X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
דובי הפנדה הסינים בגן החיות בטוקיו
סין ויפן: מתחים גוברים, הפוליטיקה והכלכלה שלובות
שתי המדינות רואות את זו את זו כאיום לצד היותן שותפות סחר אקונומיסט מציין שהן מנסות להפריד בין העסקים לביטחון, אך בפועל ניתן רק לקוות שהיחסים לא יורעו עוד יותר
שינוי דרמטי במדיניות הביטחון של יפן
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מדווח: יפן תרכוש מארה"ב מאות טילי שיוט "טומהוק" היכולים לפגוע בסין ועשויה להפוך את תקציב הביטחון שלה לשלישי בגודלו בעולם בתוך חמש שנים
לרשימה המלאה

לגורי הפנדה שיאו-שיאו וליי-ליי בגן החיות של טוקיו יש משמעות דיפלומטית. את קודמיהם, קאנג-קאנג ולאן-לאן, העניקה סין ליפן ב-1972 לציון הנורמליזציה ביחסים בין המדינות. היו אלו דובי הפנדה הראשונים שהציבו את כף רגלם ביפן; התור לראות אותם השתרך לאורך קילומטר.
בכמה מובנים, היחסים בין שתי המעצמות הכלכליות החזקות ביותר באסיה אופיינו מאז ב"סימביוטיקה מאושרת", מאפיין אקונומיסט. ההשקעות והסיוע של יפן סייעו למודרניזציה של סין; השוק הסיני הגדל סייע לצמיחתה של יפן. אשתקד סין הייתה, ובגדול, שותפת הסחר הגדולה ביותר של יפן; ואילו יפן הייתה השנייה בגודלה של סין; הסחר ההדדי הגיע ל-391 מיליארד דולר. אבל המתחים בנושאי טריטוריה והיסטוריה ממשיכים להכביד על היחסים – במיוחד מעמדם של איי סנקאקו/דייאו, סוגיית טייוואן וזכרונות מלחמת העולם השנייה. תחת שי ג'ינפינג הם אף הסלימו.
שתי המדינות רואות זו את זו כאיום אפשרי. ל-90% מהיפנים יש דעה שלילית על סין, ובכיוון השני השיעור הוא 60%. מדיניות ה"אפס קורונה" של סין, אשר הפסיקה את המגע האנושי בין המדינות, החמירה את המצב. היובל לנרמול היחסים, ב-29.9.22, עבר כמעט ללא תשומת לב. לאחרונה נעשו מספר מאמצים דיפלומטיים לגדר את החשדנות ההדדית, כולל פגישה קצרה בין שי לבין ראש ממשלת יפן, פומיו קישידה, בשולי פסגת שיתוף הפעולה האסיאתי-פסיפי בחודש שעבר.
התוקפנות הסינית היא המקור החדש למתח. חמישה טילים סיניים נחתו באזור הכלכלי היפני בתמרונים בחודש אוגוסט. מספר ימים לאחר פגישת שי-קישידה הפליגו ספינות משמר החופים של סין, חמושות היטב, במים הטריטוריאליים של יפן ליד איי סנקאקו/דייאו. יפן מצידה נוקטת צעדים חסרי תקדים לחיזוק כוחותיה המזוינים. קישידה הודיע על הכפלת תקציב הביטחון ל-2% מהתוצר. אסטרטגיית הביטחון הלאומי שתפרסם השבוע תגדיר לראשונה את סין כ"אתגר" במקום הניסוח שדיבר על שיתוף פעולה אפשרי. היא גם מביעה בצורה קולנית יותר את האינטרס שלה בהגנה על טייוואן.

