X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
חברות הטכנולוגיה גוברות על האולפנים [צילום: טד שפריי, AP]
הטכנולוגיה מטלטלת את ענף הסרטים
דיסני תחל השבוע לחגוג את שנתה המאה, בעוד עמק הסיליקון הולך ותופס את מקומה של הוליווד; מבחינת הצופים זהו שינוי מבורך, מנתח אקונומיסט

"מדוע אנחנו צריכים להתבגר?", תהה וולט דיסני. חברת דיסני משיקה השבוע (27.1.23) את חגיגות המאה להיווסדה, תוך שהיא מצליחה לשמור על קהל צעיר וצעיר ברוחו. האולפן הגדול ביותר בהוליווד ישקיע השנה בתוכן מקורי יותר מכל חברה אחרת. הוא שולט בקופות בעולם, עם ארבעה מבין עשרת הלהיטים הגדולים ביותר כרגע, ומספר מנויי הסטרימינג שלו הוא הגדול ביותר. הקניין הרוחני של דיסני הופך אותה לענקית שיווק והפארקים הם מכונת רווחים לאחר הקורונה. זהו אולי מפעל התרבות המצליח ביותר בתולדות האנושות, מעיר אקונומיסט.
זו בדיוק הסיבה לכך שהקשיים בפניהם ניצבת החברה רלוונטיים גם מחוץ לתחומיה. חוסר ודאות לגבי הרווחיות העתידית גרם לרכבת הרים במניותיה. במנכ"ל היא פיטרה את המנכ"ל ובקרוב תחליף את היו"ר. דיסני גם ניצבת בפני מרד מצידה של חברת השקעות פעלתנית הדורשת מקום במועצת המנהלים. משברים דומים מתרחשים במפעלי תרבות מובילים אחרים, החל מהאחים וורנר וכלה בנטפליקס. הסיבה היא מהפכה טכנולוגית המטלטלת את הוליווד.
השוק מפוצץ בתכני וידאו. כל מי שיש לו סמארטפון יכול לצלם סרטון ולחשוף אותו חינם בפני מיליארדים. מדי שנה עולים ליוטיוב יותר סרטונים מכפי שקיימים בכל קטלוג הסטרימינג של דיסני. רבים חשבו שהשיטפון הזה יפיל את יצרני התוכן הממוסדים, אך טעו. אכן, ההיצע העצום הרס את החברות שייצרו תכנים שנצרכו כי לא היה משהו אחר; ראו את הרייטינג הקורס של רשתות הטלוויזיה. אך מי שבצמרת הענף דווקא פרחו: כאשר כולם יכולים לראות הכל, הציבור פונה לטוב ביותר. לענקים כמו נטפליקס ואמזון יש למעלה מ-200 מיליון מנויי סטרימינג.
המצליחים ביותר הם מי שבבעלותם קניין רוחני שהוא כבר פופולרי. קהל בתי הקולנוע מצטמק והאולפנים פנו לסרטים שהצופים יראו אפילו אם ילכו לקולנוע רק שלוש-ארבע פעמים בשנה. עשרת הלהיטים המובילים בארה"ב בשנה האחרונה היו כולם סרטי המשך או חלק מסדרה.
כעת הטכנולוגיה מטלטלת שוב את השוק. הפצה מקוונת הזניקה את החברות המייצרות את התוכנה והחומרה עבור הסטרימינג. ענקי עמק הסיליקון לא צריכים להרוויח מהסטרימינג, אותו הם רואים כנספח בלבד לעסקיהם העיקריים. הוליווד זלזלה תחילה בחנונים הללו, אבל לחנונים יש מספיק כסף כדי ליטול סיכונים תוכניים. אשתקד אפל זכתה באוסקר, פחות משלוש שנים לאחר שנכנסה לעסק. ככל שמפיקים אלו יציעו תכנים טובים יותר, תגדל הסכנה שהאולפנים הוותיקים יאבדו את מעמדם בצמרת, צופה אקונומיסט.
במקביל, טכנולוגיה חדשה מעניקה למי שמצויים בשלבים נמוכים יותר של הסולם סיכויים טובים יותר להגיע לצמרת הרווחים. המצאות כמו מנועי משחק מנמיכים את חסמי הכניסה; בינה מלאכותית עשויה להנמיך אותם עוד יותר. הראשונים לצאת נשכרים היו אולפני סרטים מחוץ לארה"ב, שעד לאחרונה התקשו לייצר אפקטים ממדרגה ראשונה; לא עוד. שניים מהאולפנים הרווחיים ביותר אשתקד היו סינים, ומצבם ישתפר עוד יותר כאשר גל הקורונה יסתיים.
הדרך הדרמטית ביותר בה הטכנולוגיה יכולה לשבש את עסקי התרבות היא ביצירת סוגים חדשים של בידור. בוגרים צעירים במדינות עשירות כבר מקדישים יותר זמן לגיימינג מאשר לטלוויזיה. הוליווד איחרה להגיב, אך מתחריה בעמק הסיליקון ממהרים להיכנס לתחום. הצעתה של מיקרוסופט לרכוש את Activision-Blizzard, אשר יצרה בין היתר את "Call of Duty" ו"קנדי קראש", גבוהה פי עשרה מהסכום ששילמה אמזון תמורת אולפני MGM. סרטים המבוססים על משחקים הופכים לפופולריים כמו משחקים המבוססים על סרטים.
המפעלים היצירתיים הגדולים של הוליווד יצטרכו להתאים את עצמם אם ברצונם לשרוד, קובע אקונומיסט. עידן מוצלח נוסף אינו מעבר להישג ידיהם. המאה של דיסני הייתה רצופת המצאה מחדש, הן במונחים עסקיים והן במונחים אמנותיים; קרוב לוודאי שהיא תמשיך להיות חדשנית. ועדיין, כבר יש סימנים לכך שהמאה הבאה של התרבות הפופולרית תתנהל מחוץ להוליווד. מבחינת הקהל שהתעייף מסרטי המשך, מדובר בשינוי מבורך בעלילה.
תאריך:  22/01/23   |   עודכן:  22/01/23
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
שלוש חברות רוצות להיות הראשונות שינחיתו בחודשים הקרובים על הירח כלי מסחרי, וזוהי רק הפתיחה לעידן חדש המציב אפשרויות לצד שאלות סבוכות – מדווח אקונומיסט
איתמר לוין
שוטר במטרופולין הודה בעשרות עבירות מין במשך 20 שנה, והפרשה מלמדת שוב על בעיות שורשיות – כולל התעלמות מתלונות על עבירות מין וטיפול כושל בהן, כותב אקונומיסט
איתמר לוין
2022 הייתה שנה טובה מהצפוי, אבל 2023 תהיה קשה בהרבה - מנתח וושינגטון פוסט    הרבה תלוי בנכונותו של המערב לאכוף את העיצומים
איתמר לוין
הטורקים הולכים לקלפיות בעוד חצי שנה, הסקרים צופים מפלה לנשיא ומפלגתו - אבל אקונומיסט מזכיר שהשליט הסמכותן מנצח שוב ושוב
איתמר לוין
פול קרוגמן מסביר בניו-יורק טיימס, כי סין תתקשה לתמוך ביותר זקנים עם פחות צעירים - במיוחד כאשר המשק בנוי על השקעות ענק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il