צבאי ופוגעים ביכולת לצאת למתקפות ולבנות טילים חדשים – אומר וושינגטון פוסט.
נתונים עדכניים מראים שהמצב הורע משמעותית מאז הקיץ, כאשר לפני כן דומה היה שהמצב הרוסי מתייצב בזכות הכנסות יציבות ממכירת נפט וגז. נתוני משרד האוצר הרוסי מהשבוע שעבר מלמדים, כי הכנסות המדינה ממיסים נפלו ב-20% באוקטובר לעומת אשתקד. ואילו הלמ"ס הרוסי דיווח על ירידה של המכירות הקמעונאיות בספטמבר ב-10% בהשוואה לאשתקד.
האמברגו המערבי על ייצוא טכנולוגי משפיע על רוב מגזרי המשק, ואילו גיוס 300,000 חיילים ובריחתם מהמדינה של מאות אלפי צעירים הנחיתו מהלומה נוספת. המגבלות שהטיל פוטין על ייצוא הגז לאירופה והפיצוצים הבלתי-מוסברים בצינור "נורדסטרים" הובילו בחודש שעבר לירידה של 20% בתפוקת הגז בהשוואה שנתית. ייצוא הנפט לאירופה הולך ויורד לקראת האמברגו של האיחוד האירופי שייכנס לתוקפו בתחילת השבוע הבא.
הקרמלין מצביע על הירידה הנמוכה מן הצפוי בתוצר השנה – 3.5% בלבד, צופה הבנק העולמי – כהוכחה ליכולתו של המשק לעמוד בעיצומים. אבל כלכלנים ומנהלי עסקים אומרים שנתוני התמ"ג אינם משקפים את התמונה האמיתית של מצב המשק, משום שהממשלה מונעת מאז הפלישה לאוקראינה להמיר רובלים, ולכן אין מושג מהו שערו האמיתי. שנית, הם אומרים, אם מייצרים טנק והוא מושמד כמעט מיד, עדיין ייצורו נחשב כתוספת לתוצר.
בעיות עמוקות יותר צצות גם במגזר הבנקאות הרוסי, שרוב נתוניו נשמרים בסוד. הבנק המרכזי הרוסי דיווח בשבוע שעבר על משיכות שיא של 14.7 מיליארד דולר באוקטובר, לנוכח התגברות העצבנות לנוכח הגיוס ומצב הכלכלה. לפני כן הזהיר הבנק המרכזי, כי המשק עלול לצנוח ב-7.1% ברבעון האחרון לאחר ירידות של 4.1% ו-4% ברבעונים הקודמים – ושבשנה הבאה המצב עלול להיות גרוע עוד יותר.

המנהלים תחת איומי קנסות ומאסרים
חיילים רוסים נסוגים מהעיר חרסון [צילום: AP]

כלכלנים ואנליסטים אומרים, כי הקמת המועצה המייעצת – בראשותו של ראש הממשלה, מיכאיל מישוסטין – מלמדת על חששותיו של פוטין לנוכח ההשפעה הגוברת של העיצומים. היא גם מלמדת, כי הממשלה מתכוננת לגיוס נרחב יותר של הכלכלה למילוי צורכי הצבא לנוכח מחסור כרוני אפילו במזון ומדים. חוקים חדשים מטילים קנסות כבדים ואף מאסרים אפשריים על מנהלי עסקים המסרבים למלא את הוראות הצבא, מה שיאפשר למדינה לרכוש את הדרוש לה במחירי מציאה.
איש עסקים מוסקבאי בעל קשרים למגזר הביטחוני אמר לפוסט, כי גיוס המשק הרוסי כבר מבוצע ומפעלים רבים נאלצים לייצר מוצרים עבור הצבא, אך חוששים לצאת נגד הפחתת המחירים שמשלמת הממשלה. "זה הפך לצורך חיוני מיד בתחילת המלחמה. הרוב הגדול של אנשי העסקים שותקים. אם תאמר שאתה מייצר ציוד או נשק עבור רוסיה, יהיו לך בעיות בחו"ל".
דיווחים שונים בתקשורת הרוסית מלמדים על הבעיות העצומות שבאספקת הציוד לחיילים הטריים. כתבה מעמיקה בעיתון היומי "קומרסנט" בחודש שעבר תיארה מחסור עצום בתחמושת ומדים, כאשר היצרנים מסבירים שבשל העיצומים אינם מסוגלים להשיג את חומרי הגלם הדרושים. מנהלים אחרים במגזר העסקי אומרים, כי כשלונותיו של הצבא באוקראינה חשפו את חוסר היעילות והשחיתות העצומים בתעשיות הביטחוניות הרוסיות, והעלו את השאלה לאן נעצמו טריליוני הרובלים שהוזרמו אליהן.
אם המועצה החדשה לא תצליח לשפר את מצב האספקה, הדבר עשוי להשפיע על יכולתה של רוסיה לצאת למתקפות נגד בעקבות ההצלחות האחרונות של האוקראינים. המצב יחמיר עוד יותר כאשר אמברגו הנפט יחל ב-5 בדצמבר; יחד עם מחיר המקסימום שקבע המערב לנפט הרוסי, המדינה עלולה לאבד הכנסות יומיות בסך 120 מיליון דולר.

תאריך:  28/11/22   |   עודכן:  28/11/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העיצומים החלו לפגוע במישרין בצבא הרוסי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
איתמר לוין
העמידה האיתנה לצד אוקראינה אינה מחפה על הכשלים הכלכליים החמורים של היבשת ועל המתחים הגוברים עם ארה"ב, מסביר אקונומיסט
אורי מילשטיין
איך פרצה מלחמה רוסיה-אוקראינה בעיני יזם הייטק ישראלי שנקלע לשדה הקרב ברגע פרוץ המלחמה והתבונן במבט ביקורתי על כל מה שהתרחש
יאיר נבות
תנאי מזג האוויר, בעיקר הגשמים והבוץ, גורמים כרגע ללחימה להיות מאוד סטטית בין רוסיה לאוקראינה    ההערכות: ברגע שהקרקע תקפא יחול שינוי באופי הפעילות
יאיר נבות
נשיא קזחסטן טוקאייב זכה בבחירות ב-85.52% מהקולות, אבל בקרמלין מאוד לא אהבו את העמדה הקזחית, וזמירות משונות ומאיימות החלו להשמע באמצעות פקידי ממשל בכירים כלפי קזחסטן ומעמדה כמדינה עצמאית
יאיר נבות
הנציב העליון של האו"ם לזכויות אדם הזהיר: מיליונים נקלעים למצוקות קיצוניות ולתנאי חיים מחרידים בשל התקיפות הללו. במכלול זה מעורר בעיות חמורות ע"פ המשפט ההומניטרי הבינלאומי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il