מלחמת הסחר האמריקנית מוסיפה לתסבוכת
היובל לנורמליזציה כמעט לא הורגש [צילום: אויגן הושיקו, AP]

מאחורי הקלעים פועלים שני הצדדים כדי למנוע התדרדרות חמורה יותר. איתותים מבייג'ינג מלמדים, כי היא מבקשת לצנן את ההתלהטות. היא עשויה להעדיף לשמר את יחסיה עם טוקיו רגועים יחסים, לנוכח היחסים הגרועים עם וושינגטון. כאשר כלכלתה יוצאת מה"אפס קורונה", סין תזדקק להשקעות ולטכנולוגיות זרות שיפן יכולה לספק. המגזר העסקי היפני, מצידו, ממשיך להיות מחויב לשוק הסיני: בשנה שעברה קלטה סין 24% מהייצוא היפני והיוותה 22% מהייבוא היפני (ארה"ב היא היעד ל-18% מהייצוא היפני והשוק הסיני הוא רק 9% מהייצוא שלה).
אולם, צופה אקונומיסט, המתחים ביחסים צפויים להתגבר. סין סבורה שהיא יכולה לקדם בצורה תוקפנית את טענותיה הטריטוריאליות ובה בעת לצפות להשקעות יפניות. יפן רוצה להעמיק את קשריה הביטחוניים עם ארה"ב ולהרתיע את סין מלצאת למלחמה סביב טייוואן, וגם להמשיך את הסחר. אבל כיום קשה במיוחד להפריד בין פוליטיקה לכלכלה.
המצב בלתי יציב, כאשר הפוליטיקה חודרת לכלכלה בדרכים חדשות. הפרלמנט היפני אישר השנה חוק "ביטחון כלכלי", המיועד להגן על טכנולוגיות רגישות ומחייב להבטיח אספקה של מוצרים חיוניים. למעלה ממחצית מן החברות ביפן מתכוונות להפחית את תלותן בסין, במיוחד בשל החשש מעימות בטייוואן. חברות רבות שוקלות להפריד בין הייצור עבור סין לבין הייצור עבור המערב.
מלחמת הסחר המתמשכת של ארה"ב נגד סין מוסיפה לתסבוכת. יפן ניצבת ללא עוררין לצידה של ארה"ב בתחום הביטחון, אך המגזר העסקי שלה חייב לרקוד על שתי החתונות בתחום הסחר. רבים בטוקיו רואים את גישתה של וושינגטון כלפי בייג'ינג כנוקשה מדי. פקיד ממשלה אומר: "ארה"ב רחוקה ויכולה לשרוד מלחמה עם סין; האינטרסים שלנו אינם זהים".
אפילו חידוש דו-שיח משמעותי בין שתי המדינות לא יהיה קל, ממשיך אקונומיסט. דיפלומטים יפניים מתקשים לנהל שיחות גלויות לב עם עמיתיהם הסינים, כך שפגישות פסגה הפכו לחשובות יותר. לפני הקורונה נקבע ביקור של שי בטוקיו, ולאחרונה קרא שגריר סין ביפן לממש את התוכנית. אבל אפילו אם הביקור ייצא לפועל, קשה להניח שהוא יוביל לפריחה ביחסים; יותר מציאותי לקוות שהם לא יורעו עוד יותר.

תאריך:  14/12/22   |   עודכן:  14/12/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סין ויפן: מתחים גוברים, הפוליטיקה והכלכלה שלובות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
לרפובליקנים עדיין יש רוב במספר המושלים, בבתי המחוקקים ובמספר המושבים - אך הדמוקרטים הגיעו לשליטה מלאה במדינות בהן 140 מיליון אמריקנים, מנתח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
הממשלות מתקשות לממן את משבר האקלים, כמה מעשירי העולם נכנסים במקומן - אך לא כולם מרוצים, מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
המועצה, בת עשרות מומחים מרחבי העולם, ייעצה לחברה בנושאי תוכן    זינוק בהיקף תכני השטנה בטוויטר, כולל אנטישמיות וגזענות, מאז השתלטותו של מאסק
איתמר לוין
ילד הפלא לשעבר של עולם הקריפטו, בעליה של בורסת FTX הקורסת, מואשם בעבירות הונאה, ניירות ערך והלבנת הון    החשד: ניהל הונאת פונזי במיליארדי דולרים
איתמר לוין
חוקרים הצליחו ליצור היתוך שתוצאתו רווח אנרגיה נטו, ללא פחמן ופסולת רדיואקטיבית    וושינגטון פוסט מדגיש: הישג חשוב מאוד, הדרך ליישום המסחרי עודנה ארוכה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il