X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
גייטס. "רוסיה נפגעה לעשרות שנים" [צילום: אוון ווצ'י, AP]
"להאיץ את משלוח הטנקים לאוקראינה"
שר ההגנה לשעבר, רוברט גייטס, בניתוח מרתק של המלחמה באוקראינה: מדוע רוסיה נכשלת, מה צריך לספק לאוקראינה, מה יקרה בשנה הקרובה ומהם הלקחים שמפיקה סין

שר ההגנה לשעבר של ארה"ב, רוברט גייטס, קורא לארה"ב ובעלות בריתה להאיץ ככל הניתן את משלוח הטנקים והנגמ"שים לאוקראינה, כך שחייליה יוכלו להתאמן בהם ולהכניסם לקרב לקראת המתקפות הרוסיות הצפויות. הוא ציין, כי אחת ההערכות היא שרוסיה תצא למתקפה נרחבת ביום השנה לפלישתה לאוקראינה, 24 בחודש הנוכחי. גייטס דיבר (1.2.23) במפגש למנויי וושינגטון פוסט.
גייטס היה ראש ה-CIA בשנים 1993-1991 ושר ההגנה בשנים 2011-2006 - הן בממשל ג'ורג' בוש הבן והן בממשל ברק אובמה, מעבר נדיר בין ממשלים המלמד על ההערכה המקצועית הרבה לה הוא זוכה. הוא אחד המומחים המובילים בארה"ב לענייני רוסיה, אחרי עשרות שנים בקהילת המודיעין ובצמרת הממסד הביטחוני.
גייטס שיבח את הכרזת מדינות נאט"ו, ובראשן ארה"ב וגרמניה, בשבוע שעבר על משלוח עשרות טנקים מתקדמים לאוקראינה, אך הדגיש שיש להעבירם מיידית ולא בעוד מספר חודשים. הוא אמר כי השעון הרוסי מכוון להזרמה לחזית של 300,000 חיילים חדשים, בעוד השעון האוקראיני הוא המהירות בה ניתן יהיה לקבל את הטנקים, לאמן את צוותיהם ולהכניסם לקרב. גייטס ציין, כי הצבא האוקראיני אומן בשנים 2022-2014 בידי מומחי נאט"ו וארה"ב, והפך מצבא בסגנון סובייטי לצבא בסגנון מערבי, המעניק גמישות וחופש החלטה לדרגי השטח - מה שמעניק לו יתרון משמעותי על הצבא הרוסי.
לדעת גייטס, אוקראינה יכולה לשחרר השנה את רוב השטח שכבשה רוסיה במזרחה ואולי אפילו את כולו. לעומת זאת, היא תתקשה מאוד לשחרר את חצי-האי קרים, שהוא קו אדום חיוני במיוחד מבחינתו של ולדימיר פוטין בשל חשיבותו האסטרטגית והמוצא ממנו לים השחור.
בנוגע לאספקת מטוסי אף-16 לאוקראינה אמר גייטס, כי העובדה שרוסיה לא הצליחה להשיג עליונות אווירית, מעלה את השאלה עד כמה הם באמת חשובים במלחמה הנוכחית; מערכות הנ"מ המתקדמות שבידי אוקראינה מורידות את הצורך בהם, הוסיף. רוסיה תוקפת יעדים אזרחיים בטילים ובכטב"מים כדי להטיל אימה על תושבי אוקראינה - אך ללא הצלחה. לכן, הסיק, חשוב הרבה יותר להעביר במהירות את השריון.

"במקום פוטין יהיה מישהו ניצי יותר"
אוקראינה אינה זקוקה למטוסי F16 [צילום: חליל חמרה, AP]

