X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
חיילים רוסים באוקראינה. "בשר תותחים" [צילום: AP]
הציוד הרוסי: מפה בת 50 ותדפיס ויקיפדיה
תחקיר נרחב של ניו-יורק טיימס חושף מדוע הצבא הרוסי נכשל בצורה מחפירה באוקראינה וגם מה אמר פוטין לבנט מיד לאחר הפלישה

מדוע הפלישה הרוסית לאוקראינה נכשלה בצורה כה מחפירה? ניו-יורק טיימס עונה על שאלה זו בתחקיר נרחב, המבוסס על מסמכים סודיים וראיונות עם חיילים רוסים ומקורות בקרמלין. התחקיר גם מספק תובנות חדשות לגבי הלוך רוחו של ולדימיר פוטין ולמאמציה של ארה"ב למנוע מלחמה ישירה עם רוסיה. הנה הממצאים העיקריים.
כתבי הטיימס שוחחו בטלפון עם חיילים פצועים בבתי חולים ברוסיה, והם תיארו כיצד נשלחו לקרב עם מעט מזון, אימונים, כדורים וציוד; חלקם היו עדים לחיסול שני שלישים מפלוגותיהם. חומרים שנמצאו בשטח לימדו על העדר התכנון: מפה משנות ה-1960, תדפיס מוויקיפדיה על אופן הפעלת רובה צלפים, לוח זמנים של הפלישה שהיה אופטימי בצורה פרועה.
רבים ממקורביו של פוטין הזינו את חשדותיו והעצימו את עוינותו כלפי המערב, לאחר שקלטו מהן מחשבותיו. פוטין תכנן את הפלישה בכזו סודיות עד שדוברו, דמיטרי פסקוב, ידע עליה רק כאשר החלה. ראש מטהו של פוטין, אנטון ויינו, ויועץ התקשורת שלו, אלכסיי גרומוב, מצוטטים גם הם כמי שאמרו שלא ידעו עליה מראש.
ארה"ב ניסתה למנוע מאוקראינה לחסל את הרמטכ"ל הרוסי. לאמריקנים נודע, כי הגנרל ולרי גרסימוב מתכנן ביקור בחזית אך הם לא העבירו את המידע לאוקראינים, מחשש שהתנקשות בו תוביל למלחמה בין שתי המעצמות. אבל האוקראינים קיבלו מידע משלהם, וארה"ב – בצעד חריג – ביקשה מהם לבטל את הפעולה לחיסולו. אוקראינה השיבה שהמתקפה כבר בוצעה; עשרות חיילים רוסים נהרגו, אך לא גרסימוב.
פקיד רוסי בכיר אמר בחודש שעבר לראש ה-CIA, ויליאם ברנס, כי רוסיה לא תוותר ולא משנה לה כמה חיילים ייהרגו וייפצעו. אחת מחברות נאט"ו הזהירה, כי פוטין מוכן לשלם ב-300,000 נפגעים – פי שלושה ממספר האבידות עד כה. לפני המלחמה, כאשר ברנס הזהיר את רוסיה שלא לפלוש, הוא נענה באמירה שהצבא הרוסי חזק דיו כדי להתמודד אפילו עם ארה"ב.
כמה ימים לאחר הפלישה אמר פוטין לראש ממשלת דאז, נפתלי בנט, כי האוקראינים "קשוחים יותר ממה שנאמר לי. אבל אנחנו מדינה גדולה ויש לנו סבלנות". באוקטובר 2021 אמר פוטין לבנט על ולדימיר זלנסקי: "איזה מין יהודי הוא? הוא מקדם את הנאציזם".
חיילים רוסים השתמשו בטלפונים הסלולריים שלהם כדי להתקשר הביתה, וכך אפשרו לאוקראינים לאתר ולחסל אותם. ציטוטים שבידי הטיימס מצביעים על המרירות של החיילים כלפי מפקדיהם. אחד מהם אמר: "הם מכינים אותנו להיות בשר תותחים". אמר סיפר שמפקדו הזהיר אותו שיועמד לדין אם ינטוש את עמדתו – אך בעצמו ברח כאשר החלה הפגזה אוקראינית.
ביום הפלישה הטמין פוטין מלכודת לטייקונים הרוסים והכריח אותם להופיע בטלוויזיה בהפגנה מבוימת של אחדות. התוצאה הייתה שכל הנוכחים ספגו עיצומים מערביים בחודשים הבאים. אחד מהם, המיליארדר אנדריי מלניצ'נקו, אמר לפוטין בו ביום, כי עיצומים יגמרו לו לפנות נגדו; "בספרי הלימוד קוראים לזה טרור פוליטי", האשים.
הכוחות הרוסיים המבולבלים ירו לעיתים זה על זה; חייל אחד טען שמפקד טנק הורה במכוון לירות על עמדה רוסית. פוטין חילק את כוחותיו ל"אחוזות" שעל חלקן מפקדים מי שכלל אינם חלק מהצבא. ביניהם מצויים שומר ראשו לשעבר, מנהיג צ'צ'ניה וספק של שירותי הסעדה לקרמלין.

