X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
עלייה של 5% מתחילת השנה [צילום: סת' ווניג, AP]
מיתון עולמי? ייתכן, אבל יש קרן תקווה
אקונומיסט מנתח את הנתונים הסותרים מרחבי העולם ומגיע למסקנה, כי סכנת המיתון עודנה משמעותית וקשה לסתור אותה - אך נעים שיש גם סיבה לתקווה

שנת 2022 הייתה איומה לשווקים; 2023 נראית שונה. מדדים רבים רשמו את תחילת השנה הטובה ביותר מזה עשרות שנים. סטנדרד אנד פור של וול סטריט עלה ב-5%, בעוד הדולר איבד 7% מאז השיא באוקטובר שעבר – איתות לירידת החששות מפני מיתון עולמי. נראה שהאופטימיות חוזרת, מציין אקונומיסט, האומר שדומה שהיא מוגזמת. הכלכלה העולמית חלשה מכל נקודה מאז הסגרים של 2020, אך המשקיעים בולעים הכל.
התחזיות מגיבות במידה מסוימת לנתונים בזמן אמת. למרות הדיבורים על מיתון לפחות מאשר הפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר אשתקד, הנתונים טובים מן הצפוי. כך למשל נתוני התוצר של OECD, הכולל מדינות האחראיות ל-60% מהתוצר העולמי: הצמיחה איננה מזנקת, אבל רק במדינות מעטות היא בהאטה. מדד מנהלי הרכש העולמי עלה בינואר בשיעור המלמד על צמיחה של 2% השנה. עם זאת, התמונה אינה אחידה. המכירות הקמעונאיות בארה"ב נמוכות מהצפוי; הזמנת המכונות ביפן חלשה בהרבה מהתחזיות. במקביל, ביטחון הצרכנים במדינות OECD עלה מאז הגיע לשפל חסר תקדים בקיץ. המשק האמריקני צמח ברבעון האחרון בשיעור שנתי של 2.9%, גבוה מהצפוי.
גם שוקי העבודה שומרים על יציבות. האבטלה עולה בכמה מן המדינות העשירות – איתות למיתון שבדרך. כמעט לא עובר יום בלא שחברת טכנולוגיה כלשהי תודיע על פיטורים נרחבים, אולם הללו מהוות רק חלק קטן מהתעסוקה הכוללת וברוב המדינות האבטלה עודנה נמוכה. למרבה השמחה, מעסיקים במדינות OECD מפסיקים לשכור עובדים אך לא מפטרים קיימים. אקונומיסט מעריך, כי מאז הגיע מספר המשרות הפנויות במדינות אלו לשיא של 30 מיליון אשתקד, הוא ירד ב-10% - בעוד מספר המועסקים ירד רק ב-1% מהשיא.
הדבר שבאמת מעניין כרגע את המעסיקים הוא האינפלציה; מוקדם לומר האם האיום חלף. ליבת האינפלציה בעולם העשיר עודנה 6%-5% בשנה, הרבה יותר מכפי שהיו רוצים הבנקים המרכזיים. אבל הבעיה אינה מחמירה. בארה"ב ליבת האינפלציה יורדת, כמו גם מספר העסקים הקטנים המתכננים להעלות מחירים; נראה שכך גם הציפיות האינפלציוניות.
מחירי האנרגיה ומשקי הבית
אקונומיסט מסביר, כי שני גורמים עומדים בבסיס המצב הנוכחי: מחירי האנרגיה ומימון המגזר הפרטי. אשתקד עלה מחיר הדלק ב-20% בעולם העשיר וב-60% בחלק מאירופה. הכלכלנים ציפו שהמחירים יישארו גבוהים השנה ויפגעו בענפים עתירי אנרגיה כמו התעשיה. הם טעו. בעזרת חורף חם במיוחד, המגזר הפרטי הפגין גמישות בלתי צפויה בהתמודדות עם עליית המחירים. בנובמבר הייתה צריכה הגז בגרמניה נמוכה ב-27% מהרגיל, אך התפוקה ירדה ב-0.5% בלבד. בעונת חג המולד ירדו מחירי הגז הטבעי באירופה לרמה שלפני הפלישה לאוקראינה.
אקונומיסט מעריך, כי משפחות במדינות G7 עדיין יושבות על חסכונות עודפים – דהיינו מעבר לצפוי בשגרה – ב-3 טריליון דולר (10% מהוצאות הצרכנים השנתיות). לכן, משקי הבית נהנים מגמישות: הם יכולים להתמודד עם עלייה במחירים ועם התייקרות באשראי. גם לעסקים יש קופות מזומנים מלאות, והשנה יהיה על המגזר העסקי לפרוע או למחזר 600 מיליארד דולר לעומת 900 מיליארד דולר בעוד שנתיים.
האם הנתונים ימשיכו להביס את התחזיות? יש ראיות לכך שמלוא משקלם של צעדים מוניטריים משפיע על הצמיחה בעיכוב של תשעה חודשים. ההידוק המוניטרי החל בצורה משמעותית לפני תשעה חודשים. אם התיאוריה נכונה, אזי בקרוב המשק העולמי ישוב לשגשג. סין היא סיבה נוספת לאופטימיות: למרות גל החולים הנוכחי, בסופו של דבר הסרת ה"אפס קורונה" תעלה את הביקושים העולמיים לסחורות ושירותים. ואילו תחזיות מזג האוויר לאירופה ממשיכות להיות למזג אוויר חם יחסית.
עם זאת, יש גם סיבות ממשיות לפסימיות. יעבור עוד זמן רב עד שהבנקים המרכזיים ישתכנעו שהאינפלציה נמצאת בשליטה, במיוחד אם הפתיחה מחדש של סין תעלה את מחירי הסחורות. בנוסף לכך, קשה לספק תחזיות לכלכלה המצויה על סף מיתון. כאשר אנשים מתחילים לאבד משרות ולקצץ בהוצאות, לא ניתן לחזות את עומק ההאטה. ולקח מרכזי מהשנים האחרונות הוא שאם משהו יכול להשתבש – הוא משתבש. אבל נעים שמקביל יש גם קרן של תקווה.

תאריך:  29/01/23   |   עודכן:  29/01/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מיתון עולמי? ייתכן, אבל יש קרן תקווה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
הלירה מתרסקת, האינפלציה דוהרת, הגרעון ממריא, הדולרים אוזלים    אקונומיסט: עשור לאחר עליית סיסי לשלטון, המדינה משלמת את מחיר שגיאותיו
איתמר לוין
הטנקים המערביים הם בהחלט רכיב היכול לשנות את התמונה, אך אקונומיסט מציין שייתכן שלא יהיה די בהם אפילו כדי לשחרר את קרים
איתמר לוין
הממשלה מבטיחה לסייע ל"יזמים טובים" לגייס הון ולהשלים פרויקטים תקועים, אבל אקונומיסט מציין שהזרמות גדולות מדי רק יחדשו בעיות ישנות
איתמר לוין
מאמר בניו-יורק טיימס מציב חמישה קווים מרכזיים למגמת ההזדקנות של המדינות העשירות ובעלות ההכנסות הבינוניות, אשר יקבעו האם מדובר בהתחדשות או בקריסה
איתמר לוין
נשק התקפי מערבי מתקדם יועבר לאוקראינה לראשונה מאז הפלישה הרוסית, במטרה לסייע לה להתגונן טוב יותר ואולי אף לשחרר שטחים שכבשה רוסיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il