עוד ציין גייטס, כי כל עוד המערב אינו מעביר לאוקראינה כלי נשק היכולים לפגוע במטרות בשטח רוסיה – פוטין אינו מסלים את המלחמה. להערכתו, נמוכה מאוד הסבירות שרוסיה תשתמש בנשק גרעיני כלשהו, שכן התוצאות יהיו הרות אסון מבחינתה. גייטס תומך בהענקת טילים שניתן לשגרם מאוקראינה לרוסיה, בתנאי שקייב תתחייב מראש בצורה חד-משמעית להגביל את השימוש בהם ליעדים צבאיים משמעותיים (כגון מרכזים לוגיסטיים ומחסני תחמושת) המצויים בצמוד לצידו הרוסי של הגבול בין המדינות.
"פוטין מקבל החלטות בצורה רציונלית. בתחילת המלחמה הוא קיבל מידע שגוי ועשה טעויות ענקיות, אבל קבלת ההחלטות שלו היא רציונלית", סבור גייטס. "בחודשים הראשונים של המלחמה הוא היה מבודד מאוד, אבל יש לי תחושה שכעת הוא מקבל מידע יותר מדויק על הבעיות. היועצים המקורבים ביותר הם ניציים יותר ממנו, ואם יירד מהבמה – הוא יוחלף בידי אדם כזה ולא בידי מישהו שירצה למצוא פתרון בדרכי שלום למלחמה. מי שחושב אחרת, שוגה בתקוות שווא". גייטס גם ציין, כי המסר של פוטין לעם הרוסי השתנה בצורה משמעותית: בתחילת המלחמה הוא דיבר על ניאו-נאצים השולטים בקייב, וכעת הוא טוען שהמערב משתמש באוקראינה כדי לתקוף את אימא רוסיה".
הפרשן הבכיר דייוויד אינגציוס שאל את גייטס מה היה עושה אילו היה כעת הרמטכ"ל הרוסי, והוא השיב בחיוך: "מבקש תפקיד אחר". בנימה רצינית הסביר גייטס, כי הצבא הרוסי סובל מפגם בסיסי אותו ירש מהצבא הסובייטי: ההנחה ש"נסתדר עם כמות עצומה של לוחמים בלתי מצוידים ובלתי מאומנים, בלי שיהיה לנו אכפת מהאבידות". כאמור, הצבא הרוסי אינו מאציל סמכויות כלפי מטה, קבלת ההחלטות איטית וברמה הבכירה בלבד – מה שיוצר לו בעיה אמיתית אל מול הגמישות הטקטית של האוקראינים.
אם רוסיה תוכל לשמר בידיה את קרים ואת רוב השטח שכבשה באוקראינה, המשיך גייטס, יציג זאת פוטין כניצחון. אלא שבפועל, הוא מדגיש, "פוטין החליש את רוסיה לדורות רבים. היא איבדה מאות אלפי צעירים מוכשרים שעזבו כדי לא להתגייס; חברות מערביות לא יחזרו, ודאי כל עוד פוטין בשלטון; וכל עוד הצבא הרוסי באוקראינה, העיצומים יימשכו ותהיה להם השפעה בטווח הארוך". לצד זאת הדגיש גייטס, כי למערב יש אינטרס חיוני בשימור ממשלה חזקה ברוסיה ובמניעת התפוררות המדינה, ולו רק כדי להבטיח את השליטה על הנשק הגרעיני שברשותה.

ייתכן שהמערב ילחץ על אוקראינה
"השותפות הבלתי-מוגבלת - מוגבלת מאוד" [צילום: AP]

לדעת גייטס, הן רוסיה והן אוקראינה "אינן כעת במצב רוח של ניהול מו"מ. פוטין חושב שיחזיק מעמד יותר מן המערב, והזמן אכן איננו פועל לטובת אוקראינה. אני לא חושב שדעת הקהל במערב תמשיך לתמוך באוקראינה אם המלחמה תיקלע לקיפאון בשנה הקרובה. במצב כזה, שני הצדדים לא יהיו מעוניינים במו"מ, אבל ייתכן שבעוד שנה יגבר מאוד הלחץ המערבי על אוקראינה להיכנס למו"מ".
גייטס אינו סבור שהצטרפות של אוקראינה לנאט"ו היא מעשית, שכן הן בארה"ב והן במערב אירופה תהיה התנגדות עזה לאפשרות שייאלצו לשלוח את חייליהן להילחם על אדמתה. במקום זאת, יש מקום להסכמים דו-צדדיים ורב-צדדיים, אשר יעניקו לאוקראינה יכולות צבאיות כה נרחבות וכה מתוחכמות, עד שרוסיה תירתע מלתקוף אותה שוב. "אי-אפשר להשלים עם מצב בו רוסיה תוכל להציב כוחות עצומים על גבול אוקראינה, לאמן אותם ולצייד אותם ואז לתקוף שוב בעוד כמה שנים", הדגיש.
בהתייחסו לסין קבע גייטס, כי "השותפות הבלתי-מוגבלת [עליה הכריזו פוטין והנשיא שי ג'ינפינג] היא למעשה מוגבלת מאוד. הסינים לא סיפקו לרוסיה שום נשק, והם מקפידים להישאר במסגרת העיצומים כי הם חוששים מאוד לספוג עיצומי-משנה [המוטלים על מפרי העיצומים]. שי אמר, גם לצד הנשיא ג'ו ביידן וגם לצד הקנצלר אולף שולץ, ששימוש בנשק גרעיני באוקראינה הוא רעיון רע מאוד. הוא הציב קו ברור מאוד והכריח את פוטין, במסיבת עיתונאים לאחר פגישתם, לומר בפומבי שהוא יודע שיש לסינים דאגות בנוגע לאוקראינה.
"הסינים מוכרים לרוסיה ציוד שהיא לא יכולה להשיג במערב, כמו מוליכים-למחצה, וקונים ממנה בהנחה הרבה נפט וגז. האינטרס הסיני הוא שרוסיה לא תיכשל, אבל גם שלא תסלים את המלחמה אל מחוץ לגבולות אוקראינה". לדעת גייטס, שי למד לקחים חשובים מאוקראינה המשליכים על הסכנה שיתקוף את טייוואן: המהירות, האחדות והעוצמה של העיצומים המערביים; הוא תוהה האם הגנרלים שלו טובים מאלו הרוסים והאם הנשק הסיני טוב כפי שהם אומרים לו; והוא רואה את הנחישות וההקרבה של האוקראינים בהגנה על ארצם ותוהה האם גם בני טייוואן יילחמו כך.