הכתבה המלאה בניו-יורק טיימס:
[קישור]
תאריך:  18/12/22   |   עודכן:  18/12/22
+"סיירת מטכ"ל הרוסית" הושמדה בגלל מקצועיות בהפעלת אמל"ח מערבי
16:05 18/12/22  |  אורי מילשטיין   |   לרשימה המלאה

חלק שני של ניתוח ברמה גבוהה של עשרת החודשים הראשונים של מלחמת רוסיה-אוקראינה: האוקראינים השמידו את "סיירת מטכ"ל הרוסית" בגלל מקצועיות בהפעלת אמל"ח מערבי

פוטין עם חיילי צבא רוסיה [צילום: מיכאיל קלימנטייב, ספוטניק/AP]
+אוקראינה ניסתה לחסל את מפקד צבא רוסיה
00:32 18/12/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

בתחקיר הניו-יורק טיימס נכתב על התוכנית לחיסולו בחודש אפריל  ▪  ארה"ב ביקשה מקייב לבטל את המתקפה  ▪  בפעולה נהרגו עשרות לוחמים רוסים אך לא גנרל גרסימוב

פוטין וגרסימוב [צילום: אלכסיי דרוזינין, ספוטניק דרך AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הציוד הרוסי: מפה בת 50 ותדפיס ויקיפדיה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
עידן יוסף
בתחקיר הניו-יורק טיימס נכתב על התוכנית לחיסולו בחודש אפריל    ארה"ב ביקשה מקייב לבטל את המתקפה    בפעולה נהרגו עשרות לוחמים רוסים אך לא גנרל גרסימוב
אורי מילשטיין
ניתוח ברמה גבוהה של עשרת החודשים הראשונים של מלחמת רוסיה-אוקראינה: רוסיה כשלה עד כה במלחמה באוקראינה בגלל העדר מוחלט של מודיעין איכותי בזמן אמת.
איציק וולף
מפקד הכוחות החמושים של אוקראינה טוען שיש דמיון בין שתי המלחמות שניהלה רוסיה בצ'צניה לבין המלחמה באוקראינה    "הצאר אומר להילחם - והם הולכים להילחם"
יאיר נבות
כניסתה של מערכת ה"פטריוט" לשירות מבצעי ולזירות הלחימה עשויה לחולל מפנה דרמטי לטובת אוקראינה לא רק בשדה הקרב, אלא גם בכל הקשור ליכולתה לוודא את המשך פעילות מתקני תשתיות האנרגיה שלה
יאיר נבות
התייצבותה של יפן באופן חד-משמעי לצד אוקראינה ומדינות המערב גרמה כמובן לשפל ביחסים עם מוסקבה והורידה לחלוטין מסדר היום את האפשרות של מו"מ בין המדינות על פתרון סוגיית האיים. רוסיה עצמה הקפיאה בתגובה לסנקציות היפניות נגדה פרויקטים כלכליים משותפים באיים. מעבר לזאת - השפל בא לידי ביטוי גם בעלייה במתיחות הצבאית בין יפן לרוסיה סביב הסוגיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il