X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
משלוח טילי "ג'אוולין" לאוקראינה [צילום: אפרם לוקצקי, AP]
עוד טילים, עוד תחמושת, עוד ספינות
המלחמה באוקראינה והחשש מעימותים עם סין ורוסיה מזניקים את תקציב הביטחון האמריקני ואת ההזמנות מהתעשיה, מדווח ניו-יורק טיימס

החששות מפני איומים צבאיים גוברים מצד סין ורוסיה מוביל לתמיכה דו-מפלגתית בקונגרס בהגדלת תקציב הביטחון האמריקני, מה שמכשיר את הקרקע לזינוק במכירות התעשיות הביטחוניות שיימשך מעבר למלחמה באוקראינה. הקונגרס צפוי לאשר סופית השבוע את תקציב הביטחון לשנה השוטפת – 858 מיליארד דולר, 45 מיליארד דולר יותר משביקש הנשיא ג'ו ביידן.
המשמעות: עלייה ריאלית של 4.3% בכל אחת מן השנתיים האחרונות, לעומת פחות מ-1% בשנים 2021-2015, מציין ניו-יורק טיימס. בולטת במיוחד העלייה בתקציב ההתחמשות: זינוק של 55% ברכישת טילים בידי צבא היבשה ושל 47% ברכישת הנשק בידי הצי. היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סליבאן, אמר בסוף השבוע שעבר, כי על ארה"ב להיות מסוגלת לתמוך באוקראינה ולהתמודד עם מחויבויות נוספות ברחבי העולם, והכל בעת ובעונה אחת.
לוקהיד-מרטין, התאגיד הביטחוני הגדול ביותר בארה"ב, קיבל מהפנטגון הזמנות טילים ב-950 מיליון דולר, בין היתר כדי למלא את המחסנים לאחר הסיוע לאוקראינה. ריית'און קיבלה חוזים ב-2 מיליארד דולר למערכות טילים, בעיקר עבור אוקראינה. המנכ"ל גרגורי הייז אמר כי החברה ייצגה בתוך עשרה חודשים טילי נ"מ "סטינגר" בכמות שבשגרה מיוצרת בשש שנים; ארה"ב העבירה לאוקראינה 1,600 טילים מדגם זה.
עסקות אלו הן רק קצה הקרחון של מה שמצטייר כהצטיידות ביטחונית ענקית. תקציב הביטחון בשנה הבאה צפוי להיות הגבוה ביותר (במונחים ריאליים) מאז השיאים שנרשמו בשנים 2011-2008 בשל המלחמות בעירק ובאפגניסטן, והשני בגובהו מאז מלחמת העולם השנייה. הסכום גבוה יותר מזה של עשרת המשרדים הממשלתיים הבאים יחדיו.
התעשיות הביטחוניות האמריקניות מקבלות גם הזמנות מבעלות בריתה של ארה"ב באירופה ובאסיה, המתחמשות גם הן אל מול איומים עולמיים. יפן עלתה החודש על מסלול שמטרתו להכפיל את תקציב הביטחון שלה, תוך ויתור על הפציפיזם שאפיין אותה מאז 1945. לכל אלו יש להוסיף משלוחי נשק ב-18 מיליארד דולר האמורים לצאת לטייוואן, כדי להגן עליה מפני מתקפה סינית אפשרית.
השילוב של המלחמה באוקראינה והקונצנזוס הגדל בנוגע לעידן חדש של עימות בין מעצמות-על, מוביל למאמצים להבטיח שהתעשיות הביטחוניות יוכלו לספק את הביקושים הגדלים. בכמה תחומים מדובר בסוגיה דחופה, כאשר ארה"ב ובעלות בריתה רוצות להמשיך את משלוחי הנשק לאוקראינה בלא להפחית את המלאים שלהן לרמות מסוכנות. החברות מצידן מודאגות שמא ישקיעו הון ביכולות ייצור שיעמדו בטלות כאשר המלחמה תסתיים.
תקציב הביטחון הקרוב מונע מחיל-האוויר והצי להוציא מהשירות מערכות מזדקנות, כמו מטוסי ההרקולס ומטוסי הקרב אף-22. במקביל, הוא כולל מיליארדי דולרים נוספים לבניית ספינות ומטוסים – יותר מכפי שהפנטגון ביקש – כולל 2.2 מיליארד דולר לעוד משחתת המצוידת בטילים מונחים. 678 מיליון דולר יועברו להרחבת מפעלי תחמושת המייצרים בין היתר עבור אוקראינה. התקציב עשוי להיות גבוה עוד יותר, שכן הקונגרס בוחן את בקשתו של הפנטגון לתוספת מיידית של 21.7 מיליארד דולר, למלא את המאגרים מהם נשלח הסיוע לאוקראינה.