תאריך:  02/02/23   |   עודכן:  02/02/23
+פוטין משגר איום מעורפל לשימוש בנשק לא קונבנציונלי
17:49 02/02/23  |  עידן יוסף

נשיא רוסיה פוטין באיום גרעיני מעורפל: "אלה שמתכננים להביס את רוסיה בשדה הקרב לא מבינים שמלחמה מודרנית עם רוסיה תהיה שונה מאוד מהעבר--- יש לנו דרכים להגיב, וזה לא יהיה מוגבל רק לכלי רכב משוריינים" (כאן חדשות).

+הפלישה לאוקראינה: מתקרבים לפתיחת שלב חדש במלחמה
14:25 02/02/23  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

שר ההגנה האוקראיני רזניקוב אמר כי להערכתו רוסיה מתכננת מתקפה גדולה בתקופה הקרובה, אולי במלאת שנה להרחבת הפלישה שלה לאוקראינה: "אנחנו חושבים שבהתחשב בעובדה שרוסיה חיה סביב סמלים וסמליות, הם ינסו לבצע משהו בסביבות ה-24 בפברואר" הוא הזהיר שרוסיה תעשה שימוש בחיילים שגויסו בחודשים האחרונים

זלנסקי ונשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין בפסגת האיחוד האירופי-אוקראינה בקייב[צילום: לשכת העיתונות הנשיאותית האוקראינית/AP]
+איכות הלוחם האוקראיני לעומת הלוחם הרוסי
12:24 02/02/23  |  אורי מילשטיין   |   לרשימה המלאה

הלוחם הרוסי פועל מתוך פחד עם גיבוי של ארטילריה להשמדה המונית ויתרון בטילים ובחיל אוויר. את הלוחם האוקראיני הכשירו האמריקנים עוד לפני המלחמה

חיילים רוסים באוקראינה [צילום: AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"להאיץ את משלוח הטנקים לאוקראינה"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
המערב הקים את חזית המזרח
חשדנית  |  4/02/23 09:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
יאיר נבות
שורת פשיטות נגד חשודים בשחיתות - איל ההון היהודי איגור קולומויסקי, שר הפנים לשעבר ארסן אבקוב, שר האנרגיה לשעבר איגור נאסאלייק ואוקסנה דאטי, העומדת בראש משרד רשות המיסים בקייב
אורי מילשטיין
את הלוחם המעולה מאפיינים אמצעי לחימה מתקדמים, מיומנות, ומוכנות נפשית להגן על המולדת
איתמר לוין
אקונומיסט סוקר בהרחבה את הערוץ האפור בו משתמשת רוסיה: סוחרי נפט חדשים ובלתי מוכרים, מיכליות מיושנות, מימון ממקורות עלומים וביטוח חלקי    במקרה של תאונה, המחיר יהיה כבד במיוחד
יאיר נבות
זה קורה יממה אחרי הבהרתם של הנשיא ביידן בוושינגטון והקאנצלר שולץ בברלין כי לעת עתה אין להם שום כוונה לספק לקייב מטוסי קרב כאלה    ר"מ הולנד רוטה התייחס במסיבת העיתונאים בהאג לסוגיה: "אין בקשה אוקראינית מאיתנו למטוסים כאלה וכרגע אין שום דרך שבה הולנד תספק את המטוסים הללו"
יאיר נבות
זלנסקי הזכיר בנאומו את ההפגזה הקשה על בית החולים בחרסון, הפגזה אכזרית לדבריו, והדגיש כי רוסיה עושה זאת בכל יום בערים אוקראיניות נוספות, וכי את הטרור הזה יש לעצור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il