X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
שוק באנקרה. בגדים משומשים, בלי בשר [צילום: בורחן אוזביליצ'י, AP]
האינפלציה הגואה מאיימת על שליטתו של ארדואן
התעקשותו של נשיא טורקיה להוריד את הריבית, בניגוד לקונצנזוס הכלכלנים, גורמת לאינפלציה של מעל 80% ועשויה לעלות לו בבחירות - מדווח ניו-יורק טיימס

כאשר האינפלציה בטורקיה נוסקת לשיעור שנתי של למעלה מ-80%, משפחות נאלצות להשתמש בבגדים ונעליים משומשים ומוציאות את הבשר מן התפריט, בעוד אחרות מתקשות לממן ארוחות לילדיהם בבתי הספר. הגורם למשבר האינפלציה הקשה ביותר במדינה מזה שני עשורים, מדגיש ניו-יורק טיימס, הוא המדיניות הקיצונית של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, אשר התעקש להוריד את הריבית – בניגוד לדעה האחידה והכללית ולפיה יש להעלות אותה כדי להיאבק באינפלציה.
הידוק החגורה כה קשה, עד שהוא גורם לבוחרים רבים להתרחק מארדואן, המנהיג הבולט ביותר בטורקיה מזה קרוב לשני עשורים, והוא פגיע לקראת הבחירות בשנה הבאה. האינפלציה הגיעה ל-84.4% בנובמבר לעומת השנה שעברה, אחרי 85.5% באוקטובר – השיעור הגבוה ביותר מזה 24 שנים. כמה מן הכלכלנים סבורים, שהשיעור האמיתי ממנו סובלים 85 אזרחי טורקיה גבוה בהרבה. הממשלה מצידה טוענת שהירידה הקטנטנה מהווה נקודת מפנה.
את המכה הקשה ביותר סופגים העניים ובני מעמד הביניים. למעלה ממחצית מן הטורקים העובדים משתכרים סביב שכר המינימום, העומד על פחות מ-300 דולר לחודש בשל הצניחה בשער הלירה הטורקית מול הדולר. צניחה זו גם גרמה למשכורות לאבד חלק משמעותי מכוח הקנייה שלהן ולירידה בשווי החסכונות.
המשבר בטורקיה התפתח במשך שנים, כאשר תוהו ובוהו פוליטי ומה שמבקריו של ארדואן מתארים כגלישה לסמכותנות הרחיקו ממנה משקיעים רבים. טורקיה סובלת מגרעון מסחרי כבד ומחוב לאומי משמעותי, והממשלה רוקנה את עתודות מטבע החוץ בניסיון להאט את קריסת הלירה. הקורונה הפחיתה מאוד את ההכנסות מתיירות, ואז באה המלחמה באוקראינה והזניקה את האינפלציה עוד יותר.
אבל במקום להעלות את הריבית כמו כל יתר מדינות העולם, ארדואן התעקש שיש להוריד אותה. בחודש שעבר המליצה קרן המטבע הבינלאומית שטורקיה תעלה את הריבית כדי להתמודד עם האינפלציה ותעניק יותר עצמאות לבנק המרכזי, אשר בגדול נתפס כעושה דברו של ארדואן. אלא שבסוף נובמבר הוריד הבנק שוב את הריבית ל-9%, לאחר שעמדה על 14% באוגוסט.
ארדואן מתאר את הריבית הנמוכה כחלק מתוכנית לעידוד הצמיחה, בנימוק שהיא תגביר את הייצור ותהפוך את הייצוא הטורקי לאטרקטיבי יותר. הוא מטיל את האחריות לקשייה הכלכליים של ארצו על "כוחות זרים" בלתי מזוהים, וטוען שמצבם של הטורקים טוב מזה של אזרחי מדינות עשירות יותר. עוד טוען ארדואן, כי האינפלציה אינה מסכנת את הכלכלה, והוא מבטיח שממשלתו תפעל נגד עליות המחירים.

שני סקרים: הרוב יצביעו נגדו

כדי לרכך את המכה, ממשלתו של ארדואן העלתה השנה פעמיים את שכר המינימום, מימנה הגנה על החסכונות מפני הפיחות בלירה, הפעילה תוכנית במיליארדי דולרים לסבסוד הדיור ותמכה בצעדים נוספים לסייע לעניים. המשק ממשיך לצמוח, עם 11% בשנה שעברה; הצמיחה הצפויה השנה היא 5%. אבל סחרור המחירים מאיים להכתים את מורשתו של ארדואן, אשר ברוב תקופת שלטונו רשמה טורקיה צמיחה מרשימה שהעלתה מיליונים מתחת לקו העוני למעמד הביניים – אומר הטיימס.
רבים מהם גולשים כעת בחזרה לעוני, מה שפוגע במעמדו הפוליטי של ארדואן עד כדי כך שכמה סקרים מצביעים על האפשרות שיפסיד בבחירות בשנה הבאה. סקר אחד מצא ש-44% אמרו שיצביעו נגדו ולא משנה מי יהיה המועמד המתחרה, ורק 36% יתמכו בו; 14% אמרו שיחליטו בהתאם לזהות המועמד, ו-6% הם קולות צפים. לפי סקר אחר היחס הוא 50% מול 35%, בהתאמה; שני מועמדים אפשריים קיבלו תמיכה גבוהה יותר מארדואן.
חלק מן הפרשנים מזכירים שהרבה יכול להתרחש עד הבחירות לנשיאות ולפרלמנט, האמורות להתקיים לכל המאוחר ביוני 2023. קואליציה של מפלגות המתנגדות לאדרואן צריכות לבחור מועמד ועלולות להתקשות להישאר מאוחדות. לארדואן יש היסטוריה ארוכה של הישרדות פוליטית וכעת עומד בראש מערכת המעניקה לו כוח עצום כדי לבצע מהלכים שיסייעו לו בבחירות. הוא גם יכול להישען על התשתית הנרחבת של מפלגתו ועל ליבת תומכיו שידבקו בו למרות כל הקשיים.

תאריך:  07/12/22   |   עודכן:  07/12/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האינפלציה הגואה מאיימת על שליטתו של ארדואן
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
קירשנר נדונה לשש שנות מאסר אך תערער    ביהמ"ש: העבירה בזמן נשיאותה מיליוני דולרים לקבלן המקורב אליה    קירשנר: האישום היה פוליטי ובית המשפט היה "כיתת יורים"
איתמר לוין
רפאל וורנוק ניצח בג'ורג'יה    המשמעות: שום סנאטור בודד לא יוכל לטרפד את מדיניותו של ביידן - אך הוא עדיין יתקשה מאוד בשל הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים
איתמר לוין
חברת-האם לעסקי הנדל"ן של הנשיא לשעבר תגמלה בכירים בלא לשלם מיסים    טראמפ לא הועמד לדין, אך ההרשעה עשויה להאיץ את החקירה נגדו במנהטן
איתמר לוין
הקנצלר שולץ במאמר נרחב ב-Foreign Affairs, חלק ג': הגנת אירופה והידוק היחסים עם מדינות מתפתחות גם אם אינן דמוקרטיות
איתמר לוין
הקנצלר שולץ במאמר נרחב ב-Foreign Affairs, חלק ב': יעדי המערב במלחמה באוקראינה, מדיניות האנרגיה החדשה ועתיד האיחוד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il