התחייבויות לאורך שנים
חייל אוקראיני וטיל "סטינגר" [צילום: אפרם לוקצקי, AP]

איתות לשינוי במדיניות ולכך שהממשל פועל להרחיב את תשתית הייצור הביטחוני, מצוי בכך שהקונגרס מאפשר לפנטגון להתחייב להוצאות רב-שנתיות במערכות מסוימות. השדלנים של התעשיה הביטחונית לחצו זמן רב לאפשר התחייבויות כאלה, בטענה שהן מעניקות לחברות את הוודאות שהשקעותיהן הנוכחיות יניבו תשואות בעתיד. צעד זה לבדו מלמד שבשלוש השנים הבאות ייתכנו הזמנות נוספות ב-73 מיליארד דולר, במיוחד לענקיות כמו לוקהיד-מרטין וריית'און. מגמות אלו מסבירות את הזינוק במניותיהן של קומץ חברות מובילות: לוקהיד-מרטין ונורת'רופ-גרומן רשמו השנה עלייה של 35% מול ירידה ברוב המדדים.
הטיימס מציין, כי המכשול העיקרי שבפני התעשיה הביטחונית הוא למצוא כמות מספקת של רכיבים חיוניים כמו מיקרו-אלקטרוניקה וראשי נפץ, כמו גם זרם קבוע של עובדים חדשים לפסי הייצור. ריית'און, המעסיקה 180,000 עובדים, הגדילה השנה את מספרם ב-27,000 – ועדיין נתקלת בצווארי בקבוק הן ברכיבים והן בכוח אדם, המאטים את קצב המכירות.
ההיקף של הנשק שנשלח לאוקראינה מלמד כמה יכולה מלחמה מודרנית לזלול, ממשיך הטיימס. מדובר ב-104 מיליון מחסניות לנשק קל, לפחות מיליון פגזי 155 מ"מ, 46,000 מערכות נ"ט, למעלה מ-1,600 טילי "סטינגר" ו-8,500 טילי נ"ט "ג'אוולין". הצטיידות מחדש אינה רק עניין של כסף (הפנטגון ביצע הזמנות ב-6 מיליארד דולר מאז פרצה המלחמה) אלא גם של יכולות ייצור. למשל: ריית'און ולוקהיד יכולות לייצר 2,100 טילי "ג'אוולין" בשנה, כך שבקצב זה יידרשו ארבע שנים למלא את המחסנים. הפנטגון אומר כי הוא פועל עם החברות כדי להגביר ולהאיץ את ההתחמשות מחדש.
ההוצאה לביטחון עודנה קטנה יחסית במונחי תוצר: 3.2% מהתוצר השנה [לעומת דרישת מינימום של 2% ממדינות נאט"ו], לעומת 37% במלחמת העולם השנייה ו-13% במלחמת קוריאה. ועדיין, החברות נאבקות למנוע או לפתור צווארי בקבוק שנגרמים בשל העלייה בביקושים. למשל: לוקהיד הוציאה 60 מיליון דולר על חשבונה להגברת יכולת הייצור של מערכות טילים בעלות עבירוּת גבוהה, להן יש ביקוש רב מצד אוקראינה. בעבר ייצרה לוקהיד 60 משאיות כאלה בשנה, אך כעת היא עובדת 24/7 כדי להגיע השנה ל-96 יחידות. כעת הזמין ממנה הפנטגון משאיות נוספות ב-430 מיליון דולר, וטילים ב-521 מיליון דולר שיותקנו עליהן.
כאמור, גם מדינות זרות מגדילות את ההצטיידות. שווייץ וגרמניה מתקדמות להשלמת ההזמנות למטוסי אף-35, בעסקות בהיקף כולל של 16 מיליארד דולר. הקונגרס אישר אשתקד ייצוא נשק ב-81 מיליארד דולר, השיעור השלישי בגובהו ב-25 השנים האחרונות, כאשר חלקן של מדינות אירופה ואסיה הולך וגדל.

תאריך:  19/12/22   |   עודכן:  19/12/22
+תלמדו מצרפת: צריך גרעין ואנרגיה ירוקה
13:06 19/12/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

אירופה חוזרת לאנרגיה הגרעינית ואקונומיסט מצביע על שלושה לקחים שיש ללמוד מנסיונה של צרפת, המובילה העולמית בתחום

הכור הגרעיני, בלוויל-סור-לור [צילום: פרנסואה מורי, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עוד טילים, עוד תחמושת, עוד ספינות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
אורי מילשטיין
חלק שני של ניתוח ברמה גבוהה של עשרת החודשים הראשונים של מלחמת רוסיה-אוקראינה: האוקראינים השמידו את "סיירת מטכ"ל הרוסית" בגלל מקצועיות בהפעלת אמל"ח מערבי
איתמר לוין
תחקיר נרחב של ניו-יורק טיימס חושף מדוע הצבא הרוסי נכשל בצורה מחפירה באוקראינה וגם מה אמר פוטין לבנט מיד לאחר הפלישה
עידן יוסף
בתחקיר הניו-יורק טיימס נכתב על התוכנית לחיסולו בחודש אפריל    ארה"ב ביקשה מקייב לבטל את המתקפה    בפעולה נהרגו עשרות לוחמים רוסים אך לא גנרל גרסימוב
אורי מילשטיין
ניתוח ברמה גבוהה של עשרת החודשים הראשונים של מלחמת רוסיה-אוקראינה: רוסיה כשלה עד כה במלחמה באוקראינה בגלל העדר מוחלט של מודיעין איכותי בזמן אמת.
איציק וולף
מפקד הכוחות החמושים של אוקראינה טוען שיש דמיון בין שתי המלחמות שניהלה רוסיה בצ'צניה לבין המלחמה באוקראינה    "הצאר אומר להילחם - והם הולכים להילחם"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il